ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
اطلاع رسانی

با توجه به افزایش هزینه‌های تولید روزنامه در چند ماهِ اخیر، و تلاش ما در راستای ادامه انتشار روزنامه «اترک» به‌روال معمول و حفظِ کیفیت و تیراژ روزنامه، ناگزیر به حذفِ امکان بازدید رایگان سایت و به‌تبع آن فروشِ آنلاین مطالب از طریق سایت هستیم. بنابر وضعیتِ اقتصادی اخیر، خاصه گرانی و نبودِ کاغذ موردنیاز برای انتشار روزنامه، در صورتی‌ که متقاضیِ بازدید از سایت روزنامه هستید و جهتِ یاری به امر فرهنگی و امکان ادامه انتشار روزنامه در این مسیر نیز ما را همراهی کنید.

چانچه تا اکنون عضو سایت نیستید، بر روی گزینه ثبت نام کلیک کنید.

چنانچه قبلا ثبت نام کرده‌اید، بر روی گزینه ورود به سایت کلیک کنید.

خبرهای روز

به بهانه روز سالمند؛

پیری و هزار درد/ خراسان شمالی ۸۴ هزار سالمند دارد

اترک: پیری و هزار درد، جمله‌ای آشنا که همه ما از پدربزرگ و مادربزرگمان شنیده‌ایم، وقتی به دوران پیری و سالمندی می‌رسند در خود صدها عیب و درد پیدا می‌کنند. اما آنها هم روزی زیباترین دختر و پسر جوان بودند که اکنون به این مرحله از زندگی رسیده‌اند.

به گزارش اترک، نامش عمو محمد است، پیرمردی حدود ۸۰ ساله که پنج سال پیش همسرش را از دست داده و ثمره عشق زندگی‌شان چهار فرزند دختر و پسر است، اما انگار از زمان فوت همسرش تکه‌ای از جانش هم رفته است.

همیشه یک صندلی کوچک همراهش دارد و سرکوچه تنها و جدا از سایر پیرمردهای هم سن و سال خودش می‌نشیند و انگار در دنیای دیگری سیر می‌کند، خودش تمایل به صحبتی با ما ندارد اما دخترش که در ماه یکی دو هفته در خانه پدر می‌ماند تا به کارهای خانه و پدرش رسیدگی کند در گفتگو با ما می‌گوید: از وقتی مادرم فوت شده انگار جان پدرم هم گرفته شده، عشق میان آن دو زبان‌زد همگان بود ولی از پنج سال پیش که مادرم آسمانی شده کار شبانه روز پدرم اشک و حسرت نبود یار و همدمش است.

چند باری با خواهر و برادرانم به پدرم پیشنهاد داده‌ایم تا برای اینکه از تنهایی درآید و همدمی داشته باشد ازدواج کند اما او می‌گوید ۴۰ سال فقط یک عشق داشته‌ام و از این پس هم کسی را وارد زندگی‌ام نمی‌کنم، اینکه پدرم پنج سال کارش شده اشک و گریه دل ما را ناآرام می‌کند، اما نمی‌دانیم چکار کنیم پدر هنوز رفتن مادر را قبول نکرده است و ما هم به خواسته پدر احترام گذاشتیم و سعی کرده‌ایم تا در ماه نوبتی هر کدام‌مان پیش پدر باشیم و او را تنها نگذاریم.

خواسته من از فرزندانی که در چنین شرایطی قرار دارند این است که پدر و مادر خود را در این دوران از زندگی درک کنند، آن‌ها زمانی تمام جوانی خود را پای ما گذاشته‌اند و اکنون نوبت ماست تا حق فرزندی را به خوبی ادا کنیم.

خانه سالمندان نمی‌گویم جای بدی است اما همانطور که آنها ما را با خون و دل بزرگ کرده‌اند، ما هم باید در این دوران از زندگی جبران زحمات آن‌ها را داشته باشیم و حدالامکان اجازه رفتن آنها به خانه سالمندان را ندهیم.

