ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
اطلاع رسانی

با توجه به افزایش هزینه‌های تولید روزنامه در چند ماهِ اخیر، و تلاش ما در راستای ادامه انتشار روزنامه «اترک» به‌روال معمول و حفظِ کیفیت و تیراژ روزنامه، ناگزیر به حذفِ امکان بازدید رایگان سایت و به‌تبع آن فروشِ آنلاین مطالب از طریق سایت هستیم. بنابر وضعیتِ اقتصادی اخیر، خاصه گرانی و نبودِ کاغذ موردنیاز برای انتشار روزنامه، در صورتی‌ که متقاضیِ بازدید از سایت روزنامه هستید و جهتِ یاری به امر فرهنگی و امکان ادامه انتشار روزنامه در این مسیر نیز ما را همراهی کنید.

چانچه تا اکنون عضو سایت نیستید، بر روی گزینه ثبت نام کلیک کنید.

چنانچه قبلا ثبت نام کرده‌اید، بر روی گزینه ورود به سایت کلیک کنید.

خبرهای روز

پرداخت ۴میلیارد تومان وام به بهره‌برداران گیاهان دارویی در خراسان شمالی

اترک: سرپرست امور باغبانی سازمان جهادکشاورزی خراسان شمالی گفت: در سال زراعی جاری چهار میلیارد تومان تسهیلات به کشاورزان برای کشت گیاهان دارویی در سطح ۳۰۰ هکتار از اراضی این استان پرداخت شد.

به گزارش اترک، محمد عفتی اظهار داشت: در سال زراعی امسال برای افزایش کشت گیاهان دارویی و تغییر الکوی کشت در این استان با صندوق کارآفرینی امید تفاهم نامه ای داشته ایم تا به بهره برداران در این خصوص تسهیلات پرداخت شود.

وی افزود: با تسهیلات دریافتی ۱۴۴ فقره طرح کشت گیاهان دارویی در این استان اجرایی شد.

سرپرست امور باغبانی سازمان جهادکشاورزی خراسان شمالی گفت: از پاییز امسال با صندوق کارافرینی امید قرار داد بسته شده است که در این خصوص ۱۵۲ طرح نیز معرفی شد.

عفتی افزود: برای این تعداد طرح ۷۳۵ هکتار اراضی زیر کشت گیاهان دارویی پیش بینی شده بود که به طور متوسط هر مجری پنج هکتار زمین در اختیار خواهد گرفت.

وی بر تنوع انواع کشت گیاهان دارویی در این استان تاکید کرد و اظهار داشت: در سال های گذشته در  این استان گیاهان دارویی گل محمدی، زعفران و زیره بیشتر کشت می شد اما هم اینک ارقام سطح زیر کشت افزوده شده است.

عفتی افزود: از جمله گیاهان دارویی که در سال زراعی جاری کشاورزان این استان کشت کرده اند شامل اسطوخودوس، بانگو، بابونه آلمانی، نعناع فلفلی، موسیر، گل گاوزبان، زیر سیاه، باریژه، آویشن، رزماری، شیرین بیان، سیاه دانه،بومادران، تخم کدوی کاغذی، شیرین بیان، خارشتر، مریم گلی و تخم شربتی می شود.

 سرپرست امور باغبانی سازمان جهادکشاورزی خراسان شمالی گفت: در سال ۹۲ سطح زیر کشت گیاهان دارویی از جمله گل محمدی و زعفران در این استان تنها ۲ هزار و ۸۷ هکتار بود که امسال به بیش از هفت هزار هکتار رسیده است.

وی مهم ترین مزایای کشت و توسعه عمل آوری گیاهان دارویی را سودآوری و ارزش افزوده بالا نسبت به سایر محصولات زراعی، سازگاری آن با محیط و قابلیت کشت در شرایط نامساعد و محدود کننده اقلیمی خاک و آب، مدیریت مصرف آب و اصلاح الگوی کشت، توسعه سلامت و بهداشت عمومی و امکان تولید محصول ارگانیک و تامین ماده خام اولیه برای صنایع فرآوری، دارویی، بهداشتی، آرایشی و ایجاد اشتغال عنوان کرد.

عفتی توسعه اکوتوریسم، افزایش صادرات و ایجاد درآمد ارزی، استفاده از گیاهان دارویی به عنوان مکمل های غذایی، تنقلات، نوشابه سازی، شیرینی سازی را از دیگر مزایای کشت گیاهان دارویی برشمرد.

تبلیغ

ارسال دیدگاه شما

روزنامه در یک نگاه
ویژه نامه
تبلیغ پرتال استانداری خراسان شمالی
بالای صفحه