ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
اطلاع رسانی

با توجه به افزایش هزینه‌های تولید روزنامه در چند ماهِ اخیر، و تلاش ما در راستای ادامه انتشار روزنامه «اترک» به‌روال معمول و حفظِ کیفیت و تیراژ روزنامه، ناگزیر به حذفِ امکان بازدید رایگان سایت و به‌تبع آن فروشِ آنلاین مطالب از طریق سایت هستیم. بنابر وضعیتِ اقتصادی اخیر، خاصه گرانی و نبودِ کاغذ موردنیاز برای انتشار روزنامه، در صورتی‌ که متقاضیِ بازدید از سایت روزنامه هستید و جهتِ یاری به امر فرهنگی و امکان ادامه انتشار روزنامه در این مسیر نیز ما را همراهی کنید.

چانچه تا اکنون عضو سایت نیستید، بر روی گزینه ثبت نام کلیک کنید.

چنانچه قبلا ثبت نام کرده‌اید، بر روی گزینه ورود به سایت کلیک کنید.

خبرهای روز

رتبه پانزدهم خراسان شمالی در ضریب نفوذ بیمه‌ای

اترک: رئیس شورای هماهنگی بیمه‌های خراسان شمالی ضریب نفوذ بیمه‌ای استان در کشور را در رتبه پانزدهم کشوری اعلام کرد.

به گزارش اترک، بیمه نامی آشنا برای تمام افراد در سراسر جهان است. چرا که بیمه و بیمه‌گری به بخش مهم و غیرقابل حذف جامعه و همچنین زندگی شخصی افراد تبدیل شده است. به عبارت ساده‌تر، بیمه یک حامی‌ست و در شرایط مختلف از افراد آینده‌نگر در برابر خطرهای احتمالی مختلف حمایت می‌کند. اما متاسفانه بیشتر افراد تنها زمانی متوجه اهمیت بیمه در زندگی می‌شوند که دچار حادثه و خسارتی شده‌اند که جبران آن از توان‌شان خارج است.

اگر به تاریخ بیمه در ایران و جهان نگاه کنیم، خواهیم دید که تاجران چینی نخستین کسانی بودند که ارزش بیمه را درک کردند و از این روش برای جبران خسارت‌های وارد شده به اموال و کالاهایشان بهره بردند. به این ترتیب، بیمه‌های دریایی که مخصوص حمل کالا از طریق کشتی‌ها و روش‌های دریایی بود، تدوین و طراحی شدند و بعد از آن نوبت به پوشش آتش‌سوزی رسید که طرح اولیه آن در کافه لویدز لندن پایه‌گذاری شد. 

در ایران نیز بیمه قدمتی طولانی دارد. به‌طوری که در اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۱۶ قانون بیمه در سی‌وشش ماده تصویب شد و کم‌کم شرکت‌های بیمه‌ای داخلی شروع به فعالیت کردند. با گذشت تمام این سال‌ها، همچنان بسیاری از افراد ارزش و اهمیت بیمه را درک نکرده‌اند و از نقش حمایت‌گرانه بیمه بی‌خبراند. در ادامه از مزایای داشتن پوشش‌های بیمه‌ای مناسب برای زندگی شخصی و حرفه‌ای می‌گوییم.

مهم‌ترین وظیفه بیمه‌گذار پرداخت حق بیمه است. هر چند میزان این حق بیمه در مقایسه با ریسک خطر تحت پوشش، ناچیز و کم است اما برای جبران تعهدات شرکت بیمه کافی است. مثلاً بیمه آتش‌سوزی را در نظر بگیرید. افراد زیادی خواهان تهیه این پوشش بیمه‌ای هستند و شرکت بیمه نیز با صدور بیمه‌نامه آتش‌سوزی برای هر کدام از این افراد، حق بیمه مشخصی را دریافت می‌کند. تمام این حق بیمه‌ها به اصطلاح وارد یک استخر بیمه‌ای می‌شود که مجموع آن، عدد قابل توجهی خواهد بود.

به مناسبت سیزده آذر(روز بیمه) و برای اینکه در جریان وضعیت بیمه‌ای خراسان شمالی قرار بگیریم گفتگویی با رئیس شورای هماهنگی بیمه‌های استان داشته‌ایم که در ادامه می‌خوانید.

دکتر یعقوب حاتمی در گفتگو با روزنامه اترک ضمن بیان اینکه موقعیت خراسان شمالی از نظر ضریب نفوذ بیمه موقعیت بدی نیست، گفت: میانگین ضریب نفوذ بیمه‌ای در کشور ۱.۹ درصد است که این میزان در خراسان شمالی ۱.۹۳ درصد بوده و از این بابت جایگاه پانزدهم کشوری را به خود اختصاص داده‌ایم.

وی افزود: وقتی ضریب نفوذ بیمه‌ای خراسان شمالی از میانگین کشوری بالاتر است بدین معناست که مردم خراسان شمالی به عنوان پشتوانه‌ای برای آینده به بحث بیمه اهمیت زیادی می‌دهند و اگرچه در بسیاری از شاخص‌های کشوری پایین هستیم ولی شاخص بالاتری در بخش بیمه‌ای داریم.

