ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
اطلاع رسانی

با توجه به افزایش هزینه‌های تولید روزنامه در چند ماهِ اخیر، و تلاش ما در راستای ادامه انتشار روزنامه «اترک» به‌روال معمول و حفظِ کیفیت و تیراژ روزنامه، ناگزیر به حذفِ امکان بازدید رایگان سایت و به‌تبع آن فروشِ آنلاین مطالب از طریق سایت هستیم. بنابر وضعیتِ اقتصادی اخیر، خاصه گرانی و نبودِ کاغذ موردنیاز برای انتشار روزنامه، در صورتی‌ که متقاضیِ بازدید از سایت روزنامه هستید و جهتِ یاری به امر فرهنگی و امکان ادامه انتشار روزنامه در این مسیر نیز ما را همراهی کنید.

چانچه تا اکنون عضو سایت نیستید، بر روی گزینه ثبت نام کلیک کنید.

چنانچه قبلا ثبت نام کرده‌اید، بر روی گزینه ورود به سایت کلیک کنید.

خبرهای روز

پیچیدن بوی دود و رب محلی میان نسیم پاییزی در خراسان شمالی

مزرعه ای سبز که محصولی سرخ رنگ را در دل خود دارد، گوجه های گوشتی قرمز رنگ یک به یک از دل مزرعه چیده می شوند که مقصد برخی از آن ها به خانه هایی می روند که بوی خوب پخت ربشان کوچه و محله را پر کرده است.

یک حیاط کوچک، دیگ، آب و آتش خط تولید این کارخانه های کوچک هستند که در این کارخانه ها خبری از دلال، احتکار و واسطه نیست.

فصل برداشت گوجه فرنگی در خراسان شمالی آغاز شده است و با آغاز فصل برداشت گوجه فرنگی شغل خانگی پخت رب محلی در خراسان شمالی به خصوص روستاهای آن اوج می گیرد.

علاوه بر آن افراد زیادی که از روستاها به شهر نیز مهاجرت کرده اند و یا خود شهرنشینان این استان در این روزها رب سنتی تهیه می کنند، بطوریکه چند روزی است کار آغاز شده است و تا زمان پایان برداشت محصول گوجه فرنگی ادامه می یابد.

در این روزها روستانشینان این دیار با برداشت گوجه‌فرنگی‌ها آنها را تبدیل به رب می‌ کنند،این فرآورده روستایی حاصل زحمت و هنر زنان این دیار است و با فروش آن در بازارهای استان و شهرستان کمک شایانی به اقتصاد خانواده ها می کند.

البته پخت رب از گذشته در این استان توسط مردم مرسوم بوده اما با راه اندازی کارخانجات رب دیگر بیشتر خانواده ها اقدام به خرید رب از کارخانجات می کنند ولی با بالا رفتن قیمت رب بسیاری از افراد مجبور شدند تا سختی کار جوشاندن رب را به جان بخرند تا قیمت رب برای آن ها کمتر از قیمت رب در بازار آب بخورد.

محمدی یکی از شهروندان بجنوردی که در یک هفته گذشته اقدام به پختن رب خانگی کرده است گفت: در حال حاضر کمترین قیمت هر قوطی رب در بازار ۱۷ هزار تومان است که بی کیفیت بوده و باید به هنگام طبخ غذا چهار پنج قاشق رب استفاده کرد تا غذا رنگ و طعم را به خود بگیرد.

وی افزود: بنابراین مجبور هستیم برای استفاده از یک قوطی رب باکیفیت مبلغ ۲۳ تا ۳۰ هزار تومان را پرداخت کنیم که این عدد رقم بالایی است.

محمدی با اشاره به اینکه ۳۰۰ کیلوگرم گوجه فرنگی با قیمت ۳۵۰۰ تومان از میدان بار خریداری کرده ام، ادامه داد: با این مقدار گوجه فرنگی ۴۱ کیلوگرم رب بسیار غلیظ شده تولید شد که مقدار مناسبی بوده است.

