ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
اطلاع رسانی

با توجه به افزایش هزینه‌های تولید روزنامه در چند ماهِ اخیر، و تلاش ما در راستای ادامه انتشار روزنامه «اترک» به‌روال معمول و حفظِ کیفیت و تیراژ روزنامه، ناگزیر به حذفِ امکان بازدید رایگان سایت و به‌تبع آن فروشِ آنلاین مطالب از طریق سایت هستیم. بنابر وضعیتِ اقتصادی اخیر، خاصه گرانی و نبودِ کاغذ موردنیاز برای انتشار روزنامه، در صورتی‌ که متقاضیِ بازدید از سایت روزنامه هستید و جهتِ یاری به امر فرهنگی و امکان ادامه انتشار روزنامه در این مسیر نیز ما را همراهی کنید.

چانچه تا اکنون عضو سایت نیستید، بر روی گزینه ثبت نام کلیک کنید.

چنانچه قبلا ثبت نام کرده‌اید، بر روی گزینه ورود به سایت کلیک کنید.

خبرهای روز

مدیرعامل شرکت ملی نفت اعلام کرد:

بازگشت تولید نفت ایران به پیش از تحریم‌ها تا پایان سال ۱۴۰۰

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران گفت: در تلاشیم تا پایان امسال ظرفیت تولید نفت را به پیش از تحریم‌ها و چهار میلیون بشکه برسانیم و منابع مالی آن نیز مشخص شده است.

محسن خجسته مهر روز گذشته در نشستی خبری با بیان اینکه اقتدار هر کشور مولفه های زیادی دارد، افزود: مولفه های سیاسی، فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی و ... وجود دارد. یکی از مهمترین مولفه های اقتدار در  جمهوری اسلامی ایران مولفه اقتصادی است و صنعت نفت نقش مهمی در این زمینه دارد. 

وی ادامه داد: شرکت ملی نفت ایران جزو ۱۰ شرکت بزرگ دنیا است و حدود هزار و ۲۰۰ میلیارد بشکه معادل نفت خام ثروت داریم. کمتر کشوری در جهان است که این ویژگی ممتاز را داشته باشد و از لحاظ ذخایر نفت و گاز رتبه اول را داریم. 

وی با اشاره به اینکه شرکت ملی نفت ایران ۴۰۰ میدان نفتی و گازی دارد، افزود: می توانیم ۳۴۰ میلیارد بشکه از منابع فعلی با روش های اولیه و معمولی و بدون نیاز به تکنولوژی های جدید به تولید بیاوریم. 

خجسته مهر تاکید کرد: ایران دومین کشور دنیا از نظر ذخایر گازی است و ۳۴ تریلیون متر مکعب گاز ذخیره گاز داریم و قادر خواهیم بود تا ۱۰۰ سال آینده با ذخایر شناخته شده فعلی، نفت و گاز تولید کنیم. 

به گفته معاون وزیر نفت، ۲۴ پالایشگاه گازی، ۱۳۰ واحد فراورشی و بهره برداری و ۱۴۰ دکل خشکلی و دریایی وجود دارد.

وی ادامه داد: موظفیم تا ۱۰ سال آینده ظرفیت تولید گاز یک میلیارد و ۵۰۰ میلیارد متر مکعب گاز و ظرفیت تولید نفت خام کشور بالغ بر ۵ میلیون بشکه برسانیم.

مدیر عامل شرکت ملی نفت ایران افزود: در بخش نفت بر اساس برنامه ریزی، ۹۰ میلیارد دلار و برای توسعه میادین گازی ۷۰ میلیارد دلار سرمایه نیاز است.

خجسته مهر با اشاره به اینکه در ۱۰ سال آینده با توجه به افزایش ظرفیت تولید نفت و گاز، ظرفیت پالایشی کشور و ظرفیت صادراتی کشور را ۱.۵ برابر قبل از تحریم ها می‌رسانیم، گفت: توان هیدروکربوری زیر زمینی ایران بالا است و امکان تولید نفت و گاز داریم و این بزرگترین مزیت ایران است.

وی ادامه داد: نیروی انسانی بالادستی ایران در رده های بالای دنیا قرار دارد. همچنین از نظر سیاسی جغرافیای صنعت نفت باعث شده بتوانیم امنیت انرژی پایدار را ایجاد کنیم.

معاون وزیر نفت با تاکید بر اینکه توان صادراتی ایران به یک راه ختم نمی شود، افزود: موقعیت جعرافیای سیاسی ایران سهل الوصول ترین راه را در اختیار کشور برای تجارت نفت و گاز در اختیار ما قرار می دهد.

وی ادامه داد: بسته های مختلف سرمایه گذاری را تعریف کرده ایم و سهم با اهمیتی را برای سرمایه گذاری خارجی در نظر گرفتیم. در این زمینه از سرمایه گذاری خارجی بدون تحریم استقبال می کنیم.

خجسته مهر گفت: ما برای تحریم از آن جهت که صبر کنیم و کاری انجام ندهیم اصالتی قائل نیستیم.

وی تاکید کرد: سهم انرژی هیدروکربوری به دلیل ارزش حرارتی و اهمیت انرژی از سبد انرژی جهانی حذف شدنی نیست.

