ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
اطلاع رسانی

با توجه به افزایش هزینه‌های تولید روزنامه در چند ماهِ اخیر، و تلاش ما در راستای ادامه انتشار روزنامه «اترک» به‌روال معمول و حفظِ کیفیت و تیراژ روزنامه، ناگزیر به حذفِ امکان بازدید رایگان سایت و به‌تبع آن فروشِ آنلاین مطالب از طریق سایت هستیم. بنابر وضعیتِ اقتصادی اخیر، خاصه گرانی و نبودِ کاغذ موردنیاز برای انتشار روزنامه، در صورتی‌ که متقاضیِ بازدید از سایت روزنامه هستید و جهتِ یاری به امر فرهنگی و امکان ادامه انتشار روزنامه در این مسیر نیز ما را همراهی کنید.

چانچه تا اکنون عضو سایت نیستید، بر روی گزینه ثبت نام کلیک کنید.

چنانچه قبلا ثبت نام کرده‌اید، بر روی گزینه ورود به سایت کلیک کنید.

خبرهای روز

تقابل دیپلماتیک در آمریکای لاتین

طه غیاثی

پژوهشگر مرکز مطالعات آرژانتین

خاویر میلی، رئیس جمهور لیبرتارین آرژانتین، در مصاحبه با (CNN en espanol) از مسائل مختلفی سخن گفت‌. مسائلی مانند تجربیات میلی پس از پیروزی‌اش در انتخابات، سوسیالیست‌ها در آمریکای لاتین، نگاه او به سیاست در آرژانتین، تفریحات شخصی‌اش، مسئله‌ی اسرائیل و... از جمله مباحثی بود که در این مصاحبه‌ی ۵۰ دقیقه‌ای به آنها پرداخته شد. اما این مصاحبه بدون جنجال باقی نماند. اظهار نظر خاویر میلی درباره‌ی وضعیت برخی از کشورهای آمریکای لاتین که تحت سیطره‌ی افکار سوسیالیستی هستند، واکنش تند برخی از چهره‌های سیاسی سوسیالیست در آمریکای لاتین را در پی داشت.

خاویر میلی در بخش مذکور از این مصاحبه بیان کرد که وضعیت کشورهای سوسیالیستی آمریکای لاتین رو به وخامت دارد. او به جنایت در ونزوئلا اشاره کرد، کوبا را جزیره‌ای دانست که تبدیل به زندان شده است، همتای کلمبیایی‌ خود، گوستاوو پترو، را یک "قاتل، تروریست و کمونیست" دانست که نمی‌توان انتظاری از وی داشت، غیر از تباه کردن کشورش و همچنین آندرس مانوئل لوپز اوبرادور، رئيس جمهور مکزیک، را یک "نادان" دانست.

در پی این اظهارات، گوستاوو پترو  دستور به اخراج هیئت دیپلماتیک آرژانتین از کلمبیا داد و لوپز اوبرادور با انتشار یک پست از طریق حساب کاربری خود در شبکه‌ی اجتماعی ایکس نوشت که خاویر میلی کسی است که مردم را تحقیر می‌کند و جای تعجب دارد که "مردم باهوش آرژانتین" او را برای تصدی مقام ریاست جمهوری کشورشان برگزیده‌اند.

البته بروز اختلافات و تنش‌های لفظی میان خاویر میلی و گوستاوو پترو مدت‌هاست که آغاز شده است. گوستاوو پترو در واکنش به پیروزی میلی در انتخابات آرژانتین گفت:

"راست افراطی در آرژانتین به پیروزی رسید. این برای آمریکای لاتین تاسف‌آور است. نئولیبرالیسم دیگر حرفی برای بشریت ندارد"

همچنین رئیس جمهور کلمبیا مدتی از مصاحبه‌ی میلی با سی ان ان، در طعنه به معترضان کلمبیایی که در تظاهرات ضددولتی‌شان عکس خاویر میلی را برافراشته بودند، گفته بود که حتی اگر پیروز انتخابات ۲۰۲۶ نباشد، نامحتمل است که یک "دیوانه" مانند خاویر میلی متصدی بالاترین مقام اجرایی کشور کلمبیا شود. برای دریافتن این نکته که دلیل توصیف شدن پترو با کلماتی چون "تروریست" و "قاتل" چیست، باید نگاهی به سوابق گوستاوو پترو انداخت. گوستاوو پترو در دومین دهه‌ از زندگی خود به عضویت گروه شبه‌نظامی (M-19 ) درآمده‌ بود. در کوبا آموزش فعالیت مسلحانه می‌دید و علیه دولت کلمبیا فعالیت می‌کرد‌. دامنه‌ی فعالیت‌های این گروه بیش از حد انتظار وسیع است و از گروگان‌گیری و ترور تا حمله به کاخ دادگستری و حتی از بین بردن اسناد قضایی مرتبط به کارتل‌های کلمبیایی را شامل می‌شده است. برخی از کاربران اسپانیایی‌زبان شبکه‌ی اجتماعی ایکس در واکنش به واکنش تند پترو به اظهارات خاویر میلی، عکس‌هایی از جوانی پترو منتشر کرده و به عنوان توضیح نوشته‌‌اند که زمانی که خاویر میلی در ۲۰ سالگی اولین مقاله‌ی دانشگاهی خود در زمینه‌ی تورم را منتشر کرد، گوستاوو پترو مشغول کشتار در کاخ دادگستری بود.

