ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
اطلاع رسانی

با توجه به افزایش هزینه‌های تولید روزنامه در چند ماهِ اخیر، و تلاش ما در راستای ادامه انتشار روزنامه «اترک» به‌روال معمول و حفظِ کیفیت و تیراژ روزنامه، ناگزیر به حذفِ امکان بازدید رایگان سایت و به‌تبع آن فروشِ آنلاین مطالب از طریق سایت هستیم. بنابر وضعیتِ اقتصادی اخیر، خاصه گرانی و نبودِ کاغذ موردنیاز برای انتشار روزنامه، در صورتی‌ که متقاضیِ بازدید از سایت روزنامه هستید و جهتِ یاری به امر فرهنگی و امکان ادامه انتشار روزنامه در این مسیر نیز ما را همراهی کنید.

چانچه تا اکنون عضو سایت نیستید، بر روی گزینه ثبت نام کلیک کنید.

چنانچه قبلا ثبت نام کرده‌اید، بر روی گزینه ورود به سایت کلیک کنید.

خبرهای روز

تشریح جزئیات بخشنامه جدید ممنوع الخروجی ها

 

یک حقوقدان بخشنامه جدید دستگاه قضا در خصوص ممنوع الخروجی ها را تشریح کرد.

به گزارش اترک، حجت الاسلام محمد مصدق معاون اول قوه قضائیه در بخشنامه‌ای به مراجع قضائی سراسر کشور با استناد به مقررات قانونی خطاب به این مراجع تاکید کرد که دستورات و قرارهای ممنوعیت خروج از کشور را متناسب با جرم و ادله اتهام صادر و ضمن اطلاع و ابلاغ به افراد از طریق سامانه ثنا و سایر طرق مقتضی، فوراً و به صورت برخط به دادستانی کل کشور اعلام کنند.

طبق بخشنامه مذکور اعتبار قرار و دستور ممنوعیت خروج از کشور حداکثر شش ماه است و در صورت عدم تمدید آن از سوی مرجع صادر کننده بایستی خود به خود از طریق سامانه رفع اثر شود.

در بخشنامه مذکور به مرکز آمار و فن آوری اطلاعات تکلیف شده است تا با همکاری دادستانی کل کشور سامانه‌ای را برای اطلاع رسانی و ابلاغ قرارها و احکام و دستورات ممنوعیت خروج طراحی کند، به نحوی که افراد بتوانند با مراجعه به آن از وضعیت ممنوعیت خروج خود اطلاع حاصل کنند.

مطابق این بخشنامه کلیه مراجع قضائی و شبه قضائی مکلف شده اند مراتب ممنوعیت خروج افراد را صرفأ به دادستانی کل اعلام و از اعلام مستقیم به سایر مراجع و ضابطان خودداری کنند و دادستان کل کشور مأموریت نظارت و گزارش موارد تخلف از قانون را عهده دار شده است.

 

+ تشریح بخشنامه جدید دستگاه قضا در خصوص ممنوع الخروجی ها

رسول کوهپایه‌زاده حقوقدان در این مورد گفت: این بخشنامه تأکیدی است بر مصرحات مندرج در قانون آئین دادرسی کیفری به این معنی که صدور قرار ممنوعیت خروج از کشور بایستی متناسب با نوع و ادله اتهام و مقید به زمان مشخص باشد و از طریق دادستانی کل کشور این اقدام، انجام و در صورت عدم تمدید، خود به خود از قرار ممنوعیت خروج از کشور رفع اثر شود.

وی ادامه داد: مطابق ماده ۱۸۸ قانون آئین دادرسی کیفری، بازپرس می‌تواند تا زمانی که به متهم دسترسی حاصل نشده، قرار ممنوعیت خروج از کشور متهم را صادر کند اما بر اساس بخشنامه صادره بایستی قرار ممنوعیت خروج از کشور بلافاصله از طریق سامانه «ثنا» یا به هر نحو مقتضی به اطلاع متهم رسانده شود؛ مگر آنکه بیم تبانی، فرار، مخفی شدن یا امحاء آثار و دلایل جرم برود که در این صورت با ذکر دلایل مربوطه در صورتجلسه موضوع قید می‌شود. نکته مهم آن است که در هر صورت صدور قرار ممنوعیت خروج از کشور متهم بایستی بلافاصله به اطلاع وی رسانده شود.

این حقوقدان افزود: نوع دیگری از قرار ممنوعیت خروج از کشور متهم در قالب قرار نظارت قضائی متجلی می‌شود. بخشنامه اخیر مؤکداً بر توجه و اجرای ماده ۲۵۰ قانون آئین دادرسی کیفری در این خصوص تأکید کرده به این معنا که صدور قرار نظارت قضائی مبنی بر ممنوعیت خروج از کشور متهم بایستی موجه، مستدل، مرتبط با اسباب و دلایل جرم، متناسب با اهمیت بزه انتسابی و با توجه به شخصیت متهم، سابقه، گذشته، سن، جنس و احتمال مخفی شدن، تبانی، امحاء آثار و دلایل جرم باشد.

 

تبلیغ

ارسال دیدگاه شما

روزنامه در یک نگاه
ویژه نامه
تبلیغ تبلیغ پرتال استانداری خراسان شمالی
بالای صفحه