ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
اطلاع رسانی

با توجه به افزایش هزینه‌های تولید روزنامه در چند ماهِ اخیر، و تلاش ما در راستای ادامه انتشار روزنامه «اترک» به‌روال معمول و حفظِ کیفیت و تیراژ روزنامه، ناگزیر به حذفِ امکان بازدید رایگان سایت و به‌تبع آن فروشِ آنلاین مطالب از طریق سایت هستیم. بنابر وضعیتِ اقتصادی اخیر، خاصه گرانی و نبودِ کاغذ موردنیاز برای انتشار روزنامه، در صورتی‌ که متقاضیِ بازدید از سایت روزنامه هستید و جهتِ یاری به امر فرهنگی و امکان ادامه انتشار روزنامه در این مسیر نیز ما را همراهی کنید.

چانچه تا اکنون عضو سایت نیستید، بر روی گزینه ثبت نام کلیک کنید.

چنانچه قبلا ثبت نام کرده‌اید، بر روی گزینه ورود به سایت کلیک کنید.

خبرهای روز

اقتدار ایران و سناریوهای مخالفان

نگاه- مصطفی آشفته: خارج فقه و اصول، ارشد روابط بین الملل

در ساعات پایانی روز ۲۵ فروردین ۱۴۰۳ سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با هماهنگی نیروهای مقاومت اسلامی عراق و حزب‌الله لبنان حملاتی را به اسرائیل با نام عملیات «وعده صادق» آغاز کردند. سپاه در دقایق اولیه بامداد ۲۶ فروردین ۱۴۰۳ در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: که تعدادی پهپاد و موشک را در عملیاتی به نام وعده صادق به سمت اسرائیل روانه کرده است. این اقدام در پاسخ به حمله هوایی به کنسولگری ایران در دمشق که توسط اسرائیل انجام شده بود، صورت پذیرفت .این عملیات با استفاده از پهپادهای انتحاری، موشک کروز و موشک‌های بالستیک انجام شد. بر اساس اعلام ارتش اسرائیل در این حمله ۱۸۵ پهپاد، ۳۶ موشک کروز و ۱۱۰ موشک زمین به زمین استفاده شده است.

از همان روز نخست که اسرائیل به کنسولگری ایران حمله کرد، سطح انتظارات و مطالبات مردمی برای واکنش به این حمله بسیار بالا بود، ایران نیز از ابتدا اعلام کرده بود که در نهایت از اسرائیل انتقام خواهد گرفت. هر چند که نوع این انتقام نامشخص بود. افزون بر مردم، رسانه‌های داخلی و خارجی نیز، هر روز درباره انتقام، نوع انتقام، زمان تقریبی انتفام و واکنش‌های احتمالی به آن مطالبی منتشر می‌کردند و همه این‌ها نشان می‌دهد که حمله ایران نه نزد افکار عمومی و نه نزد رسانه‌ها و مقام‌های کشور‌های مختلف، اتفاق شوک آوری نبود و به نوعی می‌توان گفت همه برای این اقدام ایران آمادگی داشتند، اما شاید بتوان گفت تنها نقطه مبهم، این بود که نوع برخورد ایران چگونه خواهد بود.

پس از حمله موفقیت آمیز سپاه پاسداران به داخل مرزهای اسرائیل واکنش ها و نگرش های متفاوتی از سوی مخالفان برای کوچک جلوه دادن این اقتدار مطرح شد، برخی به دنبال ناکام جلوه دادن این عملیات هستند آنها ادعا می کنند بیش از 99درصد از پرتابه های سپاه پاسداران توسط ارتش اسرائیل با همکاری آمریکا رهگیری و منهدم شده است. برخی برای کوچک جلوه دادن این موفقیت ادعا می کنند که آمار تخریب سازه ها، کشته ها و زخمی ها بسیار ناچیز است که در مقابل این حجم از شلیک موشک ها به معنای شکست است. برخی  از مخالفان جمهوری اسلامی ایران دست بر مهره های اقتصادی گذاشته و اذعان دارند این حمله ضررهای اقتصادی فراوانی برای ایران در پی داشته است و حال آنکه برای اسرائیل این چنین نبوده و مساله مهمتر که تا کنون چندان روشن نیست تصمیم اسرائیل مبنی بر حمله و پاسخ دادن به حملات موشکی ایران است. در این نوشتار به تحلیل هر یک از موضوعات فوق می پردازیم.

