به گزارش عصراترک، بعد از اجرای طرح اصلاح مصرف سوخت، گرچه صفهای بنزین خلوتتر شد اما در مقابل صفهای گاز سی.ان.جی پرتراکمتر شد و در این میان تقاضا برای گاز آل. پی.جی به میزان قابل توجهی بالا رفت.
بر اساس تصویب نامه کمیسیون موضوع اصل 138 قانون اساسی در دوم مرداد سال 86 و در راستای توسعه استفاده از سوختهای جایگزین و تنوع در سبد سوخت و کاهش بار مالی واردات بنزین، وزارت نفت مکلف شد نسبت به توسعه استفاده از گاز مایع نفتی در خودروهای پرمصرف موجود به نحوی اقدام کند که طرح استفاده از گاز مایع نفتی (آل. پی.جی) به عنوان مکمل طرح استفاده از گاز طبیعی فشرده باشد، این در حالی بود که با ابلاغ مصوبه شورای عالی اقتصادی و برنامهریزی کشور، نصب تجهیزات استفاده از گاز مایع ِآل. پی.جی برای کلیه خودروها ممنوع شد.
از طرفی دیگر همچنان با توجه به قیمت مناسب این سوخت نسبت به بنزین و توان خودرو در مقایسه با سوخت سی.ان.جی تمایل به سمت گاز مایع بیشتر شده است در حالی که استفاده از این سوخت به صورت غیراصولی و غیر استاندارد انجام میشود و تاکنون منجر به انفجارهای متعددی شده است.
+ بلاتکلیفی استفاده از آل پی جی
اسدزاده، یکی از مسافربران شخصی که اقدام به نصب سوخت آل. پی.جی برای خودرو کرده، گفت: هزینه این سوخت نسبت به بنزین خیلی به صرفه است و با توجه به اینکه شغل بنده جابجایی مسافر بین روستاها است، گاز سی.ان.جی در سربالاییها جواب نمیدهد و ماشین خاموش میشود.
وی در پاسخ به اینکه آیا از خطرات استفاده از این سوخت مطلع هستید، گفت: بله، اما اگر این سوخت غیرمجاز و غیرقانونی است چرا تکلیف آن مشخص نمیشود.
محمدزاده، یکی از زنبورداران خراسان شمالی ادامه داد: باتوجه به اینکه کار ما در طبیعت انجام میشود، باید در طی روز بارها رفت و آمد داشته باشیم، وسیله نقلیه من وانت باری است که بنزینی بود و مدتی را برای صرفه جویی در هزینههای سوخت مخزن سی.ان.جی نصب کردم اما نه تنها توانی برای حرکت نداشت بلکه موتور خودرو نیز دچار مشکل شد.
وی گفت: قبل از گرانی بنزین، مخزن سوخت گاز سی.ان.جی را با سوخت گاز مایع تغییر دادم، اما بعد از گرانی بنزین به راحتی سوخت آل. پی.جی یافت نمیشود که بخواهم سوختگیری کنم، این را هم قبول دارم که این شیوه سوختگیری دستی حادثه زا است اما دولت در این قسمت کوتاهی کرده است وباید جایگاههایی را برای این سوخت اختصاص دهد تا مردم در شرایط قانونی و استاندارد از این سوخت بهره مند شوند.
محمدزاده ادامه داد: دولت گرانی بنزین را مصوب کرد بدون اینکه مشاغل خاص را مستثنی از این طرح کند، مشاغلی همچون گردشگریها، مسافربران شخصی، افرادی همچون من که به خاطر شغلشان مجبور به رفت و آمد روزانه هستند.
وی تاکید کرد: ما به اجبار به سمت استفاده از سوختی رفتهایم که می دانیم هر لحظه ممکن است اتفاقی رخ دهد.
+ تأمین غیر مجاز "آل. پی.جی" خودروها
مجتبی شکوری، مدیر شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی منطقه خراسان شمالی با بیان اینکه سهمیه گاز آل. پی.جی برای مصارف خانوار و فاقد گاز طبیعی لحاظ میشود، اظهار کرد: سهمیه خراسان شمالی به صورت ماهانه یک هزار و 390 تن آل. پی.جی است که در هفت مرکز توزیع در قالب کپسولهای 11 کیلویی در اختیار این خانوادهها قرار میگیرد.
