ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
اطلاع رسانی

با توجه به افزایش هزینه‌های تولید روزنامه در چند ماهِ اخیر، و تلاش ما در راستای ادامه انتشار روزنامه «اترک» به‌روال معمول و حفظِ کیفیت و تیراژ روزنامه، ناگزیر به حذفِ امکان بازدید رایگان سایت و به‌تبع آن فروشِ آنلاین مطالب از طریق سایت هستیم. بنابر وضعیتِ اقتصادی اخیر، خاصه گرانی و نبودِ کاغذ موردنیاز برای انتشار روزنامه، در صورتی‌ که متقاضیِ بازدید از سایت روزنامه هستید و جهتِ یاری به امر فرهنگی و امکان ادامه انتشار روزنامه در این مسیر نیز ما را همراهی کنید.

چانچه تا اکنون عضو سایت نیستید، بر روی گزینه ثبت نام کلیک کنید.

چنانچه قبلا ثبت نام کرده‌اید، بر روی گزینه ورود به سایت کلیک کنید.

خبرهای روز

انبارهایی مملو از زباله های خشک و ضایعات / شناسایی خانه ای پر اززباله در بجنورد

اترک / طاهری: انبارها، خانه های قدیمی، گاراژ ها و دامداری ها حواشی شهر بجنورد مملو از زباله های خشک و ضایعات است اگر سری به مناطق حاشیه از جمله ناظر آباد، باقرخان و سایر حواشی بزنیم با محل های برای نگهداری زباله های خشک " مرکز خرید ضایعات" مواجه می شویم که چهره مناطق را نا زیبا کرده اند این در حالی است که دپوی این مواد مشکلات و مسایل غیر بهداشتی را به دنبال دارد .

یکی از ساکنان مناطق ناظر آباد بجنورد گفت: بیشتر انبار ها، خانه های مسکونی قدیمی و حتی دامداری ها به مکانی برای جمع‌آوری ضایعات تبدیل شده اند.

محمد علی فرهادی افزود: روزانه تعداد زیادی از افرادی که در سطح شهر زباله های خشک و ضایعات را جمع آوری و یا خریداری می کنند در این انبارها دپو می کنند که متاسفانه چهره این محله ها را نازیبا کرده است.

وی تصریح کرد: با جا به جایی زباله های خشک بعضا زباله ها در کوچه ها و محلات نیز پراکنده می شود که این امر نیز به آسیبی تبدیل شده است و چهره محلات پر از زباله می شود و جارو کشیدن نیروهای شهرداری نیز گویا فرقی ندارد.

وی افزود: متاسفانه اگر در این انبار ها حادثه آتش سوزی رخ دهد به تمامی انبار ها سرایت می کند چرا که همه به هم متصل هستند و کاغذ، مقوا، کارتن و پلاستیک زیادی بر روی هم غیراصولی دپو شده است و علاوه بر آن زباله های فلزی زیادی نیز وجود دارد.

وی از رفت و آمد زباله گرد ها نیز در این محل ها انتقاد کرد و تصریح کرد: هر روز شاهد این افراد هستیم که چندین کیسه را بر روی دوش خود حمل می کنند و برای فروش به این انبار ها مراجعه می کنند متاسفانه فرزندان ما شاهد رفت و آمد زیاد این افراد د این محله هستند در این میان بیشتر این افراد معتاد نیز هستند.

این شهروند گفت: برخی از افراد نیز که با چرخ دستی در سطح شهر زباله های خشک و ضایعات را خریداری کرده اند در پایان روز به این محل ها برای فروش مراجعه می کنند که به نوعی این کوچه ها به محلی برای تردد این افراد شده است.

یکی از ساکنان خیابان رجایی نیز از وچود چندین انبار جمع‌آور زباله در این خیابان گلایه کرد و گفتهر روز شاهد تردد زباله گرد ها و افرد نان خشکی هستیم که زباله های خشک و ضایعات را برای فروش به این مکان حمل می کنند.

