ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
اطلاع رسانی

با توجه به افزایش هزینه‌های تولید روزنامه در چند ماهِ اخیر، و تلاش ما در راستای ادامه انتشار روزنامه «اترک» به‌روال معمول و حفظِ کیفیت و تیراژ روزنامه، ناگزیر به حذفِ امکان بازدید رایگان سایت و به‌تبع آن فروشِ آنلاین مطالب از طریق سایت هستیم. بنابر وضعیتِ اقتصادی اخیر، خاصه گرانی و نبودِ کاغذ موردنیاز برای انتشار روزنامه، در صورتی‌ که متقاضیِ بازدید از سایت روزنامه هستید و جهتِ یاری به امر فرهنگی و امکان ادامه انتشار روزنامه در این مسیر نیز ما را همراهی کنید.

چانچه تا اکنون عضو سایت نیستید، بر روی گزینه ثبت نام کلیک کنید.

چنانچه قبلا ثبت نام کرده‌اید، بر روی گزینه ورود به سایت کلیک کنید.

خبرهای روز

زنجیره کاملی از صنعت آلومینیوم در خراسان شمالی ایجاد می شود

اترک/مجتمع آلومینای ایران به عنوان تنها تولید کننده پودر آلومینا در کشور با ورود سرمایه گذار جدید وارد فاز توسعه ای تولید ورق آلومینیوم با ضخامت بالا شده که با راه اندازی این واحد زنجیره کاملی از صنعت آلومینیوم در خراسان شمالی و جاجرم ایجاد می شود.

نماینده مردم بجنورد گرمه و جاجرم مانه و سملقان و رازوجرگلان در مجلس شورای اسلامی در نشست با مدیران این مجتمع و سرمایه گذار جدید، گفت: با اقدامات انجام شده و ورود سرمایه گذار، زنجیره صنعت آلومینا در خراسان شمالی و شهرستان جاجرم  تکمیل می شود.

دکتر سید محمد پاکمهر با بیان این مطلب اظهار کرد: در حال حاضر بزرگترین و تنها کارخانه تولیدکننده پودر آلومینای کشور در جاجرم قرار دارد که با تلاش و پیگیری انجام شده و ورود سرمایه گذار جدید فاز دوم کارخانه شمش را نیز در این واحد خواهیم داشت.

وی با اشاره به تلاش های صورت گرفته برای ایجاد زنجیره کاملی از صنعت آلومینیوم در استان خراسان شمالی و شهرستان جاجرم، گفت: در یک و نیم سال گذشته تلاش های بسیاری صورت گرفته تا زنجیره صنعت آلومینیوم را در استان پیاده سازی کنیم.

دکتر پاکمهر از مجتمع آلومینای ایران به عنوان بزرگترین و تنها کارخانه تولیدکننده پودر آلومینا در کشور یاد کرد و افزود: خوشبختانه با پیگیری های صورت گرفته و تلاش های مهندس زارع مدیرعامل محترم این مجتمع، فاز دوم کارخانه تولید شمش را در استان خواهیم داشت که بر اساس برنامه ریزی صورت گرفته در کمتر از دو سال آینده به بهره برداری خواهد رسید.

وی به پیگیری های صورت گرفته برای جذب سرمایه گذار در این زمینه اشاره کرد و گفت: مهندس زارعی از سرمایه گذاران خوشنام در کشور ترکیه و قطر هستند که برای سرمایه گذاری در این صنعت و تکمیل زنجیره تولید اعلام آمادگی کرده اند.

دکتر پاکمهر یادآور شد: بر این اساس جلسات لازم با شرکت های آب و برق و گاز و نیز واگذاری زمین در شهرک صنعتی و منابع طبیعی و ... برگزار و هماهنگی لازم برای تسریع در روند کار صورت گرفته است.

