ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
اطلاع رسانی

با توجه به افزایش هزینه‌های تولید روزنامه در چند ماهِ اخیر، و تلاش ما در راستای ادامه انتشار روزنامه «اترک» به‌روال معمول و حفظِ کیفیت و تیراژ روزنامه، ناگزیر به حذفِ امکان بازدید رایگان سایت و به‌تبع آن فروشِ آنلاین مطالب از طریق سایت هستیم. بنابر وضعیتِ اقتصادی اخیر، خاصه گرانی و نبودِ کاغذ موردنیاز برای انتشار روزنامه، در صورتی‌ که متقاضیِ بازدید از سایت روزنامه هستید و جهتِ یاری به امر فرهنگی و امکان ادامه انتشار روزنامه در این مسیر نیز ما را همراهی کنید.

چانچه تا اکنون عضو سایت نیستید، بر روی گزینه ثبت نام کلیک کنید.

چنانچه قبلا ثبت نام کرده‌اید، بر روی گزینه ورود به سایت کلیک کنید.

خبرهای روز

خیابان‌های پولی! / طرح پارکبان به نام مردم به کام شرکت

اترک/ وحدانی: مدت‌ هاست طرح پارک حاشیه‌ای و استقرار پارکبان‌ها در بجنورد در حال اجراست طرحی که با هدف کاهش ساعت توقف خودروها در معابر اصلی و پرتردد شهر اجرا شده و از زمان اجرا هم تا به امروز با نارضایتی های شهروندان مواجه بوده اما متاسفانه تاکنون برای رفع این دغدغه اقدامی از سوی مسئولان امر انجام نشده است.

به گزارش اترک، مدت هاست طرح حاشیه ای و استقرار پارکبان ها در بجنورد مرکز خراسان شمالی در حال اجراست طرحی که با هدف کاهش ساعت توقف خودروها در معابر اصلی و پرتردد شهر انجام شده اما نارضایتی شهروندان از اجرای این طرح سبب شده است تا شهروندان خودروهای خود را در حاشیه اصلی خیابان پارک نکرده و به کوچه‌های اطراف مراجعه کنند.
شهرداری بجنورد از مدت ها قبل طرح پارکبان را به زعم خود به منظور کاهش ساعت توقف خودروها در معابر اصلی شهر اجرا کرده اما این طرح سود خاصی را عاید شهرداری نمی کند و تنها یک شرکت خاص از آن بهره مند می شود.
اغلب شهروندان بجنوردی از صدور قبض برای توقف کمتر از نیم ساعت، صدور قبض با وجود پارک خودرو در پارکینگ و مواردی از این دست از سوی پارکبان‌ها گلایه دارند و خواستار حل این مشکل و حذف طرح پارکبان هستند.

+ ابهام در عوارض دریافتی از شهروندان 
یکی از شهروندان بجنوردی در گفتگو با ما ضمن نارضایتی و انتقاد از طرح پارکبان می گوید: دریافت عوارض در قالب های مختلف از شهروندان به طور حتم باید برای توسعه و رشد همه جانبه شهر هزینه شود اما تاکنون چه اقدام موثری در این شهر انجام شده است؟
وی با اعلام نارضایتی از طرح پارکبان می افزاید: سالیانه حدود 200 هزار تومان عوارض خودرو پرداخت می کنیم و کاسبان شهر هم برای استفاده از جلوی درب مغازه و پارک عوارضی پرداخت می کنند با وجود این موارد دریافت مبلغی دیگر تحت عنوان طرح پارکبان چه توجیهی دارد؟
این شهروند بجنوردی تصریح می کند: هزینه های ناشی از دریافت عوارض مالیاتی از شهروندان دچار ابهام است و مسئولان ضمن رسیدگی به این موضوع باید شفاف سازی کنند.

 + اخذ هزینه پارکبان توجیهی ندارد 
یکی دیگر از شهروندان بجنوردی با انتقاد از اجرای طرح پارکبان می گوید: این طرح جز دریافت هزینه های اضافه از شهروندان سودی ندارد.
وی می افزاید: زمانی که برای انجام کاری خودروی خود را در محلی مجاز پارک می کنم پس از برگشت با قبض 20 هزار تومانی پارکبان مواجه می شوم، چرا باید چنین چیزی باشد؟ آیا پارکبان ها فقط برای صدور قبض آن هم با مبالغ مختلف بکار گرفته شده اند؟ 
حصاری اضافه می کند: شهروندان تحت عناوین مختلف، عوارض مالیاتی پرداخت می کنند، از این جهت اخذ هزینه پارکبان هیچ توجیهی ندارد.

+ عوارض دریافتی شفاف سازی شود
یکی دیگر از شهروندان بجنوردی می گوید: به نظر می رسد پارکبان ها تنها وظیفه اتمام قبوض خود را دارند که به هر بهانه ای قبض صادر می کنند.
عفتی می افزاید: وقتی عوارض خودرو پرداخت می کنیم چرا باید هزینه ای مضاعف پرداخت شود و این موضوع به نوعی دوباره کاری است.
وی تصریح می کند: اگر شهرداری خواستار کاهش ترافیک و پارک خودرو در سطح شهر است به جای دریافت چنین مبالغی به فکر احداث و ساخت پارکینگ در سطح شهر باشد تا اغلب رانندگان به خاطر دریافت هزینه های اضافه پارکبان خودروهایشان را داخل کوچه ها پارک نکنند.

