ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
اطلاع رسانی

با توجه به افزایش هزینه‌های تولید روزنامه در چند ماهِ اخیر، و تلاش ما در راستای ادامه انتشار روزنامه «اترک» به‌روال معمول و حفظِ کیفیت و تیراژ روزنامه، ناگزیر به حذفِ امکان بازدید رایگان سایت و به‌تبع آن فروشِ آنلاین مطالب از طریق سایت هستیم. بنابر وضعیتِ اقتصادی اخیر، خاصه گرانی و نبودِ کاغذ موردنیاز برای انتشار روزنامه، در صورتی‌ که متقاضیِ بازدید از سایت روزنامه هستید و جهتِ یاری به امر فرهنگی و امکان ادامه انتشار روزنامه در این مسیر نیز ما را همراهی کنید.

چانچه تا اکنون عضو سایت نیستید، بر روی گزینه ثبت نام کلیک کنید.

چنانچه قبلا ثبت نام کرده‌اید، بر روی گزینه ورود به سایت کلیک کنید.

خبرهای روز

عاشورا نهضتی برای اصلاح دین

یادداشت - حسین ناوشکی، دکترای جامعه شناسی سیاسی

 

یکی از مهم ترین رسالت های پیامبران معصومین در جوامعی که در آن زندگی می کنند اصلاح جامعه و هدایت آن به سمت مسیر کمال می باشد که حضرت رسول (ص) با همین هدف به رسالت رسید و در طول سال های زندگی گهربارشان توانستند جامعه عرب جاهلی را از انحطاط کامل نجات داده و در مسیر رشد و تعالی قرار دهند اما پس از چند دهه وضعیت حکومت در جامعه اسلامی در اختیار کسانی قرار گرفت که نه تنها راه رسول خدا را ادامه نمی دادند بلکه به دنبال حذف نام و آموزه های ایشان از جامعه اسلامی بودند. از نظر ما یکی از مهم ترین هدف های نهضت عاشورا مبارزه با این وضعیت و برگرداندن وضعیت حکومت و جامعه به مسیر صحیح خود بود ما اگر به شرایط جامعه اسلامی در زمان قیام امام (ع) توجه کنیم نهضت ایشان در یک شرایط سیاسى، فرهنگی و اجتماعى خاصی اتفاق افتاد در آن برهه تاریخی مرزهای جامعه اسلامی نسبت به زمان پیامبر (ص) گسترده تر شده بود و به مرور امامت که یک جایگاه معنوی و خاص در جامعه اسلامی بود ‏به خلافت و خلافت نیز به مرور ‏به سلطنت تبدیل شده بود و احزاب و جناح ‏هاى فکرى و سیاسى مختلفی در جامعه اسلامی شکل گرفته بودند معاویه و پسرش یزید آشکارا به انواع فسق و فجور می پرداختند و حکومت را بین بستگان تقسیم نموده و به سمت فرهنگ اشرافی گری حرکت می نمودند در این شرایط امام حسین (ع) با هدف اصلاح و نجات دین، نهضت خود را آغاز نمودند. ما وقتی به بررسی سخنان امام حسین (ع)  از آغاز نهضت عاشورا می پردازیم یکی از مواردی که در سخنان حضرت بسیار به چشم می آید موضوع احیای دین و یا اصلاح و نجات دین می باشد ایشان در سخنان خود بارها مهم ترین هدف خود را همین موضوع بیان نموده است به عنوان نمونه در وصیت نامه ایشان به برادرشان محمد بن حنفیه چنین آمده است:

 «من از روی ـ خودخواهی ـ غرور و خیره سری و یا به منظور ایجاد فساد و آشوب و یاغی گری و یا ظلم و ستمگری بپا نخواسته‌ام. بلکه قیام کرده‌ام به منظور، اصلاح امور مسلمین، و احیاء و اجرای سنت جدم رسول خدا و پدرم علی بن ابیطالب در میان امت اسلام. هر کسی این دعوت را از من بپذیرد، دعوت خدا را پذیرفته است زیرا حق از آن خداست و هر کسی رد کند، من در راه هدف خود، صبر و استقامت می‌کنم تا خداوند میان من و این قوم ستمگر قضاوت و داوری کند که خداوند بهترین حاکمان و داوران است».

امام با این هدف قیام خود را آغاز نمود و از آنجایی که توازن قدرت بین ایشان و دشمنانشان بسیار نابرابر بوده و علاوه بر اینکه تبلیغات بسیار گسترده هم علیه ایشان انجام شده بود ایشان جز شهات ابزاری برای مقابله با این شرایط در اختیار نداشتند شهادت ایشان همانند پتکی که بر سر جامعه اسلامی فرود آید یک شوک بزرگ به جامعه اسلامی وارد نمود و توانست عمق فساد حکومت امویان را آشکار نماید اما ما باید این را به خاطر داشته باشیم که  این مقابله حضرت با مفاسد را نمی توان منحصر به همان عصر دانست بلکه ایشان با شهادت خود به مقابله با مفاسد در تمامی اعصار پرداختند بی گمان آثار عاشورا و نهضتی که امام حسین (ع) آغاز نمود منحصر به همان عصر نبود و این آثار تا قیام حضرت صاحب الزمان ادامه خواهد داشت.

بزرگانی همانند امام خمینی (ره) که عاشورا را گنجینه عظیم سیاسی دینی و پشتوانه ای فرهنگ غنی و انسان ساز اسلام می دانستتند توانستند به شناسایی این هدف ها پرداخته و با استفاده از مفاهیم غنی این نهضت جریان انقلاب اسلامی  را آغاز نموده و به احیای دین بپردازند ما نیز بایستی همانند این بزرگواران به بازخوانی واقعه عاشورا پرداخته و اهداف ایشان را مورد بررسی  قرار داده و علاوه بر زنده نگه داشتن یاد شهدای کربلا و عزاداری برای آنان بتوانیم در راستای تحقق بخشیدن به اهداف آنان گام برداریم.

 

 

 

 

تبلیغ

ارسال دیدگاه شما

روزنامه در یک نگاه
ویژه نامه
تبلیغ پرتال استانداری خراسان شمالی
بالای صفحه