ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
اطلاع رسانی

با توجه به افزایش هزینه‌های تولید روزنامه در چند ماهِ اخیر، و تلاش ما در راستای ادامه انتشار روزنامه «اترک» به‌روال معمول و حفظِ کیفیت و تیراژ روزنامه، ناگزیر به حذفِ امکان بازدید رایگان سایت و به‌تبع آن فروشِ آنلاین مطالب از طریق سایت هستیم. بنابر وضعیتِ اقتصادی اخیر، خاصه گرانی و نبودِ کاغذ موردنیاز برای انتشار روزنامه، در صورتی‌ که متقاضیِ بازدید از سایت روزنامه هستید و جهتِ یاری به امر فرهنگی و امکان ادامه انتشار روزنامه در این مسیر نیز ما را همراهی کنید.

چانچه تا اکنون عضو سایت نیستید، بر روی گزینه ثبت نام کلیک کنید.

چنانچه قبلا ثبت نام کرده‌اید، بر روی گزینه ورود به سایت کلیک کنید.

خبرهای روز

سد معبر، قصه دنباله‌دار معابر شهری در بجنورد

اترک/ طاهری: سد معبر مشکل دیرینه بسیاری از معابر شهر بجنورد است که از سالیان گذشته تاکنون سابقه داشته و کماکان نیز در معابر این شهر کام شهروندان را تلخ می کند.

سد معبر پایین و بالای شهر هم ندارد و همه جای شهر می‌توان این معضل شهری که حقوق شهروندان را خدشه دار کرده دید.

با گذر از اغلب معابر بجنورد از مسیرهای مرکزی و اصلی شهر گرفته تا خیابان ها و بلوارهای آن می توان به راحتی سدمعبر خودروهای پارک شده در پیاده رو و مسیر گذر انسان یا حجره و مغازه دارانی که به حق خود قانع نیستند و پا را از حریم خصوصی به معابر عمومی گذاشته اند مشاهده کرد.

نحوه پارک خودروها و سد معبر فروشگاه ها در بسیاری از معابر به نحوی است که شهروندان برای تردد هیچ راهی جز تردد در خیابان و محل عبور خودروها را ندارند که این وضعیت خطرات زیادی در پی دارد.

 سبزی فروشان میدان کارگر بجنورد و خیابان شهید بهشتی جنوبی که خیابانی پر تردد است داد مردم  را در آورده است سبزی فروشان تمام پیاده روها  را اختصاص به محلی برای عرضه محصول کرده اند در حالی که رفت و آمد در این محل بسیار سخت انجام می شود.

اخیرا نیز نیز برخی از فست فودی های بجنورد نیز در معابر عمومی میز و صندلی چیده و بخش باقی مانده از پیاده رو را نیز به محل پارک پیک موتوری و وسایل نقلیه خود اختصاص داده اند.

مشکل بزرگتر سدمعبر فروشگاه ها و مغازه هایی است که به حق خود قانع نبوده و به حریم عمومی تجاوز می کنند و جدای از بساطی که در پیاده روها می چینند خودرو خود را نیز در جایی از پیاده رو جا داده و یا برای نگه داشتن جای پارک در معبر عمومی بلوک چینی نیز می کنند.

بیشتر فروشندگان و مغازه داران این شهر، در قراردادی نانوشته، بخش زیادی از پیاده روها و حتی خیابان ها را به ملک شخصی خود تبدیل کرده و با بساط کردن و عرضه اجناس خود، راه را بر رهگذران تنگ کرده اند به نوعی پیاده روها و حتی عرض خیابان ها را تصرف کرده اند.

 

بی توجهی متولیان امر و نبود قاطعیت در ساماندهی امور شهری بتدریج موجب شده تا سد معبر بازاریان از حالت موقت و نامحسوس به شکلی تثبیت شده درآید و برخی از آنان با جسارتی تمام، پیاده رو و حتی بخشی از خیابان را با زدن میله و نرده، به تصرف درآورند.

گروهی از مغازه داران نیز به شکلی دیگر، با گذاشتن کله قندی هایی در برابر فروشگاه خود، که با هدف جلوگیری از توقف خودروها صورت می دهند، عرض خیابان را تنگ کرده و حقوق شهروندان را نادیده می گیرند.

اشغال بخشی از پیاده روها و خیابان های کم عرض توسط کسبه معضلی است که علاوه بر ایجاد گره های ترافیکی، موجب آزار عابران پیاده و مردمی می شود که هر روز به قصد خرید و گشت در بازار به خیابان می آیند.

یکی از شهروندان بجنوردی ضمن گلایه از سد معبر مغازه دارن گفت: متاسفانه اکنون بیشتر میوه و سبزی فروشان بجنورد، اجناس خود را در بیرون از مغازه انبار می کنند که حضور مشتریان برای جداسازی این اجناس برای خرید، دیگر فضایی برای عبور رهگذران نمی گذارد.

سمانه کیوانلو به پررنگ بودن سد معبر در برخی از نقاط شهر از جمله خیابان چمران اشاره کرد و گفت: استقرار چندین سمساری، این خیابان را در نگاهی کلی به یک سمساری بزرگ تبدیل کرده است که اجناس رنگ و رو رفته آن در پیاده روها رها شده اند.

وی گفت افزود: عرض پیاده روهای بجنورد کم است و اشغال و سد معبر آنها برای عابران پیاده مشکل ایجاد می کند.

وی اظهار داشت: یک عابر پیاده از میدان 17 شهریور تا میدان دفاع مقدس  باید چندین بار مسیرش را عوض کرده و به خیابان برود.

