ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
اطلاع رسانی

با توجه به افزایش هزینه‌های تولید روزنامه در چند ماهِ اخیر، و تلاش ما در راستای ادامه انتشار روزنامه «اترک» به‌روال معمول و حفظِ کیفیت و تیراژ روزنامه، ناگزیر به حذفِ امکان بازدید رایگان سایت و به‌تبع آن فروشِ آنلاین مطالب از طریق سایت هستیم. بنابر وضعیتِ اقتصادی اخیر، خاصه گرانی و نبودِ کاغذ موردنیاز برای انتشار روزنامه، در صورتی‌ که متقاضیِ بازدید از سایت روزنامه هستید و جهتِ یاری به امر فرهنگی و امکان ادامه انتشار روزنامه در این مسیر نیز ما را همراهی کنید.

چانچه تا اکنون عضو سایت نیستید، بر روی گزینه ثبت نام کلیک کنید.

چنانچه قبلا ثبت نام کرده‌اید، بر روی گزینه ورود به سایت کلیک کنید.

تیتر خبرهای این صفحه
خبرهای روز

تب آنفلوآنزا لرز مردم

 

اترک/ وحدانی: با شروع موج شیوع آنفلوآنزا در کشور، شماری از شهروندان خراسان شمالی درگیر این بیماری شده و متاسفانه تعدادی هم جان خود را از دست دادند. اما مسئله مهم در این خصوص مدیریت نادرست این اتفاق از سوی مسئولان و ایجاد موجی از ترس بین مردم و انتقاد آن‌ها است.

به گزارش اترک، آنفلوآنزا عفونت تنفسی واگیرداریست که ویروس آنفلوآنزا در بینی، گلو و گاهی هم ریه ایجاد می‌کند. این بیماری شروعی ناگهانی دارد و می‌تواند ناخوشی خفیف یا شدید با علائمی مانند تب، گلودرد، بدن‌درد، خستگی، سردرد، آبریزش و زکام، بی‌اشتهایی، سرفه، دل درد و گاهی تهوع و استفراغ بخصوص در کودکان باشد.

 

+ تناقض آمار رسمی با غیر رسمی

تا روز گذشته آمار رسمی تعداد فوت شدگان ناشی از بیماری آنفلوآنزا در استان از سوی دانشگاه علوم پزشکی 8 نفر اعلام شده است. همچنین آمار مبتلایان به این بیماری از 200 نمونه گیری انجام شده تا کنون تنها 34 مبتلا اعلام شده است!

این درحالیست که طبق آمار غیر رسمی، ابتلای مردم استان به این بیماری بسیار بیشتر از این اعداد است. مصداق آن هم بیمارستان‌ها و مطب پزشکان. گفت و گویی که ما با تعداد بسیاری از خانواده‌ها داشتیم مبین تشخیص آنفلوآنزا از نوع خفیف یا شدید از سوی پزشکان در بسیاری از بیماران بوده است. اما علوم پزشکی استان ظاهراً هنوز آمارگیری دقیق ندارد!

براساس اعلام مسئولین این دستگاه، هشت بیمار فوت شده در گروه‌های پرخطر از جمله افراد بالای ۶۰ سال، کودکان زیر ۶ سال و افراد با زمینه بیماری جای دارند در حالیکه مردم و منابع مختلف در سطح استان این موضوع را نیز رد کرده و می گویند می‌شناسند افرادی را که کودکان بالای 6 سال و افراد زیر 60 سال هستند و متاسفانه به دلیل ابتلا به این بیماری فوت کرده‌اند.

موضوعی که در این خصوص مطرح می‌شود، تأثیر گذاری این بیماری در خصوص بیماری‌های زمینه‌ای است. آنفلوآنزا یا همان H1N1 به خودی خود کشنده نیست اما می‌تواند با تأثیر گذاری بر بیماری‌های زمینه‌ای منجر به فوت شود.

موارد متعددی از فوت مردم استان طی هفته‌های اخیر داشتیم که به علت تأثیر غیر مستقیم این ویروس، در آمار فوتی‌های ناشی از آنفلوآنزا گنجانده نشده و همین موضوع اختلاف آماری به وجود آورده است.

 

+ کمبود امکانات

براساس تحقیقات و گفت و گوهای به عمل آمده با تعدادی از مسئولان، یکی از دلایل مؤثر در فوت بیماران در بعضی نقاط، کمبود امکانات بوده است. امکاناتی که هم شامل تجهیزات پزشکی و هم حضور پزشک متخصص و آشنا با این ویروس می‌شود.

شاید یکی از انتقادات وارده به دانشگاه علوم پزشکی استان این باشد که علی رغم مواجهه هرساله با این ویروس در این فصل از سال، چرا تمهیدات کافی و لازم برای جلوگیری از بروز این بیماری دیده نمی‌شود؟ به گفته یکی از مسئولان حوزه پزشکی استان: "پزشکان هم در کنار مردم نیاز به دوره‌های آموزشی دارند."

 

+ واکسن آنفلوآنزا هست یا نیست؟

طبق گفته مسئولان دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی، واکسن این بیماری در داروخانه‌های سطح شهر موجود است در صورتی که براساس تحقیقات میدانی ما و پیام‌های مردمی، حدود یک ماهی است هیچ واکسنی برای آنفلوآنزا به داروخانه‌ها داده نشده است. اما گفته می‌شود در بیمارستان‌های استان وجود دارد.