وی با اشاره به برنامه سرمایه گذار برای ایجاد کارخانه ورق آلومینیوم در جاجرم، خاطرنشان کرد: این واحد تنها کارخانه موجود در ایران و خاورمیانه خواهد بود که در زمینه تولید ورق آلومینیوم با ضخامت بالای پنج میلی متر ایجاد خواهد شد.

وی یادآور شد: تمام تلاش های لازم صورت گرفته تا کارخانه صنایع جانبی آلومینیوم را در استان ایجاد کنیم و زنجیره تولید را در استان کامل کنیم.

نماینده مردم بجنورد گرمه و جاجرم مانه و سملقان و رازوجرگلان در مجلس شورای اسلامی ابراز امیدواری کرد: روند موافقت اصولی و کسب جواز تاسیس این واحد در استان هر چه زودتر انجام شود و پیمانکار نسبت به کلنگ زنی این پروژه اقدام کند تا طی دو سال آینده این صنعت در استان ایجاد شود.

 

آمادگی هر گونه همکاری با سرمایه گذار جدید را داریم
مدیرعامل مجتمع آلومینای ایران نیز برای هر گونه همراهی در حین اجرا و در زمان بهره برداری به منظور سرمایه گذاری و احداث کارخانه تولید ورق ضخیم در کنار این مجتمع در سریع ترین زمان ممکن اعلام آمادگی کرد.
مهندس تورج زارع اظهار داشت: شرکت ما به عنوان شرکت آلومینای ایران و تنها تولید کننده پودر آلومینا و یکی از تولیدکنندگان مطرح در زمینه شمش آلومینیوم در کشور فعالیت دارد که بر این اساس با سرمایه گذاری جدید مقرر است ماده اولیه کارخانه ورق ضخیم که همان شمش است را نیز تأمین کند.
زارع افزود: در حال حاضر سالانه چهل هزار تن شمش آلومینیوم در این مجتمع تولید می شود که بیش از 20 هزار تن مورد مصرف کارخانه برای تولید ورق ضخیم خواهد بود.

 

اشتغالزایی بیش از 1200 نفر با ایجاد کارخانه ورق ضخیم آلومینیوم

سرمایه گذارجدید تولید پروژه ورق آلومینیوم نیز در ادامه با اعلام آمادگی و اشتیاق برای ایجاد این پروژه در کنار مجتمع آلومینای ایران، خاطرنشان کرد: با احداث این پروژه برای ۱۲۰۰ نفر اشتغالزایی شود.

مهندس زارعی با بیان اینکه ایجاد امنیت برای سرمایه گذاری و استقبال از سرمایه گذار از اهمیت بالایی برخوردار است، افزود: بر این اساس وقتی همت بالایی از سوی دکتر پاکمهرو مهندس زارع و دیگر مدیران استانی می بینم باعث دلگرمی ما و سایر سرمایه گذاران می شود.

وی یادآور شد: هم اینک در سایر کشورها دولت ها برای همکاری و رفع موانع سرمایه گذاری استقبال خوبی دارند اما در کشور خودمان وضعیت حمایت ها بسیار ناراحت کننده است و همین موضوع باعث شده تا پول های سرمایه گذاران در سایر کشورها سرگردان باشد.

وی افزود: به عنوان مثال در حال حاضر ۱۳۱ میلیارد دلار سرمایه سرگردان در بانک های ترکیه داریم که اگر کشورمان از سرمایه گذار حمایت کند این پول در کشور می ماند و صرف توسعه و عمران در بخش های مختلف می شود.

مهندس زارعی تصریح کرد: در حال حاضر ما در کشور کارخانه تولید ورق آلومینیوم را داریم اما نازک هستند ولی با توجه به اینکه آلومینیوم صنعتی استراتژیک در کشور است و صنایع بسیاری وابسته به این صنعت هستند تولید ورق ضخیم آلومینیوم اتفاقی خوب خواهد بود چرا که ضخامت این ورق از پنج میلی متر تا یک متر خواهد بود.

