ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
اطلاع رسانی

با توجه به افزایش هزینه‌های تولید روزنامه در چند ماهِ اخیر، و تلاش ما در راستای ادامه انتشار روزنامه «اترک» به‌روال معمول و حفظِ کیفیت و تیراژ روزنامه، ناگزیر به حذفِ امکان بازدید رایگان سایت و به‌تبع آن فروشِ آنلاین مطالب از طریق سایت هستیم. بنابر وضعیتِ اقتصادی اخیر، خاصه گرانی و نبودِ کاغذ موردنیاز برای انتشار روزنامه، در صورتی‌ که متقاضیِ بازدید از سایت روزنامه هستید و جهتِ یاری به امر فرهنگی و امکان ادامه انتشار روزنامه در این مسیر نیز ما را همراهی کنید.

چانچه تا اکنون عضو سایت نیستید، بر روی گزینه ثبت نام کلیک کنید.

چنانچه قبلا ثبت نام کرده‌اید، بر روی گزینه ورود به سایت کلیک کنید.

خبرهای روز

برای حفظ و گسترش نمایش‌های آیینی و سنتی تلاش می‌کنیم

دبیر جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی گفت: هدف از برگزاری این رویداد هنری، حفظ و گسترش نمایش‌های آیینی و سنتی است.

نشست رسانه‌ای بیستمین جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی در تالار مشاهیر تئاتر شهر در حال برگزاری است. هشتمین سمینار بین المللی نمایش‌های آیینی و سنتی از ۱۴ آذر آغاز به کار می‌کند. از شانزدهم آذر ماه نیز نمایش‌های آیینی و سنتی در پهنه رودکی، تماشاخانه سنگلج و ایستگاه مترو تئاتر شهر و مترو جهاد اجرا می‌شود.

هدف حفظ و گسترش نمایش‌های آیینی و سنتی است

داوود فتحعلی بیگی دبیر این جشنواره، در ابتدا گفت: در سال ۶۸ این جشنواره شکل گرفت که در آن زمان سیزده گروه شرکت کردند و بخش شبیه خوانی، نقالی و نمایش‌های آیینی و سنتی نبود. این جشنواره با هدف حفظ نمایش‌های آیینی و سنتی راه افتاد. مرحوم هاشم فیاض از دوره دوم یا سوم آمادگی حضور در بخش شبیه خوانی پیدا کرد و در آن شرکت کرد. این جشنواره تنها جشنواره‌ای است که هنرمندان آن از سنین کودکی تا کهنسالی در آن شرکت دارند. تجربه این جشنواره به جوان‌ترها منتقل شد، اما متاسفانه در آموزش هنرهای نمایشی ایرانی فقیر هستیم. حدود صد سال است که نمایش غربی در ایران وارد شد، اما ایران قبل‌تر از آن هنرهای نمایشی نطیر تعزیه، سیاه بازی، بقال بازی و ... را داشت که متاسفانه نسبت به آموزش این نمایش‌ها در دانشگاه‌های هنر و تئاتر بی توجهی می‌شود.

حمیدرضا اردلان دبیر هشتمین سمینار بین المللی نمایش‌های آیینی و سنتی هم توضیح داد: این سمینار ۱۶ سال سابقه دارد و چون هر دو سال یک بار اجرا می‌شود، این هشتمین دوره آن است. تعداد مقالات ارائه شده که ۲۲۰ مورد طی هشت سال است و موضوعات مورد اهمیت در سمینار آیین صرف نیست و شامل ترکیب موضوعات آیینی با زیبایی شناسی، پدیدار شناسی و ... است. روال سمینار در بخش داخلی شناخته شده است و مقالات را برای دبیرخانه جشنواره ارسال می‌کنند. در ارائه مباحث بعد از هر سخنرانی پرسش و پاسخ رخ می‌دهد و مهم‌تر از همه این‌ها ارتباط مناسبی با دانشکده‌های تئاتر و رشته‌های دیگر تئاتر پیدا کرده است. مجموعه این‌ها یک زوج مناسبی ایجاد کرده تا ما بتوانیم جهان مناسبی را به وجود آوریم. امسال ۳۷ مقاله که ۹ مقاله از کشورهای خارجی شرکت می‌کنند.

محمد حسین ناصر بخت، قائم مقام بیستمین جشنواره نمایش‌های سنتی و آیینی همگفت: از ابتدای شکل گیری این سمینار هدف انتشار مقالات بوده است. بعدها این امکان پیدا شد که علاوه بر انتشار مقالات در مجلات تئاتر، کتاب هم در این باره چاپ شود. امسال پنج عنوان کتاب هم زمان با جشنواره رونمایی خواهیم کرد؛ مجموع مقالات هفت دوره سمینار، دفتر پژوهش، دفتر شبیه خوانی، دفتر تعزیه و دفتر تقلید. جشنواره ما هسته فکری دارد که سعی کرده تا آن را حفط کند و ارتباطات خوبی را با پژوهشگران داشته باشد. همواره انتشارات نمایش همراه جشنواره هم بوده است. گرچه هنوز نتوانستیم بنیاد آیین‌های نمایش‌های آیینی و سنتی ایرانی را برپا کنیم، اما در مسیر خوبی هستیم و به آینده با توجه به همت پژوهشگران و جوانان امیدوارم. نمایش ایرانی و تئاتر با حضور تماشاگر شکل می‌گیرد، اما به دلیل کرونا این امکان نبود.

وی درباره محتوای این پنج کتاب توضیح داد: در مجموعه شبیه خوانی که با تلاش استاد فتحعلی بیگی و مهدی دریایی جمع آوری شده، مجموعه‌ای از مجالس ایرانی نظیر شیخ صنعان و دختر ترسا، لیلی و مجنون و ... موجود است. دفتر تعزیه هفده نیز شامل مباحث پس دادن آسیاب، زن نصارا، مردِ بانی، شهادت حضرت علی و ... است. دفتر تقلید شامل مجالس سیاه بازی سعدی افشار و یوسفی است که در رادیو در گذشته اجرا شده است و مهدی صفاری نژاد آن را استخراج کرده است.

در پایان از پنج کتاب در این حوزه رونمایی شد.

تبلیغ

ارسال دیدگاه شما

روزنامه در یک نگاه
ویژه نامه
تبلیغ تبلیغ پرتال استانداری خراسان شمالی
بالای صفحه