ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
اطلاع رسانی

با توجه به افزایش هزینه‌های تولید روزنامه در چند ماهِ اخیر، و تلاش ما در راستای ادامه انتشار روزنامه «اترک» به‌روال معمول و حفظِ کیفیت و تیراژ روزنامه، ناگزیر به حذفِ امکان بازدید رایگان سایت و به‌تبع آن فروشِ آنلاین مطالب از طریق سایت هستیم. بنابر وضعیتِ اقتصادی اخیر، خاصه گرانی و نبودِ کاغذ موردنیاز برای انتشار روزنامه، در صورتی‌ که متقاضیِ بازدید از سایت روزنامه هستید و جهتِ یاری به امر فرهنگی و امکان ادامه انتشار روزنامه در این مسیر نیز ما را همراهی کنید.

چانچه تا اکنون عضو سایت نیستید، بر روی گزینه ثبت نام کلیک کنید.

چنانچه قبلا ثبت نام کرده‌اید، بر روی گزینه ورود به سایت کلیک کنید.

خبرهای روز

سه گانه چامسکی با محوریت فلسطین

نویسنده: حسین فیروزه

 

نوام چامسکی

فیلسوف و زبان شناس و استاد دانشگاه ام آی تی آمریکاست. وی یهودی است و از منتقدان جدی آمریکا و خصوصا اقدامات امریکا در خاورمیانه و خصوصا اسرائیل است. او معتقد است بزرگ ترین تهدید برای صلح جهان، خود آمریکا است.

 

ایلان پایه

مورخ و استاد مطالعات بین الملل دانشگاه اگزتر انگلستان است که تابعیت اسرائیلی دارد و نویسنده کتاب های پاک سازی قومی فلسطین، خاورمیانه جدید، تاریخ فلسطین جدید و انگلیس و نزاع عرب – اسرائیل است. او از جمله اساتید دانشگاهی است که اسرائیل را مقصر فقدان صلح در خاورمیانه می داند.

 

سه گانه: درباره فلسطین، غزه در بحران و چه کسی بر جهان حکومت می کند.

این سه گانه توسط نوام چامسکی و ایلان پایه نوشته شده است که توسط محسن عسکری جهقی ترجمه شده و نشر ثالث آنها را منتشر نموده است.

 

درباره فلسطین

 

نویسندگان در این اثر، تاریخ فلسطین را منطبق با واقعیتهای تاریخی بررسی کرده و میپرسد آیا اسرائیل، متمدن است که در هر هفته چند کودک فلسطینی را میکشد؟ یا اینکه غزه را به جایی محصور تبدیل کرده و حتی مایحتاج اولیه زندگی برای آنها نیز فراهم نیست، فقط برای اینکه امکان دارد این مردم محصور، منافع اسرائیل را به خطر بیندازند؟ این کتاب در حقیقت مجموعهای است از مقالات و مصاحبههای نوام چامسکی و ایلان پاپه که موضوع فلسطین را از ابعاد مختلف بررسی می نمایند. چامسکی و پاپه در این کتاب به تشریح چگونگی بهوجود ‌‌آمدن شرایط کنونی فلسطین میپردازند. این کتاب با بررسی گذشته تاریخی آغاز میشود. البته گذشته مدنظر نویسندگان کتاب، مربوط به سال ۱۹۴۸ و پاکسازی نژادی دوسوم از جمعیت فلسطینیان است. کتاب به بررسی شرایط و تمرکز بر جامعه مدنی و تأثیر آن بر ادبیات و سیاستهای عملی روز و اهمیت جنبش جهانی بایکوت، تحریم و عدم سرمایهگذاری در اسرائیل و تأثیر درخور توجه آن میپردازد. بخش پایانی درباره آینده و امکان استقرار نوع دولت در سرزمین فلسطین است.

کتاب از یازده  فصل تشکیل شده است که شش فصل آن مجموعهای از گفتوگوها و پنج فصل آن مربوط به بخش بازتابهاست. نویسنده قبل از بررسی گفت وگوها، به نوشتهای از ایلان پاپه میپردازد. پاپه معتقد است در ارتباط با فلسطین در میانه دوران گذار از مذاکرات قدیمی به دوران جدید هستیم. ازاینرو بهتر میداند در ابتدا نگاهی داشته باشد به مذاکرات قدیمی و مذاکرات جدید صلح و مدعیان آن. در مذاکرات قدیم اینطور میپنداشتند که بهتر است تقسیم سرزمین فلسطین به شکلی باشد که 80 درصد از اراضی به اسرائیلیها و 20 درصد از آن را به فلسطینیان اختصاص دهند و در این چارچوب فرض بر آن بود که دو دولت کاملا مستقل، کنار هم زندگی خواهند کرد. اما در گفتمان جدید، نویسنده الگوهای جدید را به سه حوزه موقت و مستقل از هم تقسیمبندی میکند. کتاب دو بخش دارد؛ بخش اول عبارت است از گفتوگوی چامسکی و پاپه در پنج بخش گذشته، اکنون، آینده، درون اسرائیل و درون ایالات متحده آمریکا همراه با مقاله مفصل گفتوگوهای قدیم و جدید پاپه که تکمیلکننده گفت‌‌وگوی حاضر است. گفتوگوی چامسکی و پاپه به سه بخش اصلی تقسیم میشود:

