ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
اطلاع رسانی

با توجه به افزایش هزینه‌های تولید روزنامه در چند ماهِ اخیر، و تلاش ما در راستای ادامه انتشار روزنامه «اترک» به‌روال معمول و حفظِ کیفیت و تیراژ روزنامه، ناگزیر به حذفِ امکان بازدید رایگان سایت و به‌تبع آن فروشِ آنلاین مطالب از طریق سایت هستیم. بنابر وضعیتِ اقتصادی اخیر، خاصه گرانی و نبودِ کاغذ موردنیاز برای انتشار روزنامه، در صورتی‌ که متقاضیِ بازدید از سایت روزنامه هستید و جهتِ یاری به امر فرهنگی و امکان ادامه انتشار روزنامه در این مسیر نیز ما را همراهی کنید.

چانچه تا اکنون عضو سایت نیستید، بر روی گزینه ثبت نام کلیک کنید.

چنانچه قبلا ثبت نام کرده‌اید، بر روی گزینه ورود به سایت کلیک کنید.

خبرهای روز

کمبود آب و اعتبار مهمترین چالش های صنعت آبفا آذربایجان شرقی

اترک/محمدپور: کمبود آب، کمبود اعتبار، نقص در فرهنگ استفاده از این مایع حیات، بالا بودن هزینه های تاسیساتی تامین، تولید، انتقال و نگهداری تجهیزات، کمبود بارندگی ها، فاصله شهرهای بزرگ از منابع آبی، پایین بودن آب بها، پایین بودن بهای دفع فاضلاب و بالا بودن قیمت تمام شده آبی که به دست مردم استان می رسد، عمده مشکلات بخش آب و فاضلاب آذربایجان شرقی است

 

مدیرعامل آب و فاضلاب آذربایجان شرقی در همین ارتباط اظهار کرد: قیمت تمام شده آب و دفع فاضلاب بالاست. در سال جاری به طور مثال قیمت تمام شده تولید آب در حد 2200 تومان برای هر مترمکعب است اما آب بهایی که از مردم ما اخذ می کنیم در حد یک سوم قیمت تمام شده آب است.

«محمد خانی» گفت: در مورد فاضلاب نیز قیمت تمام شده خدمات فاضلاب به قیمت سال جاری و بازای هر متر مکعب 1400 تومان هست که ۵۰ درصد آن را از مردم اخذ می کنیم.

وی یادآور شد: در بخش شرب،  صنعت و کشاورزی  با کمبود آب مواجه هستیم، به خصوص میزان بارندگی سال گذشته ۳۴ درصد در آذربایجان شرقی کاهش داشته که کمتر از حد طبیعی است.

خانی ادامه داد: دولت برای کمک به تولید و جلوگیری از قطعی آب برای مصارف شرب و صنعت مصمم است اما تا جایی که می تواند تلاش می کند تا مصارف آب را کاهش دهد ولی ناچار برای جبران هزینه های عملیات بازسازی تجهیزات و نگهداری تاسیسات باید قیمت آب بها تجدید نظر شود، البته این قیمت فروش تا جایی که مردم توانایی پرداخت داشته باشند باید قیمت ها واقعی بشود.

وی خاطر نشان کرد: الگوی مصرف در کشور ما برای هر نفر ۱۵۰ لیتر در شبانه روز تعریف شده اکنون متاسفانه در سطح کشور به جای ۱۵۰ لیتر ۲۲۰ لیتر در هر شبانه روز مصرف داریم در واقع در حد ۷۰ لیتر در شبانه روز ما بیش از اندازه شاخص تعریف شده، مصرف داریم.

 وی یادآور شد: برای اینکه مردم عزیز به سمت مصرف استاندارد یا بهینه سوق داده شوند قیمت‌ها باید اصلاح و افزایش پیدا کند در حد اینکه بتوانیم به قیمت تمام شده نزدیک شویم یعنی افزایش قیمت عامل بازدارنده در مصرف خواهد بود.

خانی خاطر نشان کرد: هزینه انتقال آب از مسافت های دور و از استان های دیگر، هزینه برق، فیلتراسیون، هزینه های نگهداری و بازسازی تاسیسات آبی قیمت تمام شده آب را بالا می برد در برخی از شهرها مثل ورزقان تامین آب از طریق چاه های اطراف شهر تامین می شود و هزینه انتقال و تاسیسات حداقل است در صورتی که برای رساندن آب به کلانشهر تبریز از استان های دیگر اقدام می شود و مستلزم هزینه های بالا می باشد بر این اساس پیشنهاد دیگر این است که قیمت آب بها بر اساس این هزینه ها تعیین شود.

وی ادامه داد: تعیین آب بها به صورت منطقه ای تعیین شود تا درآمدها، کفاف هزینه ها را بدهد یعنی شهرهایی که رساندن آب به آنها مستلزم هزینه های بیشتر است آب بهای بیشتری را نیز پرداخت کنند یا متوسط استانی محاسبه شود و بر همین اساس ضریب قیمت تمام شده فرا منطقه ای مورد توجه قرار گیرد.

وی یادآور شد: قیمت ها عامل بازدارنده در مصرف خواهد بود البته مهم تر از این موضوع فرهنگ سازی در مصرف آب و رعایت الگوی مصرف است البته کنترل های نظارتی و دعوت مردم به کاهش مصرف عواملی است که در کاهش مصرف و جلوگیری از مصارف غیرضرور در کنار ایجاد مشوق برای مصرف بهینه بسیار تاثیرگذار است و باید همه این موارد باهم پرداخت شود.

تبلیغ

ارسال دیدگاه شما

روزنامه در یک نگاه
ویژه نامه
تبلیغ پرتال استانداری خراسان شمالی
بالای صفحه