ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
اطلاع رسانی

با توجه به افزایش هزینه‌های تولید روزنامه در چند ماهِ اخیر، و تلاش ما در راستای ادامه انتشار روزنامه «اترک» به‌روال معمول و حفظِ کیفیت و تیراژ روزنامه، ناگزیر به حذفِ امکان بازدید رایگان سایت و به‌تبع آن فروشِ آنلاین مطالب از طریق سایت هستیم. بنابر وضعیتِ اقتصادی اخیر، خاصه گرانی و نبودِ کاغذ موردنیاز برای انتشار روزنامه، در صورتی‌ که متقاضیِ بازدید از سایت روزنامه هستید و جهتِ یاری به امر فرهنگی و امکان ادامه انتشار روزنامه در این مسیر نیز ما را همراهی کنید.

چانچه تا اکنون عضو سایت نیستید، بر روی گزینه ثبت نام کلیک کنید.

چنانچه قبلا ثبت نام کرده‌اید، بر روی گزینه ورود به سایت کلیک کنید.

خبرهای روز

چشم انتظاری مردم سیریک برای افتتاح آب شیرین کن «زیارت»

سیریک - مردم شهرستان سیریک همچنان در انتظار تحقق وعده بهره گیری از ظرفیت آب شیرین کن «زیارت» هستند تا در اوج گرما با چالش کم آبی روبرو نشوند.

مسئولان هرمزگان برای تأمین آب و رفع تنش آبی در شهرستان سیریک، احداث شیرین‌سازی آب دریا را در دستور کار قرار دادند، آبفای هرمزگان برای کاهش مشکلات آبی، افزایش ظرفیت آبشیرین کن شهرستان سیریک در دستور کار قرار گرفت.

کلنگ آب شیرین کن «زیارت» با ظرفیت سه هزار متر مکعب در روز، سال ۱۳۹۶ به زمین زده شد. این پروژه در آذرماه ۱۴۰۰ طبق گفته استاندار وقت هرمزگان بیش از ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشت.

امین قصمی مدیرعامل وقت آبفای هرمزگان ۱۴ مهر سال ۱۳۹۹ اعلام کرد «آبشیرین کن زیارت سیریک تا پایان سال ۹۹ تکمیل و به بهره برداری می‌رسد»، فریدون همتی استاندار وقت هرمزگان هم در تاریخ ۱۰ آذرماه ۱۳۹۹ در بازدید از این آب شیرین کن از پیشرفت ۸۰ درصدی آن و آمادگی بهره برداری در پایان سال را وعده داده بود.

 

وعده‌های بی سرانجام تا آنجا ادامه یافت که قصمی مدیرعامل وقت آبفای هرمزگان در تاریخ ۲۵ مهرماه سال ۱۴۰۰ از تریبون دیگری اعلام کرد: «پایان سال ۱۴۰۰ پروژه آبشیرین کن زیارت نهایی خواهد شد.»

وعده‌های که به سال ۱۴۰۰ موکول شد

شهرستان سیریک در زمره شهرستان‌های فاقد منابع آب شیرین است و با چالش کم آبی روبرو است. مردم این شهرستان در طول سالهای گذشته مسائل و مشکلات کم آبی زیادی را تحمل کرده‌اند. البته در حال حاضر آب مورد نیاز شهرستان سیریک از ۱۰ حلقه چاه واقع در دشت «راونگ میناب» و یک سایت آبشیرین کن در شهر سیریک تأمین می‌شود. بسیاری از روستاهای این شهرستان با تانکر آبرسانی می‌شود و گاهی تا دو ماه نوبت آبگیری به آنها نمی‌رسد.

با این حال احمد جمالدینی فرماندار سابق شهرستان سیریک در روزهای آخر دوران فرمانداری خود از قافله وعده بهره برداری آبشیرین کن زیارت عقب نماند و در تاریخ ۵ اسفند ماه سال ۱۴۰۰ اعلام کرد: برآورد نهایی ما و اجرایی ما این است که آبشیرین کن زیارت در اردیبهشت ماه ۱۴۰۱ به بهره‌برداری می‌رسد.

آبشیرین کن زیارت اواخر خرداد ماه سال جاری وارد مدار می‌شود

اما فرماندار شهرستان سیریک در ابتدای حضورش در سیریک عنوان کرد: آبشیرین کن زیارت با ۸۵ درصد پیشرفت فیزیکی در اواخر خرداد ماه سال جاری «۱۴۰۱» وارد مدار خواهد شد.

 

فرماندار شهرستان سیریک اردیبهشت سال جاری، با اذعان به اینکه تا اواخر خرداد ماه سال جاری مشکلات تأمین آب شرب مردم سیریک بر طرف خواهد شد، گفت: حسب دستور مهدی دوستی استاندار هرمزگان مبنی بر تأمین آب شرب مردم شهرستان سیریک و تاکید بر تسریع در راه اندازی آبشیرین کن زیارت و خط دوم انتقال آب تلنگ به بخش بمانی، انشالله تا اواخر خرداد ماه سال جاری مشکلات تأمین آب شرب مردم صبور و نجیب شهرستان سیریک برطرف خواهد شد.