مریم تقی نژاد تصریح کرد: تمامی صنوف باید برای فعالیت از اتحادیه های مربوطه مجوز دریافت کنند و به همین دلیل شرایط محیطی بهداشتی را رعایت می کنند به نوعی قانون و قواعدی دارند اما فعالیت جمع آوری زباله های خشک بی سر و سامان  است در حالی که باید این اقدام نیز سامان دهی شد و حتی زباله ها ی خشک نیز باید به روش اصولی جمع آوری و در انبار ها دپو شوند تا به کارخانجات حمل شوند.

وی گفت: در حالی که حواشی شهر بجنورد در محاصره انبار های زباله  یا مراکز ضایعاتی قرار گرفته است و این امر نیازمند ساماندهی اساسی است چرا که علاوه بر زشت شدن چهره محلات احتمال آتش سوزی نیز به دنبال دارد و علاوه بر آن مشکلات غیربهداشتی را باعث می شود.

یکی دیگر از شهروندان بجنوردی با بیان اینکه حتی در داخل شهر نیز مکان های خرید و فروش غیر مجاز ضایعات وجود دارد گفت: خانه های قدیمی و انبار های بزرگ متاسفانه حتی در خیابان های اصلی بجنورد نیز به مکانی برای دپوی زباله ها خشک و انواع ضایعات تبدیل شده است.

وی خاطر نشان کرد: ضایعات و زباله های خشک با ساماندهی و جمع آوری درست ثروت به دنبال دارد اما در این میان دستگاه های متولی از این ثروت نهفته غفلت کرده اند.

وی گفت: علاوه بر تولید زباله های خشک ، بخشی از در و پنجره ها و وسایل فلزی کهنه و قدیمی نیز  باید به شکل ساماندهی شده جمع آوری و به کارخانجات حمل شود اما این امر توسط زباله گرد ها و دلال ها به شکل غیراصولی انجام می شود.

جمع آوری انبارهای ضایعات درحریم شهر

 معاون خدمات شهری شهرداری بجنورد گفت: فراوانی بی ضابطه انبارهای جمع آوری ضایعات درمحدوده حریم شهری در سالهای اخیر به معضلی جدی برای مدیریت شهری و تهدید اساسی برای زیست پذیری شهری تبدیل شده است.

مهندس مجید شادکام ساماندهی انبارهای ضایعات را یک حلقه ازچرخه بازیافت مواد دانست و گفتدرتدارک برای اختصاص زمین و انتقال انبارهای ضایعاتی به خارج از شهر هستیم .

طرح جمع آوری بصری و نازیبایی ها از سطح شهر 

رضا کمالی رییس تخلفات شهری گفت :طرح جمع آوری بصری و نازیبای های شهری از سطح شهر به زودی در سراسر اجرا خواهد شد .این طرح با هدف ارتقای زیبایی و نظم شهری و همچنین حفظ حقوق شهروندان در برخورداری از محیط زیست شهری سالم و زیبا انجام می شود .

کمالی اظهار داشت: این  طرح موارد زاید و مخدوش کننده چهره شهر از جمله تابلوهای تبلیغاتی غیر مجاز بنرهای کهنه و فرسوده .کیوسک ها ی بلا استفاده وجمع آوری خواهد شد 

درانتها کمالی ابراز داشت :از کلیه شهروندان محترم تقا ضا داریم تا با گزارش به سامانه ۱۳۷ در. اجرای طرح مارا یاری رسانند .

در اواخر سال گذشته ۱۱ مرکز خرید و فروش غیرمجاز ضایعات در بجنورد پلمب شد  اما متاسفانه هنوز هم این واحد های غیرمجاز در سطح شهر فعالیت دارند.

طبق آمار بیش از ۱۰۰ انبار ضایعاتی در این شهر وجود دارد که قریب به اتفاق آنان به صورت غیرمجاز فعالیت می کنند.

 شماری از این انبارهای ضایعاتی، زیر پوشش دریافت مجوز از صنف درب و پنجره سازان نسبت به خرید و فروش ضایعات اقدام می کنند که البته این اقدام هم غیرمجاز است.

