ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
اطلاع رسانی

با توجه به افزایش هزینه‌های تولید روزنامه در چند ماهِ اخیر، و تلاش ما در راستای ادامه انتشار روزنامه «اترک» به‌روال معمول و حفظِ کیفیت و تیراژ روزنامه، ناگزیر به حذفِ امکان بازدید رایگان سایت و به‌تبع آن فروشِ آنلاین مطالب از طریق سایت هستیم. بنابر وضعیتِ اقتصادی اخیر، خاصه گرانی و نبودِ کاغذ موردنیاز برای انتشار روزنامه، در صورتی‌ که متقاضیِ بازدید از سایت روزنامه هستید و جهتِ یاری به امر فرهنگی و امکان ادامه انتشار روزنامه در این مسیر نیز ما را همراهی کنید.

چانچه تا اکنون عضو سایت نیستید، بر روی گزینه ثبت نام کلیک کنید.

چنانچه قبلا ثبت نام کرده‌اید، بر روی گزینه ورود به سایت کلیک کنید.

خبرهای روز

غریب آبادی:

هر کسی در ترور شهید سلیمانی دخیل بود باید محاکمه شود

به گزارش مدیریت ارتباطات و اطلاع رسانی ستاد حقوق بشر، غریب آبادی، ابتدا با اشاره به دوگانگی حقوق بشر غربی، گفت: آمریکا و غرب وقتی صحبت از حقوق بشر می‌کنند این حقوق بشر برای سایر کشورها است نه برای خودشان! استانداردها و ارزش‌های حقوق بشری توسط این کشورها درباره اقلیت‌های نژادی، مسلمانان و بومیان به هیچ عنوان در این کشورها رعایت نمی‌شود.

 

دبیر ستاد حقوق بشر، در ادامه درباره آخرین وضعیت حمید نوری در زندان‌های سوئد، بیان کرد: آقای نوری بی هیچ کیفرخواستی و طبق ادعاهای واهی در فرودگاه سوئد بازداشت شد و حدود ۶ ماه گذشت تا دادستان سوئد برای ایشان کیفرخواستی ساختگی صادر کرد؛ او حدود یک سال و نیم هیچ ارتباطی با خانواده نداشت و در بدترین شرایط،  مدت‌ها در سلول انفرادی نگهداری شد و از دسترسی به پزشک محرومش کردند.

غریب آبادی یک نمونه دیگر ظلم آمریکا و غرب به اتباع ایرانی را بازداشت آقای اسدالله اسدی، دیپلمات ایرانی برشمرد و گفت: ۱۱۰ روزی که ایشان در آلمان بازداشت بود، بخش قابل توجهی از آن را در بانکر نگهداری می‌شد و از تمامی امکانات محروم بود و مورد بازرسی‌های تحقیرآمیز قرار می‌گرفت و حتی قرآن و جانماز در حالی که سفارت برای ایشان فرستاده بود، در اختیارش قرار نمی‌دادند. در حالی که آلمان با وجود نقض حقوق بشر در موضوعات حقوق بشری علیه ایران همیشه مدعی است

دبیر ستاد حقوق بشر در ادامه درباره موضع ایران در قبال پناه‌دادن تروریست‌ها در کشورهای غربی، گفت: سوئد الان میزبان گروهک تروریستی منافقین و گروهک‌های مثل حرکة النضال است؛ پرونده آقای نوری به وسیله گروهک منافقین وارد نظام قضایی سوئد شد که به نظر من این یک کار تیمی بین دو کشور اروپایی و منافقین بوده. حبیب الاسیود یا چعب به عنوان سرکرده این گروهک که الان ششمین دادگاهش برگزار شد، اینها در سوئد مستقرند و تمام امکانات را سوئد در اختیار آنها قرار می دهد. مستندات قوی داریم که حمایت اینها سیستماتیک است. این در حالیست که دولت سوئد میزبان گروهک هایی است که دستشان به خون ۱۷ هزار ایرانی بی‌گناه آلوده است و حالا منادی حقوق بشر شده است

وی یادآور شد: مادامی که عزمی جدی در مقابله با تروریسم از این کشورها نبینیم، در مبارزه با تروریسم توفیق کامل حاصل نمی شود. اگر داعش در عراق و سوریه شکست خورد، حاصل تلاش‌های جمهوری اسلامی ایران و حاصل تلاش سردار شهید عزیزمان حاج قاسم سلیمانی است. ما باید ماهیت گروهک‌های تروریستی و جنایاتشان و حمایت‌های آمریکا و اروپا از این گروهک‌‌ها را به افکار عمومی و نسل جدید کشورمان بشناسانیم.

