درخواست ۴۴ هزار خرید خدمت سربازی در سامانه غیرحضوری تأمین اجتماعی
رئیس مرکز فناوری اطلاعات، آمار و محاسبات تأمین اجتماعی گفت: از ۲۵ آذر تا ۱۰ بهمن ماه سال جاری ۶۶ هزار مورد خرید خدمت سربازی داده شده که ۴۴ هزار و ۵۷۸ مورد (۶۸ درصد) به صورت غیرحضوری انجام شده است.
به نوشته ایرنا، علی اکبر ربیعزاده افزود: مقایسه سهم خدمات غیرحضوری و حضوری در دو مقطع زمانی بهمن ماه سال ۹۹ و کل دوره اجرای طرح ۳۰۷۰ در خصوص هدیه ازدواج، کمک هزینه مراسم ترحیم، خرید خدمت سربازی، اخذ تعهد کارفرما حاکی از رشد روزافزون سهم پرداخت های غیرحضوری و استقبال از این طرح است؛ در بهمن ماه در خصوص هدیه ازدواج سهم ارائه خدمات غیرحضوری به ۸۵ درصد، کمک هزینه مراسم ترحیم ۷۵ درصد و خدمت اخذ تعهد کارفرما ۶۸/۵ درصد رسیده است.
ربیع زاده افزود: سامانه برخط تسهیلات قرض الحسنه مستمری بگیران این سازمان یکی از بزرگترین دستاوردهای مشترک بین سازمان تأمین اجتماعی و بانک رفاه کارگران در مسیر برخط است. تمامی کنترلهای لازم (صحت سنجی هویتی و بیمهای، اعتبارسنجی پرداخت اقساط، بدهی، اقساط معوق، الزامات بانک مرکزی، تکراری بودن تسهیلات و ...) از لحظه شروع ثبت نام تا پرداخت، بصورت برخط انجام میپذیرد و پرونده تسهیلاتی افراد بصورت کاملاً الکترونیکی و غیرحضوری تشکیل و رسیدگی میشود.
وی اظهارداشت: این سامانه که نتیجه همکاری معاونت فرهنگی و امور اجتماعی، مرکز فناوری اطلاعات، آمار و محاسبات، بانک رفاه کارگران و کانون عالی بازنشستگان و مستمری بگیران سازمان تأمین اجتماعی است، با هدف ارائه خدمات غیرحضوری به مستمری بگیران سازمان (علی الخصوص در دوران پاندمی بیماری کرونا جهت حفظ سلامت افراد) و حذف مراجعات متعدد آنها به شعب بانک و تأمین اجتماعی و همچنین سرعت بخشی در ارائه خدمات در راستای افزایش رضایت مخاطبان سازمان پیاده سازی و از آذر ماه سال جاری راه اندازی شده است و طی سه مرحله ثبت نام تسهیلات از طریق این سامانه، ۲۵۸ هزار تسهیلات به مستمری بگیران سازمان پرداخت شده است.
ربیع زاده گفت: از مهمترین مزایای راه اندازی این سامانه میتوان به تشکیل پرونده بصورت کاملاً الکترونیکی و غیر حضوری، عدم نیاز به ارائه مستندات فیزیکی در جریان تشکیل پرونده، انعقاد قرارداد فی مابین متقاضی تسهیلات و بانک رفاه بصورت غیر حضوری، صدور گواهی کسر از حقوق متقاضی تسهیلات بصورت الکترونیکی و برقراری ارتباط و تعامل زیرساختی با ارگانهای مختلف جهت تبادل اطلاعات اشاره کرد.
رئیس مرکز فناوری اطلاعات، آمار و محاسبات سازمان تأمین اجتماعی افزود: بارگزاری بیش از ۳۰ میلیون پرونده الکترونیک و پایلوت سامانه پذیرش اسناد بستری بیماران از دیگر اقداماتی است که در راستای تحقق تأمین اجتماعی دیجیتال انجام شده است.
طرح ۳۰۷۰ با ارائه ۳۰ خدمت الکترونیک، ۷۰ میلیون مراجع از مجموع ۹۶ میلیون مراجع تأمین اجتماعی به شعب وکارگزاریهای این سازمان را کاهش میدهد.