ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
اطلاع رسانی

با توجه به افزایش هزینه‌های تولید روزنامه در چند ماهِ اخیر، و تلاش ما در راستای ادامه انتشار روزنامه «اترک» به‌روال معمول و حفظِ کیفیت و تیراژ روزنامه، ناگزیر به حذفِ امکان بازدید رایگان سایت و به‌تبع آن فروشِ آنلاین مطالب از طریق سایت هستیم. بنابر وضعیتِ اقتصادی اخیر، خاصه گرانی و نبودِ کاغذ موردنیاز برای انتشار روزنامه، در صورتی‌ که متقاضیِ بازدید از سایت روزنامه هستید و جهتِ یاری به امر فرهنگی و امکان ادامه انتشار روزنامه در این مسیر نیز ما را همراهی کنید.

چانچه تا اکنون عضو سایت نیستید، بر روی گزینه ثبت نام کلیک کنید.

چنانچه قبلا ثبت نام کرده‌اید، بر روی گزینه ورود به سایت کلیک کنید.

خبرهای روز

دغدغه اولیای دانش آموزان خراسان شمالی برای تهیه لباس فرم مدرسه

دل‌نگرانی اولیای دانش آموزان خراسان شمالی برای تهیه لباس فرم مدرسه در آستانه بازگشایی مدارس و شرایط بد اقتصادی بیشتر می‌شود که در این میان برخی از والدین هم از نوع دوخت، کیفیت پارچه و قیمت بالای آن گلایه مندند.

