ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
اطلاع رسانی

با توجه به افزایش هزینه‌های تولید روزنامه در چند ماهِ اخیر، و تلاش ما در راستای ادامه انتشار روزنامه «اترک» به‌روال معمول و حفظِ کیفیت و تیراژ روزنامه، ناگزیر به حذفِ امکان بازدید رایگان سایت و به‌تبع آن فروشِ آنلاین مطالب از طریق سایت هستیم. بنابر وضعیتِ اقتصادی اخیر، خاصه گرانی و نبودِ کاغذ موردنیاز برای انتشار روزنامه، در صورتی‌ که متقاضیِ بازدید از سایت روزنامه هستید و جهتِ یاری به امر فرهنگی و امکان ادامه انتشار روزنامه در این مسیر نیز ما را همراهی کنید.

چانچه تا اکنون عضو سایت نیستید، بر روی گزینه ثبت نام کلیک کنید.

چنانچه قبلا ثبت نام کرده‌اید، بر روی گزینه ورود به سایت کلیک کنید.

خبرهای روز

نگرانی گندم‌کاران فاروج از تعطیلی سیلوی این شهرستان

هنوز سنبله‌های گندم فاروج به مرحله برداشت نرسیده اما، کشاورزان این شهرستان خراسان شمالی به علت ادامه تعطیلی سیلو و نبود مکانی مناسب برای نگهداری محصول، نگران فروش کالای راهبردی خود هستند.

به نقل از ایرنا، گندم کاران فاروج هر چند امسال دیرتر از سال گذشته آماده برداشت محصول می‌شوند اما از هم اکنون دل نگران مکانی مناسب برای نگهداری دسترنج خود هستند، هنوز خاطره پارسال را فراموش نکرده‌اند که به علت تعطیلی سیلوی این شهرستان، با کلی چانه زنی وسیله‌ای برای حمل گندم تولیدی خود پیدا می‌کردند تا آن را برای فروش از شهر و استان خارج کنند.

ظرفیت انبارهای شرکت تعاونی‌های فاروج به اندازه مازاد تولید گندم و جو شهرستان نیست، سال‌ها پیش کشاورزان دلخوش به راه اندازی سیلو شدند اما این دلخوشی دوامی نداشت و سیلو در پی تخلف‌ها تعطیل شد.

علی بزم آرا یکی از همین گندم کاران است که هر روز سری به مزارع خود می زند تا تعداد روزهای مانده به زمان برداشت را حساب کند و بعد هم فکر خانه‌ای برای دختران خود باشد تا  با فروش محصول خود سر وسامانی به آنها دهد.

این کشاورز فاروجی گفت: سال گذشته محصول بسیاری از اهالی روستای مفرنقاه و روستاهای همجوار از شهرستان و استان خارج شد که این خروج هزینه‌های زیادی را کشاورزان تحمیل کرد.

وی گفت: پارسال براساس ظرفیت اعلام شده از سوی شرکت غله،   مراکز خرید بیش از هشت تن اجازه خرید نداشتند.

کشاورز دیگری گفت: زمان برداشت گندم، هزینه‌های کامیون حمل این محصول افزایش می‌یابد و از طرفی فروش آن به دیگر شهرها دردسرهای خودش را دارد.

قربان علی محمودی افزود: سوله‌های مراکز خرید که همان شرکت‌های تعاونی است با هزینه اهالی ساخته شده اما به روی خودمان بسته می‌شود واگر مسئولان چاره‌ای نیندیشند در زمان برداشت گندم دچار بحران می‌شویم.

وی افزود: از مدت‌ها پیش دلالان وارد بازار شده‌اند تا پیش از برداشت سلف خری کنند و اگر تمهیدی برای افزایش مراکز خرید و سوله‌ها نیندیشند، سیلوهای خیابانی راه می افتد.

یکی از اهالی روستای مایوان هم گفت: این روستا شرکت تعاونی روستایی دارد که تا سال گذشته مرکز خرید بود اما امسال این واحد برای بوجار بذر گندم مجوز گرفته و کشاورزان مایوانی از هم اکنون نگران سرنوشت گندم تولیدی‌شان هستند.

 

+بخش زیادی از گندم فاروج سال گذشته از استان خارج شد

رییس جهاد کشاورزی فاروج گفت: سطح زیر کشت امسال گندم شهرستان ۱۷ هزار و ۵۰۰ هکتار گندم دیم و چهار هزار و ۵۰۰ هکتار گندم آبی است و با توجه به سرمای فروردین ماه، امسال زمان برداشت گندم چند هفته با تأخیر است.

حبیب الله مقتدر افزود: سال گذشته با توجه به فعال نبودن سیلو، قاچاق گندم داشتیم  از سویی بخش اعظم محموله‌های گندم شهرستان در شهرستان مجاورمان در خراسان رضوی خالی شد ونیمی از ظرفیت کارخانه آرد قوچان با گندم فاروج تأمین شد.

وی با اشاره اینکه سال گذشته در مجموع در حالی  ۲۱ هزار تن  گندم خریداری شد که مازاد تولید ۳۴ هزار تن بود، گفت: ظرفیت انبارهای مراکز خرید شهرستان ۷ هزار تن است و در صورت فعال نشدن سیلو، در حوزه خرید با مشکل مواجه می‌شویم.

