ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
اطلاع رسانی

با توجه به افزایش هزینه‌های تولید روزنامه در چند ماهِ اخیر، و تلاش ما در راستای ادامه انتشار روزنامه «اترک» به‌روال معمول و حفظِ کیفیت و تیراژ روزنامه، ناگزیر به حذفِ امکان بازدید رایگان سایت و به‌تبع آن فروشِ آنلاین مطالب از طریق سایت هستیم. بنابر وضعیتِ اقتصادی اخیر، خاصه گرانی و نبودِ کاغذ موردنیاز برای انتشار روزنامه، در صورتی‌ که متقاضیِ بازدید از سایت روزنامه هستید و جهتِ یاری به امر فرهنگی و امکان ادامه انتشار روزنامه در این مسیر نیز ما را همراهی کنید.

چانچه تا اکنون عضو سایت نیستید، بر روی گزینه ثبت نام کلیک کنید.

چنانچه قبلا ثبت نام کرده‌اید، بر روی گزینه ورود به سایت کلیک کنید.

خبرهای روز

آسیب های اجتماعی؛ گریبان گیر خراسان شمالی

بالابودن نرخ انواع آسیب های اجتماعی مانند اعتیاد و نزاع در خراسان شمالی، زنگ خطر را برای فرو افتادن استان در چاله مشکلات را به صدا آورده است.

به گزارش اترک، اقتصاد، زیربنای رشد و توسعه هرجامعه ای را تشکیل می دهد و مقولاتی مانند فرهنگ، بر پایه آن استوار شده اند. بدیهی است مادامی که اوضاع اقتصادی در یک جامعه مطلوب نباشد، انواع آسیب های اجتماعی رو به افزایش می گذارند.

خراسان شمالی، به عنوان یکی از محرومترین استان های ایران، با مشکلات بسیاری در حوزه آسیب های اجتماعی روبه رو است. بالابودن نرخ حاشیه نشینی، نزاع های خیابانی و... گوشه کوچکی از معظلات اجتماعی استان هستند که دلیل رخداد بسیاری از آنها، معظلات اقتصادی مانند بیکاری است. باتوجه به ظرفیت بالای استان در حوزه های صنعتی، کشاورزی، گردشگری و معادن، اگر حجم سرمایه گذاری ها در استان افزایش یابد، طبیعتا شاهد کاهش بروز آسیب های اجتماعی در این خطه خواهیم بود.

علاوه بر لزوم تقویت بنیه اقتصادی استان، فراهم کردن زیرساخت های ورزشی و تفریحی برای مردم و به خصوص جوانان شهر می تواند از حجم بروز این آسیب ها بکاهد. مشکلی که استان، در این حوزه نیز با ضعف رو به رو است.

+ مسائل فرهنگی، عامل افزایش اعتیاد در خراسان شمالی است

یک جامعه شناس در گفت‌وگو با خبرنگار اترک گفت: امسال یک پروژه تحقیقاتی در استان انجام شد و از دید خبرگان، اولویت مسائل اجتماعی خراسان شمالی بررسی شد. براساس این تحقیق، اختلافات خانوادگی، مصرف مواد و نزاع و بیکاری، چهار آسیب اجتماعی اولویت دار در استان شناخته شدند.

دکتر سجاد نامور افزود: از نظر تحلیل های آماری در چهار ماه اول امسال، بیشترین جرم در سطح استان سرقت بوده که بیشتر از اماکن مختلف صورت گرفته و بعد از آن، نزاع و درگیری بیشترین جرائم مرتکب شده در این خطه را شامل می شوند.

معاون اجتماعی پلیس خراسان شمالی بیان داشت: درباره اینکه چرا آمار نزاع در استان بالاست، تحقیقی انجام شده و طبق آن، بیشترین علل بروز این نزاع ها مربوط به اختلافات شخصی و خانوادگی بوده است. نزاع جمعی در روستاها بیشتر به علت مشکلات تعیین حق آبه بروز می کند.

این جامعه شناس با بیان اینکه علت العلل بروز همه آسیب های اجتماعی بیکاری است، تصریح کرد: وقتی جمعیت جوان استان و یا کسانی که بعد اتمام دوره تحصیلی خود، شغل مورد علاقه خود را پیدا نکنند، دچار حقارت شده که اکثرا باعث کناره گیری آنها از جامعه می شود و به سمت چیزی که در دراز مدت آنها را آرام کند پناه می برند.

نامور درباره چرایی آمار بالای اعتیاد در استان نیز، گفت: مسائل فرهنگی باعث شده تا آمار اعتیاد در این منطقه بالا باشد. قرارگیری خراسان شمالی در کریدور عبور مواد و مسائل عدم موفقیت اقتصادی نیز در آن دخیل هستند.