به گفته معاون وزیر نفت، در شرکت ملی نفت ایران اگر دنیا به دنبال پایداری و امنیت عرضه انرژی است باید در زمینه تولید سرمایه گذاری انجام دهد.

وی گفت: ایران دارای امن ترین کریدورهای عرضه انرژی جهان است و مذاکرات متعددی با شرکت های خارجی انجام شده است.

خجسته مهر افزود: صادرات نفت خام و میعانات گازی به نسبت گذشته و قبل از دولت سیزدهم افزایش پیدا کرده و از همه ظرفیت ها استفاده می کنیم تا صادرات را به حداکثر برسانیم زیرا پایداری صادرات نفت خام سیاست ما است.

به گفته مدیرعامل شرکت ملی نفت، به دنبال بازارهای جدید و ایمن برای صادرات هستیم تا فروش نفت را ادامه دهیم.

وی ادامه داد: در راستای پایداری سوخت زمستانی، برنامه فشرده ای از دو ماه قبل آغاز شده است. در همین رابطه  اولین ردیف عملیاتی فاز ۱۴ پارس جنوبی در دی ماه امسال به بهره برداری می رسد و می توانیم بخشی از گازی که امکان فراورش نداشتیم، شیرین کرده و تحویل شبکه گازرسانی کشور دهیم.

مدیر عامل شرکت ملی نفت ایران با اشاره به اینکه در راستای بالا بردن توان صادراتی، پروژه مرکاپتان زدایی و شیرین سازی ۸۰ هزار بشکه میعانات گازی راه اندازی شد و در مدار تولید قرار گرفته است، گفت: این کار حاصل تثبیت یک کار اولویت دار بود تا مزیت ایران در صادرات میعانات گازی را بالاببرد.

وی تاکید کرد: سال آینده فاز ۱۱ پارس جنوبی که ۲ دهه است تولید از این فاز انجام نشده به بهره برداری می رسد. 

خجسته مهر در خصوص افزایش طرفیت تولید گاز ایران افزود: قطب جدید توسعه گاز در منطقه عسلویه با توسعه میدان گازی پارس شمالی با مصوبه هیات مدیره شرکت ملی نفت و دستور وزیر، مطالعات پایه شروع شده و با توسعه این میدان‌ که تولید آن معادل ۱۰۰ میلیون متر مکعب گاز است وارد مرحله جدید از اقتصاد گاز می شویم.

مدیر عامل شرکت ملی نفت ایران ادامه داد: میدان گازی کیش نیز مصوب شده و خط لوله ۲۰۰ کیلومتری دریایی ساخته خواهد شد. همچنین ۱۰۰میلیون متر مکعب از ۱۰ میدان نفت مناطق مرکزی افزایش تولید خواهیم داشت که می تواند ۵۰۰ میلیون متر مکعب به ظرفیت کشور اضافه کند.

وی تاکید کرد: از سرمایه گذاری خارجی استقبال می کنیم اما اگر محقق نشود گزینه ها و سناریوهای دیگر داریم و وقت خود را از دست نمی دهیم.

معاون وزیر نفت افزود: در میدان آزادگان جنوبی تا پایان سال آینده بخش بزرگی از تولید محقق می شود. به طور کلی در میادین مشترک فعالیت های گسترده ای به ویژه در غرب کارون انجام خواهد شد. 

وی به منابع متنوع برای تامین مالی ۱۶۰ میلیارد دلاری اشاره کرد و گفت: استفاده از ظرفیت ماده ۱۲ رفع موانع تولید که بر اساس آن می توانیم از محل عواید تولید میدان برای بازپرداخت توسعه میدان استفاده کنیم، در دستور کار است.

خجسته مهر  استفاده از انتشار اوراق اسلامی و اوراق قرضه را راهکار دیگر تامین منابع مالی عنوان کرد و افزود:  همچنین استفاده از توان شرکت های خصوصی، تشکیل صندوق های اس پی وی و صندوق توسعه ملی و بخشی هم سرمایه گذاری خارجی و منابع داخلی شرکت ملی نفت ایران جزو منابع در اختیار است.

مدیر عامل شرکت ملی نفت ایران در خصوص ادعاهای مربوط به میدان چالوس گفت: این میدان موضوعیت ندارد و جزو مخازن رسمی ایران قرار نگرفته است.

وی در مورد تهاتر ال پی جی با برنج پاکستانی تاکید کرد: در فروش ال پی جی و میعانات گازی محدودیتی برای دریافت پول نداریم و لازم نیست تهاتر کنیم بنابراین اینکه بخواهیم با کالای خاصی ال پی جی را تهاتر کنیم صحت ندارد.

خجسته مهر ادامه داد: در میدان فرزاد بی برنامه این است که سریعتر اقدام کنیم ادعای روزنامه هندی در خصوص سهم این کشور از تولید میدان فرزاد بی از نظر حقوقی  وجاهت ندارد و قابل قبول نیست و بیشتر بحث رسانه ای است.

وی تاکید کرد: در خصوص خزر رابطه بسیار دوستانه ای با همسایگان خزر داریم و شعار ما تعامل سازنده به جای رقابت بازدارنده است و تعامل بر اساس رژیم حقوقی کشورها است.

 

تبلیغ

ارسال دیدگاه شما

روزنامه در یک نگاه
ویژه نامه
تبلیغ تبلیغ پرتال استانداری خراسان شمالی
بالای صفحه