علت گرانی میوه چیست؟
نایبرئیس اتحادیه باغداران تهران گفت: گرانی نهادههای کشاورزی و افزایش هزینههای تولید باعث ایجاد نوساناتی در بازار میوه شده است.
مجتبی شادلو نایبرئیس اتحادیه باغداران تهران، با اشاره به دلایل گرانی میوه در بازار گفت: باتوجهبه تورم بالا و گرانی نهادههای کشاورزی نسبت به سال قبل، بازار میوه دچار نوساناتی شده است.
او با اشاره به دلایل گرانی قیمت عمده فروشی تا مراکز استانها افزود: کیفیت کالا یکی از دلایل تفاوت قیمت از عمده فروشی تا خرده فروشی است، اما در برخی مواقع قیمت تمام شده کالا در قبال جمع آوری، بسته بندی، هرس، سم پاشی، آبیاری و ادوات کشاورزی جبران نمی شود.
شادلو ادامه داد: نگاه بر تولید داخل باید به معنای واقعی قیمت تمام شده کالا باشد تا تولیدکننده در فروش متحمل زیان نشود. بهعنوان مثال در سال زراعی ۱۴۰۰-۹۹، پس از اعتراضهای مکرر گندم کاران به نرخ خرید گندم که جوابگوی هزینه تولید نیست، دولت قیمت خرید را به ۵ هزار تومان اصلاح کرد، درحالیکه واردات هر کیلو گندم خارجی ۱۰ هزار تومان تمام میشود.
او در واکنش به هزینه بالای حملونقل بیان کرد: هزینه حملونقل برای ارسال بار متفاوت است، اما به دلیل فساد پذیر بودن محصولات کشاورزی، تولیدکننده راه چاره ای ندارد.
شادلو ضعف در نظارتها را علت اصلی سودجویی دلال و واسطه دانست و گفت: باتوجهبه عدم مدیریت و ضعف دستگاههای نظارتی، عوامل واسطه و دلال منجر به آشفتگی بازار شدند.
نایبرئیس اتحادیه باغداران تهران ادامه داد: اگر تورم را در قیمت تمام شده لحاظ کنیم، نرخ میوه بالاتر از قیمت فعلی خواهد بود، درحالیکه قیمت اکثر میوهها نسبت به سال گذشته پایینتر است.
این مقام مسئول در پایان از افزایش ۲ تا ۳ برابری هزینه تمام شده تولید خبر داد و گفت: گرچه عرضه و تقاضا تعیین کننده قیمت میوه در بازار است، اما عدم مدیریت تولید، مدیریت بازار و الگوی کشت موجب شده بازار تحت تأثیر مکانیزم عرضه و تقاضا قرار گیرد که در نهایت بی توجهی به الگوی کشت و عرضه بر مبنای عرضه و تقاضا کار را به جایی رسانده که همه کشاورزان به یک باره گوجه فرنگی، سیب زمینی یا ... میکارند.