وی در پاسخ به اینکه بعد از گرانی بنزین و تمایل بیشتر برای سوخت آل. پی.جی به عنوان سوخت خودرو نظارتها به چه صورت است که برای این سوخت برای مصارف غیر از خانوار توزیع نشود، گفت: با توجه به پیگیریهای بعمل آمده گاز مایع LPG در سبد سوخت حمل ونقل قرار نگرفته است، لذا نصب کپسول و استفاده از گاز مایع غیر ایمن بوده و مخاطراتی برای استفاده کنندگان در برخواهد داشت.
شکوری ادامه داد: همچنین به استناد دستورالعملهای صادره، نظارت بر جذب، توزیع و تخلفات احتمالی از قبیل گرانفروشی، کم فروشی و عرضه خارج از شبکه و نظارتها بر عهده سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولید کنندگان است.
مدیر شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی منطقه خراسان شمالی افزود: یکی از اهداف شرکت ملی پخش در مورد سوخت آل. پی.جی مصارف خانواری است که از گاز طبیعی بهره مند نیستند و در نقاط محروم از جمله راز و جرگلان واقع شدهاند.
این مقام مسئول ادامه داد: واحدهای خدماتی همچون پیک نیک پرکنیها و خدمات سفر که قالبا غیرمجاز اقدام به سوختگیری خودروها با گاز مایع میکنند، این سوخت را از خارج استان وارد میکنند.
مدیر شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی منطقه خراسان شمالی گفت: به توجه به آمار توزیع بنزین در هفته اول بعد از اجرای طرح مدیریت مصرف سوخت، مقدار مصرف بنزین در سطح استان کاهش قابل توجه ای داشته است و علت طولانی شدن سوختگیری خودروها مربوط به روزهای آغازین هرماه که کارت سوخت خودروها شارژ میشود و استقبال مردم در این روزها جهت سوختگیری بیشتر است.
وی خاطر نشان کرد: بعد از اجرای طرح اصلاح قیمت بنزین، مصرف سوخت سی.ان.جی در خراسان شمالی هفت درصد افزایش پیدا کرده است و میزان دقیق کاهش یا افزایش مصرف بعد از گذشت حداقل یک ماه اعلام میشود.
شکوری یادآور شد: باتوجه به جانمایی خوب جایگاههای سی.ان.جی درسطح استان مشکلی برای کمبود سوخت مشاهده نشده و این شرکت در راستای تکریم شهروندان آماده صدور مجوز برای احداث جایگاه CNG توسط بخش خصوصی است.
+ تمایل به سوخت آل. پی.جی بعد از گرانی بنزین
هادی خودنیا، معاون عمرانی فرمانداری بجنورد گفت: باتوجه به اینکه گاز مایع برای مصارف سوخت خودرو در کشور تعبیه نشده و هیچ گونه استانداری برای آن تعریف نشده، واحدهایی که به صورت خودسرانه اقدام به نصب مخزن و سوختگیری آل. پی.جی برای خودرو میکنند، به صورت غیرقانونی این فعالیت را انجام میدهند.
وی با بیان اینکه هزینه مصرف این سوخت در مقایسه با بنزین پایینتر است، گفت: بعد از گرانی بنزین مردم تمایل زیادی به استفاده از این سوخت و جایگزینی با بنزین داشتهاند که باتوجه به خطراتی که مردم را تهدید میکند، استاندار خراسان شمالی مصوب کرد تمامی واحدهای غیرمجاز، سوختگیری و نصب آل. پی.جی در استان برچیده شوند.
این مقام مسئول عنوان کرد: از ابتدای طرح گرانی قیمت بنزین، نظارتها توسط سازمان صمت، شرکت نفت، بازرسی و تعزیرات در سطح شهر آغاز شده است اما تا زمانی که وحدت رویهای وجود نداشته باشد، نهایتاً به اخطار یا پلمپ واحد منجر میشود.