دبیر ستاد حقوق بشر کشورمان در ادامه گفت: گروهک تروریستی منافقین چند وقتی است تظاهر به ترک ماهیت تروریستی و نظامی خود می‌کند، در حالی که این دروغی بیش نیست؛ مستندات ما نشان می‌دهد همچنان در حال فعالیت‌های تروریستی هستند، بنابراین ضروری است که ماهیت این گروهک تروریستی افشاگری شود.

غریب آبادی افزود: در خصوص این پرونده‌ها، ما گاهی اوقات در معاونت امور بین ‌الملل قوه قضاییه توصیه‌هایی در بعد حقوقی و کیفری داریم و گاهی  هم شاکی خصوصی داریم، مثل شکایت ۳ تن از خانواده‌های شهدای هسته‌ای و بک تن از مجروحان هسته‌ای که دادخواست‌شان به شعبه ۵۵ حقوقی تهران ارایه شد و به آن رسیدگی شد. آمریکا یکی از کشورهایی است که مصونیت دولت ایران را لغو کرده و پرونده‌های متعددی را علیه ایران باز کرده و آراء سنگینی علیه کشورمان صادر کرده که در جمهوری اسلامی ایران اقدامی مشابه صورت گرفته است.

وی با اشاره به دو اقدام مهم دادگاه حقوقی شعبه ۵۵ تهران، گفت: این دو اقدام یکی در خصوص شهدای هسته‌ای و دیگری درخصوص کودکان ای‌.بی و پروانه‌ای است. ما الان ۱۵ الی ۱۸ حوزه را در نظر گرفتیم برای بازکردن پروند‌ه‌های حقوق بشری که عموما شاهد تضییع حق ایران و ایرانیان هستیم. اقدام شعبه ۵۵ از بعد حقوقی بود و از بعد کیفری هم این دعوا قابل پیگیری هست. در خصوص پرونده ترور شهدای هسته‌ای، اقدامات قضایی قطعا اضافه بر اقداماتی است که دولت و حاکمیت ما بصورت متقابل در نظر گرفته اند.

دبیر ستاد حقوق بشر همچنین درخصوص آخرین وضعیت پرونده شهادت حاج قاسم سلیمانی، اظهار داشت:  این پرونده در سه سطح قابل بررسی است و اقداماتی نیز انجام شده. یکی در محاکم ایران و عراق است. یکی پیگیری کشورهای دخیل در این پرونده که ۷ کشور هستند، و یکی هم در بعد بین‌المللی است. آن چه که به نظام قضایی مربوط است رسیدگی در محاکم داخلی است. ما تفاهمی را در زمان رییس محترم وقت دستگاه قضا با کشور عراق داشتیم برای تشکیل کمیته مشترک تحقیق در تسریع به رسیدگی کیفری این پرونده. این کمیته آذرماه سال گذشته تشکیل شد.

وی افزود: سه نشست در تهران و بغداد برگزار شده است. اسناد مختلفی چیزی حدود ۱۵۰۰ صفحه سند بین هیات‌های قضایی دو کشور تبادل شد. تمامی اسناد مورد بررسی قرار گرفت و کیفرخواست در دادسرای امور بین الملل توسط همکاران قضایی شروع به نگارش شد. بخش اعظمی از کیفرخواست نگارش شده و بعد از تکمیل، بزودی به دادگستری تهران ارسال خواهد شد. باید این پرونده کیفری در عراق هم رسیدگی به آن تسریع شود. به حدود ۷ کشور نیابت قضایی ارسال شده و این ۷ کشور متاسفانه هنوز پاسخی به این نیابت ها نداده‌اند. دولت عراق به بخشی از نیابت‌های ما پاسخ داده است.

تبلیغ

ارسال دیدگاه شما

روزنامه در یک نگاه
ویژه نامه
تبلیغ پرتال استانداری خراسان شمالی
بالای صفحه