ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
اطلاع رسانی

با توجه به افزایش هزینه‌های تولید روزنامه در چند ماهِ اخیر، و تلاش ما در راستای ادامه انتشار روزنامه «اترک» به‌روال معمول و حفظِ کیفیت و تیراژ روزنامه، ناگزیر به حذفِ امکان بازدید رایگان سایت و به‌تبع آن فروشِ آنلاین مطالب از طریق سایت هستیم. بنابر وضعیتِ اقتصادی اخیر، خاصه گرانی و نبودِ کاغذ موردنیاز برای انتشار روزنامه، در صورتی‌ که متقاضیِ بازدید از سایت روزنامه هستید و جهتِ یاری به امر فرهنگی و امکان ادامه انتشار روزنامه در این مسیر نیز ما را همراهی کنید.

چانچه تا اکنون عضو سایت نیستید، بر روی گزینه ثبت نام کلیک کنید.

چنانچه قبلا ثبت نام کرده‌اید، بر روی گزینه ورود به سایت کلیک کنید.

خبرهای روز

چرا مردم را نامحرم می دانید؟

سرمقاله

+مذاکرات برجام و ایرانیان که نامحرم انگاشته می شوند

 

برنامه جامع اقدام مشترک، عنوانی که بطور خلاصه آن را برجام نام نهادند و از سال ۲۰۱۵ به‌عنوان اصلی‌ترین پرونده سیاست خارجی ایران مطرح است. برجامی که آن را به نان‌وآب مردم گره زدند و گفتند تا برجام درست نشود، آب‌ونان و اقتصاد درست نخواهد شد. در دولت حسن روحانی، مسئول مذاکرات که وزارت امور خارجه بود، و شخص وزیر امور خارجه یعنی ظریف، حضور فعالی در توییتر و رسانه‌ها داشتند و هر از چند گاهی، مصاحبه‌ای با رسانه‌ها انجام می‌دادند و مردم را در جریان تصمیماتی که قرار بود بگیرند، قرار می‌دادند.وزیر امور خارجه با رسانه‌های مختلف داخلی و خارجی مصاحبه می‌کرد و هم‌زمان دیپلماسی رسانه‌ای را هم پیش می‌برد،تا جایی که از بالکن هتل محل مذاکرات برای خبرنگاران و روزنامه‌نگاران پیام می‌فرستاد و دیپلماسی بالکنی را به‌خوبی هدایت می‌کرد. مردم اما، به‌عنوان صاحبان اصلی کشور، از چندوچون مذاکرات آگاه بودند و در جریان امور قرار می‌گرفتند، چراکه هر تصمیمی که قرار  بود گرفته شود و هر توافقی، مستقیماً بر سرنوشت آنان و اقتصاد کشور تأثیرگذار بود.

مردم کجای برجام هستند

تیم فعلی مذاکره‌کننده اما، رویکردی کاملاً خلاف تیم قبلی دارد و بجای آنکه حداقل یک‌بار در رسانه ملی حاضرشده و به سؤالات پاسخ بدهند که در مذاکرات چه می‌گذرد، مستقیماً از دوحه قطر، محل آخرین دور مذاکرات،به مسکو می‌روند و با طرف روس، مشورت می‌کنند... این تیم، تا آنجا کشور و مردم و رسانه‌های داخلی را غریبه می‌دانند که خبر سفر علی باقری کنی، مذاکره‌کننده ارشد ایران از دوحه به مسکو را برای اولین بار، روسیه منتشر می‌کند و رسانه‌های داخلی، این خبر را باید به نقل از رسانه‌های روسیه کار کنند.

صدای صداوسیما هم درآمده

دیشب و در برنامه ثریا، مجری تلویزیون تا توانست از تیم مذاکره‌کننده فعلی حمایت کرد و تیم قبلی را به ساده‌لوحی در برابر آمریکا و دل‌بستگی به غرب متهم نمود، اما نتوانست در برابر انفعال باقری کنی و اعضا تیم مذاکره‌کننده سکوت کند و این را اذعان کرد که " ظریف و معاون سیاسی‌اش که مسئول مذاکرات بود، حداقل هر از چند گاهی با رسانه‌های داخلی مصاحبه می‌کردند و به مردم می‌گفتند که چکار دارند می‌کنند، تیم فعلی متأسفانه فقط پشت درهای بسته مذاکره می‌کنند..."

چرا مردم نامحرم هستند

مردم شریف و نجیب ایران، سال‌هاست که نشسته‌اند و شاهد رفت‌وآمدهای دیپلماتیک مسئولان به وین و سایر کشورهای اروپایی هستند، و اخبار را دنبال می‌کنند تا بدانند بالاخره چه خواهد شد. مردم،این ولی‌نعمتان انقلاب، حق‌دارند بدانند که نمایندگان آن‌ها در مذاکرات، چگونه بر سرنوشت آن‌ها با طرف‌های غربی معامله می‌کنند و چه می‌دهند و در قبال آن،چه خواهند ستاند.

نامحرم دانستن مردم، فقط از سرمایه اجتماعی توافق احتمالی کم می‌کند و مسئولان باید بدانند که اگر به مردم توضیح ندهند و افکار عمومی را اقناع نکنند، توافق هرچقدر هم خوب باشد، کارکرد خود را در کشور و تأثيري که از آن انتظار می‌رود، نخواهد داشت.

تبلیغ

ارسال دیدگاه شما

روزنامه در یک نگاه
ویژه نامه
تبلیغ پرتال استانداری خراسان شمالی
بالای صفحه