 هیچ کدام از انبارهای ضایعاتی مجوزی برای فعالیت ندارند و تنها کمتر از ۱۰ درصد از آنان مجوز درب و پنجره سازی دریافت کرده اند که در اقدام غیرمجاز، نسبت به خرید و فروش ضایعات اقدام می کنند.  

انتقال انبارهای ضایعاتی به خارج شهر

بارها از سوی شهرداری انتقال انبار ها به خارج از شهردر  برنامه بوده است اما هنوز عملیاتی نشده است.

به منظور ساماندهی انبارهای ضایعاتی، زمین به وسعت پنج هکتار در روستای ینگه قلعه در اطراف شهر بجنورد جانمایی شده  بود.

در این میان بارها رییس کل دادگستری خراسان شمالی گفته است: مراکز خرید و فروش ضایعات مرکز استان باید هرچه زودتر از محدوده شهری به خارج منتقل شود و راه و شهرسازی و شهرداری به این اقدام سرعت دهند

حجت الاسلام والمسلمین رضا براتی زاده اظهار کرد: برای خروج مراکز خرید و فروش ضایعات از شهر بجنورد، ایجاد شهرک صنفی و صنعتی در دستور کار قرار دارد و این شهرک در آینده نزدیک آماده انتقال این اصناف است.

وی درباره آسیب های فعالیت غیرمجاز مراکز خرید و فروش ضایعات گفت: برخی از مراکز خرید و فروش ضایعات بدون داشتن مجوزهای قانونی فعالیت می کنند که این امر موجب بروز مزاحمت هایی برای شهروندان و جرائمی از قبیل تهدید علیه بهداشت عمومی و محیط زیست است.

رییس کل دادگستری خراسان شمالی با اشاره به پلمب شماری از این مراکز در شهر بجنورد افزود: بسیاری از مراکز غیرمجاز خرید و فروش ضایعات، در سایه ضعف نظارتی شکل گرفته اند بعضا نسبت به خرید و فروش اموال مسروقه اقدام می کنند.

براساس اعلام مسوولان شهرداری بجنورد، اکنون حدود ۱۰۰ انبار ضایعاتی در این شهر وجود دارد که قریب به اتفاق آنان به صورت غیرمجاز فعالیت می کنند، شماری از این انبارهای ضایعاتی، زیر پوشش دریافت مجوز از صنف درب و پنجره سازان نسبت به خرید و فروش ضایعات اقدام می کنند که البته این اقدام هم غیرمجاز است.

در چند روز اخیر صدای جمع‌آوری زباله در مرکز شهر صدای همسایگان را در آورد .

در یک باب واحد مسکونی قدیمی در مرکز شهر یک شهروند زباله های زیادی  را دپو کرده بود که موجب بوی بد محله شده بود که پس از اطلاع رسانی از سوی مردم شهرداری وارد عمل شد.

در این زمینه  رئیس هماهنگی و نظارت خدمات شهری شهرداری بجنورد گفته است: ۸۰ خاور زباله که مدت ها در یک منزل مسکونی واقع در مرکز خراسان شمالی با بوی بد ایجاد مزاحمت کرده بود، کشف و تخلیه شد.

حسین یعقوبی اظهار کردروزهای گذشته خبری مبنی بر جمع آوری زباله در یک منزل مسکونی و بوی بد از منزلی واقع در کوچه اوقاف بجنورد اعلام شد که با پیگیری های مستمر معاونت خدمات شهری و دستور دادستان، محل مورد نظر پاکسازی شد.

وی افزود: پس از ساعت ها تلاش در نهایت ۸۰ خودرو خاور زباله از محل به ایستگاه میانی زباله بجنورد منتقل شد.

روزانه ۱۳۷ تن زباله در شهر بجنورد تولید می شود که بخشی از این زباله های خشک توسط زباله دزدان جمع آوری و به فروش می رود که نبود برنامه ریزی برای تفکیک زباله از مبدا و جمع آوری آن باعث پیامد زشت زباله دزدی و ایجاد مراکز ضایعاتی در سطح شهر شده است.

تبلیغ

ارسال دیدگاه شما

روزنامه در یک نگاه
ویژه نامه
تبلیغ پرتال استانداری خراسان شمالی
بالای صفحه