وی ادامه داد: سال گذشته آمار خودکشی در استان به یکباره افزایش یافت اما آمار چهار ماه ابتدایی امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته از کاهش ۲۱ درصدی خودکشی در خراسان شمالی خبر می دهد. علت اصلی خودکشی، ناامیدی است. خودکشی یک پدیده اجتماعی است و هرچقدر جامعه سنتی تر باشد کمتر بروز یافته و هرچقدر جامعه به سمت مدرن شدن پیش رود، افزایش می یابد.

معاون اجتماعی پلیس خراسان شمالی با اشاره به اینکه آمار سرقت در چهارماه ابتدایی امسال در استان نسبت به مدت مشابه سال گذشته از افزایش ۳۴ درصدی خبر می دهد، خاطرنشان کرد: افزایش فضای کسب و کار می تواند از آمار سرقت ها بکاهد.

+ضعف زیرساخت های تفریحی در خراسان شمالی، آسیب زاست

یک کارشناس اجتماعی در گفتگو با خبرنگار اترک بیان کرد: یکی از مشکلات استان، تنوع اقوام است. همین باعث می شود تا خیلی از درگیری ها به همین خاطر بروز یابد.

مازیار حسینی افزود: در حاشیه شهر انواع مختلفی از آسیب ها مشاهده می شود. به علت در دسترس بودن مواد مخدر، خیلی از مردم و به خصوص دانش آموزان، دسترسی راحتی به این مواد دارند.

وی با بیان اینکه استان در زیرساخت های تفریحی کمبود دارد، تاکید کرد: خیلی از مردم از سر تفریح رو به این مواد می آورند اما اگر زیرساخت های تفریحی و ورزشی در استان تقویت شود، آمار گرایش به مواد مخدر نیز کمتر خواهد شد.

حسینی تصریح کرد: کمبودهای جامعه باعث شده تا خیلی از جوانان به استفاده از مواد مخدر روی بیاورند. مشکلات اقتصادی، محدودیت ها و گرانی فعالیت های تفریحی در گرایش به آن نقش دارند.

این کارشناس اجتماعی با بیان اینکه علت افزایش طلاق در جامعه امروزی، تغییرنگرش های زنان امروزی است، بیان کرد: قبل گفته می شد عروس با لباس سفید به خانه شوهر می رود و با کفن سفید از آن خارج می شود. زمانی طلاق آخرین مرحله بود و الان به اولین مرحله تبدیل شده و دیگر ضد ارزش نیست.

وی بیان کرد: تاب آوری اجتماعی و تحمل مردم نسبت به گذشته کمتر شده. فشارهای اقتصادی و مشکلات کرونایی همه و همه در بروز آن موثر بوده است.

+طلاق و خودکشی دو نمونه از مهم‌ترین آسیب‌های اجتماعی خراسان شمالی

یک کارشناس اجتماعی در گفتگو با تسنیم، با اشاره به آمار بالای طلاق و خودکشی در استان، اظهار داشت: طلاق و خودکشی دو نمونه از مهم‌ترین آسیب‌های اجتماعی استان هستند که باید هر چه زودتر از طریق ریشه‌یابی و برنامه ریزی در راستای کاهش این آسیب‌ها اقداماتی انجام گیرد.

رضایی، یکی از دلایل این آسیب‌ها را بی سوادی و یا کم سوادی خانواده ها و جوانان برشمرد و افزود: در راستای کاهش این آسیب‌ها نه تنها آموزش و پرورش و نهضت سواد آموزی استان بلکه تمام دستگاه‌ها باید همت کنند تا با ریشه‌کن کردن بی‌سوادی بسیاری از این مشکلات رفع گردد.

وی تصریح کرد: با تلاش در راستای ارتقای سطح سواد در جامعه و ارتقای سطح سواد در استان و توانمند شدن افراد بار سنگینی از روی دوش نهادهای حمایتی برداشته می‌شود. همچنین در راستای توانمند سازی ساکنین حاشیه شهر باید طرح‌هایی با همکاری سازمان فنی و حرفه‌ای استان اجرا گردد تا با آموزش این افراد مشکلات مربوط به بیکاری ساکنین این مناطق رفع گردد.

تقویت زیرساخت های تفریحی، ایجاد اشتغال و کارآفرینی و اجرای برنامه های فرهنگی و هنری با هدف پیشگیری از آسیب های اجتماعی، از جمله برنامه هایی است که می تواند در این حوزه انجام گیرد. باتوجه به سکونت حدود ۴۴ درصد مردم استان در روستاها، اجرای برنامه های فرهنگی و تفریحی باید برای روستائیان نیز در اولویت قرارگیرد تا از بروز معضلاتی مانند درگیری های قومی و قبیله ای جلوگیری شود.

تبلیغ

ارسال دیدگاه شما

روزنامه در یک نگاه
ویژه نامه
تبلیغ پرتال استانداری خراسان شمالی
بالای صفحه