ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
اطلاع رسانی

با توجه به افزایش هزینه‌های تولید روزنامه در چند ماهِ اخیر، و تلاش ما در راستای ادامه انتشار روزنامه «اترک» به‌روال معمول و حفظِ کیفیت و تیراژ روزنامه، ناگزیر به حذفِ امکان بازدید رایگان سایت و به‌تبع آن فروشِ آنلاین مطالب از طریق سایت هستیم. بنابر وضعیتِ اقتصادی اخیر، خاصه گرانی و نبودِ کاغذ موردنیاز برای انتشار روزنامه، در صورتی‌ که متقاضیِ بازدید از سایت روزنامه هستید و جهتِ یاری به امر فرهنگی و امکان ادامه انتشار روزنامه در این مسیر نیز ما را همراهی کنید.

چانچه تا اکنون عضو سایت نیستید، بر روی گزینه ثبت نام کلیک کنید.

چنانچه قبلا ثبت نام کرده‌اید، بر روی گزینه ورود به سایت کلیک کنید.

خبرهای روز

تیشه غفلت بر تنه درختان بلوط/ چالشی به نام چاله‌های زغال

دیدن تصاویری که در آن افراد سودجو اقدام به قلع‌وقمع درختان بلوط در منطقه دادآباد خرم‌آباد می‌کنند دل هر انسان و دوست دار طبیعت و محیط‌زیست را به درد می‌آورد.

انتشار تصاویر و ویدئوهایی در مناطقی از خرم‌آباد که در آن چاله‌های زغال را نشان می‌دهد علاوه بر اینکه موجی از نگرانی را به وجود آورده است، انگشت اتهام را هم به منابع طبیعی نشانه رفته است.

فعالان و دوستداران محیط‌زیست و بومی‌های منطقه معتقد هستند: کم‌کاری نیروهای منابع طبیعی و بی‌تفاوتی آن‌ها نسبت به حفاظت از جنگل‌های بلوط منطقه در منطقه باعث شده تا بستر و شرایط برای نابودی درختان بلوط فراهم شود.

تصاویر و گفته‌ها حاکی از بی‌تفاوتی نیروهای منابع طبیعی نسبت به قلع‌وقمع درختان بلوط در خرم‌آباد به‌ویژه منطقه سیاتل است، این در حالی است که مسئولان منابع طبیعی اوضاع را حاد نمی‌دانند و می‌گویند گشت‌های حفاظتی به‌صورت شبانه‌روزی حفاظت از جنگل‌های منطقه را به‌طور جد انجام می‌دهند.

زغال گیری و نابودی درختان بلوط که بخشی از هویت و سرمایه ارزشمند استان محسوب می‌شوند موضوعی نیست که به‌سادگی از کنار آن گذشت، بنابراین همه باید پای‌کار بوده و جوابگو باشند تا افراد سودجو فرصتی برای نابودی جنگل‌های بلوط نداشته باشند.

متأسفانه جنگل‌های زاگرس به‌ویژه در لرستان طی دهه و سال‌های گذشته در سایه نبود نظارت و بی‌توجهی با چالش‌ها و مشکلات متعددی ازجمله بیماری زغال بلوط، آتش‌سوزی و قلع‌وقمع مواجه بوده‌اند، چالش‌هایی که اگر راهکاری برای آن‌ها اندیشیده نشوند دیر یا زود جنگل‌های لرستان نابود و به بیابان تبدیل می‌شود.

نظارتی وجود ندارد

یکی از عشایر و بومی‌های منطقه که خود از فعالان محیط‌زیست و منابع طبیعی است، می‌گوید: جنگل‌های بلوط زاگرس در حال نابودی است و متأسفانه هیچ‌گونه نظارتی هم وجود ندارد، مسئولان منابع طبیعی و فعالان محیط‌زیست از این منطقه بازدید کنند تا ببینند که بر سر جنگل‌های بلوط چه آمده است.

سید سجاد موسوی وضع جنگل‌های بلوط منطقه دادآباد را نگران‌کننده توصیف می‌کند و می‌افزاید: درختان بلوط هزارساله که ارزش معنوی و حتی مادی فراوانی دارد را در منطقه دادآباد به زغال تبدیل و گونی تنها صد هزار تومان می‌فروشند.

وی بیان می‌کند: زاگرس و لرستان یعنی بلوط اگر بلوط را از ما بگیرند چیزی نداریم چرا مسئولان جنگل‌های بلوط را به حال خود رها کرده‌اند.

چشم‌پوشی از تخلف

موسوی توصیه می‌کند: مسئولان منابع طبیعی از منطقه سیاتل بازدید کنند همین‌الان بیش از دویست گونی زغال در منطقه موجود است، متأسفانه مسئولان دلسوز جنگل‌های بلوط نبوده و نیستند.

