ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
اطلاع رسانی

با توجه به افزایش هزینه‌های تولید روزنامه در چند ماهِ اخیر، و تلاش ما در راستای ادامه انتشار روزنامه «اترک» به‌روال معمول و حفظِ کیفیت و تیراژ روزنامه، ناگزیر به حذفِ امکان بازدید رایگان سایت و به‌تبع آن فروشِ آنلاین مطالب از طریق سایت هستیم. بنابر وضعیتِ اقتصادی اخیر، خاصه گرانی و نبودِ کاغذ موردنیاز برای انتشار روزنامه، در صورتی‌ که متقاضیِ بازدید از سایت روزنامه هستید و جهتِ یاری به امر فرهنگی و امکان ادامه انتشار روزنامه در این مسیر نیز ما را همراهی کنید.

چانچه تا اکنون عضو سایت نیستید، بر روی گزینه ثبت نام کلیک کنید.

چنانچه قبلا ثبت نام کرده‌اید، بر روی گزینه ورود به سایت کلیک کنید.

خبرهای روز

اومیکرون زنجیره وار مبتلا می‌کند

 

رئیس انجمن جامعه پزشکان داخلی ایران هشدار داد: اومیکرون سویه جدید کرونا که از آفریقای جنوبی شایع شده، زنجیره‌وار افراد را مبتلا می‌کند.

دکتر «ایرج خسرونیا» در گفت وگو با اترک افزود: علایم ابتلا به سویه جدید کرونا (اومیکرون) مانند سویه‌های دیگر همراه با تب، لرز، بی حالی و سرفه است، اما شدت عمل این سویه بیشتر بوده و می‌تواند دانش آموزان را با توجه به اینکه به مدرسه می‌روند درگیر کند.

وی با اشاره به سرعت سرایت بالای این سویه، اظهار داشت: وقتی یک نفر در مدرسه به اومیکرون مبتلا شود، به سرعت سایر همکلاسی‌ها و حتی اعضای خانواده نیز دچار این سویه جدید کرونایی می شوند که مراقبت و درمان آنها سخت تر خواهد بود.

خسرونیا تصریح‌کرد: در مدارس محافظت کامل از دانش آموزان و رعایت دستورالعمل های بهداشتی انجام نمی‌شود، باید در کلاس تهویه مناسبت وجود داشته باشد و اگر دانش‌آموزی علایم مشکوکی حتی سرماخوردگی داشت، از حضور وی خودداری شود.

رئیس انجمن جامعه پزشکان داخلی ایران پیشنهاد داد: در بازگشایی مدارس تجدیدنظر شود زیرا آلودگی در این مراکز زیاد است و شیوع احتمالی کرونا را بیشتر خواهد کرد.

به گفته خسرونیا، هنوز موردی از ابتلا به اومیکرون در کشور گزارش نشده، اما باید تمهیدات لازم برای جلوگیری از اجتماعات مردمی، کنترل و نظارت بر مبادی ورودی مرزها و مسافرانی که از خارج به کشور وارد می شوند از سوی ستاد ملی مقابله با کرونا و سایر نهادهای مربوطه اتخاذ شود زیرا  سویه جدید کرونایی بسیار سهمگین خواهد بود.

به گزارش اترک، سازمان جهانی بهداشت پنجمین حرف یونانی اومیکرون را به سویه جدید کرونا که در آفریقای جنوبی شناسایی‌شده، اختصاص داد. 

سازمان جهانی بهداشت این سویه را نگران‌کننده خوانده و کارشناسان بهداشت عمیقاً نگران سرایت اومیکرون هستند چرا که دارای مجموعه‌ای غیرعادی از جهش‌ها است و مشخصاتی متفاوت از سایر سویه‌های نگران‌کننده دارد.

اگرچه سازمان جهانی بهداشت هنوز جزئیاتی از میزان سرایت سویه اومیکرون ویروس کرونا را اعلام نکرده، یک متخصص بیماری‌های همه‌گیر احتمال داد که میزان سرایت این سویه نسبت به سویه دلتا ۵۰۰ درصد بیشتر باشد.

سازمان جهانی بهداشت نیز تاکید کرده که هنوز برای اعلام میزان نگرانی در مورد شیوع سویه اومیکرون زود است و مساله پس انجام مطالعات لازم و بررسی عملکرد واکسن‌های موجود در قبال آن روشن خواهد شد.

دانشمندان نیز بر پایه تجربیات گذشته یادآور شده‌اند که ویروس‌ها همواره جهش پیدا می‌کنند، اما گاهی در جهش ضعیف‌تر شدن و گاهی در مسیر ماهرتر شدن برای فرار از پادتن و از کارآیی انداختن واکسن‌ها. 

بهرام عین اللهی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی روز یکشنبه هفتم آبان ماه در حاشیه همایش ملی رهاورد خدمت سلامت تاکید کرد: تا به امروز موردی از ابتلا به سویه جدید کرونا که در آفریقای جنوبی شایع شده، در کشور گزارش نشده است.

عضو ستاد ملی مقابله با کرونا نیز روز شنبه ششم آذر ماه در گفت وگویی با بیان اینکه «اومیکرون» واکسن گریز است، افزود: اقدامات پیشگیری برای مقابله با این سویه جدید کرونا باید در کشور سخت گیرانه شود و رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی ضروری و الزامی است.

به گفته مسعود مردانی، با توجه به شیوع این نوع ویروس مردم علاوه بر انجام واکسیناسیون بیش از گذشته ملزم به رعایت شیوه نامه های بهداشتی از جمله استفاده از ماسک، دوری از تجمعات، شست وشوی دستها با آب و صابون یا مواد ضدعفونی کننده هستند و باید از سفرهای غیرضروری پرهیز کنند.

وی افزود: با توجه به اینکه ایران اکنون در وضعیت خوب مدیریت و کنترل کرونا است، شیوع اومیکرون می تواند همه معادلات ما را بهم زد و کادر درمان مانند گذشته تاب و توان رویارویی و مقابله با این بیماری  را ندارند، به همین دلیل از مردم می خواهیم حتما واکسن کرونا را تزریق کنند و شیوه نامه های بهداشتی را رعایت کنند.

 

تبلیغ

ارسال دیدگاه شما

روزنامه در یک نگاه
ویژه نامه
تبلیغ تبلیغ پرتال استانداری خراسان شمالی
بالای صفحه