به گزارش ایرنا، این روزها اولیای دانش آموزان در زمینه حضوری یا غیرحضوری بودن آموزش فرزندان خود و یا اینکه لباس مدرسه را خریداری کنند یا نکنند دغدغه دارند و این وضعیت اولیا و دانش آموزان را بر سر دوراهی قرار داده است.
شماری از اولیای دانش آموزان خراسان شمالی علیرغم تردید داشتن در زمینه بازگشایی مدارس در مهرماه برای تهیه پوشاک فرزندان خود اقدام کردند اما، آنها از قیمت بالای پوشاک مدارس و کیفیت پایین آن گلایه‌مند هستند.
آموزش و پرورش براساس برنامه هرساله دانش آموزان باید پوشاک مدارس خود را تغییر دهند اما کیفیت پارچه هایی که برای دوخت پوشاک مدارس استفاده می شود ضعیف است و این امر باعث می شود خانواده ها سالانه پوشاک دانش آموزان خود را تغییر دهند که هزینه اضافی را برای خانواده ها در پی دارد.
مریم روحانی یکی از اولیای دانش آموزان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: کیفیت پارچه هایی که برای دوخت لباس دانش آموزان از سوی تولید کنندگان استفاده می شود سال به سال کاهش می یابد.
وی گفت: این موضوع باعث می شود تا به جای سه سال یک بار، سالی یک بار برای دانش آموز لباس دوخته شود و این موضوع هزینه خانواده های دارای دانش آموز را افزایش می‌دهد.
وی افزود: دوخت لباس های دانش آموزان با تولیدات داخلی است با این وجود لباس ها با ایراداتی دوخته و تحویل خانواده ها می شود و در صورت مراجعه به تولید کننده برای رفع ایراد، حاضر به برطرف کردن مشکلات لباس نیستند.
این مادر دانش آموز در ادامه گفت: با وجود کیفیت بسیار پایین پوشاک مدارس قیمت لباس ها بسیار بالا است و بسیاری از خانواده ها توان خرید لباس با این قیمت را علاوه بر هزینه تحصیل ندارند.
وی اظهار داشت: اگر مدارس در انتخاب تولیدی بررسی بیشتری داشته باشند و همکاری تولیدی با خانواده ها و نظارت بیشتر بر کیفیت و نحوه دوخت لباس ها را ملاک قرار دهند در کاهش هزینه ها تاثیر خواهد گذاشت.
+بوی ماه مهر و دغدغه اولیا برای تهیه لباس فرم دانش آموزان
یکی دیگر از اولیای دانش آموز اظهار داشت: در دوران تحصیل خودم من مانتوی خواهرم را استفاده می کردم و جالب تر اینکه جنس لباس به قدری خوب بود که چندسال استفاده می شد.
فاطمه رحمانی با بیان اینکه شهریورماه که می شود نگرانی برای خرید لوازم مورد نیاز دانش آموزان به دغدغه های زندگی اضافه می شود، گفت: قبل از مراجعه به اینجا برای تهیه روپوش مدرسه؛ چندساعتی در بازار لوازم التحریر و کیف و کفش قدم زده ایم تا شاید کیفی با قیمت مناسب پیدا کنیم اما قیمت ها به شدت بالاست.
وی با بیان اینکه ترجیح دادم ابتدا روپوش مدارس را تهیه کنم چراکه تهیه روپوش از سوی مدرسه اجبار است، افزود: با دستمزد ناچیزی که همسرم در قبال کار در ساختمان دریافت می کند و با شرایط کرونایی و بی کاری مکرر وی  چیزی از آن پس انداز نمی شود در شهریورماه بار اضافی خرج و مخارج مدرسه سنگین می شود و باید هزینه ها را مدیریت کنیم.
   رنگ‌بندی‌ و فرم ناجور فرم 
یکی دیگر از والدین بجنوردی نیز اظهار داشت: علاوه بر کیفیت پایین فرم مدارس و قیمت بالای آن  از رنگ‌بندی و طرح‌هایی استفاده شده که حتی اگر خودمان هم هنر خیاطی داشته باشیم نمی توانیم طرح پارچه ای که استفاده شده از بازار تهیه کنیم.
زهرا مرادی افزود: به‌نظر من اگر از پارچه ای با طرح‌های ساده استفاده شود خانواده‌هایی که هنر خیاطی دارند خودشان پارچه تهیه کرده و از این ظرفیت استفاده می‌کنند تا شاید بخشی از این هزینه‌ها کم شود.
وی افزود: از سوی دیگر اجباری که مدیران در همسان بودن لباس دانش آموزان دارند، به مشکلی برای خانواده ها تبدیل شده است.
   دستورالعمل بازگشایی مدارس اطلاع رسانی 
خواهد شد
مدیرکل آموزش وپرورش خراسان شمالی در رابطه با حضوری و غیر حضوری بودن مدارس اظهار داشت:دستورالعمل بازگشایی مدارس هفته جاری قطعی و اطلاع رسانی می‌شود. مهدی مودی افزود: دُز اول واکسیناسیون فرهنگیان بیش از۸۰ درصد و در دُز دوم  ۱۳ درصد فرهنگیان علیه کرونا واکسینه شدند.
وی افزود: باید تا پیش از بازگشایی مدارس بیش از ۹۰ درصد آنها واکسینه شوندتا برای بازگشایی مدارس دغدغه‌ای نداشته باشیم.  
   اجباری برای خرید لباس فرم دانش آموزان 
       وجود ندارد
رئیس اداره انجمن اولیا و مربیان خراسان شمالی  درخصوص اجباری بودن یا نبودن لباس فرم، گفت: هیچ اجباری در خصوص لباس فرم دانش آموزی وجود ندارد اما شورای مدرسه و نماینده اولیای دانش آموزان که عضو شورا هستند مصوب می کنند که روی رنگ پارچه، تنوع آن و اینکه آیا لباس فرم باشد یا نه تصمیم گیری می شود در واقع می توان گفت که تصمیم گیرنده شورای مدرسه است.
عبدا... درخشانی گفت: هدف اصلی اجرای طرح ساماندهی لباس فرم دانش آموزان ترویج فرهنگ ساده زیستی،  فرهنگ ایرانی اسلامی با پوشش درست، نظم پذیری و جلوگیری از فرهنگ نظام طبقاتی است.
   تصمیم گیرنده رنگ لباس فرم شورای مدرسه است
وی خاطرنشان کرد: برای رنگ لباس، شورای مدرسه تصمیم گیرنده است و مدیر مدرسه، معاون پرورشی و نماینده اولیا نیز تصمیم می گیرند اما از نظر کیفیت پارچه، نظر بر این است که  پارچه های با کیفیت مطلوب استفاده شود. 
وی در خصوص کیفیت فرم مدارس اظهار داشت: اولیای شاکی می‌توانند به صورت کتبی اظهارات خود را به مراکز ارجاع داده و کارشناسان در این رابطه بررسی کرده و پس از درستی موضوع دیگر با تولیدی متخلف قرار داد بسته نخواهد شد.
درخشانی همچنین درباره قیمت بالای فرم مدارس گفت: با توجه به شرایط کنونی و تورم بازارها و افزایش قیمت پارچه با کارشناسان مربوطه و نمایندگان تولیدی ها  جلساتی برگزار کردیم که در نتیجه امسال ۶۰ تا ۶۵ درصد افزایش قیمت مصوب شد.
وی افزود: همچنین تولیدی ها ملزم شدند که به ازای هر ۱۰۰ فرمی که تحویل دهند پنج فرم به صورت رایگان تحویل مدارس داده تا برای کودکان نیازمند تامین شود.
رئیس اداره انجمن اولیا و مربیان خراسان شمالی گفت: باتوجه به شرایط کرونایی و درنظر گرفتن معیشت اولیا دانش آموزان در طرح و رنگ فرم هیچ تغییری داده نشده و همانند سال گذشته است.
وی گفت: انجمن اولیا دانش آموزی در بحث مدیریت و نظارت بر لباس فرم دانش آموزان از هیچ کوششی دریغ نمی کند و همواره در کنار اولیا دانش آموزان و پیگیر شکایات و پیشنهادهای آنها است.
سال تحصیلی گذشته ۱۸۰هزار دانش آموز خراسان شمالی در بیش از ۲ هزار باب آموزشگاه استان زیر نظر ۱۴ هزار نفر معلم تحصیل می کردند که از این تعداد ۱۰۴ هزار دانش آموز در مقطع ابتدایی و مابقی متوسطه بود.
این استان ۸۶۳ هزار نفر جمعیت دارد که ۴۴ درصد آنان در روستاها سکونت دارند.
خراسان شمالی از نظر سرانه درآمد خانوار، در ردیف آخرین استانهای کشور قرار دارد.

 

تبلیغ

ارسال دیدگاه شما

روزنامه در یک نگاه
ویژه نامه
تبلیغ تبلیغ پرتال استانداری خراسان شمالی
بالای صفحه