ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
اطلاع رسانی

با توجه به افزایش هزینه‌های تولید روزنامه در چند ماهِ اخیر، و تلاش ما در راستای ادامه انتشار روزنامه «اترک» به‌روال معمول و حفظِ کیفیت و تیراژ روزنامه، ناگزیر به حذفِ امکان بازدید رایگان سایت و به‌تبع آن فروشِ آنلاین مطالب از طریق سایت هستیم. بنابر وضعیتِ اقتصادی اخیر، خاصه گرانی و نبودِ کاغذ موردنیاز برای انتشار روزنامه، در صورتی‌ که متقاضیِ بازدید از سایت روزنامه هستید و جهتِ یاری به امر فرهنگی و امکان ادامه انتشار روزنامه در این مسیر نیز ما را همراهی کنید.

چانچه تا اکنون عضو سایت نیستید، بر روی گزینه ثبت نام کلیک کنید.

چنانچه قبلا ثبت نام کرده‌اید، بر روی گزینه ورود به سایت کلیک کنید.

خبرهای روز

شتِرای اِتلون؛ ورزشی ناشناخته

اترک/ معین رضوانی: تراي اتلون (ورزش سه گانه) يكي از رشته هاي المپيكي پر طرفدار در جهان است. اين رشته شامل ۱۵۰۰ متر شنا، ۴۰ كيلومتر دوچرخه سواري و ۱۰ كيلومتر دو صحرانوردي است كه به صورت متوالي و پي در پي انجام مي شود. نخستين مسابقه سه گانه در سال ۱۹۲۱ در كشور فرانسه با نام مسابقه سه ورزش برگزار شد كه در آن ورزشكاران ۷ كيلومتر ركاب زدند، پنج كيلومتر دويدند و سرانجام ۲۰۰ متر شنا كردند. گرچه اين حركت ورزشي براي ۵۰ سال متوقف شد اما سرانجام در سال ۱۹۷۲ شروع آن به شكل ورزش دو گانه درميان ساير ورزش ها ديده شد. در آن سال اين مسابقات شامل دو و شنا بود.

اتحاديه بين المللي تراي ‌اتلون با نام (ITU) در سال ۱۹۸۹ در فرانسه تاسيس شد و درآگوست همان سال نخستين رقابت هاي جهاني اين رشته برگزار شد و در حال حاضر بيش از 175 كشور عضو اين اتحاديه هستند. كنفدراسيون سه گانه آسيا نيز در سال ۱۹۹۱ در كره جنوبي تاسيس شد. این رشته ورزشی در سال ۲۰۰۰ وارد المپيك شد.

پای این رشته ورزشی حدود 20 سالی هست که وارد کشور ما نیز شده است. در سال ۱۳۸۰، این رشته با عنوان کمیته ورزش سه‌گانه به‌ صورت زیر مجموعه‌ای از فدراسیون دو و میدانی شروع به فعالیت کرد. در سال ۱۳۸۲ تحت عنوان انجمن ورزش سه‌گانه کشور به کنفدراسیون ترای اتلون آسیا معرفی شد. با تعیین سرپرست و تهیه اساسنامه مربوطه، در سال ۱۳۸۵ فدراسیون ورزش سه گانه تشکیل شد و در خرداد ۱۳۸۶ به عنوان بیست و یکمین عضو کنفدراسیون ترای اتلون آسیا انتخاب شد. اولین دوره لیگ باشگاه‌ های کشور در این رشته در سال ۱۳۸۷ با شرکت ۲۱ تیم و بیش از ۸۰ ورزشکار برگزار شد. عنوان فدراسیون ورزش سه گانه ایران با مصوبه مجمع عمومی در سال 1398 به طور رسمی به فدراسیون ترای اتلون جمهوری اسلامی ایران تغییر نام داد.

