ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
اطلاع رسانی

با توجه به افزایش هزینه‌های تولید روزنامه در چند ماهِ اخیر، و تلاش ما در راستای ادامه انتشار روزنامه «اترک» به‌روال معمول و حفظِ کیفیت و تیراژ روزنامه، ناگزیر به حذفِ امکان بازدید رایگان سایت و به‌تبع آن فروشِ آنلاین مطالب از طریق سایت هستیم. بنابر وضعیتِ اقتصادی اخیر، خاصه گرانی و نبودِ کاغذ موردنیاز برای انتشار روزنامه، در صورتی‌ که متقاضیِ بازدید از سایت روزنامه هستید و جهتِ یاری به امر فرهنگی و امکان ادامه انتشار روزنامه در این مسیر نیز ما را همراهی کنید.

چانچه تا اکنون عضو سایت نیستید، بر روی گزینه ثبت نام کلیک کنید.

چنانچه قبلا ثبت نام کرده‌اید، بر روی گزینه ورود به سایت کلیک کنید.

خبرهای روز

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان شمالی:

حل مشکل تامین آب شرب پایدار بجنورد نیازمند ۳۰۰ میلیارد تومان اعتبار

رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان شمالی گفت: حل مشکل تامین آب شرب پایدار بجنورد به ۳۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.

غلامحسین ساقی در نشست با خبرنگاران استان اظهار کرد: تامین آب شرب پایدار شهر بجنورد یکی از پروژه های راهبردی آبفا است که سبب رفع دغدغه های آینده می شود.

وی تاکید کرد: خشکسالی و تغزیه گرا شدن سد شیرین دره به عنوان یکی از منابع تامین آب شرب بجنورد، مشکل فعلی ما است که همانند ۱۲ استان دیگر سبب تغییر بو و مزه آب شرب شده است.
وی ادامه داد: سد شیرین دره به علت وارد شدن فسفر ناشی از سیلاب های ۹۸ و همچنین کاهش بارندگی و کاهش باز شدن دریچه ها برای خروج از آب، تغزیه گرا شده و رشد جلبک ها در ان اتفاق می افتد.
۳۰۰ میلیارد برای تامین آب شرب مردم، اعتبار زیادی نیست
ساقی با بیان اینکه باید به دنبال راه حل های جایگزین برای تامین آب شرب مردم در مواقع اینچنینی باشیم، گفت: بدین منظور حفر ۱۱ حلقه چاه عمیق در پلنگ دره بجنورد در دستور کار قرار گرفت که تا کنون هشت حلقه آن حفر شده است.
وی به چاه های عمیق در اختیار پتروشیمی نیز اشاره کرد و افزود: این چاه های در نهایت متعلق به آب شرب مردم است و اکنون نیز این مجموعه برای جایگزینی آن ها با پساب موافقت کرده است.
وی ادامه داد: به همین منظور باید لوله کشی انتقال آب های پتروشیمی و همچنین ۱۱ حلقه چاه های در حال انجام ما در کنار تجهیز آن ها انجام شود که به ۳۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد و این عدد برای رفع مشکل آبی مردم مرکز استان عدد زیادی نیست.
رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان شمالی افزود: انتظار داریم اعتبارات مربوط به این پروژه برای تجهیز این چاه ها و ایجاد خطوط انتقال در مصوبات سفر در پیش روی ریاست جمهوری به استان قرار بگیرد. همانگونه که برای استان خوزستان و شهر اهواز در مصوبات سفر ریاست جمهوری قرار گرفت و بیش از ۵۰۰ میلیارد تومان به آن ها اختصاص داده شد.
وی، کیفیت آب را خط قرمز این مجموعه برای اتصال به شبکه توزیع آب دانست و افزود: آب شرب بجنورد در حال حاضر طعم و بوی عادی ندارد اما اقدامات ما نیز برای کاهش طعم و بو مستمرا در حال انجام است؛ به گونه ای که سبب افزایش هزینه های ماهیانه شرکت شده است.
ساقی گفت: اکنون به دنبال استفاده از اُزن در آب هستیم که ابتدا باید به صورت پایلوت در بخشی از مخزن ها اتفاق بیفتد تا در صورت مثمر ثمر بودن، ۳۰ میلیارد تومان برای استقرار تجهیزات آن هزینه کنیم.