وی افزود: مقرر بود تا این کارخانه در تبریز ایجاد شود اما یکی از بزرگترین معایب برای این کارخانه در تبریز حمل و نقل شمش به عنوان ماده اولیه بود که به همین دلیل ایجاد این کارخانه در جاجرم نهایی شد که فرصت مناسبی برای سرمایه گذاری خواهد بود.

این سرمایه گذار با بیان اینکه در حال حاضر برای پاسخگویی به مصرف داخلی کشور باید روزانه ۴۰۰ تن تولید داشته باشیم، اظهار داشت: آمادگی تحمل تمام سختی ها برای این سرمایه گذاری و احداث هر چه سریعتر این پروژه را داریم.

وی تاکید کرد: برای تامین زیرساخت های این کارخانه نیازمند کمک همه مدیران و مسئولان و مردم هستیم.

 

مجتمع صنعتی آلومینای جاجرم با سابقه درخشان خود در بخش‌های مختلف از جمله تولید بخشی از آلومینای کشور و اشتغال بالا و ... توانسته تا به امروز نقش موثری در توسعه و پیشرفت کشور و خراسان شمالی ایفا کند.

مجتمع آلومینای ایران به عنوان تنها تولید کننده پودر آلومینا در کشور، هم اینک یک پنجم نیاز داخلی را تأمین می‌کند و مابقی نیاز کشور در این بخش از خارج وارد می‌شود.

با توجه به اینکه شرکت آلومینای ایران تنها تولیدکننده آلومینا در سطح کشور است، وظیفه سنگین تأمین خوراک کارخانجات آلومینیوم داخل کشور را در مواقع بحرانی به دوش می‌کشد.

آلومینای تولید شده در مجتمع آلومینای ایران به عنوان ماده اولیه چهار واحد تولیدی از جمله ایرالکو، المهدی، سالکو و نیز تولید شمش در جاجرم به مصرف می‌رسد.

این مجتمع که در سال ۱۳80 به بهره برداری رسیده در ۱۵۰ کیلومتری جنوب بجنورد و ۵ کیلومتری شمال شهر جاجرم واقع است.

این مجموعه از جمله کارخانجات قدیمی و معدود استان خراسان شمالی در عرصه صنعت است که به تنهایی توانسته بار بسیاری از کمبودها در حوزه آلومینیوم کشور را به دوش بکشد و نیازهای بخش عظیمی از صنایع را با تولید آلومینا، هیدرات آلومینا و آلفای آلومینا و فلز آلومینیوم رفع کند.

شرکت آلومینای ایران در چهار سال اخیر با اشتغال بیش از 10 هزار و 500 نفر که  بیش از  3 هزار و 500 نفر مستقیم به صورت 2 هزار و 100 نفر در داخل فنس کارخانجات و 1500 نفر در حوزه پیمانکاری های معادن و 7 هزار نفر غیر مستقیم، سهم به‌سزایی در زدودن غبار محرومیت از منطقه داشته است. به طوری که رونق اقتصادی حاصل از این اشتغال‌زایی یکی از ثمرات عملکرد چهارساله این شرکت در راستای مسئولیت‌های اجتماعی است.

حضور و فعالیت شرکت‌هایی نظیر آلومینا که تنها تولید کننده محصولات استراتژیکی چون آلومینا به عنوان ماده اولیه تولید شمش آلومینیوم می‌باشد، برای کشور یک فرصت مغتنم و یک پدیده دلگرم کننده و ثبات بخش است. این شرکت توانسته است با تکیه بر دانش بومی کارکنان و تجارب صاحب نظران کشور بر مشکلات عدیده‌ای که فراروی صنعت کشور به خصوص شرکت آلومینا قرار گرفته است فائق آمده و حیات پایدار توام با رشد و بالندگی خود را ادامه دهد.

 

 

تبلیغ

ارسال دیدگاه شما

روزنامه در یک نگاه
ویژه نامه
تبلیغ تبلیغ پرتال استانداری خراسان شمالی
بالای صفحه