نقش کارآفرینی در روابط خارجی
اهمیت ارتباطات و برقراری روابط خارجی مطلوب همیشه جایگاه ویژه و مهمی را در سیاست گذاری خارجی هر کشوری دارد و دراین معقوله توجه به شاخصها و پارامترهای تأثیرگذار در این فرآیند نقش ویژهای در رسیدن به اهداف در این حوزه را بر عهده دارد.
در بررسی عوامل تشکیل دهنده قدرت، عوامل اقتصادی بسیار مهم بوده و ظرفیت نظام سیاسی هر کشوری برای تجهیز و تحرک جهت بهره گیری درست از منابع موجود ازمعیارهای عمده قدرت ملی به شمار میرود که در این روند باید متغیرهایی چون تولید ناخالص ملی، درآمد سرانه، کم و کیف تولیدات صنعتی و کشاورزی، دسترسی به منابع، درجه وابستگی یک دولت به منابع مالی و اقتصادی دیگر کشورها را در نظر گرفت.
هر اندازه کشوری از منابع و امکانات بیشتری برخوردار باشد آسیب پذیری آن در دوران صلح یا جنگ کمتر است. شاخص تأثیر گذار اقتصاد میتواند یک پشتوانه عالی و قابل اتکا برای دولتمردان هر کشور باشد تا قدرت چانه زنی بیشتری در ارتباطات بین المللی داشته باشند.
امروزه این تاثیرگذاری را بدون شک باید در فعالیت کارآفرینان و فعالان کسب و کار هر کشور ملاحظه نمود و با جرات میتوان گفت که کار آفرینان میتوانند بازیگران اصلی صحنه در روابط خارجی آینده و پشتوانه ملی و ارتباطی قوی و موثری در ارتباطات بین المللی هر کشوری باشند.
بالا رفتن قدرت اقتصادی، قدرت مانور و چانه زنی، قدرت سیاسی و ملی را افزایش میدهد، با توجه به افزایش جمعیت و محدودیتهای پیش رو در تأمین بسیاری از نیازهای بشری، برون رفت از وضع موجود و نگاه نو به خلق ارزش و عملیاتی کردن ایدههای برتر و استفاده بهینه از منابع و اصلاح الگوهای مصرف، ملاک نظر جهانی است که همه این اهداف و برنامهها را میتوان در افکار پویا و تأثیر گذار کارآفرینان جستجو نمود.
لذا بنظر میرسد کشورهایی موفق میشوند که زیرساختها و بسترهای لازم جهت نقش کارآفرینان در این حوزه را فراهم میکنند، و با اتکا بر توانایی آنها، روابط خارجی خود را با اطمینان بیشتری دنبال میکنند. بررسیها به ما می گوید که برای پویایی و اثربخشی فعالیتهای اقتصادی با نگاه کارآفرینانه در هر کشور میتوان این اقدامات را انجام داد:
کمک به ارتقای دانش تولیدکنندگان؛ در اختیار قراردادن اطلاعات و تغییرات بازارهای جهانی و منطقهای به صادرکنندگان؛ برنامه ریزی عملیاتی برای اجرایی نمودن طرح خروج از اقتصاد تک محصولی؛ ایجاد بازارچههای مرزی؛ سهولت در تردد تجار و بازرگانان؛ کاهش تعرفههای گمرکی؛ معافیتهای قابل اعطا به تولید کنندگان؛ کمک به تشکیل شرکتهای بزرگ و هلدینگ غیر انحصاری با ساختار رقابتی با هدف حضور در بازارهای جهانی؛ سرمایه گذاری اشتراکی در محصولات استراتژیک؛ همزمان با توسعه بازار نیاز آن در دنیا و توجه به کیفی سازی و ذائقه مشتریان جهانی؛ ثبات در تصویب و اجرای قوانین مرتبط با صادرات و واردات (عدم تصمیم گیری های مقطعی، مصلحتی و ...)، در این راستا تسهیلگری و تشویق سرمایه گذاران در راه اندازی کسب و کارهایی با برد جهانی با اتکا بر تکنولوژی روز دنیا و استفاده از ظرفیت توان داخلی با توجه به شرایط اقلیمی واستفاده حداکثری و بهینه از این پتانسیل در اقتصاد تولید محورمی تواند پارامترهای بسیار مهمی در این فرآیند باشد.
