ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
اطلاع رسانی

با توجه به افزایش هزینه‌های تولید روزنامه در چند ماهِ اخیر، و تلاش ما در راستای ادامه انتشار روزنامه «اترک» به‌روال معمول و حفظِ کیفیت و تیراژ روزنامه، ناگزیر به حذفِ امکان بازدید رایگان سایت و به‌تبع آن فروشِ آنلاین مطالب از طریق سایت هستیم. بنابر وضعیتِ اقتصادی اخیر، خاصه گرانی و نبودِ کاغذ موردنیاز برای انتشار روزنامه، در صورتی‌ که متقاضیِ بازدید از سایت روزنامه هستید و جهتِ یاری به امر فرهنگی و امکان ادامه انتشار روزنامه در این مسیر نیز ما را همراهی کنید.

چانچه تا اکنون عضو سایت نیستید، بر روی گزینه ثبت نام کلیک کنید.

چنانچه قبلا ثبت نام کرده‌اید، بر روی گزینه ورود به سایت کلیک کنید.

خبرهای روز

تکاپوی خراسان شمالی برای بهاری سبز / برای زندگی درخت بکاریم

اترک/طاهری: به هرنامی که دوست دارید به زمین درخت هدیه کنید، بکاریم و نگهداری کنیم، تا محیطی سبز و زیبا، سالم داشته باشیم چرا که تغییرات اقلیمی، افزایش دمای هوا و کاهش بارندگی همه به دنبال تخریب جنل ها و عرصه های منابع طبیعی ایجاد شده اند.

«طرح کاشت یک میلیارد درخت» با هدف احیای مناطق سبز، یکی از مهمترین پروژه‌های درختکاری در کشور است که طبق آخرین گزارش‌ها، استان خراسان شمالی در تکاپوی کاشت نهال و همچنین کاشت نهال ها در عرصه های منابع طبیعی است .

 این روزها جنگل‌زدایی در بسیاری از مناطق دنیا در حال رُشد است؛ برای جلوگیری از این اقدام مخرب، برخی کشورها اجرای پروژه‌های درختکاری را با هدف احیای جنگل‌ها در دستورکار قرار داده‌اند.

یکی از مهمترین پروژه‌های درختکاری در کشور ایران هم طرح کاشت یک میلیارد درخت است که این طرح به منظور احیای جنگل‌ها، تلطیف هوا، کاهش اثر گازهای گلخانه‌ای، تولید اکسیژن، حفاظت از منابع آب و خاک، نفوذپذیری آب، جذب دی اکسید کربن و گرد و غبار در حال پیگیری است.

برنامه متولیان امر برای جرای این طرح این است که هر سال با کاشتن ۲۵۰ میلیون نهال طی چهار سال آینده یک میلیارد درخت در ایران کاشته شود.

این طرح قرار است طی چهار سال توسط نهضت مردمی اجرا شود؛ در واقع آنچه این طرح را از پروژه‌های دولت‌های پیشین در حوزه منابع طبیعی متمایز می‌کند استفاده از ظرفیت جوامع روستایی و تشکل‌های مردم‌نهاد به عنوان مجریان این طرح است که در این میان سهم استان خراسان شمالی در مدت چهار سال کاشت ۱۶ میلیون درخت است.

در این میان همه مردم، اقشار مختلف، همیاران طبیعی و دستگاه ها، سازمان ها و ارگان ها و شهرداری ها مشارکت می کنند تا این مهم را بتوانیم عملیاتی کنیم .

استان خراسان شمالی دارای ۲ میلیون و ۸۳۲ هزار و ۵۲۹ هکتار مساحت است که حدود ۷۲ درصد آنرا منابع طبیعی و تجدید شونده به مساحت ۲ میلیون و ۱۲۴ هزار و ۱۴۰ هکتار به خود اختصاص می دهد که مساحت ۴۳۴ هزار هکتار بیش از ۲۰ درصد جزو اراضی جنگلی و بیشه زار ها، مساحت یک میلیون و ۵۰۵ هکتار حدود ۷۱ درصد آن جزو اراضی مرتعی و سطحی استان و سطحی معادل ۱۸۳ هزار هکتار بیش از ۹ درصد شامل پدیده های فاقد پوشش گیاهی و اراضی کویری می باشد.

