ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
اطلاع رسانی

با توجه به افزایش هزینه‌های تولید روزنامه در چند ماهِ اخیر، و تلاش ما در راستای ادامه انتشار روزنامه «اترک» به‌روال معمول و حفظِ کیفیت و تیراژ روزنامه، ناگزیر به حذفِ امکان بازدید رایگان سایت و به‌تبع آن فروشِ آنلاین مطالب از طریق سایت هستیم. بنابر وضعیتِ اقتصادی اخیر، خاصه گرانی و نبودِ کاغذ موردنیاز برای انتشار روزنامه، در صورتی‌ که متقاضیِ بازدید از سایت روزنامه هستید و جهتِ یاری به امر فرهنگی و امکان ادامه انتشار روزنامه در این مسیر نیز ما را همراهی کنید.

چانچه تا اکنون عضو سایت نیستید، بر روی گزینه ثبت نام کلیک کنید.

چنانچه قبلا ثبت نام کرده‌اید، بر روی گزینه ورود به سایت کلیک کنید.

خبرهای روز

تغییر رنگ کرونا با نوید روزهای خوش

کرونا از ابتدای پیدایش در ایران تاکنون ۶ پیک مرگبار داشت؛ ۱۴۱هزار مرگ و ابتلای بیش از هفت میلیون نفر آثار به جا مانده از همه گیری آن در سطح کشور است و داغ‌هایی که برجا گذاشت فراموش نمی‌شود، حالا اما این ماییم که باید با رعایت پروتکل‌ها روند مهار آن را حفظ کنیم و نگذاریم دوباره اوج بگیرد.

به گزارش اترک، این روزها زندگی مردم به نوعی وارد روندی عادی شده است؛ تحقق این مهم مدیون رشادت‌های کادر درمان، پرستاران و تلاش بی وقفه، خستگی ناپذیری آنان و گام های محکمی است که برای انجام واکسیناسیون سراسری در کشور انجام شد؛ همه اینها در کنار توجه و همراهی مردم دست به دست هم داد تا امروز ایران در مهار ویروس کرونا تا حدودی موفقیت‌هایی به دست آورد اما برای ریشه‌کن کردن شر این ویروس منحوس هنوز باید اقدامات پیشگیرانه را مورد توجه جدی قرار دهیم.

درست است که این روزها کرونا رنگ باخته، زندگی مردم به حالت عادی برگشته است، اما نباید یادمان برود که حتی یک لحظه غفلت آن هم از سوی مردم ایران می‌تواند دوباره فاجعه‌ای هرچند کوچک در کشور ایجاد کند که دوباره تا سال‌های سال داغ آن بر دل‌مان بماند.

 

+ رعایت پروتکل‌های بهداشتی همچنان جدی گرفته شود

با توجه به اینکه میزان رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی در کشور در اواسط خردادماه همچنان پایین و نزدیک به ۴۹.۶۶ درصد بوده است، پس باید همه دوباره به این اصول پایبند باشیم و اینگونه تصور نشود که چون کرونا تا حدودی فروکش کرده است دیگر نیازی به رعایت این اصول نیست.

با ادامه روند کنترلی کرونا در کشور، میانگین میزان رعایت بهداشت فردی در اماکن عمومی استان‌های کشور به حدود ۵۵.۸۳ درصد رسیده است، در بخش میانگین رعایت بهداشت فردی در اماکن عمومی کشور به رقم ۵۵.۸۳ درصد رسیدیم که فرودگاه‌ها با ۹۴.۵۹ درصد بیشترین میزان رعایت و پاساژها با ۵۰.۳۰ درصد کمترین میزان رعایت را در این شاخص داشته‌اند.

میانگین استفاده از ماسک در شاغلان و خدمت‌گیرندگان به تفکیک اماکن عمومی استان‌های کشور به رقم ۴۳.۶۷ درصد رسیده که بیشترین میزان استفاده از ماسک در اماکن عمومی مربوط به فرودگاه‌ها با ۹۱.۸۹ درصد و کمترین میزان استفاده از ماسک مربوط به استخرهای شنا و مراکز تفریحی با ۳۰.۴۰ درصد است.

 

+ ۲۹ میلیون دز سوم را نزده‌اند

آمارهای افراد واکسن نزده در دز اول و دوم به رقم ۲۱ میلیون نفر می‌رسد اما اینجا جای سوال است که کسانی که دو دز واکسن خود را تزریق کرده‌اند چرا باید برای تکمیل روند واکسیناسیون خود و دز سوم یا یادآور هیچ برنامه‌ای ندارند و حتی آمار آنها رو به روز در حال افزایش است.

اسفندماه ۱۴۰۰ تعداد افرادی که دز سوم یا یادآور خود را تزریق نکرده بودند ۲۲ میلیون نفر بود اما این آمار در روزهای اخیر ۲۹ میلیون نفر اعلام شده که این افراد برای تزریق دز سوم واکسن کرونا اقدامی نداشته‌اند، شاید اگر این افراد هم برای تزریق واکسن اقدام کنند دیگر مهار کرونا به یک واقعیت تبدیل شود و آندمیک یا بومی شدن کرونا در ایران رقم بخورد.

در حالی که ۵۰ میلیون نفر هنوز برای تکمیل واکسیناسیون خود در دزهای اول تا سوم هیچ برنامه‌ای ندارند، اما روند نزولی مرگ و ابتلای به کرونا را در کشور شاهد هستیم چه بسا با استفاده از این فرصت طلایی واکسیناسیون از سوی افرادی که هنوز واکسینه نشده‌اند، کرونا به طور کامل در ایران به طور کامل مهار شود و مردم ایران از دست این ویروس نامرئی رهایی یابند.

 

تاکید بر تزریق دز یادآور یا چهارم

با وجود اینکه هنوز برخی از مردم تمایلی به تزریق دزهای اول تا سوم ندارند، اما ستاد ملی مقابله با کرونا برای مهار کامل این ویروس و کاهش گرفتاری مردم در فصل پاییز و زمستان با این ویروس کشنده، توصیه اکید بر تزریق یک نوبت واکسن یادآور سال در ۱۴۰۱ در تمامی گروه‌های سنی بالاتر از ۱۲ سال کرده است.

به همین منظور افرادی که در این رده سنی ۶ ماه از آخرین نوبت تزریق واکسن‌ آنها گذشته است می‌توانند مانند واکسن‌های آنفلوآنزا که هر ساله تزریق می‌کنند، تا اواسط تابستان جاری آن را تزریق کنند تا سطح ایمنی بدن آنها افزایش یابد و در این صورت سطح ایمنی جامعه در آغاز فصل پاییز به سطح مطلوبی برسد.

اکنون زمانی است که روزهای خوشی پس از مهار نسبی کرونا در ایران را شاهد هستیم همه می‌توانیم با رعایت دستورالعمل‌ها و پروتکل‌های بهداشتی روزهای عادی را تجربه کنیم و بهترین مسیر نیز استفاده از ماسک در محیط‌های بسته، فاصله‌گذاری اجتماعی و استفاده از فرصت طلایی تزریق واکسن کرونا است به امید روزهایی که دیگر کرونا بومی شده باشد و رنگ زندگی همه را با خوشی تغییر دهد نه اینکه مرگ و بیماری را به خانواده‌ها تقدیم کند.

تبلیغ

ارسال دیدگاه شما

روزنامه در یک نگاه
ویژه نامه
تبلیغ پرتال استانداری خراسان شمالی
بالای صفحه