ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
اطلاع رسانی

با توجه به افزایش هزینه‌های تولید روزنامه در چند ماهِ اخیر، و تلاش ما در راستای ادامه انتشار روزنامه «اترک» به‌روال معمول و حفظِ کیفیت و تیراژ روزنامه، ناگزیر به حذفِ امکان بازدید رایگان سایت و به‌تبع آن فروشِ آنلاین مطالب از طریق سایت هستیم. بنابر وضعیتِ اقتصادی اخیر، خاصه گرانی و نبودِ کاغذ موردنیاز برای انتشار روزنامه، در صورتی‌ که متقاضیِ بازدید از سایت روزنامه هستید و جهتِ یاری به امر فرهنگی و امکان ادامه انتشار روزنامه در این مسیر نیز ما را همراهی کنید.

چانچه تا اکنون عضو سایت نیستید، بر روی گزینه ثبت نام کلیک کنید.

چنانچه قبلا ثبت نام کرده‌اید، بر روی گزینه ورود به سایت کلیک کنید.

خبرهای روز

اراده خراسان شمالی در تامین امنیت غذایی با انجام کشت های هدفمند

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: با توجه به تاثیرات تغییرات اقلیمی، اجرای الگوی کشت هدفمند در مزارع استان با هدف تامین امنیت غذایی و افزایش بهره وری از منابع آب و خاک استان به طور رسمی از فصل زراعی پاییز 1401 کلید خورد.

به نوشته عصر اترک، حمید نامور اظهار کرد: کم بارشی های مستمر، بروز خشکسالی ها همچنین بروز جنگ میان روسیه و اکراین، موضوع امنیت غذایی را بیش از پیش مورد اهمیت قرار داده اند.

نامور با اشاره به استان خراسان شمالی، عنوان کرد: متاثر از کم بارشی های مستمر، در حال حاضر 47 درصد از مساحت استان درگیر خشکسالی شدید است.

وی گفت: این تغییر اقلیم و تغییرات آب و هوایی، وزارت جهاد کشاورزی و سازمان جهاد کشاورزی استان ها را در زمینه تامین امنیت غذایی مبتنی بر اجرای الگوی کشت هدفمند در سطح مزارع مکلف و موظف کرده است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی با اشاره به وجود مزارع آبی بیان کرد: در فصل زراعی پاییز و بهار 1402-1401 کشت محصولات اساسی برای تامین امنیت غذایی در دستور کار قرار گرفته است که در این زمینه، کشت محصولات اساسی در مزارع آبی مبتنی بر انجام کشت قراردادی اجرایی می شود.

وی گفت: برای فصل زراعی پاییزه 1401 بابت اجرای الگوی کشت محصولات اساسی در مزارع آبی استان برنامه ریزی ها انجام شده است که در حال انجام هستند.

 آمادگی 75 هزار و 500 هکتار از مزارع آبی استان تحت کشت قراردادی

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی بیان کرد: در این فصل زراعی، در سطح استان 47 هزار هکتار از مزارع آبی به کشت گندم آبی، 24 هزار هکتار از مزارع آبی به کشت جو آبی و چهار هزار و 500 هکتار از مزارع آبی به کشت کلزای آبی اختصاص خواهند یافت.

نامور گفت: برای اجرای این کشت قراردادی، دولت با تامین اعتبار لازم، کودهای شیمیایی ( اوره-پتاسه-فسفاته) را با قیمت یارانه ای در اختیار کشاورزان قرار می دهد همچنین محصولات کشت شده مزارع تحت کشت قراردادی تحت پوشش بیمه محصولات کشاورزی قرار می گیرند.

وی افزود: کشاورزان باید برای تحت پوشش قرار گرفتن کشت قراردادی این محصولات در سامانه طراحی شده ثبت نام کنند تا از کودهای شیمیایی یارانه ای و پوشش بیمه ای محصولات کشاورزی برخوردار شوند.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی یادآور شد: تا زمان برداشت محصول، این دو خدمت اشاره شده بدون دریافت وجه به کشاورزان ارائه می شود و در زمان برداشت در هنگام خرید تضمینی این محصولات، وجه خدمات ارائه شده با کشاورزان محاسبه خواهد شد.

