ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
اطلاع رسانی

با توجه به افزایش هزینه‌های تولید روزنامه در چند ماهِ اخیر، و تلاش ما در راستای ادامه انتشار روزنامه «اترک» به‌روال معمول و حفظِ کیفیت و تیراژ روزنامه، ناگزیر به حذفِ امکان بازدید رایگان سایت و به‌تبع آن فروشِ آنلاین مطالب از طریق سایت هستیم. بنابر وضعیتِ اقتصادی اخیر، خاصه گرانی و نبودِ کاغذ موردنیاز برای انتشار روزنامه، در صورتی‌ که متقاضیِ بازدید از سایت روزنامه هستید و جهتِ یاری به امر فرهنگی و امکان ادامه انتشار روزنامه در این مسیر نیز ما را همراهی کنید.

چانچه تا اکنون عضو سایت نیستید، بر روی گزینه ثبت نام کلیک کنید.

چنانچه قبلا ثبت نام کرده‌اید، بر روی گزینه ورود به سایت کلیک کنید.

خبرهای روز

کلنگ زنی طرح توسعه مجموعه مفخم بجنورد در دهه فجر

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان شمالی گفت: طرح توسعه مجموعه مفخم بجنورد در دهه فجر کلنگ زنی می‌شود.

به گزارش اترک، حبیب یزدان‌پناه در نشست مشترک با برخی مدیران رسانه‌ها و مسئولان روابط عمومی دستگاه‌های اجرایی خراسان شمالی، افزود:
بخشی از حریم این طرح، پنج مالک شامل ساختمان شهرداری، منازل سازمانی راه و شهرسازی، مالکان شخصی و اوقاف و بیمارستان دارد که زمین شهرداری و راه و شهرسازی در حال آزادسازی است همچنین برای تملک ۲۰ واحد واقع در کوچه اطلسی و خیابان شریعتی اقدام شده که زمین‌های معوض با ارزش روز به مالکان واگذار خواهد شد.
وی تاکید کرد: در عرصه اثر تاریخی هیچ مالکی چه شخصی و چه دولتی نمی‌تواند ساخت و ساز کند مگر ضروریاتی وجود داشته باشد که آن ضروریات هم باید با تأیید میراث فرهنگی باشد.
یزدان پناه در خصوص بیمارستان امام رضا (ع) نیز با تاکید بر اینکه دکتر شجاعی، استاندار خراسان شمالی همواره دغدغه داشته است که تخریب بیمارستان آخرین گزینه باشد، در خصوص پیگیری‌های انجام شده در این خصوص افزود: استاندار با حجت الاسلام خاموشی، رئیس سازمان اوقاف و امورخیریه در این خصوص، رایزنی نموده و مشکلات وقفی نیز حل شد اما فعلاً ۱.۷ هکتار از پروژه (بیمارستان امام رضا (ع)) از طرح توسعه خارج شده است تا تعیین تکلیف شود و البته در این بیمارستان که ساختمانی قدیمی دارد هیچگونه ساخت و سازی ممکن نیست.
وی ادامه داد: با توجه به اینکه بیمارستان در شمال شهر واقع شده است شهرداری واگذاری سه زمین در همین محدوده را پیشنهاد داده است، از جمله پیشنهاد اعطای زمین ۸ هزار مترمربعی با مجوز ساخت در طبقات، ارائه شده حال آنکه اکنون بیمارستان مام رضا (ع) در مجموع ۱۷۰۰ مترمربع زیربنا دارد.
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان شمالی با بیان اینکه برای اجرای این طرح بر روی ۶.۷ هکتار کار شده است، افزود: طرح میدان نقش جهان اصفهان ۷ هکتار است و اختلاف زمین مجموعه مفخم بجنورد با میدان نقش جهان ۵ هزار متر مربع است البته گنجایش عرصه و حریم طرح مفخم بیشتر از اینهاست اما تملک باقی املاک دشوار و هزینه بر است.
