ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
اطلاع رسانی

با توجه به افزایش هزینه‌های تولید روزنامه در چند ماهِ اخیر، و تلاش ما در راستای ادامه انتشار روزنامه «اترک» به‌روال معمول و حفظِ کیفیت و تیراژ روزنامه، ناگزیر به حذفِ امکان بازدید رایگان سایت و به‌تبع آن فروشِ آنلاین مطالب از طریق سایت هستیم. بنابر وضعیتِ اقتصادی اخیر، خاصه گرانی و نبودِ کاغذ موردنیاز برای انتشار روزنامه، در صورتی‌ که متقاضیِ بازدید از سایت روزنامه هستید و جهتِ یاری به امر فرهنگی و امکان ادامه انتشار روزنامه در این مسیر نیز ما را همراهی کنید.

چانچه تا اکنون عضو سایت نیستید، بر روی گزینه ثبت نام کلیک کنید.

چنانچه قبلا ثبت نام کرده‌اید، بر روی گزینه ورود به سایت کلیک کنید.

خبرهای روز

واردات خودرو بدون دست‌انداز

گروه اقتصادی: چهارشنبه‌شب (۲۱ اردیبهشت) سیدرضا فاطمی امین در گفت‌وگو با بخش خبری ساعت ۲۱ سیما، در تشریح تصویب کلیات طرح واردات خودرو در هیأت دولت، ضمن اشاره به اینکه «از سال ۱۳۹۷ به سبب به‌هم‌ریختگی تراز ارزی کشور، واردات خودرو ممنوع شد»، اظهار کرد: این مصوبه تا اردیبهشت ۱۴۰۱ مهلت داشت و به‌نوعی تمدید شده بود.

همزمان با پایان یافتن این مصوبه در دولت، موضوع ازسرگیری واردات خودرو مطرح شد که کلیات آن تصویب شده است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: خوشبختانه در حال حاضر چند رویداد همزمان با هم در حال رخ دادن است؛ مصوبه ممنوعیت واردات به اتمام رسیده و دیگر منعی برای واردات وجود ندارد و از سوی دیگر تراز ارزی کشور در وضعیت خوبی قرار گرفته است و فشاری بر منابع ارزی کشور به‌گونه‌ای که برای نرخ ارز مشکل‌ساز شود، وارد نیست.

فاطمی‌امین خاطرنشان کرد: در مصوبه‌ آماده‌شده که در مرحله نهایی است، چند نکته مهم وجود دارد. اولین نکته این است که تمرکز ما بر واردات خودروهای اقتصادی است. در سال‌های پیش از ۱۳۹۷، عمدتا خودروهای لوکس، گران‌قیمت و تجملاتی وارد می‌شد که بخش خاصی از آن بهره می‌بردند اما تمرکز ما در این دوره بر این است که خودروهای اقتصادی برای استفاده عموم وارد شود و هم اینکه این نقیصه در کشور برطرف شود.

اما این همه ماجرا نبود پس از سال ها انتظار برای آزاد شدن واردات خودرو، اخبار دیگری از سوی مجلس شنیده شد.

جلال رشیدی کوچی، نماینده مجلس در حساب توییتری خود نوشت: بالاخره گام اول برداشته شد و واردات خودرو آزاد شد، در تنظیم آئین نامه واردات خودرو با تکیه بر کلمه خودروی اقتصادی دو شرط در نظر گرفته شده؛ 1- سقف قیمت ۷۰۰۰ دلار! ۲-حجم موتور ۱۰۰۰ سی‌سی!

او ادامه داد: اگر وزیر صمت این توهین آشکار به مردم ایران را اصلاح نکند قطعا منتظر استیضاح باشد.

در پاسخ به این اظهارنظر رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی گفت: با بررسی کمیسیون‌های مجمع تشخیص مصلحت نظام مصوب شد دولت خودرو‌هایی را که کم‌مصرف و ایمن هستند بدون سقف وارد کند.

