ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
اطلاع رسانی

با توجه به افزایش هزینه‌های تولید روزنامه در چند ماهِ اخیر، و تلاش ما در راستای ادامه انتشار روزنامه «اترک» به‌روال معمول و حفظِ کیفیت و تیراژ روزنامه، ناگزیر به حذفِ امکان بازدید رایگان سایت و به‌تبع آن فروشِ آنلاین مطالب از طریق سایت هستیم. بنابر وضعیتِ اقتصادی اخیر، خاصه گرانی و نبودِ کاغذ موردنیاز برای انتشار روزنامه، در صورتی‌ که متقاضیِ بازدید از سایت روزنامه هستید و جهتِ یاری به امر فرهنگی و امکان ادامه انتشار روزنامه در این مسیر نیز ما را همراهی کنید.

چانچه تا اکنون عضو سایت نیستید، بر روی گزینه ثبت نام کلیک کنید.

چنانچه قبلا ثبت نام کرده‌اید، بر روی گزینه ورود به سایت کلیک کنید.

خبرهای روز

سهم 2200 میلیارد تومانی خراسان شمالی از صندوق عدالت و پیشرفت

اترک: با راه اندازی صندوق عدالت و پیشرفت در کشور، سهم خراسان شمالی از این صندوق دو هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان است که این میزان اعتبار در رفع بخشی از محرومیت های استان موثر خواهد بود.

به گزارش اترک، با راه‌اندازی صندوق عدالت و پیشرفت در استان‌های مختلف کشور فرصت بهره‌مندی استان‌ها از منابع بیشتر در مسیر توسعه، عمران و آبادانی فراهم می‌آید تا استان‌ها بدون وابستگی به منابع کشور بتوانند مدیریت خوبی را در این زمینه داشته باشند.

طبق آنچه که گفته می شود، از محل یارانه‌ها، بهره‌برداری از معادن، فروش اموال منقول و غیرمنقول، مازاد درآمد استان‌ها و سایر بخش‌ها منابع به این صندوق اختصاص می‌یابد تا هر استان در جلسه شورای برنامه‌ریزی برای بهره‌برداری از منابع این صندوق برنامه‌ریزی کرده و هدف‌گذاری مشخصی را انجام دهند.

با راه اندازی این صندوق در کشور و به دنبال آن در خراسان شمالی به عنوان یک استانی کم برخوردار، تلاش مسیولان در استان این است تا جهت گیری اعتبارات عمرانی در راستای تقویت زیرساخت های مورد نیاز قرار بگیرد و  قرار است از طریق صندوق پیشرفت و عدالت، سرمایه گذاری ها در آن زمینه ها انجام شود.

+سهم خراسان شمالی از صندوق عدالت و پیشرفت ۲۲۰۰ میلیارد تومان

در خصوص این صندوق و تأثیرگذاری آن در استان، گفتگویی با رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی خراسان شمالی داشته ایم که در ادامه می خوانید.

«حسن پارسی پور در گفتگو با خبرنگار اترک، یکی از سیاست های دولت سیزدهم را تمرکز زدایی از اعتبارات ملی و تفویض اختیار بیشتر به استان عنوان می کند و می گوید: اعتباراتی که متمرکز در اختیار وزارتخانه است باید برش استانی بدهند تا دنبال چانه زنی نباشیم، اعتبارات آب های مرزی، نوسازی مدارس، آبخیزداری و... باید متمرکز بین استان ها باشد و از این جهت دولت به سمت شفاف سازی عمل کرده است.

وی با بیان اینکه بیشترین اعتبار در سطح ملی است تا استان ها، اظهار می کند: با تخصیص اعتبارات، سازمان مدیریت و برنامه ریزی برای بودجه امسال چند برش استانی و شهرستانی داشته است.

پارسی پور یکی از مواردی که در رفع محرومیت ها از استان های کم برخوردار موثر است را اعتبار قانون استفاده متوازن از امکانات کشور می داند و اضافه می کند: با این قانون، برخی از استان های کم برخوردار و عقب مانده به توازن و تعادل می رسد، اعتبار خراسان شمالی هم از این قانون ۳۲۵ میلیارد تومان است که قابل قیاس با سایر استان ها نیست.

به گفته وی، ردیف های بودجه هدفی دارند و یکی از اهداف سازمان مدیریت و برنامه ریزی خراسان شمالی هم جبران عقب ماندگی استان و استفاده متوازن از امکانات است.

وی با گلایه از این که متاسفانه چند سالی است ردیف تخصیص قانون استفاده از امکانات کشور خوب نیست و هیچگاه تخصیص این بخش به صورت صد در صدی نبوده است، می افزاید: اگر قرار است با این اعتبار، جایگاه استان ارتقا یابد باید تخصیص آن به صورت صد در صدی باشد.

پارسی پور یکی از ظرفیت های اقتصادی خراسان شمالی را کشاورزی می داند و می گوید: استان در تامین زیرساخت های کشاورزی بسیار موفق تر از سایر مناطق است و این در حالیست که با توجه به ظرفیت استان باید بخش صنعت و معدن هم تقویت شود.

وی همچنین با اشاره به راه اندازی صندوق عدالت و پیشرفت در کشور و تاثیر آن در محرومیت زدایی استان اظهار می کند: سهم خراسان شمالی از این صندوق دو هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان است اما هنوز چارچوب برخورداری آن ابلاغ نشده و البته پیشنهاد ما این بوده بتوان از این اعتبار به صورت تسهیلات و کمک های فنی و اعتباری در خراسان شمالی استفاده کرد.

وی می افزاید: اعتبارات صندوق عدالت و پیشرفت با هدف هزینه کرد برای تامین زیرساخت ها، تقویت شبکه اقتصادی شامل تکمیل حلقه های زنجیره های تولیدی در بخش های کشاورزی و صنعتی همچنین تقویت بخش خصوصی مصوب شده است.»

علاوه براین، رییس جمهور هم طی سفری که چند روز گذشته به خراسان شمالی داشته اعلام کرده است «که بودجه‌ای خاص برای استان‌ها قرار داده‌ایم و  برای اولین بار در کشور، صندوق عدالت و پیشرفت در هر استان زیر نظر استاندار ایجاد شده است که بودجه آن از درآمد استان تامین شده و هزینه آن نیز برای بخش‌های مختلف از جمله اشتغال و رفع محرومیت هزینه خواهد شد.

بیکاری اولویت دولت است در این خصوص اقداماتی انجام شده است.

 تلاش کرده ایم که محور اختصاص و اجرای بودجه اجرای عدالت باشد و بنا را بر اساس اسناد و آمایش سرزمین گذاشته ایم که کجا ظرفیت توسعه وجود دارد و کجا محروم و غیر برخوردار است.»

 

 

تبلیغ

ارسال دیدگاه شما

روزنامه در یک نگاه
ویژه نامه
تبلیغ تبلیغ پرتال استانداری خراسان شمالی
بالای صفحه