یزدان پناه در ادامه تاکید کرد: حتی اگر سرمایه گذار نیاید در دهه مبارک فجر طرح توسعه مجموعه فرهنگی تاریخی مفخم کلنگ زنی خواهد شد و میراث فرهنگی در عرصه و شهرداری در حریم، با اعتبارات خود، بخشی از کار را انجام خواهند داد.
وی گفت: در این طرح فضای گالری و نمایشگاه، فضاهای اقامتی، پذیرایی و رستوران سنتی، فضای نمایش و مراسم روباز، پارک و فضای سبز، و آب نما، حوض خانه، غرفه‌های میراث فرهنگی، یادمان شهدا، و آثاری بر آمده از مستندات عکاسان دوره قاجار اجرا خواهد شد.
وی با اشاره به برخی مخالفان با اجرای این طرح، با بیان اینکه آراء منتقدان، مخالفان و موافقان محترم است، افزود: اجرای این طرح برندی برای استان، مردم و مسافران خواهد بود و پروژه‌ای است که شکوه و تحسین همگان را برخواهد انگیخت، همانگونه که مسجد گوهرشاد، میدان امام اصفهان و تخت جمشید و دیگر آثار تاریخی در جای جای ایران بیانگر تمدن این سرزمین است، امروز نیز که ما میراث دار گذشتگان هستیم باید تلاش کنیم به سهم خود نقش خود را در این زمینه ایفا کنیم.
عمارت مفخم بزرگترین و شاخص‌ترین اثر معماری دوره قاجار در خراسان شمالی است.
در دوره قاجار این عمارت همراه با بناهای دیگری از جمله آیینه‌خانه، کلاه فرنگی، حوضخانه و سردر در باغ بزرگی قرار داشته که مجموعه دارالحکومه مفخم را تشکیل می‌داده‌اند.
بنای عمارت در دهه ۱۳۰۰ هجری قمری، همزمان با دوره حکومت ناصرالدین شاه به دستور یارمحمدخان شادلو معروف به سردار مفخم ساخته شده و محل سکونت خانواده وی و پذیرایی از میهمانان دولتی و رجال سیاسی بوده است.
اجرای طرح توسعه مفخم بجنورد معطل نمی‌ماند
مدیرکل حوزه استاندار و روابط عمومی استانداری خراسان شمالی نیز در این جلسه گفت: با تاکید و پیگیری استاندار، اجرای طرح توسعه مجموعه فرهنگی تاریخی مفخم بجنورد معطل الحاق بیمارستان امام رضا (ع) که در حریم این مجموعه واقع شده است، نمی‌ماند.
محمدرضا اعیان فرد اظهار کرد: این طرح در مساحت ۶.۷ هکتار اجرا می‌شود و فعلاً ۱.۵ هکتار از این میزان که مربوط به علوم پزشکی و اوقاف است با تاکید بر حفظ منظر شهری جداسازی شده و به سرعت عملیات اجرایی طرح توسعه مفخم آغاز خواهد شد.
وی افزود: مقرر شده است دانشگاه علوم پزشکی استان برای الحاق بیمارستان امام رضا (ع)، با وزارت بهداشت مذاکره کند و با اخذ موافقت وزارتخانه، طرح در قالب فاز دوم اجرا می‌شود.
اعیان فر با بیان اینکه طرح توسعه آیینه خانه مفخم بجنورد طرحی توسعه‌ای و ملی و تاریخی است، خواستار همکاری اصحاب رسانه و دلسوزان استان و ایجاد موج همگانی برای اجرای موفق این طرح شد و ابراز امیدواری کرد بتوان تاریخ خراسان شمالی را در سطح ملی و بین المللی عرضه کرد.

تبلیغ

ارسال دیدگاه شما

روزنامه در یک نگاه
ویژه نامه
تبلیغ تبلیغ پرتال استانداری خراسان شمالی
بالای صفحه