ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
اطلاع رسانی

با توجه به افزایش هزینه‌های تولید روزنامه در چند ماهِ اخیر، و تلاش ما در راستای ادامه انتشار روزنامه «اترک» به‌روال معمول و حفظِ کیفیت و تیراژ روزنامه، ناگزیر به حذفِ امکان بازدید رایگان سایت و به‌تبع آن فروشِ آنلاین مطالب از طریق سایت هستیم. بنابر وضعیتِ اقتصادی اخیر، خاصه گرانی و نبودِ کاغذ موردنیاز برای انتشار روزنامه، در صورتی‌ که متقاضیِ بازدید از سایت روزنامه هستید و جهتِ یاری به امر فرهنگی و امکان ادامه انتشار روزنامه در این مسیر نیز ما را همراهی کنید.

چانچه تا اکنون عضو سایت نیستید، بر روی گزینه ثبت نام کلیک کنید.

چنانچه قبلا ثبت نام کرده‌اید، بر روی گزینه ورود به سایت کلیک کنید.

خبرهای روز

بازدید وزیر صمت از واحدهای صنعتی خراسان شمالی

فاطمی امین: توانمندسازی واحدهای تولیدی در اولویت است

اترک/سید رضا فاطمی امین، وزیر صنعت، معدن و تجارت در سفر یک روزه خود به استان خراسان شمالی ضمن کلنگ زنی متمرکز چند واحد تولیدی، از طرح های صنعتی شهرستان های شیروان، اسفراین، مانه و سملقان، جاجرم و گرمه بازدید و با حضور در نواحی صنعتی، مسائل و مشکلات تولید و صنعت را مورد بررسی قرار داد.

وزیر صمت هدف از سفر به خراسان شمالی را بررسی وضعیت صنعتی استان، شناسایی موانع، ایجاد تکمیل زنجیره های تولید و برنامه ریزی برای ایجاد توازن سرمایه‌گذاری های صنعتی در مناطق مختلف ذکر کرد.

 

آغازعملیات اجرایی پنج طرح صنعتی در شیروان

ابتدای این سفر با آغازعملیات اجرایی پنج طرح صنعتی شامل کارخانه ریسندگی کتان (تولید انواع نخ های دوخت فیلامنتی آرایش یافته و نیمه آرایش یافته)، تولید کاربید سیلیسیوم، مجتمع صنعتی فروآلیاژ، راه اندازی مجدد بزرگترین واحد تولیدی شهرک صنعتی با عنوان مجتمع تولیدی لایه سبحان شرق و طرح چوب گستر خاورمیانه (انواع مبلمان خانگی و اداری) در شهرستان شیروان همراه بود.

 

تکمیل طرح‌های نیمه تمام صنعتی با جدیت پیگیری می‌شود

وزیر صنعت، معدن و تجارت در آیین کلنگ زنی این پنج طرح صنعتی با تاکید بر اینکه طرح‌های نیمه تمام صنعتی با جدیت پیگیری می‌شود، اظهار داشت: در این زمینه از ظرفیت های قبلی ایجاد شده برای شتاب بخشی به این نوع طرح‌ها استفاده خواهد شد.

سیدرضا فاطمی امین به آغاز آمایش صنعت و معدن و آماده سازی زیرساخت های سرمایه گذاری در مناطق مختلف کشور از یک سال گذشته اشاره کرد و افزود: در برخی از شهرها بیش از حد واحدهای تولیدی و سرمایه گذاری شکل گرفته که مشکلاتی ایجاد کرده و باعث به هم خوردن ترکیب جمعیتی و در نتیجه مشکلات اجتماعی برای خدمات دهی شده است.

وی با اشاره به عملیات اجرایی فاز نخست بزرگترین مجموعه صنعتی فروآلیاژ شمال شرق کشور در شیروان، خاطرنشان کرد: این طرح آغازی برای صنعتی شدن دوباره این شهرستان خراسان شمالی است که با سرعت بیشتری ادامه می یابد.

فاطمی امین گفت: اجرای فاز نخست این پروژه در ۲ سال پیش بینی شده است که با بهره برداری از آن اشتغالزایی خوبی در منطقه ایجاد خواهد شد.

 

توانمندسازی واحدهای تولیدی در اولویت است

وزیر صنعت، معدن و تجارت در ادامه با بیان اینکه در نیمه دوم پارسال، هزار و ۳۰۰ واحد غیرفعال و زیر ظرفیت تولید فعال شدند، گفت: توانمندسازی این نوع واحدها همچنان ادامه می‌یابد.