البته توییت‌هایی هم در دفاع از پترو منتشر شده است که شاید مهم‌ترین آنها توییت رئيس جمهور مکزیک باشد که نوشت: پترو را در آغوش بگیرید‌. جالب توجه است که اوبرادور مدتی پیش نیز خصوصیات میلی را به دیکتاتورها تشبیه کرده بود. به ویژه پس از انتشار خبر دروغین قطع روابط دیپلماتیک میان آرژانتین و مکزیک توسط خبرگزاری (La Politica Online) .

واکنش اوبرادور به سخنان خاویر میلی چنان بازخورد گسترده‌ای داشت که حتی پای وزارت امور خارجه‌ی آمریکا نیز به مسئله باز شد. وزارت امور خارجه‌ی آمریکا در این مورد بیان کرد: "ما چنین ادعاهایی[قطع روابط دیپلماتیک میان مکزیک و آرژانتین] را رد می‌کنیم. روابط میان مکزیک و آرژانتین بر اساس احترام متقابل و همکاری دوجانبه پابرجاست."

همچنین آلیسیا بارسنا، وزیر امور خارجه‌ی مکزیک، در این باره گفت: "گفتگوی امیدوارکننده‌ای با دیانا موندینو، وزیر امور خارجه‌ی آرژانتین، داشته‌ام که در آن بر اهمیت همکاری دوجانبه، روابط و احترام متقابل تاکید شد."

اما در مورد رابطه‌ی میان آرژانتین و کلمبیا مسئله به این سادگی تمام نشد. وزارت امور خارجه‌ی کلمبیا اظهار داشت که نظرات خاویر میلی باعث "جریحه‌دار شدن حیثیت گوستاوو پترو" گردیده و "اعتماد ملت کلمبیا را خدشه‌دار کرده است."

خاویر میلی نیز گفت: "رسانه‌ها حملاتی را که به طور مکرر به من شده، نادیده گرفته‌اند... این تصور که من در برابر توهین‌های مکرر مقامات دولتی سایر کشورها سکوت پیشه می‌کنم، تصور غلطی است.”

علاوه بر این، همانطور که در ابتدای نوشتار بیان شد، اولین بار نیست که در چند ماه گذشته اختلافات میان گوستاوو پترو و خاویر میلی به چشم می‌آید. حتی این اختلافات را می‌توان تا پیش از پیروزی خاویر میلی در انتخابات ریاست جمهوری آرژانتین ردیابی کرد. هنگامی که پترو در دور دوم انتخابات آرژانتین گفت که مردم آرژانتین از میان بربریت و تمدن انتخاب می‌کنند و در صورت پیروزی خاویر میلی، آمریکای لاتین به دوران پینوشه بازخواهد گشت. یا مدتی پس از آن، پترو خاویر میلی را با هیتلر مقایسه کرد.

در آخر هم با توجه به برخی مسائل شاید ذکر این نکته چندان خالی از فایده نباشد که اخراج دیپلمات‌ها لزوماً به معنای تعطیلی سفارت یا کنسولگری و در نتیجه قطع روابط دیپلماتیک میان دو کشور نیست. از این رو دیانا موندینو، وزیر امور خارجه‌ی آرژانتین، درباره‌ی وضعیت روابط میان دو کشور آرژانتین و کلمبیا در یک مصاحبه گفت: "به هیچ وجه روابط با کلمبیا قطع نشده است. در دنیای دیپلماسی چند مرحله وجود دارد و در اینجا فقط رئيس جمهور یک کشور از همتای خود در کشوری دیگر خوشش نمی‌آید.

تبلیغ

ارسال دیدگاه شما

روزنامه در یک نگاه
ویژه نامه
تبلیغ پرتال استانداری خراسان شمالی
بالای صفحه