وی گفت: از طرفی عرض خیابانهای بجنورد نیز کم است و رفتن به خیابان برای عابر پیاده بسیار خطرساز است.

شهروندی دیگر نیز اظهار داشت: هنگامیکه از پیاده روهای این شهر عبور می کنی باید هر لحظه احتمال اصابت آجر و سنک از ساختمانهای در حال ساخت بر سرت را بدهی.

سمانه کریمی افزود: پیاده روهای این شهر با مصالح ساختمانی ساختمانهای در حال ساختی که عمدتا ساخت آنها بسیار به طول می انجامد اشغال می شود.

وی بیان کرد: این مشکل به خصوص در خیابانهای پرترد شهر بسیار مشکل ساز است و همه عابران پیاده مجبورند مسیر خود را کج و از خیابان عبور کنند.

وی گفت: این مشکل به خصوص برای خانمها بیشتر است که گاه میلگردها و تیرآهنها به چادر و لباس هایشان گیر می کند.

او افزود: مسوولان مربوط باید به این ناهنجاریها رسیدگی کنند.

وی گفت: بیشتر مسوولان سد معبر را بیشتر در بحث سبزی فروشی ها و میوه فروشان می دانند این در حالی است که تمامی خیابان امام خمینی، بخشی از کمربندی مدرس، بیشتر مسیر بلوار شهدا و برخی از خیابان های دیگر بجنورد در سیطره نمایشگاه های اتومبیل است.

یکی از شهروندانی بجنورد گفت: متاسفانه نمایشگاه های اتومبیل سطح زیادی از پیاده روها و خیابان ها را گرفته اند اما با آنان هیچ برخوردی نمی شود.

وی افزود: نمایشگاه داران حتی بعضا کل پیاده رو را اشغال کرده اند عابران پیاده به اجبار باید از عرض خیابان که همان عرض خیابان را نیز اشغال کرده اند به نوعی از وسط خیابان تردد کنند که این امر با خطرات زیادی همراه است.

برخورد قاطع شهرداری با سد معبر/ مغازه داران حریم پیاده روها را اشغال نکنند

شهردار بجنورد به برخورد قاطع شهرداری با سد معبر اشاره ای کرد و گفت: مغازه داران حریم پیاده روها را اشغال نکنند چرا که مانع رفت و آمد مردم خواهند شد.

مهندس سیدمحمد علی کشمیری افزود: برخی از خیابان های شهر بجنورد اینک توسط برخی از کسبه ها نابسامان شده است، برخی از مغازه داران فضای جلوی مغزه خود را نیز اشغال کرده اند که با این کار برای شهروندان مزاحمت ایجاد می کنند.

وی به پلمپ تعدادی از مغازه داران میدان کارگر بجنورد اشاره ای کرد و افزود: برخی از سبزی فروش ها با وجود اینکه در داخل مغازه حتی فضای خالی نیز  دارند اما فضای بیرون از مغازه را تصرف کرده اند که حضور مشتریان و خرید نیز باعث شلوغی خواهد شد که حتی مانع تردد عابران پیاده خواهد شد.

وی گفت: از مغازه داران می خواهیم که قوانین را رعایت کنند و مانع تردد عابران پیاده نشوند اما متاسفانه بعضا این امر را رعایت نخواهند کرد که باید با آنان برخورد شود.

کشمیری خاطر نشان کرد: هدف از برخورد با مغازه دارانی که پیاده روها را اشغال کرده اند خلل در کار آنان نیست بلکه باید شهر نظم و سامان داده شود و این مهم بیشتر با تذکر و اخطار انجام خواهد شد و در صورت رعایت نکردن با آنان برخورد می شود.

شهردار بجنورد همچنین اشاره ای به فعالیت دستفروشی ها نیز کرد و  افزود: تلاش می کنیم تا فضاهایی مناسب برای فعالیت این افراد قرار دهیم تا آنان نیز بتوانند فعالیت داشته باشند.

کشمیری گفت: علاوه بر سبزی فروشی ها و میوه فروشی ها در مراحل دیگر با سایر صنوف مزاحم همچون نمایشگاه های اتومبیل نیز برخورد خواهد شد .

وی در خصوص پسماند تولید برخی از مغازه داران نیز گفت: این امر نیز باید ساماندهی شود.

 اقدام برای پلمب این واحدهای صنفی درحالی است که بخش زیادی از معابر و خیابان های مرکز خراسان شمالی به وسیله این مغازه داران اشغال شده و راه را برای رهگذران تنگ کرده است.

سد معبر در خیابان های شهر بجنورد بویژه در اطراف میدان کارگر و شهید سبب گلایه و انتقاد شهروندان شده است.

برخی مغازه داران به علت سد معبر بارها از طرف مسوولان تذکر دریافت کرده اند اما همچنان به این تخلف ادامه می دادند.

برخورد با پدیده سد معبر یکی از مطالبات اساسی شهروندان بوده و مردم از مسوولان درخواست داشته و دارند که به صورت جدی وارد عمل شوند و به این نازیبایی و شلختگی شهر پایان دهند.

بیشترین مشکل سد معبر در هسته مرکزی شهر و نقاط پرتراکم شهر مشاهده می شود که در این باره شورای شهر بجنورد با برخورد با صنوف مزاحم شهری با پلمب چهار سبزی فروشی میدان کارگر و سه سبزی فروشی میدان شهید در بجنورد دست به کار شد.

تبلیغ

ارسال دیدگاه شما

روزنامه در یک نگاه
ویژه نامه
تبلیغ پرتال استانداری خراسان شمالی
بالای صفحه