وی اظهار داشت: دولت برای واحدهای تولیدی نیمه راکد برنامه های متنوعی دارد  تا مشکلات آنها با همکاری شرکت شهرک های صنعتی برطرف شود.

وی خاطرنشان کرد: معمولا واحدهای نیمه فعال و غیرراکد مشکلات فراوانی از جمله مسائل مالی، تامین اجتماعی و مباحث بازار و سرمایه در گردش دارند که متناسب با آن تصمیماتی گرفته شده است.

فاطمی امین گفت: به تازگی در مورد اخذ مالیات از واحدهای تولیدی تصمیمات خوبی گرفته شده که طی آن مشکلات آنها در این زمینه برطرف خواهد شد.

وی اضافه کرد: اینک ۱۳ هزار واحد تولیدی راکد یا با زیر ظرفیت وجود دارد که با برنامه ریزی های انجام شده هر ساله تعدادی از این واحدها فعال خواهند شد.

استاندار خراسان شمالی هم در این آیین خواستار تکمیل زیرساخت های شهرک صنعتی و ایجاد پست برق در این شهرک شد و اظهار داشت: اکثر صنایع با طرح توجیهی و اقتصادی که داشتند در شرایط عادی نتوانستند ادامه فعالیت دهند و اکنون با مشکلات ارزی مواجه هستند که منجر به کم شدن فعالیت و تعطیلی آنها شده که در این راستا باید ریشه یابی شود تا مشکلات تولید کننده حل و مجدد راه اندازی شود.

وی خاطرنشان کرد: امید است با کمک های خوب مسئولان شاهد رشد و توسعه و تحویل عظیمی در صنعت شهرستان شیروان باشیم.

نایب رییس کمیسیون اول صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی نیز در این آیین خاطرنشان کرد: زیرساخت های شهرک صنعتی این شهرستان با ۵۰ واحد ضعیف است و هنوز پست برق در این شهرک وجود ندارد و به همین علت نیاز است تا دولت نگاه ویژه ای داشته باشد.

دکتر علی جدی افزود: در سفر وزیر صمت به این شهرستان همچنین عملیات اجرایی ساخت ۱۵ سوله کارگاهی، تصفیه خانه فاضلاب شهرک صنعتی و پست ۲۲ مگاوات برق آغاز می شود.

جدی خاطرنشان کرد: در سفر رییس جمهور به این استان، ۱۲۰ هزار میلیارد ریال بودجه عمرانی و ۱۴۰ هزار میلیارد ریال تسهیلات بانکی برای کل استان مصوب شد و همچنین در بخش وزرات نیرو، ۱۴ هزار و ۹۳۰ میلیارد ریال اعتبار مصوب شد که با هزینه کرد این میزان اعتبار چهره و غبار محرومیت از استان کمتر خواهد شد.

یادآور می شود کارخانه ریسندگی کتان با ظرفیت تولید سالانه ۲۰ هزار تن محصول  و اشتغالزایی ۱۶۰ نفر از جمله این طرح هایی است که برای ساخت آن ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال سرمایه گذاری می شود.

همچنین ساخت کارخانه کاربید سیلیسیوم با  ظرفیت تولید ۶ هزار تن محصول در سال که در صنایع نسوز و ساینده و تکمیل زنجیره تولید سرامیک پیشرفته  کاربرد دارد از دیگر واحدهای کلنگ زنی شده  امروز این شهرستان است که برای تکمیل این طرح که برای ۱۰۰ نفر بطور مستقیم شغل ایجاد خواهد شد بیش از هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال سرمایه گذاری می شود.

ساخت بزرگترین مجتمع صنعتی فروآلیاژ شمال شرق کشور نیز در سه فاز که حجم سرمایه گذاری فاز نخست آن ۱۴ هزار میلیارد ریال اعلام شده از دیگر طرح ها بود که با بهره برداری از آن برای ۲ هزار و ۴۳۰ نفر  بصورت مستقیم و غیرمستقیم شغل ایجاد می شود.

آغاز عملیات اجرایی مجتمع تولیدی لایه سبحان شرق و طرح چوب گستر خاورمیانه  نیز با پیش بینی ۹۰ میلیارد ریال سرمایه گذاری از دیگر طرح های کلنگ زنی  بود که با بهره برداری از آنها برای بیش از ۶۰۰ نفر شغل ایجاد می شود.

 

تاکید وزیر صمت بر ایجاد توازن سرمایه‌گذاری‌ در مناطق مختلف کشور

وزیر صنعت، معدن و تجارت همچنین همچنین در این سفر از  توانمندی های مجتمع صنعتی فولاد اسفراین و شرکت لوله گستر در بخش دولتی و  شرکت های صنعتی آذین فورج و فولاد آلیاژی کیمیای صبا  واقع در شهرک صنعتی اسفراین در بخش خصوصی بازدید کرد که طی آن بر ایجاد توازن سرمایه‌گذاری‌های صنعتی در مناطق مختلف کشور تاکید کرد.

