ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
اطلاع رسانی

با توجه به افزایش هزینه‌های تولید روزنامه در چند ماهِ اخیر، و تلاش ما در راستای ادامه انتشار روزنامه «اترک» به‌روال معمول و حفظِ کیفیت و تیراژ روزنامه، ناگزیر به حذفِ امکان بازدید رایگان سایت و به‌تبع آن فروشِ آنلاین مطالب از طریق سایت هستیم. بنابر وضعیتِ اقتصادی اخیر، خاصه گرانی و نبودِ کاغذ موردنیاز برای انتشار روزنامه، در صورتی‌ که متقاضیِ بازدید از سایت روزنامه هستید و جهتِ یاری به امر فرهنگی و امکان ادامه انتشار روزنامه در این مسیر نیز ما را همراهی کنید.

چانچه تا اکنون عضو سایت نیستید، بر روی گزینه ثبت نام کلیک کنید.

چنانچه قبلا ثبت نام کرده‌اید، بر روی گزینه ورود به سایت کلیک کنید.

خبرهای روز

جولان موش ها در شهر بجنورد / شهر موش ها به بجنورد آمد

اترک/طاهری: شهرنشینی موش‌ها و همزیستی این جوندگان با انسان از معضلات همیشگی است اما در سال های اخیر این معضل رو به افزایش است و جولان این جانداران موذی در کوچه پس کوچه‌های شهر و خیابان ها به آفت زندگی شهری بدل شده است.

در حالی که موش ها در کانال ها، در کنار جوی ها و مکان های انباشت زباله ها در شهر بجنورد جولان می دهند که از نظر جثه نیز بسیار بزرگ هستند و چندین برابر موش های معمولی هستند.

یکی از شهروندان بجنوردی ضمن گلایه از وجود موش ها در شهر بجنورد گفت: متاسفانه تاکنون چندین بار موش ها را در سطح معابر شهری مشاهده کرده ام که در داخل زباله ها به دنبال غذا بوده اند.

علی رهنما تصریح کرد: متاسفانه برخی از شهروندان که زباله های خود را در کنار سطل های زباله در خیابان ها و معابر رها می کنند که این عامل بیشتر باعث ازدیاد این حیوان موذی در سطح شهر شده است.

وی گفت: بیشتر شهروندان علاوه بر اینکه زباله های خود در در هر ساعتی از شبانه روز در سر کوچه ها و خیابان ها می گذراند به گربه ها نیز غذا می دهند که این حیوان که دشمن طبیعی موش است نیز انگیزه ای برای شکار ندارد.

وی گفت: در حال حاضر در تمامی خیابان های این شهر موش دیده می شود و مربوط به منطقه خاصی نیست چرا که حتی در مرکز شهر نیز بارها در کنار سطل های زباله و جوی ها مشاهده شده است و این امر باعث نارضایتی شهروندان شده است.

یکی از از مباحثی که شهروندان در خصوص موش ها بیان می کنند جثه بزرگ آنهاست که شرایط جسمانی خاص این جانور موذی موجب ترس و هراس شهروندان به خصوص زنان و کودکان می شود و رفته رفته شرایط به نحوی پیش می رود که برخی از این حیوانات از مواجهه با انسان ترسی به دل راه نمی دهند.

در حال حاضر موش های در بیشتر نقاط شهری بجنورد دیده شده اند و شهروندان در مناطق مختلف این شهر از جمله ۱۷ شهریور، میدان کارگر، فردوسی و سایر نقاط گزارش مشاهده موش ها را داده اند.

در زمان پیاده روی از معابر به چشم خودمان می ببینیم که این حیوانات با چه سرعتی از کنار پسماندهای خوراکی یا سطل های زباله در داخل فاضلاب و جوی های آب فرو می روند.

و از جوی ها به کنار معابر حرکت می کنند و غذا پیدا می کنند.

نوع زیست و ویژگی های این جانور به گونه ای است که خیلی از افراد نمی توانند با آن کنار بیایند و هراس شدیدی از روبه رو شدن با آن دارند حتی با سرعت از زیر پای رهگذران می گذرند که ترس و وحشت نیز بعضا ایجاد می کنند.

