ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
اطلاع رسانی

با توجه به افزایش هزینه‌های تولید روزنامه در چند ماهِ اخیر، و تلاش ما در راستای ادامه انتشار روزنامه «اترک» به‌روال معمول و حفظِ کیفیت و تیراژ روزنامه، ناگزیر به حذفِ امکان بازدید رایگان سایت و به‌تبع آن فروشِ آنلاین مطالب از طریق سایت هستیم. بنابر وضعیتِ اقتصادی اخیر، خاصه گرانی و نبودِ کاغذ موردنیاز برای انتشار روزنامه، در صورتی‌ که متقاضیِ بازدید از سایت روزنامه هستید و جهتِ یاری به امر فرهنگی و امکان ادامه انتشار روزنامه در این مسیر نیز ما را همراهی کنید.

چانچه تا اکنون عضو سایت نیستید، بر روی گزینه ثبت نام کلیک کنید.

چنانچه قبلا ثبت نام کرده‌اید، بر روی گزینه ورود به سایت کلیک کنید.

خبرهای روز

روزگار تلخ و شیرین باغداران شیروان در فصل برداشت گردو

همه ساله نیمه دوم شهریورماه فصل برداشت گردو است ولی باغداران شیروانی امسال برای برداشت آن به علت ترس از سرقت محصول اقدام به برداشت زودهنگام آن کرده اند که این وضعیت موجب کاهش کیفیت آن شده است.

به نوشته ایرنا، صادرات و سود خوب محصول گردو ذوق و شوق باغدار را برای جمع آوری محصول دوچندان کرده است اما از سویی سرقت آن موجب نگرانی برخی از باغ داران شده است و به ناچار مجبور می‌شوند محصول خود را با عجله جمع آوری کنند.

شماری از باغداران شیروانی در این زمینه اظهار داشتند: هرچند قیمت این محصول مناسب است اما باغداران امسال به علت سرمازدگی و خشکسالی متحمل ضرر زیادی شدند.

رستم الله یاری یکی از باغداران شیروانی گفت: سارقان محصول گردو از سردرختی‌ها امان آنها را بریده و به همین علت ناچار به برداشت زودهنگام محصول می‌کنیم که محصولات جمع آوری شده مشتری پسند نیست.

وی که از اهالی روستای زوارم از توابع بخش مرکزی شهرستان شیروان است گفت: محصول گردوی این شهرستان به علت مرغوبیت بالا با قیمت مناسبی به فروش می‌رسد و متقاضیان زیادی از سراسر کشور برای خرید این محصول به این شهرستان سفر می‌کنند البته، بیشتر گردوی این شهرستان توسط واسطه‌ها و تجار به کشورهای خارجی صادر می شود.

الله یاری با بیان اینکه یکی از مشکلات اساسی در باغ‌های گردوی این شهرستان هر ساله سرمازدگی بهاره و خسارت‌های ناشی از آن است گفت: این خود کاهش عملکرد برداشت را به دنبال دارد.

وی خاطرنشان کرد: هر اصله درخت گردو بعد از گذشت ۲۰ سال به باردهی مناسب و اقتصادی می رسد که کشاورز در این سال‌ها متحمل هزینه‌های زیادی می شود و پس از به ثمر رسید به طور متوسط هر اصله درخت گردو  حدود ۸۰ تا ۱۰۰ کیلوگرم محصول می دهد.

یکی دیگر از باغداران گردو در روستای گلیان این شهرستان با اشاره به اینکه ۷۰ درخت گردو دارد و نزدیک به یک تن محصول برداشت کرده است گفت: هر سال محصول باکیفیت با تولید بالایی از سطح باغ‌ها جمع آوری می‌کند ولی مخاطرات هنگام برداشت محصول یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های باغدار است.

هاشم درباری اضافه کرد: همه ساله هنگام برداشت محصول به خاطر حوادث شکستگی و حتی فوت مواجه می‌شویم به همین دلیل نیروی کارگری نیز کمتر در این خصوص استقبال می‌کنند که باغدار متحمل هزینه‌های زیادی در این زمینه خواهد شد.

وی ضمن اشاره به این مشکلات و عدم خرید تضمینی گفت: بعضاً برخی از باغداران مغز گردو را به واسطه‌ها می‌فروشند.

یکی دیگر از باغداران روستای ورقی با اشاره به صادرات این محصول گفت: یکی از مقوله‌هایی که در بحث صادرات عنوان می‌شود رقابت محصول در کشورهای دیگر است به طوری که هر چه محصول از لحاظ کیفیت و کمیت رقابتی‌تر باشد صادرات بهتر خواهد بود.

هادی زمانی نبود بسته بندی مناسب محصول خشکبار را یکی از مشکلات دانست و افزود:  نبود صنایع تبدیلی مانع ارزش افزوده محصول صادراتی خواهد شد، هم اینک بیشتر خام فروشی داریم.

مدیر جهاد کشاورزی شیروان وسعت باغ‌های گردو در این شهرستان را یک‌هزار و ۹۴۵ هکتار عنوان کرد و گفت: متوسط عملکرد برداشت در هر یک هکتار ۲.۵ تن است.

حسن ایزانلو عمده ارقام گردوی این شهرستان را محلی با پوست کاغذی عنوان کرد و اظهار داشت: مرغوبیت گردوی این شهرستان موجب شده تا بیشتر محصول به سایر استان‌ها حمل و حتی صادر  شود.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی نیز گفت: با توجه به شرایط اقلیمی این استان گردوی منطقه در تمام شهرستان‌های استان به ویژه شهرستان شیروان از کیفیت و مرغوبیت بالایی برخوردار است  که به سایر استان‌ها و کشورهای دیگر صادر می شود.

محمدعلی شریکیان سطح زیر کشت این محصول در استان را سه هزار و ۳۱۳ هکتار عنوان کرد و افزود: پیش بینی می‌شود امسال از این سطح چهار هزار تن محصول برداشت شود که شهرستان‌های شیروان، فاروج و بجنورد به ترتیب بیشترین سطح زیرکشت و تولید را دارند.

شریکیان بااشاره به اقدامات انجام شده جهت مشکلات این محصول اضافه کرد: در پنج سال اخیر ارقام چندلر، فرانکت روند، فرانت، روند و هارتلی در سطح ۴۰ هکتار باغ راز و جرگلان و سایر شهرستان‌ها کشت شده است که از خصوصیات آن تاخیر گل دهی، فرار از سرمای دیررس بهاره، دارا بودن هم دهی، امکان برداشت مکانیزه و کمیت و کیفیت تولید بیشتر است.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی در خصوص گلایه باغداران این شهرستان مبنی بر عدم خرید تضمینی این محصول اظهار داشت: قیمت گردو تابع قیمت بازار است و قیمت تضمینی ندارد زیرا که قیمت و بازار فروش مناسبی دارد.

وی در پاسخ به جمع آوری زودهنگام باغداران از ترس سرقت محصولات خود گفت: شهریورماه فصل برداشت گردو است که برای این مشکل باغداران یا شب ها در باغ می‌خوابند و یا اینکه در باغ خود سگ نگهبان قرار می دهند.

شهرستان شیروان با ۱۵۷ هزار نفر جمعیت به عنوان دومین شهر پرجمعیت خراسان شمالی در ۶۰ کیلومتری شرق بجنورد قرار دارد که ۱۰۵ هزار هکتار عرصه  زراعی و باغی دارد.

تبلیغ

ارسال دیدگاه شما

روزنامه در یک نگاه
ویژه نامه
تبلیغ تبلیغ پرتال استانداری خراسان شمالی
بالای صفحه