حاتمی اظهار کرد: به طور کلی طی دو سه سال اخیر ضریب نفوذ بیمه در کشور افزایش یافته و خراسان شمالی هم از این امر مستثنی نبوده و نشان از فرهنگ سازی خوب بیمه در بین مردم است که روز به روز ضریب نفوذ بیمه در کشور و استان ما افزایش می‌یابد.

وی با بیان اینکه صنعت بیمه هم مانند صنایع دیگر سهم به سزایی در اشتغال زایی یک جامعه به خصوص استان خراسان شمالی دارد، بیان داشت: در حال حاضر از ۳۴ شرکت فعال بیمه در کشور تنها ۲۱ شعبه از این شرکت های بیمه‌ در بجنورد و چهار شعبه در شهرستان‌های استان فعال هستند، افزود: هم اکنون هزار و ۲۰۰ نماینده بیمه‌ای فعال در استان مشغول به کار هستند.

حاتمی اضافه کرد: همانطور که پیش‌تر اشاره شد افزایش ضریب نفوذ بیمه‌ای خراسان شمالی نشان از افزایش آگاهی مردم نسبت به این موضوع است و یکی از دلایل سوق و استقبال مردم از بیمه، شرایط اقتصادی ضعیف و آینده نامعلوم اقتصادی است.

وی گفت: از نظر جمعیتی یک درصد جمعیت کشور در خراسان شمالی قرار دارد و با توجه به اینکه ۶۲ صدم درصد حق بیمه کشور در استان ما است ولی ۶۸ صدم درصد خسارت می‌دهیم. که این نشان می‌دهد استان ما حادثه خیز بوده و یکی از دلایل آن هم جاده‌های ناایمن، تصادفات و پرونده‌های صوری است که ساخته می‌شود تا از بیمه خسارت دریافت ‌کنند.

حاتمی تصریح کرد: متاسفانه در استان خراسان شمالی پرونده‌های صوری زیادی داشته‌ایم که صحنه سازی را اثبات کرده و به مراجع قضایی معرفی و شامل مجازات شده‌اند و اگر هم خسارت دریافت کرده باشند کلاهبرداری محسوب می‌شود.

وی تاکید کرد: حتی شاهد آن بوده ایم افرادی از استان‌های دیگر که بسیار حرفه ای هم هستند برای ساخت پرونده‌های صوری وارد استان می‌شوند که ضروری است در اینگونه موارد مراجع قضایی حمایت های بیشتری را از شرکت‌های بیمه‌ای داشته باشند.

حاتمی در بخش دیگری از سخنان خود به اهمیت صدور بیمه نامه های صنایع در داخل استان اشاره و اضافه کرد: قطعا صدور بیمه نامه های صنایع بزرگ خراسان شمالی توسط شرکت های بیمه ای مستقر در استان موجب افزایش اشتغال در داخل استان خواهد شد.

حاتمی بیان داشت: تاکنون تنها، بیمه نامه های مجتمع آلومینای جاجرم در داخل استان صادر می‌شود و انتظار می‌رود سایر صنایع بزرگ مانند سیمان و پتروشیمی هم به این صنعت ورود داشته باشند. چرا که باتوجه به بالا بودن حق بیمه آنها، تاثیر زیادی در افزایش ضریب نفوذ استان خواهد داشت.

وی افزود: سال گذشته حدود ۸۰۰ میلیارد تومان حق بیمه داشته‌ایم که ۶۰ درصد حق بیمه‌ها شخص ثالث و ۱۰ درصد حق بیمه های شخص ثالث برای فرهنگ سازی و رفع مشکلات جاده‌ای است و شرکت‌های بیمه‌ای 10 درصد حق بیمه های ثالث را به وزارت بهداشت برای درمان مصدومین حادثه های رانندگی پرداخت می کنند.

حاتمی تاکید کرد: نسبت حق بیمه به خسارت در استان بیشتر از ۶۰ درصد است به طوریکه سال گذشته ۵۰۰ میلیارد تومان خسارت پرداخت شده در صورتی که میانگین آن کمتر از ۵۰ درصد در کشور است.

وی افزود: بیمه‌های صادر شده ۴۰ درصد شامل هزینه‌های جانبی است و نسبت خسارت باید زیر ۶۰ درصد باشد که به سوددهی برسیم ولی با این عدد زیان ده هستیم و بیشترین خسارت پرداختی مربوط به بیمه های درمان تکمیلی و شخص ثالث است و بالای ۱۰۰ درصد خسارت پرداخت می‌کنیم.

وی تصریح کرد: با توجه به پایین بودن سرانه مطالعه در کشور، لازم است فرهنگ بیمه به وسیله اطلاع رسانی توسط سازمان‌های بیمه‌ای، رسانه‌ها و آموزش و پرورش انجام شود تا کمک حال شرکت‌های بیمه برای بالا بردن سطح آگاهی مردم در بحث بیمه باشد.

تبلیغ

ارسال دیدگاه شما

روزنامه در یک نگاه
ویژه نامه
تبلیغ پرتال استانداری خراسان شمالی
بالای صفحه