این شهروند اظهار کرد: قیمت هر کیلوگرم رب پخته شده با احتساب مبلغ گاز، کارگر، آب گیری و شست و شو ۲۵ هزار تومان آب خورده است که نسبت به قیمت بازار بسیار مناسب بوده با این تفاوت که رب خانگی بسیار غلیط بوده و هنگام پخت غذا فقط استفاده از یک قاشق رب کافی است اما رب هایی که در کارخانه پخت می شود باید چندین قاشق رب استفاده کرد.

یکی دیگر از شهروندان بجنوردی در ادامه بیان کرد: با پخت رب خانگی از کیفیت آن مطمئن هستیم بطوریکه می دانیم گوجه فرنگی های سالم و رسیده استفاده شده است و تمام مسائل بهداشتی آن همچون شست و شوی خوب گوجه ها انجام شده است.

وی ادامه داد: از سوی دیگر در این رب از هیچ افزودنی استفاده نشده و علاوه بر آن در گذشته برای طبخ رب باید آب گوجه فرنگی را خود افراد می گرفتند اما هم اکنون کار بسیار راحت شده و دستگاه آب گیری گوجه فرنگی وارد بازار شده و با برقراری یک تماس شخصی که امر آبگیری گوجه فرنگی را انجام می شود در منزل افراد حاضر می شود و در همان جا آب گوجه فرنگی ها را می گیرد.

روزانه ۲۰ تا ۲۵ تن گوجه فرنگی از میدان بار برای پخت رب خریداری شد

وحدانی رئیس اتحادیه میوه و تره بار بجنورد اظهار کرد: میزان خرید گوجه فرنگی با مقدار زیاد از سوی شهروندان در تابستان امسال خیلی زیاد شده است.

وی افزود: در چند سال گذشته از میدان میوه تره بار، گوجه فرنگی فقط برای میوه فروشی ها خریداری می شد اما امسال مقدار قابل توجهی برای جوشاندن رب خانگی خریداری شد.

وحدانی ادامه داد: در تابستان امسال از زمانیکه گوجه فرنگی های خراسان شمالی وارد بازار شد روزانه ۲۰ تا ۲۵ تن گوجه فرنگی از این میدان خریداری شده است.

وی اظهار کرد: پایین بودن قیمت گوجه فرنگی و بالا بودن قیمت رب صنعتی تاثیر خیلی زیادی داشت تا خانواده ها راغب به پخت رب خانگی شوند.

روزانه حدود ۳۰۰کیلوگرم گوجه فرنگی آبگیری می شود

حصاری یکی از میوه فروشان بجنوردی که امر آب گیری محصولاتی همچون گوجه فرنگی و ... را انجام می دهد، گفت: روزانه حدود ۳۰۰ کیلوگرم گوجه فرنگی در این میوه فروشی آب گیری می شد.

وی افزود: البته افرادی نیز هستند که به صورت سیار در حال فعالیت هستند و جلوی درب منازل حضور پیدا می کنند و در منازل آبگیری گوجه فرنگی را انجام می دهند.

خرید ۲۰ گوجه فرنگی در روز از میدان میوه و تره بار برای پخت رب

رمضان اصغری عضو اتحادیه میوه و تره بار خراسان شمالی، بیان کرد: روزانه حدود ۲۰ تن گوجه فرنگی از میدان میوه و تره بار برای پخت خانگی رب خریداری می شود.

وی با اشاره به اینکه میزان خرید گوجه فرنگی نسبت به سال گذشته کاهش یافته است، گفت: قیمت خرید هر کیلوگرم گوجه فرنگی در سال گذشته حدود دو هزار تومان بوده که این قیمت هم اکنون به چهار هزار و تا چهار هزار و ۵۰۰ رسیده است.

اصغری گفت: ۵۰ درصد از گوجه فرنگی هایی که برای فروش به میدان میوه و تره بار بجنورد روزانه ارسال می شود برای پخت رب محلی توسط شهروندان خریداری می شود.

تبلیغ

ارسال دیدگاه شما

روزنامه در یک نگاه
ویژه نامه
تبلیغ پرتال استانداری خراسان شمالی
بالای صفحه