 

ابتدائا باید دانست که پاسخ نظامی ایران در این سطح به اقدامات خرابکارانه اسرائیل اجتناب ناپذیر بود. هرچه جمهوری اسلامی ایران در رفتار بین المللی خود خویشتن داری کرد رژیم غاصب اسرائیل جری تر شد، مذاکرات و گفت وگوهای محرمانه به واسطه ی کشور ثالث و انتقال پیام های ایران از طریق مواضع رسمی مسئولان سیاسی ونظامی کشور به اسرائیل افاقه ای نکرد، نتانیاهو سیگنال های ایران را جدی تلقی نکرد و به ماجراجویی خود در منطقه ادامه داده و اقدامات خود را در ضدیت با ارزش ها و منافع ایران تا جایی ادامه داد که با حمله به ساختمان کنسولگری ایران در سوریه موجب شهادت مستشاران ایران شد. به محض انتشار اخبار این جنایات موضع گیری صریح و محکمی در سخنان مسئولان سیاسی کشور مشهود بود.

رهبر معظم انقلاب اسلامی تاکید کرد که اسرائیل قطعا جهت این اقدام جسورانه خود سیلی محکمی خواهد خورد و به شدت تنبیه خواهد شد. پس از این سخنان صریح رهبر انقلاب برای تحلیلگران داخلی و خارجی مساله روشن بود که ایران پاسخ این اقدام اسرائیل را خواهد داد. سران اسرائیل برای جلوگیری از اقدام ایران بار دیگر تهدید کردند که اگر از خاک ایران مستقیما موشک به سوی اسرائیل پرتاب شود اقدام متقابل انجام خواهند داد. و اتفاقا ایران از خاک خود موشک و پهبادها را شلیک کرد تا به روشنی نشان دهد که هیچ واهمه ای از اسرائیل ندارد.

اما فردای اقدام دفاعی ایران مخالفان شروع به جوسازی رسانه ای کردند تا موفقیت و قدرت نظامی ایران را ناچیز جلوه دهند. عده ای اذعان کردند که بیشتر پرتابه های ایران توسط گنبد آهنین  و سامانه های دفاعی اسرائیل با همکاری آمریکا رهگیری و منهدم شده است. لکن واقعیت ها حکایت از این دارد که بسیاری از موشک های ایران از سامانه دفاعی عبور کرده و به هدف اصابت کرده و پهبادهای ایرانی که رهگیری و منهدم شده اند با هدف مشغول کردن سامانه ی دفاعی اسرائیل شلیک شده و حملات اصلی بواسطه موشک ها صورت گرفت که موفقیت آمیز بود.

گرچه نتانیاهو اعلام کرده که انتشار اخبار جنگ در داخل اسرائیل باید سانسور شود لکن کارشناسان اذعان کرده اند که بسیاری از موشک های ایران به پایگاه نظامی نواتیم اصابت کرده و تخریب گسترده ای در پی داشته است: اسکات ریتر بازرس سابق سازمان ملل در بخش سلاح های کشتار جمعی می گوید: چشم در برابر چشم. ایران با حداقل هفت موشک مافوق صوت جدید خود به پایگاه هوایی نواتیم حمله کرد. حتی یک موشک ایرانی رهگیری نشد. اسرائیل بی دفاع است. نواتیم خانه جنگنده های اف-35 است که به کنسولگری ایران در دمشق حمله کردند. نواتیم یکی از پایگاه‌های مهم رژیم صهیونیستی است؛ به طوری که جنگنده‌های پیشرفته اف-۳۵ آمریکا، در آن حضور دارد. همچنین، برخی از هواپیماهای آمریکایی که حامل کمک‌های نظامی به اسرائیل بودند، در این پایگاه فرود می‌آمدند.

برخی از مخالفان ادعا دارند که خسارات به سازه ها و آمار کشته ها و زخمی ها بسیار ناچیز است لذا حمله ایران موفقیت آمیز نبوده و بازدارندگی لازم را ندارد این گروه از مخالفان لازم است بدانند که اساسا هدف جمهوری اسلامی ایران از شلیک موشک ها کشتار انسان ها و غیر نظامیان یا خسارت به سازه ها یا مواضع اقتصادی نبوده است.

سرلشگر باقری در توضیح این مساله اشاره کرد که هدف ما پاسخ محدود و کنترل شده بود و قصد آسیب گسترده به مواضع اقتصادی یا مردم اسرائیل را نداشتیم. امیرعبداللهیان نیز در سخنانی ابراز کرد که ما 72ساعت قبل از آغاز عملیات به متحدان خود اطلاع داده بودیم تا آمادگی لازم را داشته باشند و از خسارت های مالی و جانی جلوگیری شود. بنابراین هدف از این حمله صرفا دفاع مشروع در مقابل اقدامات نظامی و جنایتکارانه اسرائیل بوده نه جنگی تمام عیار و همه جانبه که البته در صورت ادامه سیاست های رژیم صهیونیستی این گزینه هم برای ایران در دسترس است.