البته وجود واکسن هم در این شرایط چندان تاثیری نخواهد داشت. چراکه باید یک الی سه ماه قبل تزریق می‌شد.

 

+ آموزش و پرورش کجا بود؟

با نگاهی به آمار مبتلایان و فوت شدگان ناشی از آنفلوآنزا در استان‌های همجوار متوجه اهمیت و توجه مسئولان نهادهای علوم پزشکی، آموزش و پرورش و کارگروه سلامت خواهیم شد که برای پیشگیری از آنفلوآنزا علاوه بر ارائه آموزش‌های لازم، نسبت به تعطیلی مدارس به منظور پیشگیری و کنترل این بیماری در استانشان اقدام کردند.

این در حالیست که کارگروه سلامت استان و آموزش و پرورش خراسان شمالی علی رغم مشاهده وضعیت غیرعادی شیوع این بیماری واگیردار، اقدام درخوری برای تعطیلی مدارس استان نکرده‌اند.

لازم به ذکر است که تعطیلی چند روزه مدارس در استان گلستان پیش از رسیدن تعداد فوتی‌ها به 9 نفر اتفاق افتاد. اما اکنون که استان به مرز رسیدن به این تعداد جان باخته رسیده تازه به فکر تعطیل کردن مدارس افتاده‌اند.

ارائه آموزش‌های روزانه و تاکیدات بهداشتی به دانش آموزان، توزیع ماسک و... از اقداماتی بود که باید در مقابل عدم تعطیلی مدارس سطح استان انجام می‌گرفت اما متاسفانه آموزش‌های بهداشتی به میزان لازم ارائه نشد. توزیع ماسک نیز بخاطر هزینه بر بودن آن، از سوی آموزش و پرورش انجام نگرفت. در مقابل این همه کار انجام نشده نیز، می‌شناسیم والدینی را که به خاطر احساس مسئولیت و انجام وظیفه اجتماعی‌شان با هزینه شخصی اقدام به توزیع ماسک بین مدارس نموده‌اند تا از احتمال ابتلای دانش آموزان به این بیماری بکاهند.

 

+تعدادی از پیام‌های مردمی

علاوه بر مسائل فوق، ترس و نگرانی خانواده‌ها از شیوع این بیماری هم خود موضوع دیگری است که با ارسال پیام‌های متعدد با ما در میان گذاشته و به شماری از این پیام‌ها اشاره می‌کنیم.

"لطفاً به گوش مسئولین برسانید که دو یا سه روز تعطیلی مدارس ضرر آن کمتر از خسارت است که دانش آموزان یا نیروهای آموزش و پرورش دچار بیماری شوند، من یکی از نیروهای آموزش و پرورش هستم که به آنفلوآنزا مبتلا شدم".

" مسئولان تا چه زمانی می‌خواهند نسبت به این موضوع بی تفاوت باشند که انتقال این ویروس در بین مردم افزایش یافته، حتماً باید یک دانش آموز فوت شود تا توجه کنند؟ در هر کلاسی حداقل دو دانش آموز به آنفلوآنزا مبتلا شدند".

" ممنون از پیگیری شما، دارای سه فرزند هستم که به شدت برای این بیماری نگران هستم، پسرم مقطع پیش دبستانی است تا به الان دو مرتبه به آنفلوآنزا مبتلا شده و به فرزند دو ساله‌ام هم منتقل شد، فکر نمی‌کنم با تعطیلی چند روزه مدارس بچه‌هایمان دکتر و مهندس نشوند".

"چرا مسئولین اخبار درست را به مردم منتقل نمی‌کنند در حال حاضر کدام داروخانه واکسن آنفلوآنزا دارد؟".

" با سلام، سه روزه به دنبال تهیه واکسن برای خواهرزاده‌ام هستیم اما هیچ داروخانه‌ای ندارد و معاونت غذا و دارو هم می‌گوید واکسن فقط برای مبتلایان است و اگر می‌خواهید آزاد سفارش دهید تا از مشهد با دو میلیون تومان ارسال کنند بعد اعلام می‌کنند مشکلی نداریم؟".

" با سلام، شما خودتان هم از داروخانه‌ها استعلا بگیرید تا متوجه نبود حتی یک عدد واکسن هم شوید، ما که در شرکت پخش فعالیت داریم واکسن نداریم چه برسد به داروخانه‌ها".

" الان یک ماهی است که واکسن وجود دارد، من پزشک داروخانه هستم و از این موضوع مطلعم".

" سلام باید چند نفر از همشهریانمان به دلیل آنفلوآنزا جان خود را از دست دهند تا وضعیت بحرانی اعلام شود. باید آمار فوتی‌ها دو و سه رقمی شود تا وضعیت بحرانی اعلام کنند؟"

 

+ نوش دارو بعد از مرگ سهراب

مسئولان کارگروه سلامت استان نهایتاً پس از پیگیری‌های مکرر رسانه‌ها و دریافت پیام‌های مردمی متعدد از نگرانی خانواده‌ها، تعطیلی یک روزه مدارس بعضی مقاطع شهرستان جاجرم و بجنورد را اعلام کرد. هرچند به عقیده ما این اقدام به نوعی نوش دارو بعد از مرگ سهراب است اما امیدواریم این تعطیلی یکروزه تأثیر مناسبی در بهبود شرایط داشته باشد.

تبلیغ

ارسال دیدگاه شما

روزنامه در یک نگاه
ویژه نامه
تبلیغ پرتال استانداری خراسان شمالی
بالای صفحه