به گفته کارشناسان یک جفت موش می‌توانند سالانه در پنج زایمان خود، هفت تا ۱۵ نوزاد تولید کنند که همین نوزادان در هفته پنجم زندگی خود بارور می‌شوند و این شرایط، مبارزه با افزایش جمعیت موش را به یکی از دغدغه‌های همیشگی مدیران شهری تبدیل کرده است.

بر اساس گزارش سازمان جهانی بهداشت، ۶۰ درصد از بیماری‌های عفونی بین انسان و دام مشترک هستند که جوندگان اغلب نقش میزبان میانی را در انتقال بیماری‌ها بازی می‌کنند.

در وضعیت کنونی جولان موش ها در نواحی شهری بیشتر شده است که دیگر از زیر پوست شهر به خیابانها و معابر نقل مکان کرده اند و اطراف رستوران ها و فست فودها یکی از کانونهای اصلی حضور موش ها است، ریختن اضافه غذا در معابر چه با هدف سیر کردن گربه ها و چه با رویکرد رهاسازی زباله های رستورانی در محیط باز، زمینه را برای تجمع موش ها فراهم می کند.

کانال ها و شبکه های فاضلاب نیز از جمله مکانهای تجمع این جانوران موذی هستند ، خسارت موش ها در حالی است که به تاسیسات زیر بنایی از جمله سیم ها نیز وارد می شود چرا که با جویدن سیم ها باعث قطع تلفن خواهیم شد.

مریم رحمانی هم یکی از شهروندان بجنوردی گفت: در گذشته شرایطی به نحوی بود که گربه ها به خاطر کمبود غذا موش ها را تعقیب و از آنها تغذیه می کردند در حالی که هم اکنون بخاطر دسترسی لحظه ای به زباله های شهری، گربه ها این زحمت را به خود نمی دهند و کاملا بی تفاوت از کنار موش ها می گذرند گویی که ته دلشان نیز از آنها می ترسد.

وی با انتقاد از نحوه مقابله مسوولان متولی با جمعیت روزافزون موش ها، بیان کرد: کارشناسان بهداشتی بارها تاکید کردند که ادرار و مدفوع این حیوانات یکی از عوامل مهم در انتقال بیماری به انسان است و در این شرایط نباید اینقدر مدیران شهری و استانی در خصوص به خطرافتادن سلامتی و آرامش مردم، خونسردی نشان بدهند.

یکی دیگر از شهروندان بجنوردی وضعیت پرسه موش ها در شهر را ترسناک توصیف می کند و از شهروندان می خواهد بخاطر مشاهده زیاد ورود موش به داخل خانه، دریچه های فاضلاب را بوسیله ابرازهای اطمینان بخش ایمن کنند تا دست کم از احتمال نفوذ این جوندگان به حریم زندگی کاسته شود.

عبدالله گریوانی البته نباید از نقش انسانها نیز در ازدیاد جمعیت موش ها غافل شد، خیلی از مردمی شاید باورشان نشود که چه خدمتی با دفع غیراصولی پسماندها، رهاسازی و قراردادن بی موقع زباله ها در کوچه ها و معابر، به ازدیاد جمعیت موش ها می کنند و مشخص است که موش ها باید قدردان این قبیل از افراد باشند.

کارشناسان بر این باورند که با کنترل و رفع اصولی زباله های خانگی می توان جمعیت آنها را به کم هزینه ترین روش مدیریت کرد چراکه یکی از عوامل مهم در ازدیاد جمعیت تصاعدی آنها، دسترسی لحظه ای به غذا و پسماندهای خانگی است و علاوه بر آن حساسیت چندانی نیز در این حیوان در انتخاب یک نوع غذا وجود ندارد و از اغلب زباله های خوراکی تغذیه می کنند.