الف) واکاوی گذشته: در این بخش بررسی میشود که آیا بدون وجود هولوکاست امکان داشت اسرائیل تأسیس شود؟ پاپه در این بخش با مرور تاریخ شکلگیری اسرائیل نشان میدهد در صهیونیسم مقولهای ثابت وجود دارد که هیچگاه با تغییر زمان و شرایط تغییر نمیکند و میتوان آن را ستونفقرات صهیونیسم قلمداد کرد و آن ماهیت استعماری یا به عبارت بهتر ماهیت استعمار مهاجرتی صهیونیسم است.

ب) بررسی شرایط حال: این بخش درباره شرایط فعلی حاکم بر منطقه است و پاپه و چامسکی میکوشند نشان دهند تا چه اندازه انطباق و اطلاق الگوی آپارتاید اسرائیل مؤثر و معتبر است. همچنین در این بخش از کارایی و اثرگذاری جنبش جهانی بایکوت، تحریم و عدم سرمایهگذاری میگویند که راهبردی کلان برای همبستگی با مردم فلسطین است. در واقع حوزه دوم، طبق دستهبندی پاپه در مقاله اول کتاب، تعریف جدیدی از صهیونیسم ارائه میدهد و بر اساس آن اسرائیل جدید را بهعنوان رژیمی آپارتاید تعریف میکند که میتواند راهگشای فعالان سیاسی، بهویژه فعالان خارج از اسرائیل و فلسطین باشد. از این رهگذر است که ناگهان اهمیت و نقش جنبش جهانی «BDS» معنا مییابد

ج) آینده: در بخش سوم درباره آینده فلسطین گفتوگو میشود و چامسکی و پاپه میکوشند نشان دهند دقیقا مقصود از عبارت فلسطین آزاد چیست؟ چه دولتی میتواند مستقر شود؟ آنطور که پاپه بررسی میکند، بهجای تلاشهای بیهوده و بیفایدهای که تاکنون برای مذاکرات و برقراری صلح حول راهحل تشکیل دو دولت صورت گرفته، چه جایگزینی میتوان ارائه داد؟

 

کتاب غزه در بحران

 

کتاب با یک مصاحبه چامسکی شروع می شود. در این مصاحبه وضعیت کنونی فلسطیناز زبان چامسکی تحلیل می شود. او تحلیل خود را از سال ۲۰۰۶ آغاز می کند؛ زمانی که تلاشهای اسرائیل و آمریکا برای پیروزی حزب فتح با شکست روبرو شد و فلسطینیان در انتخابات به جای حزب فتح که منتخب آمریکا بود به حزب حماس رای دادند. این امر موجب عصبانیت اسرائیل وآمریکا شد .به اعتقاد چامسکی تنبیه مردم غزه به خاطر رای به حماس بود. از این رو  اسرائیل برای تنبیه آنان وبا حمایت بیدریغ آمریکا، دست به خشونت و قتل عام زد. اسرائیل و امریکا از حزب فتح برای نابودی حماس حمایت کردند اما در نهایت با شکست روبرو شدند.

در فصل دیگری از کتاب مقاله ای از چامسکی با عنوان: این درندگان را یکجا نابود کنید به بررسی حمله وحشیانه اسرائیل به نوار غزه که از دسامبر ۲۰۰۸ تا ژانویه ۲۰۰۹ به طول انجامید می پردازد در عین حال تحلیل جالبی از رابطه ایالات متحده آمریکا و اتحادیه اروپا با اسرائیل و نقش مقاومت مدنی و نظامی را در میان اعراب بررسی می کند. این حملات بر پایه تبلیغات و عملیات نظامی قرار داشت .ظاهرا عرب های فلسطینی حکم همان یهودیان اروپایی پیش از آغاز جنگ جهانی دوم را داشتند آمریکایی ها و اروپایی ها که هولوکاست مقابل چشمانشان روی داد و سکوت کردند  اجازه دادند سربازان اسرائیلی، فلسطینیان بی گنا ه را قصابی کنند .در مقاله به حضور پر رنگ خاخام های  تند روی یهودی اشاره می کند که در جنبش شهرک سازی برای یهودیان و در میان نظامیان ارتش، نفوذ زیادی داشتند. سربازانی که در غزه جنگیده بودند را برای دیدار خدمت خاخام ها بردند و آنها به سربازان اطمینان دادند که در غزه مرتکب هیچ اشتباهی نشده اند و هر جنبده ای در غزه یک هدف نظامی مشروع بوده است .جالب آنکه برجسته ترین اندیشمندان آمریکایی مانند پروفسور  آلن در شویتز ، استاد حقوق دانشگاه هاروارد نیز عقایدی مشابه ،خاخام های یهودی داشته و در یک کلیپ ویدیویی گفته است: کشتار وسیع فلسطینیان در مقایسه با تلفات اسرائیل بسیارمضحک است این نسبت باید به هزار فلسطینی در مقابل یک اسرائیلی برسد و شاید نسبت هزار به صفر معقول تر هم باشد!

