ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
اطلاع رسانی

با توجه به افزایش هزینه‌های تولید روزنامه در چند ماهِ اخیر، و تلاش ما در راستای ادامه انتشار روزنامه «اترک» به‌روال معمول و حفظِ کیفیت و تیراژ روزنامه، ناگزیر به حذفِ امکان بازدید رایگان سایت و به‌تبع آن فروشِ آنلاین مطالب از طریق سایت هستیم. بنابر وضعیتِ اقتصادی اخیر، خاصه گرانی و نبودِ کاغذ موردنیاز برای انتشار روزنامه، در صورتی‌ که متقاضیِ بازدید از سایت روزنامه هستید و جهتِ یاری به امر فرهنگی و امکان ادامه انتشار روزنامه در این مسیر نیز ما را همراهی کنید.

چانچه تا اکنون عضو سایت نیستید، بر روی گزینه ثبت نام کلیک کنید.

چنانچه قبلا ثبت نام کرده‌اید، بر روی گزینه ورود به سایت کلیک کنید.

خبرهای روز

خراسان شمالی نیازمند تغییر اساسی و رهایی از مشکلات اقتصادی است

اترک: خراسان شمالی به عنوان استانی که همیشه در قعر جدول قرار گرفته، نیازمند تغییر اساسی و رهایی از منجلاب و مشکلات اقتصادی است.

به گزارش اترک، با روی کارآمدن دولت سیزدهم، نمایندگان عالی دولت در استان نیز تغییر می كند، طی سالهای که خراسان شمالی از خراسان بزرگ جدا و به استان مستقلی تبدیل شد تا به امروز استانداران مختلفی سکانداری این استان را به عهده گرفته بودند، استاندارانی که توسعه برای برخی هایشان معنای واقعی داشت و برای برخی هایشان نیز فقط در حد شعار و کاغذ در کشوی میز مدیریت‌شان بوده است، افرادی که خراسان شمالی تبدیل به آزمایشگاه برای سنجش کارهای بی نتیجه‌شان کردند.

حال تغییر استاندار خراسان شمالی و در نتیجه تغییر نگاه کلان مدیریتی در استان، بهانه‌ای شد تا ضمن نگاهی کلی به وضعیت استان، به بیان برخی مشکلات که لازم است مورد توجه جدی مدیریت جدید قرار گیرد، پرداخته شود.

در ابتدا اشاره ای کوتاه به موقعیت جغرافیایی خراسان شمالی می کنیم، استان خراسان شمالی با مساحت ۲۸ هزار و ۴۳۴ کیلومتر مربع که از این نظر پانزدهمین استان ایران است به مرکزیت شهرستان بجنورد در شمال شرق ایران است.  این استان با قانون دولت در سال ۱۳۸۳ و پس از تقسیم استان خراسان به سه استان، ایجاد شد.

این استان از ۸ شهرستان، ۲۲ شهر و ۱۹ بخش، ۴۰ دهستان و ۸۶۲ روستای دارای سکنه تشکیل شده‌ است؛ اکثریت مردم خراسان شمالی شیعه و بخشی از اقلیت آن سنی‌ هستند و پراکندگی جمعیت این استان از گروه‌های قومی استان شامل کرد، فارس‌ و ترکمن‌ تشکیل شده است.

اقلیم مدیترانه ای خراسان شمالی که تفاوت چشمگیری باسرزمین های مجاورخویش از نظر برخورداری ازمواهب طبیعی دارد درحقیقت دروازه شمالی خراسان قدیم محسوب می شود.

خراسان شمالی از نظر طبیعی محصور بین دو رشته کوه کپه داغ درشمال و دنباله البرز یعنی آلاداغ و شاه جهان در جنوب و سرزمینی کوهستانی با دشتهای حاصلخیز در میان کوه ها می باشد که شرایط بسیار مساعدی برای کشاورزی و دامپروری دارد.مرزی بودن این استان ظرفیت خوبی برای توسعه است که متاسفانه به آن توجهی نشده است.