عزت‌الله اکبری تالارپشتی افزود: تا امروز از خودروسازان حمایت‌هایی شده است که طبق فرموده مقام معظم رهبری نباید سوءاستفاده کنند و باید ساختار دو خودروساز اصلاح شود مثلاً دولت به‌جای سهامداری و دخالت، باید ناظر باشد.

وی با اشاره به مصوبه قبلی مجلس در خصوص واردات 70 هزار خودرو گفت: اول، با فرمایشات رهبری کلاً مصوبه اصلاح شد و این اختیار را به دولت دادیم تا برای عامه مردم هرقدر که بتواند بازار را تنظیم کند، واردات خودرو را انجام دهد دوم، ماده 4 آن که مربوط به صادرات قطعه و واردات خودرو بود، حذف شد.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم اضافه کرد: آیین‌نامه واردات خودرو به‌دست دولت تهیه می‌شود و دولت شرایط را باید برای واردات آماده کند.

وی گفت: امروز خلأ 500هزارخودرویی در بازار احساس می‌شود که با واردات، فضا رقابتی می‌شود.

در حالی که با احتساب قیمت‌های جهانی و نرخ دلار حتی ۳۰ هزار تومانی، امروز گران‌ترین خودروی چینی در ایران بیشتر از ۸۰۰ میلیون تومان نمی‌ارزد، اما شاهدیم با قیمت‌های گزافی به فروش می‌روند. به اعتقاد کارشناسان با این رویه نه فقط صنعت خودرو کشور به جایی نمی‌رسد، بلکه شرایط بدتر هم خواهد شد چرا که خودروسازان داخلی به بهانه تولید و اشتغال، هرچه می‌خواهند بر سر مردم می‌آورند، اما وقتی به عملکرد خود در تنهایی می‌نگرند چیزی جز سرافکندگی نمی‌بینند.

با آزاد شدن واردات خودرو می‌توان انتظار داشت در اندک زمانی قیمت خودروهای خارجی واقعی شود، این در حالی است که نگاهی به قیمت خودروهای خارجی موجود در بازار که عمدتا از مدل ۲۰۱۷ و در اندک مواردی مدل ۲۰۱۸ هستند، در واقع با دلار ۵۸ تا ۷۰ هزار دلاری محاسبه می‌شوند و مصرف‌کنندگان ایرانی بین ۲ تا سه برابر قیمت‌های جهانی پول بابت خودروها پرداخت می‌کنند. با آزاد شدن واردات، قیمت مدل‌های قدیمی‌تر همان خودروها کاهش خواهد یافت و اثر روانی خوبی بر بازار نیز خواهد گذاشت.

در ادامه، واردات خودرو محدود و مسدود شد و حتی همان زمان برخی کارشناسان هشدار دادند که این موضوع در راستای رهاسازی قیمت خودروهای داخلی است. در نتیجه امروز شاهدیم تنها طی چهار سال قیمت خودرویی نظیر پراید از ۱۹ میلیون تومان به بیش از ۲۰۰ میلیون تومان در بازار رسیده است.

با استقرار دولت مردمی سیزدهم، از همان ابتدا رفع التهاب از بازار خودرو در دستور کار دولت و وزارت صمت قرار گرفت و مسوولان وزارتخانه در تلاش برای التهاب‌زدایی از بازار خودرو، آزادسازی واردات را به عنوان یکی از گزینه‌ها در دستور کار قرار دادند.

با 7 هزار دلار و حجم موتور 1000 سی سی چه خودروهایی وارد می شود؟

در یک بررسی کوتاه مشاهده میکنیم که با 7 هزار دلار و حجم موتور 1000 سی سی چه خودروهایی وارد می شود؟

به نظر می رسد تصمیم اصلی دولت در برهه فعلی واردات خودروهای اقتصادی است که جایگزین خودروهایی مثل پراید و یا تیبا شود. با این تصمیم گیری عملا راه برای ورود خودروهای ارزان با حجم موتور بیشتر امکان پذیر نمی باشد. در حال حاضر خود  پراید با موتور 1330 سی سی کار می کند و برای همین احتمالا منظور واردات خودروهای مینی چینی خواهد بود.

