ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
اطلاع رسانی

با توجه به افزایش هزینه‌های تولید روزنامه در چند ماهِ اخیر، و تلاش ما در راستای ادامه انتشار روزنامه «اترک» به‌روال معمول و حفظِ کیفیت و تیراژ روزنامه، ناگزیر به حذفِ امکان بازدید رایگان سایت و به‌تبع آن فروشِ آنلاین مطالب از طریق سایت هستیم. بنابر وضعیتِ اقتصادی اخیر، خاصه گرانی و نبودِ کاغذ موردنیاز برای انتشار روزنامه، در صورتی‌ که متقاضیِ بازدید از سایت روزنامه هستید و جهتِ یاری به امر فرهنگی و امکان ادامه انتشار روزنامه در این مسیر نیز ما را همراهی کنید.

چانچه تا اکنون عضو سایت نیستید، بر روی گزینه ثبت نام کلیک کنید.

چنانچه قبلا ثبت نام کرده‌اید، بر روی گزینه ورود به سایت کلیک کنید.

خبرهای روز

منابع انسانی در ادارات فاروج لنگ می زند

انجام بروکراسی سریع و دقیق اداری در سایه حضور نیروهای متخصص رقم می‌خورد و کمیت این مهم در دستگاه‌های اداری فاروج لنگ می زند.

به نوشته ایسنا، بیش از دو دهه از شهرستان شدن فاروج می‌گذرد اما این شهرستان در حوزه چارت سازمانی دستگاه‌ها هنوز به شرایط مطلوب نرسیده و بسیاری از ادارات فاروج با کمبود نیروی متخصص در پست‌های مختلف مواجه است.

هنوز هستند دستگاه‌هایی در شهرستان که با یک نیرو یعنی مدیر دستگاه، اداره می‌شود.

بسیاری دیگر از دستگاه‌های اداری هم به رغم فعالیت چند نفر، در داشتن نیروی متخصص در بخش‌هایی که دستگاه با آن معنا پیدا می‌کند دچار محدودیت هستند.

بازار، صنایع و معادن امروز حوزه‌های چالشی در سطح کشور و به تبع آن استان‌ها و شهرستان‌هاست، تولید، پشتیبانی از آن و مانع زدایی رویکردهایی است که امسال باید به آن توجه بیشتری شود اما در نبود نیروی متخصص چگونه می‌تواند رقم بخورد؟

 

+استفاده از نیروهای متخصص

یکی از فعالان حوزه تولید و صنعت شهرستان فاروج گفت: امروز نیروی متخصص با توجه به بروکراسی اداری و مشکلاتی که در این بخش است می‌تواند راهگشا و تسهیل کننده کارها باشد.

وی که خواست نامش عنوان نشود افزود: بیشتر از یک سال بود که فعالیت بخش صنعت و معدن شهرستان به شرایط مناسبی با جذب یک کارشناس متخصص در این بخش رسیده بود و فعالیت‌ها در خود شهرستان انجام می‌شد.

وی گفت: در مراجعه به این دستگاه باخبر شدیم که کارشناس این بخش به خراسان رضوی منتقل شده و حالا فعالیت‌ها این حوزه روی زمین مانده است.

او افزود: ارباب رجوع این حوزه باید برای کوچکترین کار اداری به مرکز استان برود و با توجه به حجم مراجعات و روال اداری، کار در یک روز انجام نمی‌شود و این ترددها باید تکرار شود.

 

+انفعال به خاطر کمبود نیروی کار

یک فعال حوزه صنایع دستی گفت: فلسفه وجود دستگاه‌ها تسهیل کار با استفاده منابع انسانی است و چرا باید این اصل که پایه تشکیل دستگاه اداری است در دستگاه‌های شهرستان بویژه حوزه مهم صنایع دستی و گردشگری رعایت نشود؟

احمدی سنائی افزود: در مجموعه‌ای مثل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگردی شهرستان، با کمبود نیروی متخصص مواجه هستیم که این معضل به انفعال این مجموعه دامن زده است.