شرایط طبیعی و موقعیت جغرافیایی خراسان شمالی طوری است که این استان را در محدوده دو ناحیه رویشی مهم شامل ناحیه رویشی هیرکانی و ناحیه رویشی اراین - تورانی قرار داده است.

سهم خراسان شمالی از یک میلیارد درخت کاشت ۱۶ میلیون اصله نهال

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی گفت: تولید و کاشت ۱۶ میلیون اصله نهال در این استان در قالب طرح ملی تولید و کاشت درخت در مدت چهار سال هدفگذاری شد که کاشت چهار میلیون اصله آغاز شد.

 علی اسدی اظهار کرد: کاشت درخت در عرصه های منابع طبیعی، جنگل، بیابان، محدوده تخریب شده معادن در راستای بازسازی، توسعه فضای سبز صنایع و کارخانجات و اراضی واگذاری، شهرک های صنعتی، درختکاری در پادگان ها و مناطق اختیار نیروهای مسلح، ایجاد بوستان های روستایی و پویش های مردمی و سایر سطوح و محدوده ها انجام می شود.

وی افزود: دولت سیزدهم برنامه ریزی کرده است که در مدت چهار سال یک میلیارد اصله درخت با همکاری مردم، سازمان‌ها و ارگان ها، صنایع و کارخانجات کشت کند که سهم هر استانی تعیین شده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی گفت: خشکسالی و کاهش منابع طبیعی در سال های اخیر باعث تغییر اقلیم شده است که پدیده گرد و غبار و ریزگرد ها یکی از چالش‌های مهم کشور شده و در این استان نیز با آن درگیر هستیم که حتی باعث تعطیلی روزهای کاری نیز شده است.

وی خاطرنشان کرد: کاشت درخت در جهان از اهمیت زیادی برخوردار است که دولت سیزدهم نیز این مهم را در سطح کشور هدفگذاری کرده است که با کاشت درختان کم آب طلب، درختان بومی و سازگار با منطقه و روش های علمی و مطالعاتی این هدف را به سرانجام برساند.

اسدی تصریح کرد: در راستای اجرای این طرح اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان نهالستانی که سالانه تا ۱۵۰ هزار اصله نهال تولید می کرد را به چندین برابر افزایش داد و همچنین در این زمینه از توانمندی صنایع و مردم، بخش خصوصی، شهرداری ها و سایر ارگان ها استفاده کرد که شرکت آلومینای جاجرم تعهد تولید ۷۰۰ هزار اصله نهال را داده است.

وی اظهار کرد: همچنین در هر یک هکتار جنگل بعد از بارش باران یکهزار و ۵۰۰ تا ۲ هزار متر مکعب آب را ذخیره خواهد کرد که جنگل های این استان ۳۷ میلیون متر مکعب آب را ذخیره سازی خواهند کرد.

اسدی گفت: جنگل ها، درختان و بوته ها جلوی فرسایش آبی و سیلاب های تخریبی را بعد از بارش ها خواهند گرفت.

آغاز عملیات کمربند سبز در بجنورد

عملیات کاشت درخت در ۱۰۰ هکتار از عرصه های شهرستان بجنورد در قالب طرح توسعه کمربند سبز  آغاز شد که  اجرای این طرح با مشارکت شهرداری و اداره کل راه و شهرسازی انجام می شود.

تبلیغ

ارسال دیدگاه شما

روزنامه در یک نگاه
ویژه نامه
تبلیغ پرتال استانداری خراسان شمالی
بالای صفحه