در خراسان شمالی نیز از سال 97 هیات ترای اتلون استان به فعالیت مشغول است. در حال حاضر، در همه شهرستان های استان، هیات های ترای اتلون دائر شده اند که علی رغم همه سختی ها و کمبود ها توانسته اند در سطح ملی عملکرد خوبی داشته باشند و در حال حاضر خراسان شمالی جزو پنج استان برتر کشور در زمینه این رشته ورزشی است. ظهر چهارم بهمن 1400 در محل سالن جلسات اداره کل ورزش و جوانان استان، مجمع سالانه هیات ترای اتلون خراسان شمالی با حضور رییس فدراسیون ترای اتلون کشور برگزار شد، تا بهانه خوبی باشد برای معرفی هر چه بیشتر این رشته المپیکی به علاقه مندان.

+هیات ترای اتلون استان یکی از هیات های فعال کشور است

محسن تیمورزاده رییس هیات ترای اتلون استان در حاشیه برگزاری این مجمع به خبرنگار اترک می گوید: این رشته ورزشی جایگاه بالایی در سطح بین المللی دارد برای همین امروزه در همه شهرستان های استان هیات های شهرستانی ترای اتلون را فعال کرده ایم که مشغول به فعالیت هستند. در استان ما نزدیک 50 ورزشکار داریم که در این رشته ورزشی فعالیت دارند. کمبود تجهیزات در استان داریم اما انگیزه بالای ورزشکاران محدودیت ها را کنار می زند. درست است که این رشته ورزشی تا حالا ناشناخته مانده اما از اشکال از ما بوده که با رسانه ها ارتباطات زیادی برقرار نکردیم تا ترای اتلون را بیش از پیش به مردم بشناسانیم. علی رغم محدودیت ها توانسته ایم که در همه مسابقات ورزشی حضور داشته باشیم و ورزشکاران را با هزینه هیات به مسابقه اعزام و همچنین در زمان شرکت در مسابقه بیمه کنیم.

+نام سه گانه، به خوبی تداعی کننده این ورزش نبود

مهدی گودرزی، رییس فدراسیون ترای اتلون نیز به خبرنگار اترک می گوید: ناشناخته بودن این رشته به زمان ورود این رشته به کشورما بر می گردد. این ها رشته های وارداتی هستند و مشکل ما این بوده که اسم خاص آن را تغییر دادیم و آن را سه گانه نامیدیم و به این ترتیب، مردم نتوانستند تداعی کنند که سه گانه اصلا یعنی چه؟ به خاطر همین ارتباط ما با سازمان مادر قطع شده بود. مشکل دیگر این بود که ورزشکاران این حوزه، خیلی دنبال راه اندازی خط تولید آن نبودند و برای همین در استان ها مراکزی که ترای اتلون تولید کند وجود نداشت. البته در این زمینه با همه مجموعه هایی که با مردم سر و کار دارند مثل دانشگاه ها، آموزش و پرورش، نیروهای نظامی و غیره تفاهم کردیم و از آنها کمک گرفتیم برای شناساندن بیشتر این رشته به مردم.

گودرزی ادامه می دهد: باید ورزشکاران متخصص این رشته تربیت شوند چراکه هیچ شناگری نمی تواند به خوبی بدود یا اینکه هیچ دونده ای نمی تواند شناگر خوبی باشد.

+نبود تجهیزات کافی در استان

محسن تیمورزاده، رییس هیات ترای اتلون استان، در این مجمع می گوید: سال 97 که هیات را تحویل گرفتم عملا چیزی جز نام آن وجود نداشت. علی رغم همه محدودیت های مالی، اداری، کمبود تجهیزات و غیره ظرف این سه سال توانستیم که به معنای واقعی کلمه آن را به یک هیات تبدیل کنیم. امروزه همه هشت شهر استان هیات ترای اتلون دارند. در سال 97 ورزشکاران ما لباس نداشتند اما با توجه به انگیزه بالای این ورزشکاران، امروزه توانسته ایم تا جزو پنج استان برتر کشور در این رشته ورزشی باشیم. با همکاری با اداراتی مانند آموزش و پرورش مسابقات استعدادیابی برگزار کردیم و عده ای جذب این رشته ورزشی شدند. نکته مهم این است که علی رغم همه محدودیت ها، در هر مسابقه ای اعزام ورزشکار داشته ایم.