در زیر خودروهایی که با قیمت ارزان و حجم موتور کم در بازار چین وجود دارد، معرفی شده است.

https://hekayatgilan.ir/images/pro_gallery/t3_1652420280_chery-qq6-s21.jpg

خودروهای چری

بدون شک خودروهای شرکت چری یکی از مهم ترین خودروهایی خواهد بود که واردکنندگان مدنظر قرار خواهند داد. خودروهای ارزان قیمت این شرکت در مدل های مختلف وجود دارد. البته حجم موتور آن ها کمی بیشتر از هزار سی سی است و به 1500 سی سی می رسد. Chery Amulet FL ، Chery Storm 2، Chery QQ6 ، Chery Amulet  از این دست خودروهای ارزان قیمت چری هستند که بین 5 هزار تا 8 هزار دلار قیمت دارند.

https://hekayatgilan.ir/images/pro_gallery/t3_1652421030_1280px-2018_geely_yuanjing_(vision)_x1_front_8.9.18.jpg

خودروهای جیلی 

خودروهای جیلی از خودروهای چری گرانتر هستند و خودروی اقتصادی کمتر تولید می کند. Geely Vision X1 یک خودروی ارزان قیمت زیبای چینی است که بین 6200 تا 9 هزار دلار قیمت دارد. Geely GC5-RV حجم موتور 1500 سی سی دارد، ولی بین هفت هزار تا نه هزار دلار بیشتر قیمت ندارد. Geely EMOtion هم است که با حجم موتور پایین بین 5.790 - 10.960 دلار قیمت دارد.


https://hekayatgilan.ir/images/pro_gallery/t3_1652421721_faw-v2-2019-feature-image.jpg

خودروهای فاو 

خودروهای فاو هم قیمت بالایی دارند در این میان FAW V2 با حجم موتور 1300 بین 7.360 - 8.780  دلار قیمت خورده است.   FAW Xiali N7 هم با با همین حجم موتور 7.680 - 8.310 دلار قیمت دارد. FAW Xiali N5 هم با حجم موتور هزار سی سی هستند که بین 5.790 - 7.680 دلار قیمت تمام شده آن هستند

https://hekayatgilan.ir/images/pro_gallery/t3_1652420673_lifan_530_01_china_2015-04-06.jpg

خودروهای لیفان

اگر دولت کمی در مصوبه اش عقب نشینی کند خودروهای ارزان قیمت لیفان هم وجود دارد. لیفان 530 با قیمت 8 هزار دلارعرضه می شود که حجم موتورش هم بین 1300 تا 1500 سی سی است

https://hekayatgilan.ir/images/pro_gallery/t3_1652419643_jiangnan_alto_001.jpg

Jiangnan TT

3.270 - 4.050 دلار

این خودروی چینی زمانی ارزان ترین خودروی جهان بود که  توسطJiangnan Auto، یکی از شرکت های تابعه Zotye Automobile تولید می شود. خریداران در ازای پول یک ماشین بسیار ابتدایی دریافت می کنند. اما هنوز چهار صندلی دارد، فضای کافی برای خرید مواد غذایی دارد و می تواند با آرامش در بزرگراه حرکت کند. قدرت از یک موتور 0.8 لیتری سه سیلندر بنزینی با خروجی 36 اسب بخار و 60 نیوتن متر تامین می شود که برای حداکثر سرعت قابل قبول 120 کیلومتر در ساعت (75 مایل) مناسب است.

https://hekayatgilan.ir/images/pro_gallery/t3_1652417906_1200px-chery_qq3_01_china_2012-04-22.jpg