عده ای با تکیه بر اوضاع اقتصادی داخلی آمارهای مالی و اقتصادی این موشک باران را پیش کشیده و می گویند با توجه به فشار اقتصادی که مردم ایران متحمل می شوند این جنگ خسارت مالی برای ایران داشته لکن آنها باید به این مساله توجه کنند که اساسا وقتی بحث اقتدار ملی و قدرت نظامی در میان است آمارهای اقتصادی چندان جایگاهی ندارند. به این معنی که اگر یک کشور تسلیحات نظامی قدرتمند نداشته باشد نمی تواند از بقا و حیات خود دفاع کند به عنوان مثال آمریکا و روسیه از کشورهایی هستند که بیشترین هزینه نظامی را دارند اگر سخن مخالفان درست باشد چرا این کشورها هزینه های هنگفت در زمینه نظامی دارند. علاوه بر این رام آمیناخ، مشاور مالی سابق رئیس ستاد کل ارتش اسرائیل،  اعتراف می کند که هزینه حمله ایران از چند میلیون دلار بالاتر نمی رود اما هزینه دفاع این کشور به ۱.۳۵ میلیارد دلار می‌رسد . او می گوید موشک‌های بالستیک باید با استفاده از سامانه پیکان سرنگون شوند و موشک‌های کروز را می‌توان با موشک‌های دیگر ساقط کرد. پهپاد‌ها هم عمدتا توسط هواپیما‌ها هدف قرار داده می‌شوند. هزینه هر موشک سامانه پیکان ۳.۵ میلیون دلار و قیمت هر فلاخن داوود یک میلیون دلار است. با اضافه کردن هزینه هواپیما‌ها به حدود (۱.۳۵میلیارد دلار) برای کل عملیات دفاع می رسیم.

در نهایت اینکه اقدام ایران بسیار هدفمند، دقیق، مقتدرانه و موفقیت آمیز بوده است. اما در مورد اینکه اسرائیل قادر به پاسخ دادن به این حمله خواهد بود یا نه باید دانست که علیرغم اینکه سران رژیم صهیونیستی تمایل زیادی به پاسخ نظامی دارند تا در میان افکار عمومی جهان از اقتدار پوشالی خود دفاع کنند. لکن قدرت آنها بسیار برای این اقدام محدود و ناچیز است آنها نیاز مبرم به همکاری آمریکا و انگلیس برای اقدام علیه ایران دارند. حمله به مراکز موثر و حساس در ایران مانند اماکن هسته ای ، تنها با بمب های سنگر شکن مقدور است که اسرائیل تنها چند عدد از این بمب ها را در اختیار دارد و باید روی همکاری آمریکا حساب باز کند لکن بایدن دست رد به سینه نتانیاهو زده و از همکاری و مشارکت برای جنگ علیه ایران عقب نشینی کرده. مشکلات متعددی اکنون پیش روی اسرائیل است. آنها در صورت آغاز جنگی جدید در چند جبهه همزمان در گیر خواهند شد.در صورت رویارویی مستقیم با ایران باید برای دفع تهدید حزب‌الله در مرز شمالی خود با لبنان نیز چاره‌اندیشی کند. عدم مداخله حزب‌الله لبنان در رویارویی مستقیم نظامی بین ایران و اسرائیل با توجه به میزان وابستگی این گروه به تهران دشوار به نظر می‌رسد.

یکی دیگر از چالش‌های پیش‌روی اسرائیل برای حمله به خاک ایران لزوم استفاده از حریم هوایی دیگر کشورهای منطقه خواهد بود. هرچند اردن شنبه شب در رهگیری و انهدام موشک و پهپادهای ایران نقشی کلیدی بازی کرد اما بعید به نظر می‌رسد این کشور حاضر باشد حریم هوایی خود را به روی موشک‌ها یا جنگنده‌های اسرائیلی برای حمله به خاک ایران باز کند.چرا که در صورت همکاری با اسرائیل از سوی ایران مورد تهدید و تنبیه واقع خواهد شد. تنها راه اسرائیل ادامه اقدامات خرابکارانه در ایران در بلند مدت و یا جلب همکاری آمریکا و انگلیس برای مشارکت در جنگ است. کشورهای عربی قطعا تمایل نخواهند داشت در جنگ مشارکت کنند لذا از دخالت در این امر خودداری می کنند و روسیه و چین هم روی خوشی به اسرائیل نشان ندادند لذا اوضاع منطقه ای و جهانی نیز چندان بر وفق مراد اسرائیل نیست. و اکنون شرایط و تصمیم گیری برای نتانیاهو بیش از هر زمان دیگری سخت تر شده است. اقتدار جمهوری اسلامی ایران در جهان به نمایش گذاشته شد و قدرت پوشالی اسرائیل برای همه مردم آشکار شده است.

تبلیغ

ارسال دیدگاه شما

روزنامه در یک نگاه
ویژه نامه
تبلیغ پرتال استانداری خراسان شمالی
بالای صفحه