 

 

+انتظار حمایت داریم

سالخوره، رییس هیات ترای اتلون شیروان در مجمع بیان می کند: از آنجایی که رشته ترای اتلون از سه رشته ورزشی شنا، دو و میدانی و دوچرخه سواری تشکیل شده، به تجهیزات مهمی همچون دوچرخه کورسی، لباس سه گانه، گرمکن و غیره نیاز دارد که متاسفانه هیچ یک از این تجهیزات را نداریم. تنها کاری که توانستیم انجام دهیم، استفاده از فضای اماکن ورزشی ادارات بود.

وی ادامه می دهد: به خاطر ناشناخته بودن این رشته ورزشی، هیچ اسپانسری در این زمینه سرمایه گذاری نمی کند. با آموزش و پرورش و شهرداری رایزنی هایی داشتیم تا بتوانیم این رشته را بیش از پیش به مردم معرفی کنیم. تنها منبع مالی ما، کمک های اداره ورزش استان و مبالغ ناچیزی است که از دیگران کمک می گیریم.

سالخورده تاکید می کند: برای شناساندن بیشتر این رشته ورزشی به مردم به حمایت های مالی فدراسیون و اداره ورزش نیاز هست. ما امکان برگزاری دوره مربی گری ترای اتلون در استان را داریم. برگزاری این دوره می تواند در شناساندن بیشتر این رشته به مردم، سهم به سزایی داشته باشد. علاوه بر این، برگزاری مسابقات استعدادیابی نیز می تواند بسیار مهم باشد.

+هیات ها، جذب سرمایه کنند

مهدی گودرزی، رییس فدراسیون ترای اتلون در این مجمع اظهار می کند: هرساله فدراسیون های ورزشی طی رایزنی هایی با وزارت ورزش، مبالغی را از وزارت ورزش دریافت می کنند. طبق قانون ما فقط می توانیم 10 درصد این مبالغ اختصاص داده شده را به هیات های استانی بدهیم. از آنجایی که فدراسیون های ورزشی و هیات های تابعه غیردولتی هستند بنابراین باید 51درصد منابع مالی مورد نیاز توسط خود هیات ها تامین شود. در نتیجه اگر هیات ها می خواهند که به فعالیت ادامه دهند، باید از درون آنچه خود دارند، سرمایه لازم را تامین کنند.

گودرزی ادامه می دهد: این عقیده که یکی از ملزومات این ورزش نیاز به دوچرخه است، باید حذف شود. از آنجایی که شنا و دو و میدانی امکانات کمتری نیاز دارند بنابراین باید الویت هیات ها پرداختن به این دو ورزش باشد. ابتدا ورزشکاران باید به تبحر لازم در شنا و دو و میدانی برسند و بعد از آن وارد بخش دوچرخه سواری شوند. بنابراین فعلا نیازی به تهیه دوچرخه برای بسیاری از هیات های استانی نیست.

رییس فدراسیون ترای اتلون تاکید می کند: یکی از راه های کسب درآمد هیات ها، آموزش این ورزش ها به کودکان می تواند باشد. سلامت جسمانی از سلامت روانی طبیعتا مهم تر است، بنابراین می توان با اقناع خانواده ها سعی در جذب حداکثری کودکان به سمت این رشته ورزشی کرد.

گفتنی است که تاکنون، فدراسیون ترای اتلون 37 مسابقه در سطح ملی برگزار کرده که طبق گفته رییس فدراسیون قرار است تا پایان سال سه مسابقه دیگر نیز برگزار شود تا تعداد مسابقات ملی برگزار شده به عدد 40 برسد. کشور ایران تا کنون موفق به کسب 27 عنوان در رقابت های گوناگون بین المللی شده است. ترای اتلون ایران برای نخستین بار در بازی های آسیایی جاکارتا 2018 حضور داشت که بهزاد نوبری پور تنها نماینده کشورمان در جایگاه چهاردهم رقابت ها قرار گرفت.

 

 

تبلیغ

ارسال دیدگاه شما

روزنامه در یک نگاه
ویژه نامه
تبلیغ تبلیغ پرتال استانداری خراسان شمالی
بالای صفحه