ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
اطلاع رسانی

با توجه به افزایش هزینه‌های تولید روزنامه در چند ماهِ اخیر، و تلاش ما در راستای ادامه انتشار روزنامه «اترک» به‌روال معمول و حفظِ کیفیت و تیراژ روزنامه، ناگزیر به حذفِ امکان بازدید رایگان سایت و به‌تبع آن فروشِ آنلاین مطالب از طریق سایت هستیم. بنابر وضعیتِ اقتصادی اخیر، خاصه گرانی و نبودِ کاغذ موردنیاز برای انتشار روزنامه، در صورتی‌ که متقاضیِ بازدید از سایت روزنامه هستید و جهتِ یاری به امر فرهنگی و امکان ادامه انتشار روزنامه در این مسیر نیز ما را همراهی کنید.

چانچه تا اکنون عضو سایت نیستید، بر روی گزینه ثبت نام کلیک کنید.

چنانچه قبلا ثبت نام کرده‌اید، بر روی گزینه ورود به سایت کلیک کنید.

خبرهای روز

مهندسی رتبه‌بندی و غربت قبیلۀ قلم

سرمقاله- دکتر اسماعیل حسین‌پور، فعال فرهنگی

 

دقیقاً در روزهای پایان سال، آموزش و پرورش با سوء تدبیر در اجرای رتبه بندی، باعث تلخکامی و ناخرسندی شدید فرهنگیان شده است. لایحه‌ای که در صورت اجرای صحیح می‌توانست کارنامه‌ای افتخارآفرین برای دولت و مجلس باشد؛ حال با سوءمدیریت کار به دستان آموزش‌وپرورش، این لایحه به سند ناتوانی مدیران و به سوهان روح معلمان این سرزمین تبدیل شده است و تقابل معلمان با بانیان رتبه‌بندی، آموزش‌ و پرورش را با چالش جدی روبه‌رو کرده است.

به فرهنگیان سرزمینم حق می‌دهم از این رتبه‌بندی ابتر به ستوه آمده باشند؛ وقتی رتبه همکاری با 34 سال سابقه معلمی، با فرزند ۲۹ساله اش برابر شود و هر دو حائز رتبه 3 شوند. پدری که دانشجوی دکتری و معلم نمونه کشوری بوده است. چندین مقاله علمی-پژوهشی دارد. مؤلف کتاب و مدرس دانشگاه و... است. این پدر قطعاً به رتبه فرزند حسادت نمی‌کند؛ ولی حق دارد از مدیران بپرسد این چه طنز تلخی است که فرزندی با سنی کمتر از سابقه کار پدر هر دو حائز یک رتبه شوند. این سند سیاه مدیریت تیمی است که آموزش و پرورش را یتیم کرده است و بزرگان چه زیبا گفته اند که:«مده کار مُعظم به نوخاسته».

به فرهنگیان سرزمینم حق می‌دهم از این رتبه‌بندی بی‌ربط، به فریاد آمده باشند وقتی کار به دستان برای خوشایند فرادستان، با مهندسی رتبه بندی باعث تضییع حق بسیاری از فرهنگیان می‌شوند. فرض کنید معلمی از شاگردان آزمونی بگیرد وقتی ببیند چند دانش‌آموز حائز نمرۀ 20  می‌شوند ناجوانمردانه بارم سؤالاتش را کم کند یا بخش دوم یک سؤال را حذف کند تا کسی نتواند نمرۀ کامل را اخذ کند؛ هرچند معلمان صبور و فهیم سرزمینم چنین نمی‌کنند ولی این تیم ناراست، با کاهش امتیازات برخی مستندات، در حق فرهنگیان این جفا را روا داشتند. این اقدام وزارتخانه علاوه بر این که خیانت در امانت است قطعاً یک راهزنی بزرگ فرهنگی است که اعتبار، حرمت، صداقت، اخلاص و شوق شیرین معلمی را به یغما برده‌اند.

به فرهنگیان سرزمینم حق می‌دهم زبان به شِکوه بگشایند وقتی می‌بینند بانیان رتبه بندی پس از بارگذاری مستندات، خودسرانه اقدام به کاهش امتیاز همان مستندات می‌کنند بی آنکه قبل از بارگذاری، در خصوص موارد امتیازآور اطلاع رسانی مطلوبی کرده باشند. گویا این جماعت نمی‌دانند تا چیزی اعلام نکنند چیزی به ما  فرهنگیان الهام نمی‌شود.

وقتی معیار رتبه بندی نه شایستگی که میزان اعتبار باقی مانده تا پایان سال است؛ بدیهی است که از مجموعۀ عظیم آموزش و پرورش که کانون تولید علم، خردورزی و دانایی است باید تنها 1300 فرهنگی حائز رتبه 5 شوند. بدیهی است 31 درصد فرهنگیان نسبت به این لایحۀ تهی از شایستگی، اعتراض کنند و این اعتراض حق طلبانه، بیانگر این است که این لایحه به رغم وعده‌های رنگین، در اجرا ناکام بوده است.

با فاقد رتبه اعلام شدن برخی همکاران منتقد، با نارضایتی فراگیر سایه انداخته بر سر آموزش و پرورش، با یأس و امیدسوزی حاکم شده بر فضای مدارس، ضرورت دارد علاوه بر نهادهای نظارتی، شخص رئیس جمهور و مجلس، با عوامل بروز این بی اعتمادی، این قانون شکنی و جفای آشکار در حق فرهنگیان برخورد کنند چرا که اقدامات خیره سرانۀ برخی مدیران غیرپاسخگو، باعث نارضایتی شدید فرهنگیان شده است که استمرار این فضا و تعلل تصمیم گیران، می‌تواند باعث بروز چالش‌های جدی در امر آموزش و پرورش شود. 

تبلیغ

ارسال دیدگاه شما

روزنامه در یک نگاه
ویژه نامه
تبلیغ تبلیغ پرتال استانداری خراسان شمالی
بالای صفحه