دست اندرکاران همچنین معتقدند به خاطر زندگی این جانور در لایه های زیرین برآورد مشحصی از جمعیت آنها نمی توان داشت اما حضور پرتعداد آنها در سطح زمین، جوی های آب، فاضلاب و فضای سبز نشان از ازدیاد تصاعدی آنهاست که در صورت بروز برخی حوادث غیرمترقبه مانند زلزله یا سیل می توانند به یک بحران واقعی در مدیریت شرایط تبدیل شوند.

ازدیاد جمعیت قابل ملاحظه موش ها در شهر و تردد شبانه روزی آنها در بسیاری از محلات و محل کسب و کار و زندگی مردم نشان از این دارد که روش ها و اقدام های اخیر دستگاه های متولی نتوانسته انتظارات لازم را برآورده سازد و شهروندان گلایه به حقی از کندی مقابله و چاره اندیشی نسبت به مدیریت وضعیت این جوندگان دارند.

زندگی مسالمت آمیز انسان با حیوانات اهلی اتفاقی تازه و جدید نیست اما سو استفاده برخی از حیوانات موذی از زندگی انسانها به سالیان دور بازمی گردد و همچنان موجبات آزار و اذیت بسیاری از افراد جامعه را در پی دارد.

موش از آن دسته حیوانات موذی است که سالیان متمادی در کنار جمعیت انسانی بیشترکشورها به زندگی خود ادامه می دهد و از داخل خانه گرفته تا بیرون منازل و برسرمزارع حضور یافته و از پسمانده های مواد غذایی و محصولات کشاورزی ارتزاق می کند.

موش ها این حیوانات باهوش که شرح قهرمانی های آنها در داستانها و فیلم های کودکان فراوان آمده است، در عین حال موجوداتی هستند که وجودشان بشر را به وحشت می اندازد، وحشت از بیماری و خسارت اقتصادی و آزار و اذیت موش ها در سطح خیبان ها و معابر بجنورد امان مردم را بریده و در این رهگذر متاسفانه صدای درخواست کمک شهروندان نیز از مسوولان حوزه شهری برای اقدامی عاجل به گوش کسی کارساز نیست.

طرح مبارزه با جوندگان موذی (موش)به طور مستمر در بجنورد ادامه دارد

به گزارش روابط عمومی سازمان مدیریت پسماندشهرداری ،ریحانی(ریئس خدمات شهری منطقه یک)گفت:طرح طعمه گذاری وامحای جانوران موذی با هدف ارتقای سلامت جامعه و پاکسازی محیط شهری باشناسایی و عملیات طعمه گذاری به صورت منسجم و منظم انجام می شود.
وی ادامه داد: طرح طعمه گذاری در آیلند فضای سبزوجوی های سرپوشیده در خیابانهای اصلی ( خیابان شهید بهشتی،شریعتی،شهیدامامی ، طالقانی،هفده شهریور،شهید صفا و سرداران) اجرا و این اقدام در دیگر نقاط شهر نیز به ترتیب اولویت انجام خواهد شد.
این‌مسئول از شهروندان خواست در صورت مشاهده جوندگان مراتب رابه سامانه ارتباطات مردمی۱۳۷اعلام کنند تا در اسرع وقت نسبت به طعمه گذاری کلونی ها و کنترل جمعیت جوندگان موذی درآن‌منطقه اقدام شود.

اجرای طرح بهداشت محیطی با امحای جوندگان موذی

این عملیات به منظور مبارزه با جانوران مضر شهری از جمله موش، مبارزه با آلودگی و کاهش جمعیت این جانوران اجرا می شود،لازم به ذکر است بنرهای‌اطلاع رسانی در محل های طعمه گذاری نصب گردید.

شهروندان نیز با رعایت اصول بهداشت و همچنین همکاری لازم در نگهداشت و پاکیزگی شهر وقرار دادن زباله در ساعات مقرر  وعدم گذاشتن پسماند ها در محل های طعمه گذاری شده در این طرح مشارکت کرده و از افزایش و تولید حیوانات موذی جلوگیری کنند.

تبلیغ

ارسال دیدگاه شما

روزنامه در یک نگاه
ویژه نامه
تبلیغ پرتال استانداری خراسان شمالی
بالای صفحه