در عین حال، وی خاطرنشان کرد: البته وزارت جهاد کشاورزی در تلاش است که بتواند بذر یارانه ای گندم و جو را نیز در فهرست خدمات کشت قراردادی، قرار دهد.

نامور افزود: تا به حال حاضر این وزارتخانه توانسته است که بذر کلزای یارانه ای را تامین و به کشاورزان تحویل دهد.

وی گفت: برای خراسان شمالی 12 تن بذر کلزای کم آب طلب برای کلزاکاران استان تامین شده که در حال تحویل است.

این مسئول خاطرنشان کرد: سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی توانسته است که نیاز بذری گندم و جو استان برای فصل زراعی پاییز 1401 را تامین کند که این بذور کم آب طلب هستند.

کشاورزان بابت کشت قراردادی در سامانه ثبت نام کنند

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی درباره ثبت نام کشاورزان در سامانه طراحی شده به منظور اجرای کشت قراردادی نیز بیان کرد: آماده سازی تمامی کشاورزان استان با برگزاری کلاس های ترویجی همچنین انجام دیگر اطلاع رسانی ها برای فصل زراعی پاییز 1401 انجام شده است.

نامور افزود: پیش بینی می کنیم که تمامی کشاورزان مالک مزارع آبی برای اجرای این برنامه الگوی کشت هدفمند در سامانه طراحی شده و انجام کشت قراردادی پای کار بیایند.

وی یادآور شد: ثبت نام تمامی کشاورزان در سامانه طراحی شده با استفاده از ظرفیت اینترنت های خانگی، دفاتر پیشخوان شهری و دفاتر آی سی تی روستایی همچنین حضور در ادارات جهاد کشاورزی شهرستان ها امکانپذیر شده است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی همچنین عنوان کرد: کارگزاران بیمه نیز در تمامی مناطق شهری و روستایی استان به منظور پوشش بیمه محصولات کشاورزی مزارع دیم و آبی استان آماده ارائه خدمت شده اند.

وی درباره زمان کشت محصولات کشاورزی در مزارع آبی استان نیز اعلام کرد: کشت کلزا در مزارع آبی استان از یکم شهریورماه آغاز شد و تا 15 مهر ماه ادامه دارد.

نامور همچنین گفت: کشت گندم و جو آبی با استفاده از بذور کم آب طلب نیز از 15 مهر ماه آغاز و تا پایان آذر ماه ادامه خواهد داشت.

اجرای طرح جهش تولید در 123 هزار هکتار از دیمزارهای استان

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی در بخش دیگری از سخن خود به دیمزارها و مزارع آیش استان نیز اشاره و اعلام کرد: در این سطوح کشاورزی، طرح جهش تولید اجرایی خواهد شد.

وی گفت: با توجه به تغییرات اقلیمی و کاهش بارندگی ها و بروز خشکسالی های مستمر در سطح استان، برنامه اجرای طرح جهش تولید در دیمزارهای استان با هدف افزایش بهره وری در تولید از واحد سطح در دستور کار کشت پاییزه 1401 است.

نامور بیان کرد: در فصل طراعی پاییز و بهار 1402-1401 در سطح دیمزارهای استان محصولات گندم و جو به صورت تناوبی با محصولات دانه های روغنی، محصولات علوفه ای و حبوبات کاشته خواهند شد.

وی افزود: در استان در این فصل زراعی پاییز و بهار 1402-1401، 93 هزار هکتار از دیمزارها به کشت گندم و 30 هزار کتار از دیمزارها به کشت جو دیم اختصاص خواهند یافت و در تناوب با آنها محصولات روغنی، علوفه ای و حبوبات نیز کشت می شوند.

 اجرای طرح آیش زرد به آیش سبز

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی همچنین اعلام کرد: وزارت جهاد کشاورزی با کشت محصولات در سطوح آیش در فصل زراعی پاییز و بهار 1402-1401 نیز موافقت کرده که در این راستا، مزارع آیش زرد به آیش سبز تبدیل خواهد شد.