مشغول گفتگو با دختر عمو محمد بودم که یکی از همسایه‌ها متوجه صحبتمان شد و جلوتر آمد و گفت به نظرم قشنگ‌ترین عشق، عشقی است که تا لحظه مرگ همراهت باشد. او هم از دوران سالمندی پدر و مادرش برایمان می‌گوید. از این که مادرش یک سال پیش به دلیل سکته قلبی آسمانی شد و تمام فرزندانش و مهم‌تر از همه پدرخانواده را در شوک عجیبی فرو برد.

پدرم از لحظه‌ای که مادرم را به خاک سپردیم لب به غذا نزد و گوشه گیر شد و با کسی صحبت نمی‌کرد فقط با خود می‌گفت عزیزجانم من بدون تو تاب نمی‌آورم فقط دستان پر مهر تو را می‌خواهم، وضعیت پدر سالمندمان ما را نگران‌تر از هر روز می‌کرد اما مرغش یک پا داشت. هیچ کدام از ما حریف او نمی‌شدیم شاید به زور و اصرار یک قاشق غذا می‌خورد یا نه، پدر و مادرم لیلی و مجنونی در فامیل برای خودشان بودند به طوریکه الگوی تازه عروس و دامادهای فامیل قرار گرفتند. همیشه می‌گفتند عشق واقعی آن است که طرف مقابلت را با همه کم و کاستی‌هایش بخواهی، در دوران جوانی که سرحال هستی همه چیز خوب است اما آن کسی که در دوران پیری و ناتوانی هم را تو بخواهد و لیوانی آب دستت بدهد باید دورش گشت، عشق پدر و مادرم مثال همان ضرب المثلی است که می گویند به پای هم پیر بشین اما از هم سیر نشین.

پدر و مادرم به پای هم پیر شدند و مشکلات زندگی را پا به پای هم پشت سر گذاشتند تا اینکه سه ماه بعد از فوت مادرم، اشک‌های پدرم هم خشکید و او هم بیشتر از این نتوانست دوری مادر را تحمل کند و آسمانی شد.»

صحبت‌های این دو دختر، بغض عجیبی بر گلویم انداخت. از اینکه چقدر قشنگ از عشق و محبت‌ها بین پدر و مادر خود می گویند. اینکه برای آسایش والدینشان هر کاری می‌کردند اما در این میان روزی را یادم آمد که برای بازدید به یکی از خانه سالمندان بجنورد رفتیم، مادرانی که تمام جوانی و زیبایی خود را خرج فرزندان خود کرده بودند ولی اکنون جواب خوبی‌های آن‌ها سپردنشان به خانه سالمندان بود.

مادری که هر روز خود را سرخاب سفیدآب می‌کرد که مبادا فرزندانش به دیدنش می‌آیند از چهره تکیده چروکیده او شرمسار شوند، هر خط چین و چروک او نشان از سال‌ها تجربه و مشقت بود اما دریغ از فرزندانی که با بی رحمی تمام او را به خانه سالمندان سپرده بودند.

یا روزی را به یاد دارم که در اداره کل بهزیستی استان مشغول کار بودم و نگهبانی اومد و گفت پسری، پدر و مادر پیرش را جلوی درب ورودی گذاشته و گفته است این هم برای خودتان ما نمی خواهیم‌شان.

گاهی اوقات با خودم فکر می‌کنم که ما را چه می‌شود، به جای اینکه جواب دستان پر مهر و گرم پدر و لالایی‌های شبانه و تا صبح بیدار ماندن مادرمان را با عشق و محبت بدهیم آن‌ها را روانه خانه سالمندان می‌کنیم جایی که فقط شدت تنهایی، غم و غصه را بیشتر می‌کند...

+سالمندان میراث گران‌بها

یکی از سرمایه‌های بزرگ هر کشوری مردم و منابع انسانی جامعه به شمار می‌روند، بدون شک سالمندان میراث گرانبهایی هستند که می‌توانند تاریخ و تجربیات خود را در اختیار نسل بعدی قرار دهند و اگر ما امروز توجه به این بزرگواران را فراموش کنیم و آنطور که شایسته‌شان و منزلت آنهاست به آنان نپردازیم، نباید انتظاری از نسل بعد از خود داشته باشیم.

سالمندان، پدران و مادران گذشته که امروز با اشتیاق شاهد به بار نشستن ثمره زندگی خود در جامعه هستند، تاریخ شفاهی و برکت جامعه امروزند و بر ماست تا به منزلت حقیقی آنها توجهی در خور  ویژه داشته باشیم.