 

+سال گذشته شرمنده گندم کاران شدیم

فرماندار فاروج گفت: محدودیت‌های مراکز خرید گندم سال گذشته ما را شرمنده گندم کاران کرد و بسیاری از محصول تولیدی، از شهرستان و حتی استان خارج شد.

مسعود صادق افزود: امسال با توجه به شرایط متأثر از کرونا در کشورهای مختلف و راهبردی بون گندم، باید تمهیدات بهتری برای خرید تضمینی این محصول اندیشیده شود.

وی با اشاره به اینکه مراکز خرید شهرستان برای تولید کشاورزان کافی نیست بیان داشت: امسال مرکز خرید روستای مایوان هم با توجه به دریافت مجوز بوجاری بذر از چرخه نگهداری گندم خارج شده است.

 

+از بانک عامل پرداخت تسهیلات به سیلو گلایه مندیم

فرماندار فاروج گفت: سیلو شهر فاروج ۴۰میلیارد ریال به بانک مقروض است اما تاکنون برای تعیین تکلیف تملک یا سایر روال اداری اقدام جدی صورت نگرفته است.

وی افزود: سال گذشته مصوباتی در زمینه وضعیت تعیین تکلیف بدهی صاحب این سیلو، مصوباتی به تصویب رسید که هنوز اجرایی نشده است. 

وی با اشاره به اینکه این سیلو یک مجوز شهرستان را اشغال کرده اما تعطیل است گفت:سال گذشته چون پشتوانه استانی نداشتیم به این مسئله ورود نکردیم.

وی گفت: به تازگی مصوبه استانی بعد از جلسه در خصوص مشکلات این فضا با حضور نماینده دادستان استان، در خصوص سیلو دریافت شده است.

وی با اشاره به اینکه تعیین تکلیف سیلو یک کار جمعی است بیان داشت: در صورتیکه طبق شرایط تعین شده متصدی سیلو پای کار نیاید نیاز به حکم قضایی است تا بیش از این بیت المال تضییع نشود.

فرماندار فاروج گفت: استفاده از سیلو حق مردم است و پیشنهاد ما واگذاری سیلو به شخص ثالث تا زمان تعیین تکلیف بدهی و تخلفات سیلو است.

وی گفت: اگر متصدی با این شرایط واگذار نکند با حکم دستگاه قضایی در پی گرفتن سیلو با شرایط اجاره یک ساله و پرداخت رقم اجاره به صاحب آن هستیم تا گندم شهرستان در مراکز بماند.

 

+احیا سیلوی فاروج در دستور کار

رییس سازمان جهادکشاورزی خراسان شمالی گفت: امسال سطح زیر کشت گندم  ۱۴۷ هزار هکتار است که ۱۰۰هزار هکتار آن دیم و ۴۷ هزار هکتار آبی است و پیش بینی برداشت۲۷۰ هزار تنی از این مزارع داریم.

عبدالله یوسفی با اشاره به اینکه در حدود ۲۰ درصد نسبت به سال گذشته افزایش خرید خواهیم داشت افزود: پیش بینی خرید گندم مازاد امسال بین ۱۸۵ تا ۲۰۰ هزارتن در کنار ۱۰ تا ۱۵ هزار تن خرید گندم بذری را داریم.

وی با اشاره به اینکه سال گذشته ۱۵ و امسال ۲۳ مرکز برای خرید گندم به شرکت غله پیشنهاد شده است افزود: امیدواریم با تأیید همه مراکز، روند خرید تسهیل یابد.

وی با بیان اینکه در سطح استان ۲ سیلوی فاروج و آشخانه دارای مشکلاتی هستند بیان داشت: در نشست‌های استانی احیا این واحدها از سوی شرکت غله مصوب شده و نباید تخلف فردی، زمینه ساز رها شدن این سرمایه‌ها شود.

یوسفی افزود: سیلوها باید به افراد در خدمت تولید واگذار شود و رییس دادگستری و دادستان استان هر دو این مقوله را  تأیید کردند تا فرد دیگری برای مدیریت سیلوها معرفی شود.

وی گفت: همین محدودیت‌ها زمینه ساز خروج گندم پارسال  شهرستان فاروج از استان شد.

وی با اشاره  اینکه این رویکرد دارای مصوبه از کارگروه استانداری و شورای حفظ بیت المال است بیان داشت:  تا در سایه احیا این  زیر ساخت‌ها خرید تضمینی  بدون تشکیل صف و نارضایتی کشاورزان در راحتی انجام شد ه و تولیدات از استان خارج نشود و شرکت غله هم یا سیلوها را احیا کند یا در صورت به اجماع نرسیدن بگونه ای عمل کنند که کشاورز معطل نشود.

کلنگ ساخت ساخت سیلوی گندم زرین فاروج به ظرفیت ۲۰ هزار تن در سال ۸۹ به زمین زده شد، این سیلوی فلزی در مساحتی به وسعت ۱۲ هزار و ۹۹۹ مترمربع ساخته و بهمن ۹۲ به بهره برداری رسید و افزون بر ۲ سال است که به دلیل تخلف و بدهی به بانک تعطیل است.

 

تبلیغ

ارسال دیدگاه شما

روزنامه در یک نگاه
ویژه نامه
تبلیغ پرتال استانداری خراسان شمالی
بالای صفحه