معاون عمرانی فرمانداری بجنورد با اشاره به اینکه در زمان سوختگیری غیرمجاز آل. پی.جی بارها شاهد انفجار در سطح شهر بودهایم، گفت: بیشترین قشری که تمایل به استفاده از این سوخت دارند، مسافربرهای شخصی و دارندگان پاترول یا آفرود و ماشینهای پرمصرف هستند.
+ تشکیل 5 پرونده متخلف در حوزه آل. پی.جی پس از گرانی بنزین
سید جواد سیدالموسوی، مدیرکل سازمان تعزیرات حکومتی استان خراسان شمالی گفت: بعد از اجرای طرح گرانی بنزین گشتهای بازرسی در سطح خراسان شمالی در شیفتهای کاری تعیین شده در حال فعالیت هستند.
وی با اشاره به اینکه نظارت بر این امور در حوزه کاری تعزیرات حکومتی قرار نمیگیرد، گفت: در شرایط پیش آمده فعلی در بحث نظارت به همراه سایر تیمهای سازمان صمت، شرکت نفت، اصناف و بازرسی در این حوزه نیز وارد عمل شدهایم.
این مقام مسئول عنوان داشت: از مجموع 500 پرونده تشکیل شده در راستای گران فروشی از 25 آبان ماه سال جاری تاکنون پنج پرونده در مورد تخلفات گران فروشی سوخت آل. پی.جی بوده است.
+ افزایش تقاضا برای سوختگیری آل. پی.جی در پس گرانی بنزین
طاهر رستمی، فرماندار شهرستان اسفراین در این باره ادامه داد: بعد از اجرای طرح حاملهای انرژی خودروهایی که دارای مخزن آل. پی.چی بودند تمایل بیشتری به استفاده از این سوخت پیدا کردند.
رستمی بیان داشت: باتوجه به اینکه مراجعه و تقاضا برای گاز آل. پی.جی بیشتر شده است این افراد به سمت بهره مندی از سوخت سی.ان.جی هدایت میشوند.
وی ادامه داد: علاوه بر این زمانی که اعلام شد هر گونه سوختگیری گاز مایع تخلف محسوب میشود این افراد به صورت غیر مجاز اقدام به سوختگیری در منازل میکنند که خطرات زیادی آنها را تهدید میکند.
فرماندار شهرستان اسفراین خاطر نشان کرد: دو واحد متخلف در حوزه گاز مایع به دلیل عدم رعایت مسائل ایمنی قبل از اجرای این طرح پلمپ شده بودند.
+ پلمب دو واحد غیرمجاز سوختگیری آل. پی.جی در بجنورد
محمد کرمیان فر، معاون بازرسی و حمایت از حقوق مصرف کنندگان سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی نیز با بیان اینکه به طور کلی وظیفه ما بازرسی، تشکیل پرونده و ارجاع به تعزیرات است، گفت: بعد از اجرای این طرح نظارتها در بخشهای مختلف بازار تشدید شد و در حال حاضر این بازدیدها ادامه دارد.
وی بیان کرد: در رابطه با موضوع آل. پی.جی تیمهای ناظر به صورت جداگانه و گاهی به صورت تیم مشترک برای بازرسی و نظارت حضور پیدا میکنند.
این مقام مسئول اضافه کرد: باتوجه به اینکه نصب مخازن سوخت گاز مایع به صورت غیرمجاز انجام میشود، هیچ گونه آماری از تعداد خودروهای مجهز به مخزن "آل. پی. جی" در دست نیست.
کرمیان فر خاطر نشان کرد: بعد از اجرای طرح اصلاح مصرف سوخت، افراد زیادی تمایل به استفاده از گاز مایع برای سوخت خودرو داشتهاند که براساس گشتهای مشترک تاکنون تعداد 20 پرونده برای رسیدگی به تعزیرات ارجاع داده شده که از این تعداد دو واحد پلمپ شدهاند.