در ادامه این مطلب به بیان بخشی از مشکلات استان می پردازیم، مشکلاتی که رفع و حل آن ها فقط بر روی کاغذ بوده است، خراسان شمالی با مشکلات متعددی دست و پنجه نرم می‌کند که حل همگی آن‌ها مهم است، عدم توجه به مشکلات استان طی سال های اخیر باعث ایجاد یک کلاف سردرگم و مشکلات بسیار دیگری شده بنابراین بنا بر قواعد مدیریتی، ضروری است برای مشکلات به خصوص مشکلات اولویت‌دار در دوره جدید مدیریتی، برنامه ویژه و همت بیش‌تری نسبت به گذشته داشت.

خوشبختانه استاندار جدید خراسان شمالی از فرزندان همین استان بوده و کم و بیش با مشکلات، مسایل، ظرفیت ها، توانمندی ها و... آشنایی دارد و با نگاه مثبت به این موضوع باید امیدوار به رفع مشکلات و دستیابی به توسعه واقعی بود.

یکی از مهم ترین مشکلات استان خراسان شمالی، بیکاری است، بیماری که آفت جان بسیاری از خانواده ها و جوانان این استان شده و با نگاهی به وضعیت چهارراه های شهر که محل تجمع کارگران و جویندگان کار هستند، وجود چند جوان تحصیل کرده بیکار در یک خانواده، مهاجرت خانواده و جوانان به خارج از استان و... می توان به گواه این موضوع پی برد.

البته که خراسان شمالی ظرفیت های بسیاری برای توسعه و اشتغالزایی دارد اما چه زمانی قرار است که از آن درست و به موقع استفاده شود الله و اعلم.

برای رفع این مشکل، کاش نماینده عالی دولت جدید در خراسان شمالی از راهکارهایی مانند برقراری رابطه منطقی میان دانشگاه و مراکز صنعتی، تهیه طرحی جامع به منظور رسیدگی و جلوگیری از مهاجرت بی رویه از استان، پالایش جوازهای تاسیس به منظور پرهیز از توسعه واحد‌های جدید فاقد مزیت، تاکید بر احیا و ارتقای فعالیت های صنعتی موجود، تشویق واحد‌های تولیدی به سمت دانش بنیان شدن، تقویت فن بازارهای استان، افزایش مشارکت بخش های دانشگاهی در راستای توسعه، ایجاد، تقویت و توسعه بازارچه های محلی، ایجاد بسترهای لازم برای صادرات بلندمدت، تسهیل صدور مجوزهای کسب و کا، اجبار بانک ها به همراهی و همکاری با واحد‌های تولیدی و متقاضیان و تسهیل گری در پرداخت تسهیلات مورد نیاز، تقویت بسترهای سرمایه گذاری و توسعه فرهنگ کارآفرینی،حمایت عملی از کشاورزان و دامپروران و... استفاده کند.

همانطور که پیش تر اشاره شد استان خراسان شمالی دارای ظرفیت های بسیاری است که برای دست یابی و تحقق توسعه و پیشرفت این استان، نماینده عالی دولت باید به خوبی مسیولیت ایجاد هماهنگی بین سازمانی و نظارت بر امور را ایفا کند، برای تحقق گام به گام توسعه حقیقی خراسان شمالی باید برنامه ریزی براساس سند آمایش سرزمین، اعمال برنامه منسجم فراگیر، رسیدگی به مشکلات مهم و اولویت دار، استفاده از ظرفیت نخبگان و متخصصان و... مورد توجه قرار بگیرد.

در کنار بخش گردشگری و کشاورزی که اولویت های توسعه ای خراسان شمالی هستند از نماینده عالی دولت در استان انتظار می رود به نحوی با صنعتگران و سرمایه گذاران برخورد کند که از کرده خود و شروع راهی برای اشتغال پشیمان نشوند.