محمد رضا پاکروان یاد آور شد: این آبشیرین کن در زمینی به مساحت ۹ هزار متر مربع با اعتبار بالغ بر ۸۰ میلیاردی با مشارکت کارخانه آجر مروارید بندر کوهستک و شرکت تانا انرژی در ساحل روستای زیارت بزرگ در حال احداث است.

پاکروان با بیان اینکه، با تاکید و دستور استاندار تمام سعیی و تلاش پیمانکار این است که تا پایان خرداد این پروژه به سرانجام برسانیم، افزود: با راه اندازی این آب شیرینکن مشکل تأمین آب شرب روستاها و شهرهای شهرستان برطرف می‌شود.

وی در اینجا بر تداوم فعالیت‌های ضروری یعنی آبرسانی به مردم، تاکید کرد و افزود: با توجه به اهمیت این نوع پروژه‌ها درخصوص سیستم مانیتوریگ، دوربین مداربسته، الزامات پدافند غیر عامل، جلوگیری از حمله سایبری به تأسیسات و اهمیت این پروژه به لحاظ رفع مشکلات کم آبی مردم با تاکید بر تسریع در راه اندازی آب شیرینکن خواستار شد.

تا دهه فجر امسال خط انتقال آب تلنگ به سیریک و آبشیرین کن زیارت در مدار قرار خواهند گرفت

حسین رئیسی نماینده مردم شرق هرمزگان در مجلس شورای اسلامی، بیان داشت: امیدواریم که تا دهه فجر امسال خط انتقال آب تلنگ به سیریک و همچنین آبشیرین کن زیارت در مدار قرار بگیرد و شاهد رفع مشکل کم آبی در شهرستان سیریک باشیم.

 

رئیسی اظهار کرد: مسئولان تأمین و ایجاد خط انتقال آب از تلنگ به سیریک و تکمیل آبشیرین کن زیارت را باید به سرانجام برسانند. امیدواریم که در دهه فجر این دو پروژه به بهره برداری برسد.

رئیسی با اشاره به اینکه، تا کنون این دو طرح بیش از ۱۵۰ میلیارد تومان سرمایه گذاری شده است، افزود: به منظور رفع تنش آبی در شهرستان سیریک آبشیرین کن زیارت با اعتباری بالغ بر ۱۰۰ میلیارد تومان و خط انتقال آب تلنگ به سیریک با اعتباری بالغ بر ۵۰ میلیارد تومان سرمایه گذاری شده است.

با توجه به اهمیت و پیشرفت ساخت آبشیرین کن زیارت در جلوگیری از رفع تنش‌های آبی در سیریک، لازم است مدیریت آبفای هرمزگان به صورت شفاف اعلام کند که علت عدم تکمیل این پروژه چیست و دلیل اینکه دستگاه متولی چرا به تکالیف ابلاغی عمل نکرده‌اند که موجب شده بهره برداری از این پروژه عقب بماند، یقیناً هنگامی‌که یک پروژه با تأخیر مواجه می‌شود، ممکن است عواقب زیادی و همچنین هزینه‌های جبران نا پذیری برای صاحبان پروژه که مردم هستند به همراه داشته باشد.

آب سیریک با تکمیل دو طرح بزرگ آبرسانی تأمین می‌شود

مدیرعامل شرکت آب وفاضلاب هرمزگان با اشاره به اینکه سیریک بدون هرگونه منابع آب شرب پایدار است، گفت: تکمیل طرح احداث آب شیرینکن زیارت و تکمیل خط انتقال تلنگ به سیریک از جمله طرح‌هایی است که تمام جمعیت این شهرستان از آن تأثیر می‌پذیرند.

عبدالحمید حمزه پور در تشریح جزئیات پروژه خط دوم انتقال آب از تلنگ میناب به سیریک افزود: تاکنون ۲۵۰ میلیارد ریال برای این طرح هزینه شده است که برای تکمیل خط انتقال ۲۵ کیلومتری نیازمند ۲۵۰ میلیارد ریال اعتبار دیگر هستیم.

وی همچنین به دیگر طرح بزرگ آبرسانی سیریک اشاره کرد و بیان داشت: آب شیرینکن زیارت با هدف تأمین نیاز آبی شهرستان سیریک با اعتباری افزون بر یکهزار میلیارد ریال با سرمایه گذاری بخش خصوصی و در قالب خرید تضمینی از سوی آبفا در حال احداث است. ظرفیت تولید این آبشیرین کن را سه هزار متر مکعب در شبانه روز عنوان کرد.

حمزه پور یادآورشد: برای تأمین نیاز آبی سیریک باید از منابع مجاور و البته شیرین سازی آب دریا استفاده کرد که هم اکنون این نیازها از منابع یاد شده تأمین می‌شود.

وی همچنین با قدردانی از توجه ویژه استاندار هرمزگان بر مساله آب و درنظر گرفتن اعتبار ویژه برای تکمیل طرح‌ها، ابراز امیدواری کرد: طرح‌های مصوب در زمان مقرر به بهره برداری برسد. مهر

تبلیغ

ارسال دیدگاه شما

روزنامه در یک نگاه
ویژه نامه
تبلیغ تبلیغ پرتال استانداری خراسان شمالی
بالای صفحه