ولی واقعا دلیل اصلی حمله به غزه چه بود؟ این حمله دقیقا قبل از توافق میان سازمان حماس و فتح صورت گرفت حماس بعد از جنگ ۲۰۰۷ به تنهایی کنترل اداره نوار غزه را به عهده داشت  اتحاد فتح و حماس میتوانست قدم بسیار مهمی برای پیشبرد تلاش های دیپلماتیک جهت حل و فصل این مناقشه باشد اما آغاز جنگ داخلی، که متعاقب آن حماس اداره نوار غزه را بعهده گرفت و سازمان فتح، حماس را تنها گذاشت، به کودتای نظامی حماس، علیه فتح تعبیر شد و نتیجه انتخابات در غزه باعث پیروزی حماس شد. آمریکا و اسرائیل تصمیم گرفتند مردم غزه را تنبیه کنند و دست  به اقدامات خشونت باری در غزه زدند.

اسرائیل تلاش می کرد تا به رسانه های غربی بفهماند که در پی حملات موشکی حماس، به غزه حمله کرده است ولی قضیه این نیست که اسرائیل صلح نمی خواهد، همه صلح را دوست دارند حتی هیتلر نیز صلح می خواست، اما صلح با چه شرایطی جنبش صهیونیستی تا آنجا که توانست مذاکرات سیاسی را به تعویق انداخت، حتی اسرائیل در این راه و به منظور نابودی سازمان آزادیبخش فلسطین به حمایت از حماس نیز روی آورد تا تفرقه ایجاد کند و از شر پیشنهادهای صلح آمیز این سازمان خلاص شود. وقتی اسرائیل به شکل یک مهمان ناخوانده وارد سرزمینی شده بود علاقه ای به ایجاد صلح نداشت، میخواست تا جایی که امکان  دارد، اراضی بیشتری را با خیال راحت اشغال کند.

 

چه کسی بر جهان حکومت می کند؟

 

مجموعه ای تأمل برانگیز از مقاله های منتشر شدۀ چامسکی، او با برخورداری ازدانش و بینش فراوان و با نگاهی بسیار دقیق، سیاست داخلی و خارجی آمریکا را بررسی می کند. چه کسی بر جهان حکومت می کند؟ تأثیر روشنفکران در اداره جهان چیست؟ آیا روشنفکران می توانند در تغییر جهان سهیم باشند؟ آیا ایالات متحده یک کشور تروریستی است؟ آیا می توانیم در مورد سقوط آمریکا صحبت کنیم؟ آیا ایالات متحده از نظر رهبری جهان رقبای واقعی دارد؟ نقش ایالات متحده در درگیری فلسطین چیست؟ آیا دموکراسی توسط منافع شرکت ها تهدید می شود؟ چالش های آینده ما چیست؟ سر انجام این روند چه خواهد شد؟ پرسش هایی است که چامسکی در مورد آن ها در این کتاب صحبت می کند.

 این کتاب دیدگاهی کاملاً انتقادی راجع به سیاست های جهانی ارائه می دهد و هدف کتاب زیر سوال بردن وضع موجود و نظم برقرار شده است.کتاب چه کسی بر جهان حکومت می کند؟ مناسب افرادی است که علاقه مند به بحث های کلان در سیاستهای بین المللی هستند و نگاهی انتقادی به سیاست خارجی ایالات متحده آمریکا دارند. در این کتاب چامسکی مسئولیت روشنفکران را گوشزد کرده و عدم حمایت آنها از تغییر را محکوم می کند. او ایالات متحده را به عنوان اصلی ترین کشور تروریستی در جهان دیروز و امروز به تصویر می کشد، در مورد سقوط و افول قدرت ایالات متحده اظهار نظر می کند و دارای مواضع انتقادی در برابر مثلث ایالات متحده، اسرائیل و فلسطین است.

تبلیغ

ارسال دیدگاه شما

روزنامه در یک نگاه
ویژه نامه
تبلیغ پرتال استانداری خراسان شمالی
بالای صفحه