+ تاکنون در مجلس در حوزه ِآل. پی.جی صحبتی نشده است
علی قربانی، نماینده مردم پنج شهرستان بجنورد، گرمه، جاجرم، مانه و سملقان و رازو جرگلان در مجلس شورای اسلامی در این باره اعلام کرد: تاکنون در مجلس هیچ گونه طرحی مبنی بر تعیین وضعیت استفاده از سوخت آل. پی.جی ارائه نشده است.
وی ادامه داد: بعد از افزایش قیمت بنزین سه شنبه شب در جلسه هیئت دولت طرحی جهت گازسوز کردن وانت بارها و تاکسیها مصوب شد.
+ توزیع 15 هزار سیلندر آل. پی. جی برای مصارف خانگی
محمد زارعی هدک، فرماندار شهرستان رازو جرگلان در ادامه با اشاره به اینکه پنج هزار خانوار در این شهرستان از گاز طبیعی محروم هستند، گفت: به طور متوسط برای هر خانوار فاقد گاز طبیعی در ماه، سه سیلندر 11 کیلویی توزیع میشود، که در مجموع در این شهرستان به صورت ماهانه 15 هزار سیلندر آل. پی.جی توزیع میشود.
وی ادامه داد: به دو روستا در شهرستان رازو جرگلان از بخش غلامان شبکه گاز ارسال نشده و در سایر روستاهای این شهرستان که فاقد گاز طبیعی هستند، شبکه گاز ارسال شده اما کنتور در داخل منازل نصب نشده است که هم اکنون در حال اجرا است.
فرماندار رازوجرگلان خاطر نشان کرد: 10 هزار و 700 خانوار شهرستان از گاز طبیعی برخوردار هستند.
وی در پاسخ به سؤال خبرنگار ما مبنی بر پیام مردمی از این منطقه که با کاهش سوخت در مصارف خانگی مواجه شدهاند، گفت: هیچ شکایت و گلایهای از سمت مردم در این زمینه به دست ما نرسیده است.
+ نادیده گرفتن گردشگری در سهمیه بندی بنزین
پیام مهنانی، مدیر یک شرکت گردشگری در بجنورد در ادامه با اشاره به اینکه گرانی بنزین، تاثیرات زیادی در حوزه گردشگری برای ما ایجاد کرده است، گفت: گردشگری در حال معمول در سبد خانوار در جایگاههای پنجم تا ششم قرار داشت که بعد از این شرایط به وجود آمده تورها اجرایی نمیشود و تاثیرات زیادی در کاهش سفرهای ما داشته است.
مهنانی افزود: باید با دید مثبتی هم به این مقوله نگاه شود و آن اینکه خانوادهها برای صرفه جویی در هزینههای سوخت خودرو به سمت تورهای گروهی روی آورند که این موضوع نیز منوط به این است که گازوئیل گران نشود.
وی اضافه کرد: هرچند که بعد از این گرانیها خودروهای گازوئیل سوز نیز به صورت خودسرانه اقدام به افزایش قیمتها کردهاند و از این جو پیش آمده سواستفاده میکنند.
مهنانی با بیان اینکه در سهمیه بندی بنزین جایگاهی برای دفاتر گردشگری در نظر گرفته نشده است، گفت: روز پنج شنبه در جلسه کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی این موضوع را مطرح کردیم که سهمیه سوخت جداگانهای برای واحدهای گردشگری در نظر گرفته شود که شرکت نفت اعلام کرد تاکنون چیزی در نظر گرفته نشده و بعید می دانیم که چیزی درنظر گرفته شود.
مدیر این شرکت گردشگری خاطرنشان کرد: آژانسهای گردشگری نیز همچون آژانسها درون شهر و بیرون شهر مسافر جابجا میکنند، اما دیده نشدهاند.
وی در پاسخ به سؤال خبرنگار ما که نظرتان در رابطه با استفاده از سوخت آل. پی.جی چیست، گفت: بارها شاهد انفجارهای ناشی از استفاده از این سوخت بودهایم و اینکه تمایلی به انجام کار غیرقانونی و غیراستاندارد ندارم.