ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
اطلاع رسانی

با توجه به افزایش هزینه‌های تولید روزنامه در چند ماهِ اخیر، و تلاش ما در راستای ادامه انتشار روزنامه «اترک» به‌روال معمول و حفظِ کیفیت و تیراژ روزنامه، ناگزیر به حذفِ امکان بازدید رایگان سایت و به‌تبع آن فروشِ آنلاین مطالب از طریق سایت هستیم. بنابر وضعیتِ اقتصادی اخیر، خاصه گرانی و نبودِ کاغذ موردنیاز برای انتشار روزنامه، در صورتی‌ که متقاضیِ بازدید از سایت روزنامه هستید و جهتِ یاری به امر فرهنگی و امکان ادامه انتشار روزنامه در این مسیر نیز ما را همراهی کنید.

چانچه تا اکنون عضو سایت نیستید، بر روی گزینه ثبت نام کلیک کنید.

چنانچه قبلا ثبت نام کرده‌اید، بر روی گزینه ورود به سایت کلیک کنید.

خبرهای روز

دمی به زمین و بازدمی به آسمان

اترک/ روز درختکاری آشتی بین انسان با طبیعت است و در این هیاهو و گاهی بحرانی شدن هوا و هشدارهایی برای گروه های حساس می توان با درختکاری دمی به زمین و بازدمی به آسمان و حتی نفسی دوباره به شهر خود دهیم.

 

 

 

رضا علی آبادی: همه تجربه بالا رفتن از شاخه درخت و تاب خوردن و نشست در خنکای درخت را به طور حتم تجربه کرده ایم و چه چیز زیباتر از چیدن یک میوه رسیده و آبدار از تن تنومند درختان مثمر.

 

نوشتن بر روی برگ های سفید و دانشمند شدن و دکتر و مهندس شدن ودیعه دیگر فایده درخت است که امکان تهیه کاغذ از وجودش را به ما می بخشد.

 

اگر فواید و مزایای درختان را یک به یک بخواهیم برشماریم؛ آنقدر حسن و زیبایی دارند که هر کدام برای خودش رویایی می شود بافته بر برگ سبز درختان و تن تنومند ساقه اشان.

 

درختان اسطوره های سبز مقاومت اند که ریشه در خاک و سر بر افلاک دارند، نماد سرسبزی و شادابی اند، مایه تلطیف و پاکی هوایند، منشا نشاط و شادای و سر زندگی اند، لذت تجربه احساس خنکای روز در هوای گرم تموزند، نماد تحول و تجربه و نو شدن و خشکیدن و دوباره جوانه زدن اند، زیباترین سفیران سبز خدا برای به ودیعه نهادن زندگی و شادابی و طراوت در بین انسان ها هستند.

 

درخت مظهر زندگی و شادابی و طراوت است که باید حفظ شود و برای احیا و توسعه جنگل ها و حفظ این طراوت و شادابی به جای تیشه بر ساقه اش و شکستن و به آتش کشیدنش باید حفظ شود و توسعه یابد.

 

امروز ۱۵ اسفند روز درختکاری و توجه به جنگل، محیط زیست، منابع طبیعی و توسعه درختان و جنگل ها در کشورمان است و در جای جای هر خطه از خاک این سرزمین پر گهر برنامه هایی نمادین برای گرامیداشت روز درختکاری برگزار می شود تا فرهنگی شود ماندگار برای حفظ سرمایه های ارزشمند زندگی برای داشتن هوایی پاک، برای داشتن محیطی سرشار از طراوت و سرسبزی.

 

روز درختکاری می‌تواند؛ آشتی بین انسان با طبیعت باشد و یادآور این مهم که چطور ما از دل طبیعت خالق شدیم و چطور باید آن را پاس بداریم.

 

صرفا کاشت نهال در این روز چاره کار نیست این درختان که پای به پای ما با ما هم‌نفس شدند، زخم روزگار را چشیده اند؛ باد و طوفان بی آبی را در گذر زندگی به خود دیده اند و از آن ابتدا که نهالی بیش نبودند حتی با تلنگری لرزیده اند هر چند که بسیاری از آنها از میان ما رفته اند، بدون اینکه نام و نشانی از آنها باشد اما درختانی که اکنون ریشه در این خاک دوانده اند رسالت خود را به همگان ثابت کرده اند که هر ساله سعی بر کاشت هزاران هزار نهال شده است.

 

با اینکه محیط زیستی شهرهای بزرگ کشور در وضعیت بحرانی به سر می‌برد و در برخی موارد خراسان شمالی نیز مستثنی نبوده، با این حال روز درختکاری شاید برای انسان‌های خردمند تلنگری برای تغییر باشد و دگرگونی در هوای کلانشهرها ایجاد کند؛ هوایی که در برخی از روزهای سال نفسمان را به تنگ می آورد.