+ طرح پارکبان کسب درآمدی برای یک شرکت از جیب مردم 
یکی از اعضای شورای شهر بجنورد در گفتگو با ما ضمن انتقاد از اجرای طرح پارکبان می گوید: ادامه فعالیت طرح پارکبان از دوره شهردار سابق آغاز شد که به نوعی اجحاف در حق مردم شهر است.
علیرضا باغچقی با بیان اینکه طرح پارکبان سفره ایست که از جیب مردم برای یکی از شرکت ها باز شده است، می افزاید: شهرداری بجنورد سود خاصی از طرح پارکبان نمی برد و در این طرح بیشتر شائبه رانت احساس می شود.
وی با اشاره به اینکه ضرورت اجرای طرح پارکبان برای کسی مشخص نیست، اظهار می کند: اجرای این طرح نه تنها موجب کاهش پارک خودرو و ترافیک شده بلکه پارک خودرو در کوچه ها مضاعف شده است.
باغچقی تصریح می کند: اگر اصولی تر به بحث طرح پارکبان بپردازیم مشخص است که شهروندان، واحدهای تجاری و خدماتی عوارض پرداخت می کنند پس با اجرای این طرح تنها پول یک شرکت خاص را آن هم از جیب مردم تامین می کنیم.
وی می افزاید: شهرداری به هنگام صدور پروانه واحدهای تجاری مبلغی به عنوان هزینه احداث پارکینگ از مالکان دریافت و به حساب مشخصی واریز می‌کند تا عرصه هایی را برای استفاده پارکینگ تملک و یا با استفاده از عرصه های گذشته و ساخت پارکینگ طبقاتی، میزان پارک خودروها را افزایش دهد؛ و این همان موضوع مهمی است که از دید مدیریت شهری مغفول مانده است.
عضو شورای شهر بجنورد می گوید: بخش زیادی از ترافیک شهری بجنورد ناشی از عدم تامین پارکینگ است در حالی که هزینه احداث از مالکان دریافت و همچنین عوارض لازم از خودروها نیز اخذ می شود پس چرا باید مردم مجددا این سختی را تحمل کنند در حالی که عوارض آن را می پردازند.

+ طرح پارکبان طرحی از روی هیجان 
عضو دیگر شورای شهر بجنورد نیز در گفتگو با ما با بیان اینکه طرح پارکبان به صورت هیجانی اجرا شده است، می گوید: در حال حاضر شاهد فضای مخدوش ترافیکی در سطح شهر بجنورد هستیم و چشم انداز، اهداف و استراتژی های اجرای یک طرح در طرح پارکبان تعریف نشده و این طرح هیجانی، بدون واکاوی و تدبیر توسط مدیریت شهری سابق اجرا شده است.
سید محسن موسوی اظهار می کند: شورای شهر بجنورد بدون وقت گذاری و بررسی ابعاد مثبت و تحلیل طرح پارکبان با اجرای آن موافقت کرده که شاهد انتقال خودرو به کوچه های اطراف هستیم.
وی می افزاید: کوچه های شهر در تسخیر خودروها قرار گرفته اند و شهرداری بدون در نظر گرفتن کاهش ترافیک تنها نگاه درآمدی به اجرای این طرح داشته در صورتی که سود چندانی هم عاید شهرداری بجنورد نمی شود.
موسوی اضافه می کند: منابع درآمدی از طرح پارکبان بر اساس قانون باید برای احداث پارکینگ هزینه شود و شهردار بجنورد باید در این خصوص پاسخگو باشد که مبالغ دریافتی از طرح پارکبان در چه حسابی قرار داده می شود.
وی می افزاید: به موازات اجرای طرح پارکبان در بجنورد باید طرح پیاده مداری و دوچرخه به منظور کاهش استفاده از وسیله نقلیه شخصی و افزایش استفاده از وسیله نقلیه عمومی اجرا می شد.
موسوی با اشاره به اینکه باید برای شهر بجنورد در راستای مطالعات ریلی و حمل و نقل عمومی گام برداشت، اظهار می کند: در حال حاضر طرح جامع ترافیکی بجنورد مربوط به دهه گذشته بوده و اکنون ابتر شده و کارآمدی لازم خود را از دست داده است.
این عضو شورای شهر بجنورد می گوید: اعضای شورای شهر وظیفه دارند براساس امانت رای مردم نسبت به رفع مشکلات ناشی از اجرای طرح پارکبان در شهر اقدام کرده و این طرح را از حالت یک بعدی مالی خارج کنند.
" شرکت ایلیا مشاوران مجری اجرای طرح پارکبان در بجنورد است. طبق آمار تا پایان سال گذشته فروش کارت شارژ این طرح 6 میلیارد و 714 میلیون و 500 هزار ریال و شارژ کارت مصرف شده پنج میلیارد و 398 میلیون و 867 هزار و 14 ریال بوده است.
همچنین سهم شرکت از درآمد پارکبان در مدت مذکور سه میلیارد و 711 میلیون و 649 هزار و 914 ریال و سهم شهرداری بجنورد از این طرح یک میلیارد و 687 میلیون و 217 هزار و 100 ریال است.
همانطور که آمار نشان می دهد سهم شرکت مجری دو برابر شهرداری بجنورد است پس با توجه به اینکه شهرداری سود چندانی از این طرح نمی برد و شهروندان نیز به شدت مخالف اجرای طرح پارکبان با پرداخت عوارض و هزینه های اضافه هستند چه بهتر که مدیریت شهری تدبیری جدی در این زمینه بیندیشد و رضایتمندی شهروندان را در اولویت قرار دهد."

تبلیغ

ارسال دیدگاه شما

روزنامه در یک نگاه
ویژه نامه
تبلیغ تبلیغ پرتال استانداری خراسان شمالی
بالای صفحه