 یک فرهنگی هم گفت: بارها و بارها این جمله را شنیده‌ایم که “نیروی انسانی بزرگترین سرمایه یک مجموعه است”، بنابراین، موفقیت یک سازمان تا حد زیادی به کیفیت و عملکرد افراد وابسته است.

محمد مرادی افزود: وقتی در یک دستگاه اداری این سرمایه را نداشته باشیم چه توقعی می‌توان از آن مجموعه داشت؟.

وی گفت: در مدارس با کمبود معلم ورزش، مشاور و بعضی درس‌های تخصصی مواجه هستیم و با این روند نمی‌توان توقع چندانی در حوزه آموزش و پرورش داشت.

یکی از هنرمندان شهرستان هم گفت: دستگاهی مثل فرهنگ و ارشاد در شهرستان فقط با یک نیرو اداره می‌شود.

قاسم نیکبخت افزود: و این گواهی دیگر بر مظلوم بودن حوزه فرهنگ است که در صورت حضور مدیر در جلسه‌های شهرستان، اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی تعطیل می‌شود.

شهروند دیگری گفت: در بخش‌های تخصصی بسیاری از دستگاه‌های شهرستان شاهد کمبود منابع انسانی و تکمیل نبودن چارت اداری هستیم که این روند، مراجعان را به شهرهای مجاور و یا مرکز استان برای انجام کوچکترین کار اداری گسیل می‌دارد.

محبوبه خاقانی گفت: دستگاه عریض و طویلی که بار هزینه بالایی هم برای دولت دارد بدون وجود نیروی متخصص چه محلی از اعراب می‌تواند داشته باشد؟

وی افزود: وارد دستگاه‌های اداری مرکز استان یا شهرستان‌های مجاور می‌شویم شاهد فعالیت چند کارشناس در یک بخش هستیم که متناقض با توزیع عادلانه خدمات است.

 

+نمودار سازمانی اداره صمت فاروج حداقل‌ها را ندارد

مدیر صنعت، معدن و تجارت فاروج گفت: این دستگاه با چهار نیرو اداره می‌شود در صورتیکه حداقل نیروی مورد نیاز هشت نفر است.

احسان افتخاری با اشاره به گستردگی حوزه فعالیت این دستگاه افزود: در سال‌های گذشته این دستگاه هفت نیرو داشت اما در شرایط فعلی و با توجه به تشدید نیاز به نظارت‌ها و بازرسی‌ها به چهار نفر تقلیل یافته است.

افتخاری با اشاره به اینکه تنها نیروی متخصص بخش صنعت و معدن شهرستان امسال به خراسان رضوی منتقل شد، گفت: با توجه به تخصصی بودن حوزه‌های صنعت و معدن، امکان انجام بعضی کارهای این بخش در شهرستان در نبود نیروی انسانی مرتبط فراهم نیست و ناگزیر ارباب رجوع را به دریافت خدمات از مرکز استان ارجاع می‌دهیم.

وی با بیان اینکه شعار ما پرهیز از خام فروشی محصولات در حوزه‌های مختلف است اما در عمل با توجه به نبود نیروی متخصص در این بخش‌ها، فعالیتی انجام نمی‌شود افزود: از چهار نیروی فعلی این دستگاه، سه نفر در بخش اصناف فعالند و نظارت و رسیدگی به شرایط توزیع اقلام ضروری تمام وقت این کارکنان را به خود اختصاص می‌دهد.

افتخاری گفت: تشکیل دستگاه شهرستانی با هدف انجام کار در همان نقطه بوده اما بدون نیروی متخصص، این مهم عملی نیست و این دستگاه با رفتن نیروی بخش معدن، بعد از دو سال، به شرایط قبل خود بازگشته است.

افتخاری گفت: با همه این اوصاف و با همین تعداد نیرو فعالیت‌های زیادی در فصول مختلف سال بویژه در طرح نوروزی انجام شده است اما جوابگوی نیازهای شهرستان نیست.

