ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
اطلاع رسانی

با توجه به افزایش هزینه‌های تولید روزنامه در چند ماهِ اخیر، و تلاش ما در راستای ادامه انتشار روزنامه «اترک» به‌روال معمول و حفظِ کیفیت و تیراژ روزنامه، ناگزیر به حذفِ امکان بازدید رایگان سایت و به‌تبع آن فروشِ آنلاین مطالب از طریق سایت هستیم. بنابر وضعیتِ اقتصادی اخیر، خاصه گرانی و نبودِ کاغذ موردنیاز برای انتشار روزنامه، در صورتی‌ که متقاضیِ بازدید از سایت روزنامه هستید و جهتِ یاری به امر فرهنگی و امکان ادامه انتشار روزنامه در این مسیر نیز ما را همراهی کنید.

چانچه تا اکنون عضو سایت نیستید، بر روی گزینه ثبت نام کلیک کنید.

چنانچه قبلا ثبت نام کرده‌اید، بر روی گزینه ورود به سایت کلیک کنید.

خبرهای روز

علت گرانی میوه چیست؟

نایب‌رئیس اتحادیه باغداران تهران گفت: گرانی نهاده‌های کشاورزی و افزایش هزینه‌های تولید باعث ایجاد نوساناتی در بازار میوه شده است.

مجتبی شادلو نایب‌رئیس اتحادیه باغداران تهران، با اشاره به دلایل گرانی میوه در بازار گفت: باتوجه‌به تورم بالا و گرانی نهاده‌های کشاورزی نسبت به سال قبل، بازار میوه دچار نوساناتی شده است.

او با اشاره به دلایل گرانی قیمت عمده فروشی تا مراکز استان‌ها افزود: کیفیت کالا یکی از دلایل تفاوت قیمت از عمده فروشی تا خرده فروشی است، اما در برخی مواقع قیمت تمام شده کالا در قبال جمع آوری، بسته بندی، هرس، سم پاشی، آبیاری و ادوات کشاورزی جبران نمی شود.

 شادلو ادامه داد: نگاه بر تولید داخل باید به معنای واقعی قیمت تمام شده کالا باشد تا تولیدکننده در فروش متحمل زیان نشود. به‌عنوان مثال در سال زراعی ۱۴۰۰-۹۹، پس از اعتراض‌های مکرر گندم کاران به نرخ خرید گندم که جوابگوی هزینه تولید نیست، دولت قیمت خرید را به ۵ هزار تومان اصلاح کرد، درحالی‌که واردات هر کیلو گندم خارجی ۱۰ هزار تومان تمام می‌شود.

او در واکنش به هزینه بالای حمل‌ونقل بیان کرد: هزینه حمل‌ونقل برای ارسال بار متفاوت است، اما به دلیل فساد پذیر بودن محصولات کشاورزی، تولیدکننده راه چاره ای ندارد.

شادلو ضعف در نظارت‌ها را علت اصلی سودجویی دلال و واسطه دانست و گفت: باتوجه‌به عدم مدیریت و ضعف دستگاه‌های نظارتی، عوامل واسطه و دلال منجر به آشفتگی بازار شدند.

نایب‌رئیس اتحادیه باغداران تهران ادامه داد: اگر تورم را در قیمت تمام شده لحاظ کنیم، نرخ میوه بالاتر از قیمت فعلی خواهد بود، درحالی‌که قیمت اکثر میوه‌ها نسبت به سال گذشته پایین‌تر است.

این مقام مسئول در پایان از افزایش ۲ تا ۳ برابری هزینه تمام شده تولید خبر داد و گفت: گرچه عرضه و تقاضا تعیین کننده قیمت میوه در بازار است، اما عدم مدیریت تولید، مدیریت بازار و الگوی کشت موجب شده بازار تحت تأثیر مکانیزم عرضه و تقاضا قرار گیرد که در نهایت بی توجهی به الگوی کشت و عرضه بر مبنای عرضه و تقاضا کار را به جایی رسانده که همه کشاورزان به یک باره گوجه فرنگی، سیب زمینی یا ... می‌کارند.

 

تبلیغ

دیدگاه‌های دیگران

ن
ناشناس |
وقتی اقتصاد دلالی و گرانیهای مستمر و فزاینده بر کشور حاکم باشد، تولید در بخش صنعتی و کشاورزی بزرگترین اسیب را خواهد دید و صنعتگر یا کشورز با خرید و فروش ملک یا ماشین یا طلا و ارز یا کالاهای دیگر به ثروت افسانه ای میرسد، مجبور نیست زحمت تولید را تحمل کند. زمانیکه رونق دلالی افول کند، کشاورز مجبور است تولید کند حتی اگر محصولش قیمت پائین داشته باشد. امروزه قیمت خرید تضمینی گندم نباید در سطحی باشد که نوعی باج دهی جهت تولید تعبیر شود. گرچه افزایش نرخ محصولات کشاورزی موجب افزایش تولید میشود اما اثار سوء ان در افزایش قیمتها اشکار میشود و دولت برای ثابت نگهداشتن قیمت نان مجبور به جبران ان در کالاهای دیگر است. کشور در مدیریت سوء خود اسیبهای فراوان به اینده و اخلاق و باورهای جامعه زده و برای ما مسلم شده که اسلام فقط دین اخلاق است نه سیاست و در اقتصاد حرفی برای گفتن ندارد و خمس و زکات براساس موقعیت انزمان برای ساماندهی جامعه مطرح شده، و توان مدیریت جامعه را ندارد. اکنون اسلام نیست که بر مردم حکومت میکند بلکه حکومت مسلمانانی است که براساس درک شخصی از دین، بنا به مصلحت اقتدار جهانی و ماندگاری عمل

ارسال دیدگاه شما

روزنامه در یک نگاه
ویژه نامه
تبلیغ تبلیغ پرتال استانداری خراسان شمالی
بالای صفحه