خودروهای برقی

چری eQ1

5 هزار دلار

چری QQ همان ام‌وی‌ام 110 خودمان است که زمانی ارزان ترین خودروی جهان بود. در سال 2014  یکسال پس از معرفی نسل دوم چری QQ که به ایران هم راه پیدا کرد، نسخه تمام برقی این خودرو نیز با نام چری eQ به بازار چین معرفی شد.

https://hekayatgilan.ir/images/pro_gallery/t3_1652418155_auto-sales-statistics-china-geely_merrie_mr-hatchback.png

Geely MR

5500 دلار

این خودرو چینی در دو نسخه پنج در هاچ بک یا چهار در سدان عرضه می‌شود. با لقب Merrie، این خودرو کوچک دارای موتور ۴ سیلندر ۱۶ سوپاپی است و طول آن ۳.۸۲ و عرض آن ۱.۶۷ متر است. موتور این خودرو ارزان قیمت در دو نسخه ۱.۳ و ۱.۵ لیتری عرضه می‌شود.

https://hekayatgilan.ir/images/pro_gallery/t3_1652417501_188b5f1db5994bc68bff8dec30162e0d.png

برلیانس Xinri i03

این خودرو در بازار چین از 10400 تا 12  هزار دلار قیمت دارد و جزء خودروهای اقتصادی چین محسوب می شود که در شهرهای بزرگ چین قابلیت استفاده دارد. از فناورانه های کابین می توان به نمایشگر تبلتی سیستم سرگرمی و نمایشگر دیجیتال اطلاعات کیلومتر اشاره کرد. سیستم تهویه غیراتوماتیک، قفل مرکزی، ریموت استارت، سنسور پارک عقب، دوربین عقب، نشانگر فشار باد لاستیک، ای بی اس، ایی بی دیی، استراحتگاه دست، پاور ویندوز و تنظیم الکتریکی آینه از دیگر امکانات خودرو هستند.

https://hekayatgilan.ir/images/pro_gallery/t3_1652417399_1213252_211.jpg

لینگبائو باکس

5 هزار دلار

خودروی الکتریکی لینگبائو باکس در بازار چین از 5200 تا 7 هزار دلار قیمت دارد. این خودرو که مصارف داخل شهری دارند بیشتر کپی خودروهای اسمارت و فیات است. از امکانات کابین و ایمنی می توان به سیستم تهویه اتوماتیک، قفل مرکزی، ریموت، رادار پارک عقب، دوربین عقب، نشانگر فشار باد لاستیک ها، ای بی اس، ایی بی دیی، نمایشگر لمسی سیستم سرگرمی، بلوتوث، یو اس بی پورت، ایربگ راننده و سرنشین جلو، ایزوفیکس صندلی کودک، استراحتگاه دست ردیف جلو، پاور ویندوز جلو و عقب و آینه ها با تنظیم الکتریکی اشاره کرد.

https://hekayatgilan.ir/images/pro_gallery/t3_1652416598_power-39-hp-and-a-range-of-up-to-175-560x382.png

خودروی Baizhi Daxiong  

4 هزار و 200 دلار

خودروی برقی  Baizhi Daxiong یک خودروی برقی چینی است که با دلار 30 هزار تومانی بالغ بر 126 میلیون تومان می شود. اگر واردکننده هزار دلار اضافه هم پرداخت کند،  می توان از امکانات دیگری مانند دوربین عقب، نمایشگر لمسی ۹ اینچی، بلوتوث، سیستم تهویه و ... بهره مند شود. از امکانات ایمنی می توان به ای بی اس، ایی بی دیی و فرمان برقی اشاره کرد

 

 

 

........................

 

تبلیغ

ارسال دیدگاه شما

روزنامه در یک نگاه
ویژه نامه
تبلیغ تبلیغ پرتال استانداری خراسان شمالی
بالای صفحه