استاندار جدید خراسان شمالی برخلاف استانداران پیشین باید همه مناطق استان را در دیدگاه توسعه ای خود قرار دهد و با نگاه یکسان به مدیران زمینه توسعه متوازن در تمامی نقاط این خطه از شمال شرق کشور را محقق کند.

یکی از مباحث مورد ذکر و مورد تاکید این است که استاندار جدید خراسان شمالی در انتخاب مدیران و معاونین جز شایستگی چیز دیگری را لحاظ نکند و افرادی که شایسته در عرصه های مختلف هستند بکارگیری شوند تا از توانمندی آنها به دور از نگاه سیاسی و جناحی استفاده شود.

کمر خراسان شمالی زیر پروژه ها و طرح های که به هر مناسبتی با عنوان برای پیشرفت و توسعه کلنگ زنی و روی هم تلنبار شده هم شده است، امیدواریم استاندار جدید پروژه های نیمه تمام گذشته را نادیده نگیرید و اول آن ها را تمام و سپس اگر اعتباری باقی ماند صرف پروژه های جدید کند و اگر هم در شروع کار می خواهد دفتر کارش را همانند سایرین سیاه و پر کند که...

برخی از پروژه هایی که کلنگ زنی و به ثمر نرسید شامل دفن گاه زباله است که به داستانی تاریخی تبدیل شده، فرودگاه به اصطلاح بین المللی بجنورد، فرودگاه جاجرم،

احداث بیمارستان ۶۴ تختخوابی رازو جرگلان، سینمای شیروان، کمپ گردشگری بلقیس، توسعه عمارت مفخم، توسعه صحن امام زاده بجنورد، راه آهن مشهد - بجنورد - گرگان، انتقال آب دریای عمان، استادیوم شیروان، گلخانه شیروان، بیمه خبرنگاران و تأمین مسکن، حل مشکل مسکن ایثارگران و صدها پروژه دیگر از این قبیل عنوان کرد.

 و اینکه خراسان شمالی در سال ۱۳۸۳ بعنوان استانی مستقل از خراسان بزرگ تشکیل شد و تاکنون ۱۱ استاندار در این استان شمالشرق کشور خدمت کرده اند.محسن نریمان اولین استاندار خراسان شمالی به مدت یکسال و ۶ ماه، بهروز همتی یک سال و هفت ماه در دولت نهم، محمدمهدی مروج الشریعه ۱۰ روز در دولت نهم، محمدحسین جهانبخش ۲ سال و ۹ ماه در دولت نهم و دولت دهم، ابوطالب شفقت ۲ سال در دولت دهم، محمود احمدی بیغش یک سال و ۲ ماه دردولت دهم، سید علی‌اکبر پرویزی ۲ سال و ۹ ماه در دولت یازدهم، محمدرضا صالحی ۲ سال و ۲۱ روز در دولت یازدهم و دولت دوازدهم، محمدرضا خباز ۳ ماه و ۲۶ روز  دولت دوازدهم و محمدعلی شجاعی از هفتم  آذر ۱۳۹۷ تاکنون در دولت دوازدهم و سیزدهم به ترتیب نماینده عالی دولت در خراسان شمالی بودند.

اکنون نیز جناب حسین نژاد می گوییم خوش آمدی چون خواستار تحول و سازندگی هستیم. مردم دیار خراسان شمالی خسته از حرف و شعار هستند، زمان چون باد می گذرد امیدواریم شما و تیم‌تان در دولت سیزدهم و به عنوان نماینده دولت در این استان فرصت خدمت صادقانه و عملی به مردم نجیب و فهیم خراسان شمالی با گذران در جلسات چند ساعته بی حاصل و پشت درهای بسته از دست ندهید.

 

تبلیغ

ارسال دیدگاه شما

روزنامه در یک نگاه
ویژه نامه
تبلیغ پرتال استانداری خراسان شمالی
بالای صفحه