ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
اطلاع رسانی

با توجه به افزایش هزینه‌های تولید روزنامه در چند ماهِ اخیر، و تلاش ما در راستای ادامه انتشار روزنامه «اترک» به‌روال معمول و حفظِ کیفیت و تیراژ روزنامه، ناگزیر به حذفِ امکان بازدید رایگان سایت و به‌تبع آن فروشِ آنلاین مطالب از طریق سایت هستیم. بنابر وضعیتِ اقتصادی اخیر، خاصه گرانی و نبودِ کاغذ موردنیاز برای انتشار روزنامه، در صورتی‌ که متقاضیِ بازدید از سایت روزنامه هستید و جهتِ یاری به امر فرهنگی و امکان ادامه انتشار روزنامه در این مسیر نیز ما را همراهی کنید.

چانچه تا اکنون عضو سایت نیستید، بر روی گزینه ثبت نام کلیک کنید.

چنانچه قبلا ثبت نام کرده‌اید، بر روی گزینه ورود به سایت کلیک کنید.

خبرهای روز

یک مسئول:

کرمانشاه آبی برای کشت دوم ندارد

اترک/رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان کرمانشاه با اشاره به کمبود شدید منابع آبی در استان، گفت: کرمانشاه حقیقتا آبی برای کشت دوم ندارد و مسئولین مربوطه باید جلوی این کشت را در استان بگیرند.

امیر یاوری با تاکید بر اینکه انجام کشت دوم در شرایط کنونی که با خشکسالی مواجه هستیم به هیچ‌عنوان در استانی مثل کرمانشاه پذیرفتنی نیست، گفت: کشت دوم در مزارع کرمانشاه معنی ندارد، چون آب برای کشت دوم نداریم.

وی با اشاره به افت چشمگیر سطح آب سفره‌های زیرزمینی، انتقاد جدی به کشت محصولات با نیاز آبی بالا مثل برنج در برخی نقاط استان داشت و گفت: کشت برنج مناسب اقلیم معتدل و مرطوب خزری بوده و به هیچ عنوان با اقلیم استان کرمانشاه سازگار نیست، اما نمی‌دانم چرا در کرمانشاه روی کشت برنج پافشاری می‌شود.

 رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان کرمانشاه با بیان اینکه گاها مسئولین جهاد کشاورزی با این توجیه که ما مسئول تولید و تامین امنیت غذایی هستیم مجوز کشت برنج در استان می‌دهند، گفت: در شرایطی که به اذعان کارشناسان آب در کشور، 75 درصد از ذخایر منابع آب زیرزمینی را از دست داده‌ایم، اصرار به کشت‌ محصولات آب‌بری مثل برنج منطقی نیست.

وی اضافه کرد: چرا باید در شرایطی که با بحران آب مواجهیم، در استان کرمانشاه کشت‌های با نیاز آبی بالا مثل سیب زمینی و پیاز و هندوانه و دیگر محصولات آب‌بر داشته باشیم. هندوانه ای که برای تولید یک کیلوگرم آن بین 400 تا 500 لیتر آب مصرف می‌شود و به بهای خیلی کم که حتی بهای آب مصرفی مورد نیاز برای تولید آن هم نیست به فروش می‌رسد و گاها صادرات هم می‌شود و اینگونه آب های کشور به هدر می‌رود.

 رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان کرمانشاه در ادامه با انتقاد از تعریف نشدن زنجیره ارزش در بخش کشاورزی، گفت: زیرساخت های کشاورزی ما در اکثر نقاط کشور تقریبا صفر است و هیچ حمایتی از کشاورزان نمی‌شود و کشاورزان به حال خود رها شده‌اند، در چنین شرایطی چگونه می توان بر مصرف آب در بخش کشاورزی مدیریت داشت.

وی ادامه داد: معنای حمایت این است که علاوه بر اینکه به کشاورزان الگوی کشت بدهیم، نهاده‌های مورد نیاز برای کشت مورد نظر به اضافه آموزش‌های ترویجی را در اختیار آنها قرار داده و نهایتا در فصل برداشت محصول را به صورت خرید تضمینی از آنها خریداری کرده و پس از بسته بندی در بازار عرضه کنیم و برای مازاد تولیدات هم برنامه صادراتی داشته باشیم.