رفع تنش آبی ۷۷ روستا و حل مشکلات حاد آبی ۶۶ روستا

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان شمالی در ادامه گفت: تنش آبی 77 روستا و مشکلات حاد تامین آب 66 روستا در استان طی دو سال اخیر مرتفع شده اند.
وی اظهار کرد: خراسان شمالی در سال جاری خشک ترین سال به لحاظ میزان بارش ها را طی 50 سال گذشته تجربه کرد.
ساقی گفت: هرچند که طی چند هفته گذشته در بیشتر مناطق کشور، میزان بارندگی ها موجب شدند تا حدودی میزان قابل توجهی از کم بارش های گذشته جبران شود، با این وجود، استان های خراسان شمالی، سمنان و کرمانشاه به میزان قابل انتظار از بارش ها برخوردار نشدند که میزان بارش امسال به میزان مدت مشابه سال گذشته نرسید.
با این وجود، وی در ادامه به سند مصوب تامین آب پایدار روستاهای استان اشاره کرد و گفت: مبتنی بر این سند از 313 روستای استان که دارای تنش آبی بودند، تا به کنون تنش آبی 77 روستا با اقدامات انجام شده، رفع شدند.
ساقی همچنین عنوان کرد: با توجه به اینکه در استان 126 روستا نیز با مشکل حاد تامین آب مواجه بودند، تا به حال حاضر مشکلات آبی 66 روستا حل شده است.
وی در ادامه بیان کرد: افزایش ظرفیت حجم مخازن ذخایر آب مناطق شهری استان نیز در دستور کار قرار گرفت که تا به کنون ظرفیت 153 هزار متر مکعب به حجم مخازن ذخایر آبی شهرهای استان افزوده شده اند و در حال حاضر اقدامات برای افزایش 59 هزار و 200 متر مکعب به حجم مخازن ذخایر آب موجود در حال انجام است.
ساقی افزود: احداث این مخازن ذخیره آب به  پیشرفت فیزیکی 36 درصدی رسیده اند.
وی گفت: بجنورد، تیتکانلو، شوقان، درق، راز، آشخانه، صفی آباد، سنخواست، فاروج، جاجرم، حصار و گرمخان و قوشخانه از جمله شهرهایی هستند که مشمول این پروژه خواهند شد.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان شمالی خاطرنشان کرد: برای تکمیل این مخازن ذخایر آب 200 میلیارد تومان اعتبار نیاز است که باید از محل اعتبارات ملی تامین شود.
وی در بخش دیگری از سخن خود به سد شیرین دره نیز اشاره کرد و گفت: 450 لیتر بر ثانیه ( در سال 18 میلیون متر مکعب) آب شرب شهر بجنورد از محل این سد تامین می شود.
ساقی افزود: از محل سد شیرین دره 56 درصد از نیاز آبی شرب شهر بجنورد تامین می شود.
وی همچنین خاطرنشان کرد: برای بهبود کیفیت آب سد شیرین دره برای مصرف خانگی شهر بجنورد، استفاده از آب اکسیژنه در تصفیه خانه این سد انجام شده است
این مدیرعامل افزود: اجرای آزمایشی اُزن زنی آب این سد در یک مخزن مستقل برای بررسی تاثیر این عمل شیمیایی بر کیفیت بخشی آب نیز در هفته آینده انجام خواهد شد.
وی در ادامه بیان کرد: از اعتبارات ملی حفر هشت حلقه چاه آب در منطقه پلنگ دره برای تامین 44 درصد دیگر از نیاز آبی شهر بجنورد اجرایی شده است و حفر سه حلقه چاه دیگر نیز باید انجام شود.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان شمالی بیان کرد: تا دهه فجر امسال نیز 20 روستای در مسیر شبکه توزیع آب این سد از آب این سد بهره مند خواهند شد.
ساقی افزود: هنوز تامین آب 40 روستای دیگر از این سد باید اجرایی شود.

تبلیغ

ارسال دیدگاه شما

روزنامه در یک نگاه
ویژه نامه
تبلیغ تبلیغ پرتال استانداری خراسان شمالی
بالای صفحه