ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
اطلاع رسانی

با توجه به افزایش هزینه‌های تولید روزنامه در چند ماهِ اخیر، و تلاش ما در راستای ادامه انتشار روزنامه «اترک» به‌روال معمول و حفظِ کیفیت و تیراژ روزنامه، ناگزیر به حذفِ امکان بازدید رایگان سایت و به‌تبع آن فروشِ آنلاین مطالب از طریق سایت هستیم. بنابر وضعیتِ اقتصادی اخیر، خاصه گرانی و نبودِ کاغذ موردنیاز برای انتشار روزنامه، در صورتی‌ که متقاضیِ بازدید از سایت روزنامه هستید و جهتِ یاری به امر فرهنگی و امکان ادامه انتشار روزنامه در این مسیر نیز ما را همراهی کنید.

چانچه تا اکنون عضو سایت نیستید، بر روی گزینه ثبت نام کلیک کنید.

چنانچه قبلا ثبت نام کرده‌اید، بر روی گزینه ورود به سایت کلیک کنید.

خبرهای روز

ایرانی‌های امسال جشنواره کن

دوره هفتاد و پنجم جشنواره کن امسال میزبان چندین سینماگر و بازیگر ایرانی در بخش‌های مختلف خواهد بود.

به گزارش ایسنا، فهرست آثار جشنواره کن ۲۰۲۲ سرانجام در بخش‌های مختلف شامل مسابقه اصلی رقابتی و غیررقابتی، نوعی‌ نگاه، نمایش‌های ویژه، کن پریمیر و بخش‌های جنبی هفته منتقدین و دو هفته کارگردانان سرانجام تکمیل شد که با حضور چند چهره ایرانی نیز همراه است.

اولین حضور یک فیلم ایرانی در جشنواره کن امسال روز ۲۵ فروردین (۱۴ آوریل) در نشست خبری «تیری فرمو» مدیر و «پیر لسکور» رئیس جشنواره کن در پاریس قطعی شد و فیلم «برادران لیلا» ساخته سعید روستایی توانست به جمع ۱۸ فیلم بخش مسابقه اصلی راه یابد (با اضافه شدن ۳ فیلم دیگر در مجموع ۲۱ فیلم در این بخش حضور دارند). سومین ساخته بلند روستایی پس از «ابد و یک روز» و «متری شیش و نیم» حالا این فرصت را یافته تا در بخش رقابتی کن، برای کسب جایزه نخل طلا و دیگر جوایز اصلی این رویداد معتبر سینمایی رقابت کند.

هنوز جرئیات زیادی درباره داستان فیلم جدید روستایی منتشر نشده اما ترانه علیدوستی، نوید محمدزاده، سعید پورصمیمی، فرهاد اصلانی، پیمان معادی و محمد علیمحمدی از جمله بازیگران این فیلم هستند و کمپانی فرانسوی «Wild Bunch» نیز بخش بین‌المللی این فیلم بر بر عهده گرفته است. ترانه علیدوستی برای دومین بار پس از فیلم «فروشنده»، روی فرش قرمز کن خواهد رفت اما نوید محمدزاده و پیمان معادی نخستین باری است که فیلمی در کن خواهند داشت.

علی عباسی کارگردانی ایرانی-دانمارکی که در سال ۲۰۱۸ با فیلم «مرز» جایزه نوعی نگاه کن را به خود اختصاص داد، امسال با فیلم فارسی‌زبان «عنکبوت مقدس» پا به جشنواره کن می‌گذارد. این فیلم که در کشور اردن فیلمبرداری شده با بازی مجموعه‌ای از بازیگران ایرانی از جمله زهرا امیر ابراهیمی همراه است و داستان یک قاتل زنجیره‌ای زنان را در مشهد روایت می‌کند که در تلاش است چهره شهر را از وجود زنان تن‌فروش پاک کند و .... «عنکبوت مقدس» هم یکی از فیلم‌های مسابقه اصلی کن خواهد بود و اولین حضور علی عباسی در این بخش را رقم می‌زند.

گلشیفته فراهانی بازیگر ایرانی نیز که چند سالی است حرفه خود را در خارج از کشور دنبال می‌کند، امسال با فیلم «برادر و خواهر» ساخته «آرنو دپلشن» کارگردان فرانسوی با «ماریون کوتیار» همبازی شده است. داستان این فیلم درباره یک خواهر و برادر است که برای مدت ۲۰ سال است با یکدیگر صحبت نمی کنند اما مرگ والدین‌اشان شرایطی جدید برای آنها رقم می‌زند. «برادر و خواهر» یکی از فیلم‌های مسابقه اصلی کن امسال است.

فراهانی تاکنون با چندین فیلم در جشنواره کن حضور داشته و می‌توان او را باسابقه‌ترین بازیگر ایرانی در جشنواره کن دانست. «دختران آفتاب» ساخته سال ۲۰۱۸ «اوا هوسون» و «پترسون» محصول ۲۰۱۶ به کارگردانی «جیم جارموش» از جمله این فیلم‌ها هستند.

اما شاخص‌ترین چهره سینمای ایران در کن ۲۰۲۲ همانند سال گذشته اصغر فرهادی است که امسال نه با یک فیلم بلکه با حضور در میان اعضای هیات داوران بخش رقابتی، حضور تاثیرگذاری در این رویداد سینمایی خواهد داشت. چهره محبوب جشنواره کن بعد از فیلم «جدایی»، تمامی آثارش (گذشته، فروشنده، همه می‌دانند و قهرمان) را در کن رونمایی کرده سال گذشته با «قهرمان» برنده جایزه بزرگ هیات داوران شد و مسلما امسال نقش مهمی در انتخاب برنده نخل طلای بهترین فیلم، جایزه بزرگ هیات داوران، جایزه ویژه هیات داوران و جوایز بهترین کارگردانی، فیلم‌نامه و بازیگر مرد و زن جشنواره خواهد داشت.

فرهادی که پیش از این زمزمه‌هایی از حضورش به عنوان رئیس هیات داوران به گوش می‌رسید حالا در کنار «ونسان لیندون» (رئیس هیات داوران)، «ربکا هال»، «دیپیکا پادوکونه»، «یاسمینه ترینکا»، «لاج لی»، «جف نیکولز» و «یواخیم تریه»، ۲۱ فیلم بخش رقابتی اصلی هفتاد و پنجمین دوره این رویداد سینمایی را داوری خواهند کرد.

دیگر فیلم ایرانی حاضر در جشنواره کن امسال، «تصور» اولین ساخته علی بهراد است که به عنوان یکی از ۷ فیلم بلند در بخش مسابقه هفته منتقدین جشنواره کن به نمایش گذاشته می‌شود و نخستین تجربه حضور سینمای ایران در بخش جنبی هفته منتقدین را در ۲۰ سال اخیر رقم می‌زند. لیلا حاتمی و مهرداد صدیقیان بازیگران اصلی این فیلم هستند، بخش جنبی هفته منتقدین کن ویژه فیلم‌های اول و دوم کارگردانان است. «تصور» به عنوان یک فیلم اول، یکی از نامزدهای جایزه دوربین طلایی کن محسوب می‌شود و لیلا حاتمی به عنوان داور، سابقه حضور در جشنواره کن را دارد.

تبلیغ

ارسال دیدگاه شما

روزنامه در یک نگاه
ویژه نامه
تبلیغ تبلیغ پرتال استانداری خراسان شمالی
بالای صفحه