ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
اطلاع رسانی

با توجه به افزایش هزینه‌های تولید روزنامه در چند ماهِ اخیر، و تلاش ما در راستای ادامه انتشار روزنامه «اترک» به‌روال معمول و حفظِ کیفیت و تیراژ روزنامه، ناگزیر به حذفِ امکان بازدید رایگان سایت و به‌تبع آن فروشِ آنلاین مطالب از طریق سایت هستیم. بنابر وضعیتِ اقتصادی اخیر، خاصه گرانی و نبودِ کاغذ موردنیاز برای انتشار روزنامه، در صورتی‌ که متقاضیِ بازدید از سایت روزنامه هستید و جهتِ یاری به امر فرهنگی و امکان ادامه انتشار روزنامه در این مسیر نیز ما را همراهی کنید.

چانچه تا اکنون عضو سایت نیستید، بر روی گزینه ثبت نام کلیک کنید.

چنانچه قبلا ثبت نام کرده‌اید، بر روی گزینه ورود به سایت کلیک کنید.

خبرهای روز

درد های کمر وتمرینات بازدارنده آن

یادداشت - زهرا بزرگی کارشناس علوم ورزشی و مربی برتر هیات ورزش های همگانی خراسان شمالی قسمت اول

 احساس درد و ناراحتی در ناحیه کمر ، علامت شایع بسیاری از بیماری های اسکلتی و غیر اسکلتی است. و در جامعه شیوع بالایی دارد و گاها تا 80% مردم و 50% از کارگران بالغ هر سال دچار آسیب کمر می‌شوند  و از آن رنج می برند.  
مهندسين ارگونوميست (شاخه‌اي‌ از علم بهداشت حرفه اي) با جمع بندي و شناخت علل، ‌انواع كمر درد را به شرح زير طبقه بندي كرده اند:
•  سن : شايع ترين سن ابتلا‌ي به كمردرد ، سنين ميانسالي است
•  بيماري ها: از جمله پوكي استخوان ، اسكوليوز (خميدگي بيش از حد ستون فقرات(، تنگي كانال نخاع و آنفلوانزا را مي توان نام برد.
•  ضربه: ضربــه يـــا سقـوط به پشت مي تواند باعث كشيدگي يا پارگي بافت هاي اطراف ستون فقرات يا حتي منجر به شكستگي استخوان شود.
•  استرس يا عصبانيت: هيجانات شديد مي تواند باعث انقباض عضلا‌ت پشت شود و عضلا‌ت منقبض شده مي توانند درد ايجاد كنند. همچنين عضلا‌ت منقبض شده،‌ مستعد كشيده شدن هستند.
•  نحوه حركت : حركات ناشيانه پيچ خوردگي يـــا تقلا‌ي بيش از حــد مي تواند باعث كشش يا پارگي تاندونها، ليگامانها (رباطها (و عضلا‌ت موجود در ناحيه كمر شود.
•  ورزش نكردن : ستون فقرات انسان بايد توسط عضلا‌ت قوي هم در ناحيه جلو و هم عقب حمايت شوند ، اگر به اندازه كافي ورزش نكنيم اين عضلا‌ت ضعيف گشته و ستون فقرات بدن را مستعـــــد آسيب مي كند.
•  ورزش هاي غلط : در صورتي كه به طور مكرر مبتلا‌ به كمـــردرد مي شويد بايد در ورزش مورد علا‌قه تان كه باعث پيچش يا خم شدن ستون فقراتتان مي شود، تجديد نظر كنيد.
•  عادت خوابيدن : 
 طرز خوابيدن مي تواند منجر به كمردرد شود؛ در صورتي كه به شكم خوابيده شود يا تشك خيلي نرم باشد يا بالش خيلي بزرگ باشـــد ستون فقرات بـدن ممكن است بيش از حد خـم و به كمر درد منجـر شود ؛ از طرفي در صورتي كه تشك خيلي سفت باشد ستون فقرات بدن ممكن است بيش از حد صاف قرار گيرد و احساس ناراحتي شود.
•  گرم كردن: فردي كه بدون گرم كردن بدن ورزش مي كند ممكن است دچار كمردرد شود ؛ علت اين امر آن است كه وقتي عضلا‌ت سرد و سفت هستند بيشتر مستعد كشيدگــــي مي باشند.
•  اضافه وزن: اضافه وزن احتمال كمردرد را در بدن افزايش مي دهد. وزن اضافي باعث مي شود كه بار بيشتري بر كمر تحميل شود.
•  وضعيت هاي قرارگيري نامطلوب : 
در صورتي كه ساعت ها با پشت قوز كرده يا شانه هاي افتاده بنشينيم يا بايستيم يا در حالت قوز كرده راه برويم احتمال ابتلا‌ به كمردرد افزايش مي يابد؛ به خصوص خانم هايي كه كفش هاي پاشنه بلند مي پوشند بايد مراقب باشند و علت آن اين است كه ستون فقرات در حالت طبيعي به شكل حرف S مي باشد و ناحيه كمر قوسي به سمت داخل دارد. استفاده از كفش هاي پاشنه بلند باعث مي شود كه اين قوس افزايش يافته و كشش بيشتري بر روي عضلا‌ت و ديسك اعمال گردد.
•  روش غلط برداشتن اشياي سنگين: 
 براي انجام كارهاي خيلي سنگين و سخت و يا كارهايي كه به نيروي خيلي زياد نياز دارند سطح كار بايد از حد معمول پايين تر باشد . از حمل و جابجا كردن وسايل سنگين با يك دست دوري نماييم. اگر برداشتن بار بايستي به طور دايم انجام گيرد وزن بار بايد هر دفعه نسبت به قبل سبكتر شده تا فرد زود خسته و آسيبي به كمر وي وارد نشود؛ همچنين بايد سعي كنيم تا آنجا كه امكان دارد بار را به بدن خود نزديك كنيم و هنگام حمل پشت خود را خم نكنيم و از ليز نخوردن پا و عدم وجود موانع در سر راه مطمئن شويم. هميشه موقع كاركردن دو قانون اصلي ارگونومي را به خاطر داشته باشيم: 1 ـ وضعيت بدن هنگام كار نبايد براي تمام زمان انجام كار ثابت باشد. 2 ـ ابعاد و اندازة بدن افراد با يكديگر يكسان نيست پس وسايل كار و محل كار بايد درست طراحي شده و قابل تنظيم و تطبيق با انسان باشد.

 

تبلیغ

ارسال دیدگاه شما

روزنامه در یک نگاه
ویژه نامه
تبلیغ تبلیغ پرتال استانداری خراسان شمالی
بالای صفحه