به گفته این فعال و دوستدار طبیعت افرادی که اقدام به قلع‌وقمع و نابودی درختان بلوط می‌کنند جزو بومی‌های منطقه هستند، اما نیروهای منابع طبیعی از تخلف آن‌ها چشم‌پوشی می‌کنند.

جنگل‌های بلوط در حال نابودی است

عصمت الله میر دیگر بومی منطقه است، او می‌گوید: جنگل‌های بلوط از جاده سرچک تا دادآباد، ملیم دول، شوراب، سیاتل و گوشه در حال نابودی است، کافی است سری به این منطقه بزنید دیدن چاله‌هایی که برای گرفتن زغال آماده کرده‌اند موجب هراس و نگرانی ما شده است.

وی خاطرنشان می‌کند: ما دلمان برای منابع طبیعی که به‌سرعت و در سایه غفلت مسئولان در حال نابودی است می‌سوزد، اما از وظیفه خود کوتاه نمی‌آییم و هر کاری که از دستمان بربیاید انجام می‌دهیم.

نگرانی از چاله‌های زغال

مظفر افشار، پدر بلوط هم به فارس می‌گوید: افراد سودجو برای گرفتن زغال جنگل‌های این منطقه را نابود کرده‌اند، تصاویر چاله‌های زغال به‌شدت نگران‌کننده است.

او می‌افزاید: نیسان نیسان و خاور خاور زغالی که با سوزاندن جنگل‌های بلوط به خوزستان و بوشهر و دیگر مناطق حمل می‌شود و هیچ‌کس هم کاری نمی‌کند.

متخلفان علنی درختان را می‌سوزانند

پدر بلوط می‌گوید: درختان هزارساله بلوط را قطع و می‌سوزانند مدیرکل منابع طبیعی هم که دغدغه و دلسوزی ندارد، ما تصاویر و ویدئوها را برای دادستان ارسال کرده‌ایم.

افشار بیان می‌کند: نگرانی آنجا بیشتر می‌شود که قلع‌وقمع و سوزاندن درختان بلوط و بشکه‌های زغال در منطقه دادآبادعلنی است، این منطقه به معدن فروش زغال تبدیل‌شده است.

نیروها اندک است

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان خرم‌آباد با اشاره به اینکه حوزه شهرستان خرم‌آباد 534 هزار هکتار است که از میزان 381 هزار هکتار جزو اراضی ملی و 120 هزار هکتار از آن اراضی کشاورزی و خیابان است، می‌گوید: از 381 هزار هکتار حدود 270 هزار هکتار جنگل و 111 هزار هکتار مرتع است، گونه غالب جنگل حوزه شهرستان بلوط است.

کوروش بیرانوند می‌افزاید: در دنیا به ازای هر 5 هزار هکتار تا سه هزار هکتار یک جنگلبان وجود دارد، اما در کشور ما و به‌ویژه لرستان این تعداد بسیار اندک است، تنها بیست نفر کار حفاظت از جنگل‌های شهرستان خرم‌آباد را انجام می‌دهند که بسیار کم است.

وی تأکید می‌کند: یعنی اگر مردم و نیروهای بومی پای‌کار نباشند حفاظت از جنگل‌ها در خرم‌آباد با مشکل مواجه است، ما با کمبود نیرو مواجه هستیم.

تخلف هست اما حاد نیست

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان خرم‌آباد اما در پاسخ به اخبار منتشرشده مبنی بر قلع‌وقمع درختان منطقه توضیح می‌دهد: بدون شک تخلفاتی وجود دارد و ممکن است دور از چشم مأموران ما قلع‌وقمع و زغال‌گیری هم انجام شود اما خیلی حاد نیست.

بیرانوند می‌گوید: منطقه دادآباد و سیاتل جزو حوزه استحفاظی شهرستان خرم‌آباد است ما در این منطقه علاوه بر گشت‌های 24 ساعته یک کانکس با ایست بازرسی را هم فعال کردیم، همین دیروز یگان حفاظت کوره آتشی را در جنگل منهدم کردند.

وی می‌افزاید: با افرادی که اقدام به قطع درختان بلوط و یا حمل‌کنندگان زغال برخورد می‌شود، سال گذشته حدود شصت پرونده تشکیل‌شده، البته نسبت به سنوات گذشته مردم آگاه‌تر شده‌اند.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان خرم‌آباد می‌گوید: اینکه بگوییم تخلفی وجود ندارد درست نیست زیرا اگر تخلفی نباشد پس علت تشکیل سازمان جنگل‌ها چیست اما تخلفات خیلی حاد و شدید نیست.

 

بیرانوند در پایان صحبت‌های خود بیان می‌کند: مردم هر گزارش و تخلف حوزه منابع طبیعی را از طریق شماره تلفن 1504 و سامانه 139 اطلاع دهند./فارس

 

تبلیغ

ارسال دیدگاه شما

روزنامه در یک نگاه
ویژه نامه
تبلیغ تبلیغ پرتال استانداری خراسان شمالی
بالای صفحه