ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
اطلاع رسانی

با توجه به افزایش هزینه‌های تولید روزنامه در چند ماهِ اخیر، و تلاش ما در راستای ادامه انتشار روزنامه «اترک» به‌روال معمول و حفظِ کیفیت و تیراژ روزنامه، ناگزیر به حذفِ امکان بازدید رایگان سایت و به‌تبع آن فروشِ آنلاین مطالب از طریق سایت هستیم. بنابر وضعیتِ اقتصادی اخیر، خاصه گرانی و نبودِ کاغذ موردنیاز برای انتشار روزنامه، در صورتی‌ که متقاضیِ بازدید از سایت روزنامه هستید و جهتِ یاری به امر فرهنگی و امکان ادامه انتشار روزنامه در این مسیر نیز ما را همراهی کنید.

چانچه تا اکنون عضو سایت نیستید، بر روی گزینه ثبت نام کلیک کنید.

چنانچه قبلا ثبت نام کرده‌اید، بر روی گزینه ورود به سایت کلیک کنید.

خبرهای روز

60 هکتار از باغات استان مرکزی سایه‌نشین می‌شوند

اترک/عبدی: مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی گفت: پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال جاری برای کاهش مصرف آب و مقابله با خشکسالی ۶۰ هکتار از باغات استان به طرح سایبان تجهیز شوند. ایجاد طرح سایبان صرفه‌جویی ۳۰ درصدی مصرف آب کشاورزی در باغات استان مرکزی را به همراه دارد.

علی‌اصغر زارعی اظهار کرد: برداشت محصول از باغات استان مرکزی امسال به دلیل خشکسالی و کاهش بارندگی ۱۰ تا ۱۵ درصد کمتر از برآوردهاست. برداشت انگور، انار، پسته، سیب، گردو، بادام و زیتون از باغات این استان اکنون در حال انجام بوده و برداشت بقیه محصولات به پایان رسیده است.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی با اشاره به اینکه پیش‌بینی می‌شود در صورت ادامه خشکسالی‌ها و تنش آبی تولید محصولات باغی در سال زراعی آینده کاهش یابد، تصریح کرد: ایجاد سایبان در باغات، بهره‌گیری از ارقام مقاوم به خشکی، تغذیه مناسب باغات، اجرای سامانه آبیاری قطره‌ای و مدیریت کف باغ (مبارزه با علف‌های هرز) از برنامه‌ها و اقدامات سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی برای مقابله با خشکسالی و تنش آبی در استان است.

زارعی به باغداران توصیه کرد برای مقابله با خشکسالی، بهره‌گیری از سامانه آبیاری قطره‌ای در باغات را در دستور کار خود قرار دهند و کشاورزانی که به‌صورت غرقابی اقدام به آبیاری باغات می‌کنند، این مهم را ساعت‌های بعد ظهر و قبل از طلوع آفتاب انجام دهند.

وی از اجرای طرح سایبان در هفت هکتار از باغات استان مرکزی خبر داد و گفت: پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال جاری برای کاهش مصرف آب و مقابله با خشکسالی ۶۰ هکتار از باغات استان به این طرح تجهیز شوند. ایجاد طرح سایبان در اراضی باغی صرفه‌جویی ۳۰ درصدی مصرف آب کشاورزی در باغات استان مرکزی را به همراه دارد.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی منابع مالی موردنیاز اجرای طرح سایبان در هر هکتار از باغات را سه میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال عنوان کرد و اضافه کرد: ۸۰ درصد این منابع مالی به‌صورت تسهیلات در اختیار باغداران قرار می‌گیرد.

زارعی خاطرنشان کرد: استان مرکزی باوجود صنعتی بودن در زمره ۱۰ استان نخست کشور در بخش کشاورزی است که ۹۰ هزار بهره‌بردار شامل ۲۰ درصد شاغلان استان در این حوزه فعال هستند. ۶۷۰ هزار هکتار اراضی باغی و کشاورزی در استان مرکزی وجود دارد و 1.2 درصد تولیدات کشاورزی مازاد بر نیاز استان به سایر مناطق ارسال می‌شود.

تبلیغ

ارسال دیدگاه شما

روزنامه در یک نگاه
ویژه نامه
تبلیغ تبلیغ پرتال استانداری خراسان شمالی
بالای صفحه