با توجه به دولتی بودن اکثریت صنایع بزرگ و متوسط ما که محصولات قابل عرضه در سطح بین المللی دارند، متاسفانه بیشتر درگیر تفکرات سیاسی میباشند تا انتفاع تبادل تجاری و اقتصادی لذا با کوچکترین نوسان در روابط خارجی دچار بی ثباتی شده و تبعات گسترده ناشی از این تحولات منجر به عدم اعتماد مشتریان بین المللی خواهند شد.
باید از قدرت تجاری و اقتصادی خود در جذب مشتریانی گام برداریم که خوش حساب و مشتاق و منفعت رسان باشند نه اینکه فقط هدیه بخش و امتیاز ده باشیم.
توانایی اقتصادی و پشتوانه تجاری هرکشور یکی از بزرگترین شاخصهای مهم در ارتباطات فی مابین دولتها در روابط خارجی و مراودات معمول است پس باید از تمام ظرفیت کارآفرینان استفاده کنیم و بخود بگوییم که تاکنون با این پتانسیل بالا چند محصول استراتژیک تولید میکنیم که جهان امروزی به آن بعنوان یک نیاز اساسی مینگرد؟
متاسفانه در سالهای گذشته نتوانستیم بستری فراهم کنیم که نوع نگاهمان را به اقتصاد و کسب و کار تغییر دهیم، واژه کارآفرینی را شنیدهایم اما هنوز باور نکردیم و در حد همان واژه درک کردیم و مانور تبلیغاتی برایش تدارک دیدیم و تصور کردیم پیشتاز کارآفرینی در منطقه یا دنیا هستیم؛ بگذریم از شگفتن تک غنچههای زیبای کارآفرین و مردان و زنان تلاشگری که کار آفرینی را درک کرده و وارد این عرصه شدند، اما تا هنگامی که جامعه به آن نگاه فانتزی دارد و با تفکر سنتی و حفظیات قبلی و باورهای ذهنی عمل کند، ما در این حوزه پیشرفتی نخواهیم داشت؛ باید دوباره اندیشیدوحرکتی نو را آغاز کرد چشمها را باید شست، جور دیگر باید دید.
کارآفرینی ابتدا تفکر پویا است و انسجام فکری، بیائیم آن را شهید و قربانی نکنیم از آن همان را بخواهیم که دنیا میخواهد نه اینکه نقش یک ماشین آمار ساز و اشتغال ناپایدار را برایمان بازی کند. کارآفرینی به ما قدرت میدهد، ثروت میدهد، پیشرفت و توسعه میدهد، نگاه خود را به کارآفرینی تغییر دهیم با تصورات کلیشهای با آن برخورد نکنیم، کارآفرینی هزینه نیست بلکه مدیریت کردن هزینههاست، خوشه چین باشیم و نمونههای موفق جهانی را ببینیم و درک کنیم؛ حس خود بزرگ بینی را کنار بگذاریم، به خود بگوییم که چگونه کشورهای بسیارکوچک و فاقد منابع (مثل هلند و...) با نگاه کارآفرینانه به ارزش اقتصادی و بهره وری بسیار بالا رسیدهاند.
ایران با جمعیت موجود و شرایط اقتصادی، سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و وضعیت بحرانی تحریمها و محدودیتهای وضع شده باید راه برون رفت خود را فقط از کانال و پنجره کارآفرینی پیدا کند، و دولت بیاموزد که در ایجاد هر کسب و کاری حتماً لازم نیست اثر انگشت و ردی بگذارد بلکه تسهیل کننده و حمایت گر باشد تا ایدههای کارآ عملیاتی شوند.
با تلاش کارآفرینان رسیدن به توسعه دست یافتنی است و میتوان روابط خارجی را مبتنی بر قدرت اقتصادی و توان کارآفرینان تنظیم کرد، محصول و خدمت کارآفرینان را به دنیا صادر کنیم نه اینکه سفری بی بازگشت را برای کارآفرینانمان به آن سوی مرزها رقم زنیم.
دکتر هادی کاهانی مقدم