ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
اطلاع رسانی

با توجه به افزایش هزینه‌های تولید روزنامه در چند ماهِ اخیر، و تلاش ما در راستای ادامه انتشار روزنامه «اترک» به‌روال معمول و حفظِ کیفیت و تیراژ روزنامه، ناگزیر به حذفِ امکان بازدید رایگان سایت و به‌تبع آن فروشِ آنلاین مطالب از طریق سایت هستیم. بنابر وضعیتِ اقتصادی اخیر، خاصه گرانی و نبودِ کاغذ موردنیاز برای انتشار روزنامه، در صورتی‌ که متقاضیِ بازدید از سایت روزنامه هستید و جهتِ یاری به امر فرهنگی و امکان ادامه انتشار روزنامه در این مسیر نیز ما را همراهی کنید.

چانچه تا اکنون عضو سایت نیستید، بر روی گزینه ثبت نام کلیک کنید.

چنانچه قبلا ثبت نام کرده‌اید، بر روی گزینه ورود به سایت کلیک کنید.

خبرهای روز

توقف قطار خراسان شمالی سرگردان در پیچ و خم ۱۰ساله

ایجاد راه آهن به عنوان یکی از عوامل موثر در توسعه زیرساخت های خراسان شمالی از سال های گذشته بنا نهاد شد اما اکنون این طرح در پیچ و خم ۱۰ ساله همچنان معطل و سرگردان مانده است.

به گزارش اترک، خراسان شمالی از جمله مناطق کمتر توسعه یافته و مرزی کشور به شمار می رود که مشکلات ارتباطی و کمبود زیرساخت های لازم این استان را از پیشرفت همه جانبه عقب نگه داشته است.

یکی از بخش‌های مهم سیستم حمل‌ ونقل در اغلب کشورها که نقش زیر بنایی و غیر قابل انکاری در توسعه پایدار و عرصه‌های گوناگون ایفا می‌کند حمل و نقل ریلی محسوب می شود، این سیستم به دلیل مزایای نسبی که در مقایسه با دیگر بخش‌های حمل و نقلی مانند جاده‌ای، هوایی و دریایی دارد سهم خاصی را در بخش حمل و نقل به خود اختصاص داده است.

اکثر کشورهای توسعه یافته و بیشتر کشورهای در حال توسعه، راه ‌آهن را به عنوان یک مکانیسم مهم و کارآمد در زمینه حمل‌ و نقل درون‌ شهری و برون‌ شهری قلمداد می کنند، موضوعی که در کشوری مانند کشورما نیز به این امر تا حدودی توجه شده است اما اگر بخواهیم وضعیت این سیستم حمل و نقل را در استان هایی از جمله خراسان شمالی در نظر بگیریم باید گفت وعده ساخت راه آهن در این استان به ۱۰ سال پیش برمی گردد اما تا به امروز این طرح در پیچ و خم مشکلاتی از جمله اعتبارات معطل و سرگردان مانده است.

خراسان شمالی دو پروژه راه آهن گرگان به مشهد و اسفراین به جوین دارد که طبق گفته های یکی از مسئولین استان پروژه راه آهن گرگان به مشهد به عنوان پروژه ملی حدود ۱۴۰ هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد و قرار بود در قالب فاینانس پروژه پیگیری شود که به دلیل مسائل پیش رو به تعویق افتاد و تلاش می شود تا مجددا انجام شود. پروژه راه آهن آنتنی اسفراین به جوین نیز به عنوان پروژه مهمی در اتصال به راه آهن سراسری اعتباری برای آن در نظر گرفته شده و طبق گفته مسئولان تا پایان دولت تدبیر و امید به بهره برداری می رسد.

شاید یکی از دلایل مهم برای تعویق در راه اندازی این دو پروژه وجود هزینه‌های بالا برای احداث مسیرهای ریلی باشد که نیاز به بودجه و سرمایه‌گذاری‌های زیادی دارد اما آن طور که گفته شده برای این پروژه ۲۰۰ میلیارد تومان اختصاص داده شده است که ۲۰ میلیارد تومان امسال تخصیص یافته و ۱۸۰ میلیارد تومان سال آینده تخصیص می یابد.

ناگفته نماند که خراسان شمالی به عنوان استانی با ۲۸۱ کیلومتر مرز مشترک با کشور ترکمنستان و تردد سالانه ۲۰ میلیون مسافر از محورهای استان، نیاز به توسعه همه جانبه به ویژه در بخش زیرساختی و حمل و نقل دارد که توجه به ایجاد سیستم ریلی و رفع بلاتکیلفی این طرح به طور حتم توسعه اقتصادی در این خطه از کشور را رقم می زند.

همچنین با توجه به اینکه خراسان شمالی در بخش های مختلف گردشگری، کشاورزی، خدمات، صنعت و ... دارای ظرفیت و پتانسیل های بالایی برای توسعه و جذب سرمایه گذار می باشد اما کمبود زیرساخت هایی نظیر حمل و نقل ریلی مانع از شتاب بخشی و رشد استان شده است.

در صورت وجود راه ‌آهن مسیر برای توسعه استان کمتر توسعه یافته خراسان شمالی هموارتر و قطعا با استقبال بیشتر و خوب سرمایه‌گذاران مواجه می شود که در نهایت توسعه زیرساخت، حضور و جذب سرمایه گذار منجر به ایجاد اشتغال برای جوانان توانمند این استان خواهد شد.

با وجود مسائل فوق در خاتمه باید گفت استانی که امروز بین دو قطب زیارتی و سیاحتی قرار گرفته و در ایام مختلف سال به ویژه تعطیلات نوروز و تابستان با معضل ترافیکی مواجه می شود احداث راه آهن گامی بلند برای سهولت در تردد مسافران و زائران این محور می شود.

ایجاد راه آهن عاملی برای توسعه اقتصادی، عدالت اجتماعی، کاهش مصرف سوخت، کاهش حوادث رانندگی، اثرات کم زیست محیطی، کاهش تلفات جاده‌ای و ... می شود پس نباید از اهمیت این موضوع غافل شد و سهم این مهم را نادیده گرفت. امیدواریم هر چه زودتر انتظار چندین ساله مردم خراسان شمالی برای احداث راه آهن به اتمام برسد و به توسعه ای که شایسته مردم استان است دست یابیم.

تبلیغ

ارسال دیدگاه شما

روزنامه در یک نگاه
ویژه نامه
تبلیغ تبلیغ پرتال استانداری خراسان شمالی
بالای صفحه