وی اظهار امیدواری کرد: با اختصاص نیرو در بخش‌های تخصصی به شهرستان‌ها، روند کارها با سرعت و دقت بیشتری انجام شود.

 

+امام جمعه فاروج هم گلایه کرد

کمبود نیرو در دستگاه‌های شهرستان، امام جمعه شهرستان را هم گلایه مند کرده است به طوری که در آخرین نشست شورای فرهنگ عمومی شهرستان از محورهای جلسه بود.

 

+تعطیلی اداره در نبود مدیر توجیه ندارد

امام جمعه فاروج گفت: دستگاهی مثل فرهنگ و ارشاد با حوزه وسیع کاری در شهرستان با یک نفر فعال است و تعطیلی اداره در نبود مدیر توجیه ندارد.

حجت الاسلام عباسعلی نوروزی افزود: تنها نیروی اداره فرهنگ و ارشاد شهرستان مدیر آن است و در زمان حضور در نشست‌ها و برنامه‌ها، این مجموعه تعطیل می‌شود.

امام جمعه فاروج گفت: قفل شدن در اداره برای حضور در برنامه‌ها یا پیگیری فعالیت‌ها آنهم در دستگاهی مثل و فرهنگ و ارشاد دامن زدن به مظلومیت حوزه فرهنگ است.

حجت الاسلام نوروزی بیان کرد: به رغم اینکه شهرستان در سالهای گذشته سهمیه نیرو داشته است اما بنا به روابط یا... نیرو از شهرستان منتقل شده است.

وی با بیان اینکه بوجود آمدن این شرایط بخشی ناشی از ضعف مدیریت استانی و بخشی هم کشوری و ناشی از کمبود اعتبار و محدودیت‌های قانونی است افزود: در جلسه شورای فرهنگ عمومی شهرستان این نقص مطرح و برای پیگیری در قالب مصوبه آمده است که امیدواریم منجر به تکمیل چارت اداری این دستگاه شود.

 

+کمبود نیروی چارت سازمانی در بعضی دستگاه‌ها تا ۵۰ درصد

فرماندار فاروج گفت: کمبود نیرو در همه دستگاه‌های شهرستان مشهود است و خوش نشینی شهرهای بزرگ کمبود نیروی اداری شهرهای کوچک را به همراه داشته است.

ابوالحسن نجفی حاج تقی افزود: کمبود نیرو محدود به دستگاه‌های اداری نیست و در بین معلمان هم مشهود است و کمتر نیرویی تمایل به منتقل شدن به شهرهای کوچک را دارد.

فرماندار فاروج گفت: این معضل در شهرهایی که در مجاورت شهرهای بزرگتر قرار دارند از جمله فاروج بیشتر است.

نجفی با تاکید بر ضرورت حفظ نیروهای موجود در دستگاه‌ها بیان کرد: اثر کمبود نیرو در شهرهای کوچک از سوی مدیران به دستگاه‌های بالاتر باید منتقل شود تا این روند تغییر کند.

وی با اشاره به اینکه کمبود نیروی متخصص، مراکز آموزشی خاص از دیر باز زمینه ساز افزایش مهاجرت از شهرهای کوچک بوده گفت: نبود مدارس خاص (تیزهوشان، شاهد و...) بر مشکل عدم حضور کارشناسان اداری در شهرهای کوچکی مثل فاروج هم دامن زده است.

وی گفت: در شهرستان دستگاه‌هایی فقط با یک نیرو اداره می‌شوند که این امر در کاهش رضایت مراجعان از عملکردها مؤثر است.

وی با اذعان به اینکه توزیع نیروی انسانی درست نیست، افزود: مشکل کمبود نیروی انسانی معضل کشوری است و محدود به شهرستان فاروج نیست.

 

تبلیغ

ارسال دیدگاه شما

روزنامه در یک نگاه
ویژه نامه
تبلیغ تبلیغ پرتال استانداری خراسان شمالی
بالای صفحه