وی با بیان اینکه سطح زمین های زراعی آیش زرد در استان 60 هزار هکتار است، اعلام کرد: در استان، در فصل زراعی پاییز و بهار 1402-1401، این سطح از مزارع آیش استان به زیر بار کشت محصولات حبوبات، دانه های روغنی ( شامل کاملینا، گلرنگ و کلزای دیم) کنجد دیم، آفتابگردان دیم، علوفه های دامی ( شامل جو، خُلر، ماشک، چغندر علوفه ای، خارشتر) همچنین گیاهان دارویی ( شامل زیره سبز، خاک شیر، خارشتر، کاپاریس) می روند.

نامور خاطر نشان کرد: محصولات علوفه ای در این فصل زراعی در مزارع آیش استان به صورت ترکیبی کشت می شوند.

 اولین تجربه کشت کاپاریس در استان

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی همچنین یادآور شد: در این فصل زراعی، گیاه کاپاریس به عنوان یک گیاه دارویی ارزشمند برای اولین بار به صورت الگویی در سطح 100 هکتار از مزارع آیش شهرستان راز و جرگلان کشت می شود.

وی در ادامه عنوان کرد: وزارت جهاد کشاورزی برای بهره وری هر چه بیشتر از کشت محصولات در دیمزارها و سطوح آیش به روش کشت فنی و حذف کشت سنتی تاکید کرده است.

نامور گفت: در این راستا، برای کشاورزان استان امکان خرید 103 دستگاه کارند کار و عمیق کار کشاورزی با دریافت تسهیلات قرض الحسنه فراهم شده است.

وی افزود: برای رشد هر چه بهتر گیاه در خاک، کودهای مایع بذر مال تهیه شده است که به کشاورزان استان تحویل می شود.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی خاطرنشان کرد: دوره های ترویجی فنون کشت به کشاورزان نیز آموزش داده شده است.

وی تصریح کرد: روش کشت کف کار در دیمزارها نیز در دستور کار قرار گرفته است که به طور الگویی در گندمزارهای منطقه قره میدان شهرستان مانه و سملقان انجام می شود.

نامور همچنین تصریح کرد: در این فصل زراعی ناظران گیاه پزشکی استان نیز همراه و همپای تمامی کشاورزان استان خواهند بود.

وی در ادامه به اجرای کشت قراردادی برای محصولات گندم و جو در سطح دیمزارها نیز اشاره کرد و گفت: در این فصل زراعی کشاورزان دیم کار گندم و جو استان باید در سامانه طراحی شده ثبت نام کنند.

قیمت خرید محصولات کشاورزی

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی درباره قیمت محصولات در این فصل زراعی جدید نیز اعلام کرد: قیمت خرید تضمینی گندم کیلویی 13 هزار تومان، قیمت خرید تضمینی کلزا کیلویی 24 هزار تومان تعیین شده است همچنین دولت محصول جو را نیز در زمان برداشت با قیمت توافقی خریداری خواهد کرد.

وی یادآور شد: دانه های روغنی نیز در زمان برداشت با قیمت تضمینی خریداری خواهند شد.

نامور همچنین افزود: اتحادیه گیاهان دارویی کشور در زمان برداشت محصولات گیاهان دارویی برای خرید توافقی پای کار خواهد آمد.

وی خاطرنشان کرد: شماری از شرکت های دانش بنیان کشور نیز برای خرید حبوبات در فصل برداشت اعلام آمادگی کرده اند.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: برای فروش محصولات علوفه ای نیز در استان یک کارگروهی تشکیل خواهیم داد تا اتحادیه های دامداران و گاوداران استان به پای کار دعوت شوند.

نامور در خاتمه اظهار کرد: درصورتیکه تمامی این اقدامات برنامه ریزی به طور کامل اجرایی شوند، انتظار می رود که مجموع حجم تولید این محصولات در استان در فصل زراعی پاییز و بهار 1402-1401 تا 20 درصد افزایش پیدا کند.

 

تبلیغ

ارسال دیدگاه شما

روزنامه در یک نگاه
ویژه نامه
تبلیغ پرتال استانداری خراسان شمالی
بالای صفحه