ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
اطلاع رسانی

با توجه به افزایش هزینه‌های تولید روزنامه در چند ماهِ اخیر، و تلاش ما در راستای ادامه انتشار روزنامه «اترک» به‌روال معمول و حفظِ کیفیت و تیراژ روزنامه، ناگزیر به حذفِ امکان بازدید رایگان سایت و به‌تبع آن فروشِ آنلاین مطالب از طریق سایت هستیم. بنابر وضعیتِ اقتصادی اخیر، خاصه گرانی و نبودِ کاغذ موردنیاز برای انتشار روزنامه، در صورتی‌ که متقاضیِ بازدید از سایت روزنامه هستید و جهتِ یاری به امر فرهنگی و امکان ادامه انتشار روزنامه در این مسیر نیز ما را همراهی کنید.

چانچه تا اکنون عضو سایت نیستید، بر روی گزینه ثبت نام کلیک کنید.

چنانچه قبلا ثبت نام کرده‌اید، بر روی گزینه ورود به سایت کلیک کنید.

خبرهای روز

توجه مسئولان استان خراسان شمالی به روند رو به رشد آسیب‌های اجتماعی

روند رو به رشد آسیب‌های اجتماعی نظیر اعتیاد٬ طلاق و خودکشی در استان خراسان شمالی از جمله موارد پنهانی است که کم کم از زیر خاکسترهای بی‌توجهی مدیران استان رخ نمایی می‌کند.

به گزارش تسنیم  روند رو به رشد آسیب‌های اجتماعی نظیر اعتیاد٬ طلاق و خودکشی در استان خراسان شمالی از جمله موارد پنهانی است که کم کم از زیر خاکسترهای بی‌توجهی مدیران استان رخ نمایی می‌کند.

بر اساس برخی از آمارها٬ طلاق و خودکشی در استان خراسان شمالی رشدی بسیار سریع داشته و پای این دو معضل جدی اجتماعی به جلسات مختلف استانی و ملی نیز کشیده شده است. استان خراسان شمالی در جایگاه تک رقمی رتبه طلاق در کشور قرار گرفته و به گفته بسیاری از کارشناسان٬ علت اصلی این آسیب‌ها در خراسان شمالی٬ ریشه در بیکاری و بی‌سوادی دارد.

 هشدار؛ طلاق و خودکشی زیاد شده است 

رضایی یکی از کارشناس علوم اجتماعی معتقد است طلاق و خودکشی دو آسیب اجتماعی اولویت دار استان است. باید با ارائه طرحی ویژه این دو آسیب در استان لکه گذاری شود و پس از مشخص شدن مناطق با آسیب بیشتر بازه های سنی و دلایل بروز این آسیب ها بررسی و ریشه یابی شود.

وی با تاکید بر این که برای ریشه کنی بی‌سوادی طی امسال باید همه پای کار باشند، افزود: در اجرای طرح ارتقای باسوادی در استان این امر تنها متوجه اداره کل آموزش و پرورش و سازمان نهضت سوادآموزی استان نیست. بلکه باید همه دستگاه‌های اجرایی پای کار باشند

کارشناس مسائل اجتماعی همچنین تاکید کرد: با اجرای طرح ارتقای سطح سواد در استان و توانمند شدن افراد بار سنگینی از روی دوش نهادهای حمایتی برداشته می‌شود. باید اتصال قوی بین سوادآموزی و دریافت مهارت ایجاد شود تا فرد توانمندی لازم را برای حضور در جامعه با هدف حل مشکلات معیشتی خود داشته باشد.اجرای پروژه آموزشی در هر منطقه‌ای باید متناسب با ظرفیت های موجود در آن باشد.

 ریشه‌ها را دریابیم؛ مدرسه و خانواده اولویت دارد 

احمدی روانشناس اجتماعی و خانواده نیز معتقد است خانواده و مدرسه مهم ترین زمینه‌ها و پایگاه‌های شکل گیری یا عدم شکل گیری بسایر زا آسیب‌های اجتماعی است.

وی در تشیرح این نکته اظهار داشت: اگر خانواده بر اساس معیارهای اسلامی و عرف اصیل ایرانی شکل گرفته و تربیت در آن بر این مبنا ساری باشد٬ بسیاری از مشکلات ما قابل حل خواهد بود. مدرسه نیز در گام دوم می تواند زمینه بسیاری از آسیب‌ها را ایجاد و یا مقابل آن را بگیرد.

احمدی گفت: برای بررسی نقش مدارس در جلوگیری از وقوع بسیاری از آسیب‌های اجتماعی در دوران کودکی و نوجوانی باید مضووعات مرتبط با آن تشریح و نقش مدریتی آموزش و پرورش تبییین شود.

محمد عقیقی  معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش خراسان شمالی با تشریح تلاش مدارس برای کمک مشاوره‌ای به دانش آموزان٬ اظهار داشت: خط مشاوره تلفنی 1570 با مدیریت آگاهانه در رابطه با مسائل و چالش‌های حوزه دانش آموزی موجب کاهش آسیب های اجتماعی می‌شود.

وی افزود: این خط با هدف توسعه دسترسی دانش‌آموزان، مربیان مدارس و والدین به خدمات راهنمایی، مشاوره و مددکاری اجتماعی و افزایش آمادگی برای واکنش سریع در آسیب‌ها و فوریت‌های فردی و اجتماعی در حال فعالیت است.

 در خط مقدم مبارزه با آسیب‌های اجتماعی هستیم 

معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش خراسان شمالی افزود: بهترین راه کنترل آسیب های اجتماعی، پیشگیری است و مهم ترین ابزار آموزش و پرورش هم آموزش و توانمندسازی در سه حوزه دانش آموزی، والدین و کارکنان است که با اجرای طرح نماد و همکاری های درون سازمانی و برون سازمانی، این امر تحقق می یابد 

عقیقی تاکید کرد: خط ملی 1570 یک خط اورژانس مشاوره‌ای است که تلاش می‌کند در اوقات مختلف با دانش‌آموز ارتباط بگیرد و بدون آنکه دانش‌آموز یا هر فرد دیگری زمان و فرصتی را برای رفتن به نزد مشاور صرف کند، پاسخ و راه‌حل مشکلات را دریافت کند. می‌طلبد که معلمان اطلاع‌رسانی لازم در خصوص این طرح را برای دانش‌آموزان، همکاران و اولیا داشته باشند تا از خدمات این طرح بهره‌مند شوند.

وی تاکید کرد: سامانه خط ملی نماد 1570، با هدف مداخله بهنگام در فوریت‌های روانی و اجتماعی و ارائه خدمات مشاوره‌ای و روانشناختی در حوزه‌های تربیتی، تحصیلی و خانوادگی دانش آموزان، معلمان و والدین از ساعت 8 صبح الی 20 شب به تماس گیرندگان مشاوره رایگان ارائه می‌دهد.

با همه این اوصاف به نظر می‌رسد باید تلاش جدی مدیران و متولیان امر آموزش و پژوهش در حوزه آسیب‌های اجتماعی به گامی جدی تبدیل شده و همه مدیران استان مراقب رشد فزاینده این آسیب‌ها به ویژه در بین نسل جوان باشند.

تبلیغ

ارسال دیدگاه شما

روزنامه در یک نگاه
ویژه نامه
تبلیغ تبلیغ پرتال استانداری خراسان شمالی
بالای صفحه