همچنین مسئولین جامعه شهری هم موظفند در تمامی امور از جمله برخورداری از خدمات اجتماعی خوب و بستر سازی برای تردد راحت این عزیزان در سطح شهر و در اماکن عمومی، همه سعی خود را در این مهم بکار ببندند.

+خراسان شمالی ۸۴ هزار سالمند دارد

محسن توحیدی مقدم، مدیرکل بهزیستی خراسان شمالی گفته است: ۸۴ هزار و ۸۶۹ نفر از معادل ۸.۵ درصد جمعیت ۹۹۸ هزار نفری این استان بالای ۶۰ سال و سالمند است و ۱۰ هزار و ۲۷۳ نفر از مجموع سالمندان این استان زیر پوشش بهزیستی هستند که از مستمری و سایر خدمات بهره مند می‌شوند.

میانگین جمعیت سالمند در کشور ۱۰.۴۳ درصد است و خراسان شمالی پایینتر از میانگین کشوری است. جمعیت سالمند در سطح کشور و همچنین استان رو به افزایش است و باید تدابیر لازم در این زمینه اندیشیده شود. پنج مرکز شبانه روزی شامل سه مرکز برای آقایان سالمند و ۲ مرکز برای بانوان سالمند، چهار مرکز روزانه توانبخشی سالمندان، یک مرکز ویزیت در منزل و ۲ بنیاد فرزانگان در این استان برای این گروه هدف فعال است که در مجموع گنجایش حدود ۴۰۰ نفر سالمند را دارند. سیاست‌های سازمان بهزیستی مبنی بر ایجاد مراکز توانبخشی سالمندان است که تلاش می‌شود تا این مراکز گسترش یابد. برای ایجاد مراکز روزانه توانبخشی سالمندان به ازای هر نفر سالمند نیازمند یک میلیون و ۶۵۰ هزار تومان یارانه پرداخت می‌شود. پدران و مادران را نباید از خانواده جدا کرد، با نگهداری آنان در بخشی از ساعات روز به خانواده کمک می‌کنیم تا به امور روزمره خود برسند و در شب از سالمند خود نگهداری و مراقبت کنند. در مراکز روزانه سالمندان خدماتی از جمله توانبخشی، خدمات کمک درمانی، برنامه‌های اوقات فراغت و فرهنگی برای آنان ارائه می‌شود.

بر اساس پیش بینی‌ها ۲۵ درصد از جمعیت کشور تا سال ۱۴۳۰ را سالمندان تشکیل می‌دهند، برنامه ریزی های لازم برای ارائه خدمات بهتر به این قشر باید انجام شود و زیرساخت‌های لازم برای افزایش جمعیت سالمند فراهم شود. مراکز بنیاد فرزانگان در سطح استان توسط تشکل‌ها ایجاد شده است و برنامه‌های آموزشی برای سالمندان در بخش‌های مختلف برگزار می‌کنند و همچنین به سالمندان نیازمند نیز در زمینه توانبخشی، درمانی و سایر اقلام کمک خواهند کرد. جمعیت سالمند، معلولان، جانبازان، کودکان، زنان باردار برای رفت و آمد نیازمند مناسب سازی هستند.

۱۱۳ هزار نفر زیر پوشش بهزیستی استان هستند که شامل معلولان، سالمندان، زنان خود سرپرست، کودکان و سایر گروه هدف می‌شود.

خراسان شمالی حدود یک میلیون نفر جمعیت دارد و ۴۴ درصد از جمعیت آن در روستاها سکونت دارند و نرخ رشد جمعیت استان بیش از میانگین کشوری است، نرخ رشد جمعیت کشور ۱.۱ درصد و در این استان ۱.۳ درصد است.

نرخ ولادت در این استان بالاتر از رقم کشوری است به طوری که این رقم در کشور ۱۳.۶ در هزار و در این استان ۱۵.۳ در هزار ثبت شده است.

تبلیغ

ارسال دیدگاه شما

روزنامه در یک نگاه
ویژه نامه
تبلیغ پرتال استانداری خراسان شمالی
بالای صفحه