 

 

دمیدن به پیکر بی‌جان زمین

 

وجود درختان باعث پاکسازی هوا به خصوص در کلانشهرها می شود. این موجودات مفید آلودگی موجود در هوا را می گیرند و اکسیژن را به بدن بی جان زمین تزریق می کنند. از هر منظری که به درختان نگاه کنید خواهید دید که ذره ذره آن ها برای ادامه حیات بشیریت واجب و ضروری است.

 

یکی از بهترین مزیت های درختان جلوگیری از اتفاقات ناگوار همچون سیل است. با کاشت درختان بی شمار، دیگر سیل جزو بلایای طبیعی نخواهد بود.

 

درختان نگهبان مانع از ورود سیل به شهرها و خرابی خانه ها می شوند و از فرسایش خاک جلوگیری می کنند. با کاشت درختان میوه، در نزدیکی محل زندگی نه تنها خودتان از نعمت های خداوند بهره خواهید برد، بلکه می توانید برای همشهریانتان نیز راهی باز کنید تا بتوانند از میوه های خوشمزه درختان لذت ببرند.

 

فرهنگ روز درخت کاری، تقریبا برای همگان جا افتاده است و کمتر کسی است که به اهمیت آن پی نبرده باشد. البته باید بدانید کاشتن درخت کافی نیست، نیاز است که به درخت ها رسیدگی شود تا بتوانند جایگزین مناسبی برای درختان قطع شده باشند.

 

حفظ جنگل یکی از مهمترین عوامل در نگهداری از زمین است و هر درختی که قطع می شود سالیان سال طول می کشد تا نهال کوچکی که می کارید جایگزین آن شود.

 

خطر نابودی جنگل ها دائما توسط افراد و کارخانجات وجود دارد و این ما هستیم که نه تنها باید جلوی قطع بی رویه درختان را بگیریم بلکه باید با کاشت درخت بر میزان سرانه جنگل های کشور و منابع طبیع آن بی افزاییم.

 

 

بایسته‌های کاشت نهال

 

اهمیت روز درختکاری، طی سالیان اخیر کاملا مشخص شده است. اما باید درخت هایی در این روز کاشته شوند که بتوان بر روی آن سرمایه گذاری بلند مدت انجام داد. به این معنا که نمی توان هر درختی را برای کاشت انتخاب کرد و برای اینکه درخت رشد خوب با عمری طولانی داشته باشد باید با توجه به شرایط آب و هوایی و منطقه زندگی، بهترین نوع نهال را برای این روز انتخاب شود.

 

به گفته کارشناسان؛ درختانی که نیاز به آبیاری دائمی نداشته باشد. به دلیل اینکه رشد و نمو آن نیازمند رسیدگی بیشتر است. همچنین اگر تمایل دارید از نهال میوه استفاده کنید تا بتوانید از میوه آن نیز بهره مند شوید درختانی را انتخاب کنید که با شرایط آب و هوایی منطقه سازگار باشد.

 

بهترین نهال ها برای روز درختکاری، آن هایی هستند که به آفت حساس نیستند و در اثر حمله حشرات و آفت ها خیلی زود از بین نمی روند.

 

روزهای خیلی گرم یا خیلی سرد برای کاشت درخت مناسب نیستند و بهترین روز برای کاشت نهال، هوای ابری است؛ بهترین زمان کاشت درخت زمانی است که نهال خواب است و تازه می خواهد از خواب زمستانی بیدار شود. روز درختکاری، نیز به همین خاطر در اسفند ماه انتخاب شده است. به دلیل اینکه نهال کم کم از خواب بر می خیزد و رویش خود را برای آینده ای روشن آغاز می کند.

 

برای روز درختکاری، اغلب پیشنهاد می شود با توجه به فصلی که در آن قرار گرفته اید، نهال مناسب را انتخاب کنید که در اسفند ماه نهال های ریشه لخت که درون نایلون و یا گونی قرار گرفته اند را استفاده نمایید. به همین خاطر آن را در گلدان می کارند تا ریشه بدهد و برای فصل کاشت آماده شود.

 

نهال های گونی پیچ، آن دسته از نهال هایی هستند که به دلیل حساسیت ریشه به هوا و خشک شدن آن باید حتما اطراف ریشه پوشانده شود و به هنگام کاشت، دور آن خالی می شود. نهال هایی که ریشه عریان دارند، بهترین درخت ها برای روز درختکاری است و همان نهال هایی هستند که ریشه آن ها مشخص است و خاک اطراف آن ریخته شده است و آماده برای کاشت در زمین است.

 

به طور خلاصه روز درختکاری بهانه ‌ای است برای این که ما به محیط زیست احترام گذشته و آن را احیاء کنیم و یا حداقل آن را با دقت بیشتری نگه داری کنیم و امید است که با تلاش در این جهت، حتی با کاشتن یک نهال کوچک، کشوری زیبا و آباد را برای خویش مهیا کنیم که یقیناً کاری پسندیده است./ایرنا

تبلیغ

ارسال دیدگاه شما

روزنامه در یک نگاه
ویژه نامه
تبلیغ تبلیغ پرتال استانداری خراسان شمالی
بالای صفحه