وی ادامه داد: با تعریف زنجیره ارزش در بخش کشاورزی همچون سایر کشورها نه فقط کشاورزان حمایت می شوند تا به سود واقعی خود برسند، بلکه با کشت‌های مناسب هر اقلیمی از سرمایه های آب کشور نیز صیانت خواهد شد.

وی سپس از موضوع تبخیر آب به عنوان یکی از چالش های مهم پیش‌روی بخش کشاورزی از سالیان دور یاد کرد و افزود: باید خیلی قبل از اینها به فکر مدیریت آب در بخش کشاورزی می‌افتادیم.

وی ادامه داد: اگر همین الان از کنار مزارع کشاورزی عبور کنیم رایزرهایی را در مزارع می‌بینیم که آب را پودر کرده و مزارع را آبیاری می‌کنند که این شیوه آبیاری به هیچ عنوان مناسب کشور ما نیست چون میزان هدررفت آب به خصوص آب پودر شده در دمای حدود 40 درجه خیلی بالا و نزدیک به 80 درصد است و این یعنی عمده آب آبیاری در این شیوه آبیاری تبخیر و در دسترس مزارع قرار نمی‌گیرد و اینها همان آبهای زیرزمینی هستند که تجدیدپذیر هم نیستند و یا لااقل زمان تجدیدپذیری آنها خیلی زیاد است.

وی اشاره ای هم به وجود چندین هزار حلقه چاه غیرمجاز در استان بنا به اعلام مسئولین آب استان داشت و گفت: اینها آمار چاه‌های غیرمجاز شناسایی شده است و معلوم نیست چند چاه غیرمجاز شناسایی نشده هم داشته باشیم که سرمایه‌های آب را به هدر می‌دهند

یاوری با بیان اینکه باید برای مدیریت مصرف آب به خودمان بیاییم، گفت: باید نهادهایی مثل جهاد کشاورزی، امور آب و ... برای مدیریت منابع آبی ورود جدی داشته باشد.

یاوری با تاکید بر اینکه اقلیم کشور ما یک اقلیم خشک است، ادامه داد: اینکه بیاییم با نشان دادن فردی که فقط با یک لیوان آب مسواک می‌زند فرهنگ مصرف بهینه آب را نهادینه کنیم کاری از پیش نمی‌رود، باید راهکار اساسی برای مصرف بهینه آب داشته باشیم. وقتی می‌دانیم بیشترین مصرف آب در بخش کشاورزی است باید زیرساخت‌های بخش کشاورزی را برای مدیریت مصرف آب ایجاد کنیم تا از پیک خطر عبور کنیم.

 رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان کرمانشاه سپس گریزی هم به اهمیت توسعه کشت گلخانه‌ها در کشور برای مدیریت بهتر منابع آبی زد و گفت: حال که بیشترین آب در بخش کشاورزی مصرف می شود، با توسعه کشت‌های گلخانه‌ای هم اشتغال‌زایی و تولید بالا اتفاق خواهد افتاد و هم از تبخیر و هدررفت آب جلوگیری می‌شود.

وی تاکید کرد: در کشت‌های گلخانه‌ای در بدترین شرایط میزان مصرف آب 20 درصد حالت معمول است و این یعنی کشت‌های گلخانه‌ای می‌توانند صرفه جویی 80 درصدی مصرف آب به همراه داشته باشند.

یاوری با بیان اینکه برای تولید یک کیلوگرم سبزی و صیفی در فضای باز بین 400 تا 600 لیتر آب نیاز است، گفت: میزان مصرف آب در گلخانه هیدروپونیک برای تولید یک کیلوگرم سبزی و صیفی جات بین 10 تا 12 لیتر است./ایسنا

تبلیغ

ارسال دیدگاه شما

روزنامه در یک نگاه
ویژه نامه
تبلیغ پرتال استانداری خراسان شمالی
بالای صفحه