وی گفت: دولت برای واحدهای تولیدی نیمه راکد برنامه های متنوعی دارد  تا مشکلات آنها با همکاری سازمان شرکت شهرک های صنعتی برطرف شود.

بازدید از شرکت آلومینای ایران به عنوان مهمترین واحد تولید کننده پودر آلومینا در ایران و بخش های مختلف معادن بوکسیت جاجرم از دیگر برنامه های سفر سید رضا فاطمی امین بود که در جریان این بازدید مهندس تورج زارع، مدیر عامل شرکت آلومینای ایران گزارش مبسوطی از تولید،  پروژه‌های انجام شده و در حال اجرای شرکت و مشکلات پیش روی تولید ارائه نمودند.

وزیر صنعت، معدن و تجارت همچنین در بازدید از روند احداث کارخانه کاشی سمنگان در شهرستان مانه و سملقان با ۳۰ درصد پیشرفت فیزیکی به عنوان اولین کارخانه کاشی در خراسان شمالی نیز به صورت چهره به چهره پای صحبت های سرمایه گذار این پروژه نشست.

 دکتر فاطمی امین همچنین در پایان در محل احداث کارخانه سیمان سمنگان به عنوان پروژه ای که توسط آستان قدس با وجود پیشرفت ۵۰ درصدی متوقف شده است حضور یافت.

این پروژه در صورت تکمیل با اعتبار ۲ هزار میلیارد تومان، ۷۰۰ نفر اشتغالزایی مستقیم دارد.

 در این بازدید، سید محمد پاکمهر و محمد وحیدی نمایندگان ۵ شهرستان خراسان شمالی در مجلس خواستار کمک وزیر صمت برای پیگیری تکمیل این پروژه توسط آستان قدس شدند.

 

 

احیای سیمان سمنگان با ۱۵۰۰ میلیارد تومان تسهیلات سفر ریاست جمهوری

مدیرکل سازمان صمت‌ خراسان شمالی نیز از احیای سیمان سمنگان با هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان تسهیلات سفر رئیس جمهوری به خراسان شمالی سخن گفت و اظهار داشت: برای تکمیل این پروژه، شرکت آستان قدس رضوی باید پای کار بیاید که در صورت عدم تمایل آن، کار به ایمیدرو سپرده خواهد شد.

حسین حاجی بگلو افزود: معدن تاش در استان سمنان متعلق به شرکت آلومینای جاجرم است و چند سالی است به دلیل مسایل قومیتی و اجتماعی اجازه برداشت ندارد و این موضوع هم مصوبه شورای تامین بود که در سفر ریاست جمهور بهره برداری دوباره از این معدن مطرح و وزیر قول رسیدگی به این موضوع را داد.

حاجی بگلو گفت: بخش زیادی از ماده معدنی مورد نیاز آلومینای ایران از معدن تاش در استان سمنان برداشت می شد اما توقف برداشت ماده معدنی بوکسیت از معدن تاش به عنوان ماده اولیه مورد نیاز آلومینا، سبب شده تا این کارخانه دچار مشکل و ناچار به واردات شود.

وی تصریح کرد: شرکت آلومینای جاجرم در حال حاضر برای تولید پودر آلومینا با کمبود ماده معدنی بوکیست پرعیار مواجه است و نیاز خود را از کشور ترکیه وارد می کند که با جلوگیری این کشور از صادرات بوکسیت به ایران، تولید در این شرکت متوقف می شود.

مدیرکل سازمان صمت در خصوص معدن آلبلاغ در اسفراین هم گفت: رویکرد مسئولان ارشد شهرستان اسفراین بر مشارکت مردم در بهره مندی مردم این منطقه از مزایای این معدن است از این رو تلاش دارند تا شرکت توسعه و عمران این شهرستان برای سرمایه گذاری وارد عرصه شود.

وی اظهار کرد: ۹ ماه گذشته گواهی کشف برای معدن آلبلاغ صادر شده اما هنوز ابلاغ نشده است از این رو ایمیدرو نتوانسته برای جذب سرمایه گذار اقدام کند که البته سرمایه گذاری قرارگاه خاتم الانبیا در این معدن هم مطرح است.

 

 

تبلیغ

ارسال دیدگاه شما

روزنامه در یک نگاه
ویژه نامه
تبلیغ تبلیغ پرتال استانداری خراسان شمالی
بالای صفحه